Gå til innhold

treningsoppsett - ser dette bra ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei!

tenker å gå ned i vekt i tråd med sommer og sol, og lurer derfor på om dere har noen innspill til følgende treningsoppsett. jeg tenker å jogge ca to ganger i uken, da km. per lengde alt ettersom (til utmattelse), styrketrening på to til tre odde dager, og resten til å restitusjon. slik ser den foreløpige ukeplanen ut:

mandag: jogging

tirsdag: styrke - beinpress, markløft, bulgarsk utfall.

onsdag: fri

torsdag: jogging

fredag: styrke - pushups, roing, benkpress, franskpress.

annenhver lørdag: styrke - variasjon mellom foregående øvelser.

av diett spiser jeg et kost i høyt innhold av protein på de dagene med styrke, bruker proteinpulver som tilskudd og ellers mye vann, havregrøt, frukt og kjappe karbohydrater på dager med jogging. er dette ok?

tar imot alle tips med stoooor takke :)

trenger virkelig litt motivasjon med å komme igang med treningen, dette har jeg utsatt alt for lenge.

Anonymous poster hash: 5b07f...ce9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken form er du i for øyeblikket? Jeg antar at du er kvinne ettersom du mangler øvelser som fokuserer kun på armene? :P

Selv synes jeg det ser veldig bra ut hvis du ikke har trent mye før. Litt enkelt program (som er bra) med få øvelser (som jeg synes blir litt kjedelig), men ettersom vektned gang er hovedmålet funker det bra. Du får trent alle de store muskelgruppene (bein,bryst,rumpe,rygg), kanskje litt mage øvelser hadde vært en fordel.

Og så synes jeg du skal droppe proteinpulveret. Masse unødvendige kalorier. Du har ingen bruk for det hvis du spiser skikkelig mat til vanlig. (kilde til dette er mine foreldre som er lege/sykepleier) og meg selv som har trent (sporadisk) med og uten pulver i 10 år. Hvis målet er å gå ned i vekt, med et slikt program er ekstra proteiner overfløding mener jeg.

Lykke til

Skrevet

Det mangler jo ikke noe på armene? Isolasjonsøvelser er helt unødvendig. Jeg trener aldri isolasjonsøvelser og jeg har godt funksjonelle armer som tåler den belastningen jeg gir dem.

TS:

Det er dumt å trene så mye beinøvelser på én dag. Det holder å trene en til to øvelser per dag. Og det går helt fint å trene bein flere ganger i uken. Selv trener jeg bein hver eneste økt i uken (4-5 økter per uke).

Om du ikke har god kjennskap til hvordan du skal legge opp et treningsprogram med tanke på belastning, progresjon osv anbefaler jeg deg bare å følge et program som allerede er laget. Selv anbefaler jeg det som gjerne kalles "Rippetoe's starting strenght". Det er i grunnen prinsipielt likt som legenden Bill Starr sitt trenings "5x5" som også finnes i et antall varianter.

De variantene jeg vil trekke frem er: http://www.bodybuilding.com/fun/starting-strength-review-of-mark-rippetoes-barbell-bible.html

og

http://fitnessbloggen.no/starting-strength/

Jeg anbefaler selv å kjøre power clean fremfor pendlay-roing, men jeg innser det er en komplsert øvelser som trenger coaching fra en som kan den godt.

AnonymBruker
Skrevet

Det mangler jo ikke noe på armene? Isolasjonsøvelser er helt unødvendig. Jeg trener aldri isolasjonsøvelser og jeg har godt funksjonelle armer som tåler den belastningen jeg gir dem.

TS:

Det er dumt å trene så mye beinøvelser på én dag. Det holder å trene en til to øvelser per dag. Og det går helt fint å trene bein flere ganger i uken. Selv trener jeg bein hver eneste økt i uken (4-5 økter per uke).

Om du ikke har god kjennskap til hvordan du skal legge opp et treningsprogram med tanke på belastning, progresjon osv anbefaler jeg deg bare å følge et program som allerede er laget. Selv anbefaler jeg det som gjerne kalles "Rippetoe's starting strenght". Det er i grunnen prinsipielt likt som legenden Bill Starr sitt trenings "5x5" som også finnes i et antall varianter.

De variantene jeg vil trekke frem er: http://www.bodybuilding.com/fun/starting-strength-review-of-mark-rippetoes-barbell-bible.html

og

http://fitnessbloggen.no/starting-strength/

Jeg anbefaler selv å kjøre power clean fremfor pendlay-roing, men jeg innser det er en komplsert øvelser som trenger coaching fra en som kan den godt.

Isolasjonøvelser er for meg en sjeldenhet. Bortsett fra bulgarske utfall er det neppe mye isolasjon. Jeg legger heller vekt på baseøvelsene samt jevn belastning over flere muskelgrupper. Jeg tror rett og slett jeg ikke er helt der enda, er ikke så godt trent.

Jeg tar dine tips om beinøvelser til etterretning. Typisk tenkte jeg at det var greit å ha en 'beindag' og så fokusere resten på overkroppen. Kanskje jeg skal sette dette opp annerledes, har du noen forslag til hvordan jeg skal fordele øvelsene?

Jeg har sett en del på herr. Rippetoe og følger mye av hans læring gjennom youtube og baseøvelser som jeg foretar meg. 5x5 også, er jo mye av det samme. Dette ser du bl.a. i mine opplegg i markløft og benkpress, det er en av kjernene i mine treningsprogram.

Jeg takker så mye for innspill, håper du kan hjelpe :)

Hvilken form er du i for øyeblikket? Jeg antar at du er kvinne ettersom du mangler øvelser som fokuserer kun på armene? :P

Selv synes jeg det ser veldig bra ut hvis du ikke har trent mye før. Litt enkelt program (som er bra) med få øvelser (som jeg synes blir litt kjedelig), men ettersom vektned gang er hovedmålet funker det bra. Du får trent alle de store muskelgruppene (bein,bryst,rumpe,rygg), kanskje litt mage øvelser hadde vært en fordel.

Og så synes jeg du skal droppe proteinpulveret. Masse unødvendige kalorier. Du har ingen bruk for det hvis du spiser skikkelig mat til vanlig. (kilde til dette er mine foreldre som er lege/sykepleier) og meg selv som har trent (sporadisk) med og uten pulver i 10 år. Hvis målet er å gå ned i vekt, med et slikt program er ekstra proteiner overfløding mener jeg.

Lykke til

Jeg er i nogenlunde form for øyeblikket. Er en kvinne, ja, og fokuserer ikke veldig på armene. Glemte å skrive det, men magecrunches inngår i joggerutinen :)

Skal jeg virkelig sløyfe proteinpulver? Dette har ikke jeg blitt fortalt før. Målet er å gå ned i vekt, ja.

Takker så mye for ønsket, jeg trenger virkelig noe lykke. :)

Skrevet

Skal jeg virkelig sløyfe proteinpulver? Dette har ikke jeg blitt fortalt før. Målet er å gå ned i vekt, ja.

Takker så mye for ønsket, jeg trenger virkelig noe lykke. :)

Ettersom vektnedgang er målet og du ikke har et ekstremt hardt (masse øvelser med få pausedager) treningsprogram mener hvertfall jeg at proteinpulver er unødvendige kalorier. Spis litt næringrik mat (rent kjøtt og melkeprodukter f.eks) og det burde holde i massevis.

Jeg husker at min mor var på kurs (hun er sykepleier) og da hun kom hjem forklarte hun meg at proteinpulver er veldig oppskrytt for den "vanlige" person som bare trener litt. Husker ikke helt detaljene, men tror det var noe så lett som at "for å legge på seg en kilo muskler, trenger du bare å drikke 1 stort glass skummet melk om dagen i et år".

Det vil da si (hvis jeg husker rett, men jeg tar ikke veldig feil) at hvis du trener slik at du legger på deg 1kg muskler på 1 år, er all ekstra protein du trenger å få i 1 glass melk om dagen. Mulig jeg tar feil, men selv trener jeg litt styrke, og jeg er mann, hvilket betyr at jeg har mer muskelmasse som trenger proteiner for vedlikehold og påbygg, men jeg tar ikke proteiner i "kunstig" form og får alikvell god framgang de periodene jeg trener.

Og ikke glem at proteinpulver er veldig kaloririkt (hvertfall de typene jeg har sett), og vekttap er ene og alene kalorier inn - kalorier ut. Trening gjør kun at du får mer kalorier ut :)

Skrevet

Ehm, mulig jeg missforstår deg, men har du missforstått funksjonen til proteiner??

Ja, kalorier er en ting, men det er faktisk slik at uansett hvor lite eller mye man trener styrke, så brytes musklene ned og man trenger proteiner for å bygge dem opp igjen. Du kan ikke anbefale folk som skal drive med styrketrening å ikke ta proteiner, uansett hvor mye lege dine foreldre er, med mindre du vet nøyaktig hva vedkommende spiser hver dag. For alt du vet kan ts ha et svært proteinfattig kosthold. Til ts, med mindre du spiser egg, kylling, tunfisk osv hver dag bør du hvertfall ta en proteinshake etter trening de dagene du trener.

Som jeg sa "Spis litt næringrik mat (rent kjøtt og melkeprodukter f.eks) og det burde holde i massevis." Noe jeg står inne for. Det er ikke nødvendig å ta proteinpulver for å bygge muskler så lenge man ikke skal trene veldig intensivt. Noe jeg ikke synes er tilfellet i det TS beskriver.

men ja, hvis man spiser "dårlig" kan proteinpulver være nødvendig, men jeg foretrekker å spise ordentlig mat fremfor å ta pulvererstatning. Det være seg proteiner eller vitaminer :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ehm, mulig jeg missforstår deg, men har du missforstått funksjonen til proteiner??

Ja, kalorier er en ting, men det er faktisk slik at uansett hvor lite eller mye man trener styrke, så brytes musklene ned og man trenger proteiner for å bygge dem opp igjen. Du kan ikke anbefale folk som skal drive med styrketrening å ikke ta proteiner, uansett hvor mye lege dine foreldre er, med mindre du vet nøyaktig hva vedkommende spiser hver dag. For alt du vet kan ts ha et svært proteinfattig kosthold. Til ts, med mindre du spiser egg, kylling, tunfisk osv hver dag bør du hvertfall ta en proteinshake etter trening de dagene du trener.

Jeg har et nokså variert kosthold om dagen, så jeg er ikke bekymret hvorvidt jeg får i meg nok proteiner eller ikke. Det går mye i fisk, salat, grønt og fiber hos meg, på dager med trening hender det jeg tar en proteinshake, spesielt før styrketrening. Det er ikke uvanlig for meg å enten jogge to dager på rad, eller trene styrke. Jeg tar det alt ettersom. Jeg spør meg i hovedsak om selve treningsopplegget er ideelt for meg og min situasjon, for slik det er nå ser jeg lite eller ingen gevinst i treningsopplegget. Føles for meg som mange av øvelsene er bortkastet og jeg bare vil ende opp med å bli feitere, er det som har skjedd inntil nå.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig uenig her altså. Poenget med både vitamin og protein tilskudd er at du kan aldri være sikker på at du får nok gjennom kosten. Mesteparten av maten vi spiser inneholder mye mindre næringsstoffer en det den gjorde for 50-100 år siden. Siden det skal så mye proteiner til for å dekke behovet etter trening ville jeg heller tatt en proteinshake og visst at jeg hadde fått det jeg trengte, fremfor å satse på at kostholdet var bra nok, med mindre man spiser proteiner i store menger, noe de færreste gjør.

Hvilke øvelser anbefaler du til mageområdet? Har en del sideflesk/fett i det området som ikke ser ut til å avta

Skrevet

Jeg er veldig uenig her altså. Poenget med både vitamin og protein tilskudd er at du kan aldri være sikker på at du får nok gjennom kosten. Mesteparten av maten vi spiser inneholder mye mindre næringsstoffer en det den gjorde for 50-100 år siden. Siden det skal så mye proteiner til for å dekke behovet etter trening ville jeg heller tatt en proteinshake og visst at jeg hadde fått det jeg trengte, fremfor å satse på at kostholdet var bra nok, med mindre man spiser proteiner i store menger, noe de færreste gjør.

Dette er rett og slett sludder og tull. Det er sant at på enkelte grønnsaker har man funnet et lite avvik, men dette er betydningsløst, og man er også veldig usikker på om dette er reelt ettersom analysemetodene har forandret seg de siste tiårene. Vet du hvor protein pulveret kommer fra?

Hvor mye proteiner skal til for å dekke behovet rett etter trening? Igjen, dette er bare tull. Er du topp idrettsutøver, eller trener (ikke mosjonere) mer enn 4-5 ganger i uken anbefales det å innta 10 -20 gram proteiner etter trening. For den jevne nordmann holder det med et balansert kosthold.

Skrevet

Nei, dette er langt ifra sludder og tull. Når det gjelder kroppsbygging så anbefales det å innta 2,5 g protein pr kg kroppsvekt. Det vil si at hvis man veier 60 kg så bør man få i seg 150 g protein i forbindelse med trening. Det er ikke så lett med et vanlig balansert kosthold. Fortell meg hvor det er logisk at grønnsaker som blir sprøytet i stykker av bønder med fullt verneutstyr kan inneholde like mye næringsstoffer som de gjorde for 100 år siden? Jorda blir gjødslet med kunstige stoffer som gjør at jorda ikke inneholder næring lengre, og siden grønnsakene tar næring fra jorda er det logisk at ikke de inneholder særlig næring, hvor skulle det kommet fra? Forskning som viser at de inneholder like mye næring i dag bør du ta med en klype salt, du vet ikke hvem som har sponset forskningen for det har den vanlige nordmann lite oversikt over. Vil anbefale å lese boka sannheten på bordet, for å se hvor mye vi faktisk blir lurt til å tro at den maten vi spiser hver dag er sunt for oss. Og til slutt, det er en grunn til at vi blir sykere og sykere, hvorfor det tror du?

Er enig med det du skriver, men 2,5g/kg er ikke nødvendig. Når de fleste oppsummerer studiene til å havnet et sted mellom 1-1,8 kan en trygt si at 2,0 er tilstrekkelig dersom en skal bygge muskler. Igjen er også kvaliteten på proteinene avgjørende. Om 20-30% av proteinene kommer fra korn så må man sikkert opp i 2,5 for å oppnå samme effekt. Men 2,5 er jo ikke skadelig på noen måte. Bare veldig upraktisk å spise så mye kjøtt. Selvfølgelig kan man få tak i proteinpulver, men om man virkelig er opptatt av kvalitet, utuklede varer som ikke stammer fra dyr som spiser soya og mais hele livet, så er det ikke så lett å få tak i det.

Da er kjøtt og ost gjerne de største proteinkildene man har.

Om man virkelig vil bygge muskler er melk kanskje det beste alternativet. Poenget er å ha nok energi i systemet til at muskelbygging blir prioritert. Melk inneholder nok proteiner, fett og karbohydrater til å gi en anabol effekt. En bør også prioritere rødt kjøtt som inneholder mye jern, kreatin og vitamin b12

Gjest Steamboat
Skrevet

Nei, dette er langt ifra sludder og tull. Når det gjelder kroppsbygging så anbefales det å innta 2,5 g protein pr kg kroppsvekt.

TS skal gå ned i vekt. Det er ikke kroppsbygging.

Skrevet

Det var derfor jeg skrev "når det gjelder kroppsbygging"

TS skal gå ned i vekt. Det er ikke kroppsbygging.

Det kan være mer riktig med et høyere inntak av protein i vektnedgangsdietter da protein gir mye mer metthetsfølelse joule for joule. Så lenge man ikke opprettholder inntaket av de andre næringstoffene.

Skrevet

Nei, dette er langt ifra sludder og tull. Når det gjelder kroppsbygging så anbefales det å innta 2,5 g protein pr kg kroppsvekt. Det vil si at hvis man veier 60 kg så bør man få i seg 150 g protein i forbindelse med trening. Det er ikke så lett med et vanlig balansert kosthold. Fortell meg hvor det er logisk at grønnsaker som blir sprøytet i stykker av bønder med fullt verneutstyr kan inneholde like mye næringsstoffer som de gjorde for 100 år siden? Jorda blir gjødslet med kunstige stoffer som gjør at jorda ikke inneholder næring lengre, og siden grønnsakene tar næring fra jorda er det logisk at ikke de inneholder særlig næring, hvor skulle det kommet fra? Forskning som viser at de inneholder like mye næring i dag bør du ta med en klype salt, du vet ikke hvem som har sponset forskningen for det har den vanlige nordmann lite oversikt over. Vil anbefale å lese boka sannheten på bordet, for å se hvor mye vi faktisk blir lurt til å tro at den maten vi spiser hver dag er sunt for oss. Og til slutt, det er en grunn til at vi blir sykere og sykere, hvorfor det tror du?

Vi hopper over hvor mye protein man bør innta ettersom du har blitt korrigert her, men det skal også nevnes at kvinners behov er omtrent en 10-15 prosent mindre enn gutter. Det er også, slik nevnt, forskjell på aktivitetsnivået, og hvor man er i utviklingen. En nybegyner trenger ikke å bekymre seg over dette.

Dette er en veldig paranoid tankegang, og jeg tror vi forholder oss til to ekstremt forskjellig virkeligheter. Skillet mellom kunstige stoffer og naturligstoffer er også helt meningsløst. Er du klar over hva slags stoffer som finnes i jorda?

Vi blir altså sykere og sykere? Tja, den gjennomsnittelige levetiden i Norge har økt med 60 prosent de seneste hundre årene. Vi redder flere med gener som i et evolusjonistisk perspektiv som ikke er heldig, altså, større utbredelse av den sykdommen. Vitenskapen har i dag muligheter til å oppdage sykdommer, og "helbrede" dem. Sorry, men dette her blir bare for dumt.

Skrevet

Vi hopper over hvor mye protein man bør innta ettersom du har blitt korrigert her, men det skal også nevnes at kvinners behov er omtrent en 10-15 prosent mindre enn gutter. Det er også, slik nevnt, forskjell på aktivitetsnivået, og hvor man er i utviklingen. En nybegyner trenger ikke å bekymre seg over dette.

Dette er en veldig paranoid tankegang, og jeg tror vi forholder oss til to ekstremt forskjellig virkeligheter. Skillet mellom kunstige stoffer og naturligstoffer er også helt meningsløst. Er du klar over hva slags stoffer som finnes i jorda?

Vi blir altså sykere og sykere? Tja, den gjennomsnittelige levetiden i Norge har økt med 60 prosent de seneste hundre årene. Vi redder flere med gener som i et evolusjonistisk perspektiv som ikke er heldig, altså, større utbredelse av den sykdommen. Vitenskapen har i dag muligheter til å oppdage sykdommer, og "helbrede" dem. Sorry, men dette her blir bare for dumt.

Naturlig vs kunstig er ikke poenget, slik jeg tolker det. Poenget er at kunstig sprøytet, og gjødslet mat vokser raskere, med mer giftstoffer og til større belastning for økosystemet.

Transportavstandene er i dag større og derfor er næringstapet av spesielt antioksidanter større.

Vi må i dag spise mer for å få samme mengde mikronæringstoffer som før. Det betyr dog ikke at man nødvendigvis får for lite i dag - det vil uansett variere etter lokale forhold. Men det er stadig mer forskning som skulle tilsi at det er stor forskjell på minimumsnivåer for å unngå mangelsykdommer og ideelle nivå. Spesielt om man snakker om idrettsutøvere, syke, eller folk som tyr til energirestriksjonsdietter.

Skrevet

Til ts: øvelsene du har satt opp ser fine ut, men ved to til maks tre styrkeøkter i uken, så ville jeg kjørt fullkroppsprogram og ikke to-splitt. Dersom lørdagen er en fullkroppsøkt, så kan du beholde splitten slik den er, men jeg ville nok heller tenkt fullkropp på de to faste styrkedagene og så evt en variasjonsøkt lørdagene du trener.

Proteindebatten...ved vektnedgang; minst 1,5g prot pr kg kroppsvekt, gjerne litt mer (2-2,5g). Dette for å opprettholde muskelmassen mens du går ned i vekt. Ved kcal underskudd (=energiubderskudd) så vil kroppen hente energi også fra muskelcellene, derav behov for økt mengde proteiner- det er jo fettet man vil til livs, man ønsker å bevare mest mulig muskelmasse.

Om ts får i seg tilstrekkelig proteiner via kosten eller ikke, er vel egentlig ikke så nødvendig å diskutere. Sannsynligvis gjør hun ikke det ref.proteintilskuddet.

Skrevet

Nei, vi trenger ikke hoppe over hvor mye proteiner man trenger, selv om jeg ble korrigert er det fortsatt riktig at man trenger en god del mer proteiner enn hva du mener.

Ja, klart det er forskjell på aktivitetsnivå,kjønn, alder osv, men poenget er fortsatt at det er svært tullete å anbefale noen å ikke ta proteintilskudd når du faktisk ikke vet noe om hva slags kosthold personen har.

Selvfølgelig er jeg klar over hva slags stoffer som finnes i jorda, men nå snakker du om noe helt annet enn hva jeg snakker om. Planter kan ikke ta til seg næring som ikke finnes.

Ja, vi lever i helt forskjellige virkeligheter, og jeg er glad jeg ikke lever i din, for du er ekstremt naiv hvis du tror du får i deg næringsstoffene du trenger gjennom et vanlig norsk kosthold..

Ja, levetiden i Norge øker fordi det blir produsert flere typer medisiner, det betyr da virkelig ikke at vi ikke blir sykere?! Jeg skrev aldri at vi dør av sykdommene, jeg sa at vi blir sykere, hvis ikke du klarer å tenke selv bør du lese litt på statistikker, det er en god del flere som får livsstilsykdommer i dag enn det var for hundre år siden.

Det er ikke hva jeg mener, men retningslinjene til Olympiatoppen. Dette er ikke mitt fag, bortsett fra at jeg har klart meg ganske bra selv (styrkemessig) uten protein tilskudd, og har generelt vært aktiv innenfor idretten (utenfor treningsstudiet). Derfor, ettersom ernæring ikke er mitt fag, velger jeg å bruke den fornuft jeg har fått tildelt til å høre på mennesker med den nødevendige fagkompetansen. Det innebærer ikke et PT kurs over nett, eller en B-grad i ernæring, eller idrett. Men institusjoner som har systematisk innhentet den kunnskapen som behøves underlagt sterke faglige kriterier over flere år. Er dette bra nok for Olaf Tufte (bruker ikke protein tilskudd), Kasirye og andre toppidrettsutøver bør det være bra nok for en mosjonist, eller nybegynner.

Agronomi er heller ikke mitt fag, men etter mange år på skolen har jeg lært litt om hvordan man skal lese forskningsrapporter, og ikke minst litt om kildekritikk. Slik jeg skrev innledningsvis, noen resultater viser et lite avvik, men i det store bildet er ikke dette betydelig. Det er mulig jeg er naiv, men din tilstand vil mange betrakte som paranoia.

Igjen, de store nasjonale helse og levekårsundersøkelsene og andre undersøkelser viser at vi totalt sett har fått en bedre helse. Om du vil tilbake til gruvene, og tror det er svaret for å bedre helsen i dette landet får du fortsette å tro det.

Skrevet

Det er ikke hva jeg mener, men retningslinjene til Olympiatoppen. Dette er ikke mitt fag, bortsett fra at jeg har klart meg ganske bra selv (styrkemessig) uten protein tilskudd, og har generelt vært aktiv innenfor idretten (utenfor treningsstudiet). Derfor, ettersom ernæring ikke er mitt fag, velger jeg å bruke den fornuft jeg har fått tildelt til å høre på mennesker med den nødevendige fagkompetansen. Det innebærer ikke et PT kurs over nett, eller en B-grad i ernæring, eller idrett. Men institusjoner som har systematisk innhentet den kunnskapen som behøves underlagt sterke faglige kriterier over flere år. Er dette bra nok for Olaf Tufte (bruker ikke protein tilskudd), Kasirye og andre toppidrettsutøver bør det være bra nok for en mosjonist, eller nybegynner.

Agronomi er heller ikke mitt fag, men etter mange år på skolen har jeg lært litt om hvordan man skal lese forskningsrapporter, og ikke minst litt om kildekritikk. Slik jeg skrev innledningsvis, noen resultater viser et lite avvik, men i det store bildet er ikke dette betydelig. Det er mulig jeg er naiv, men din tilstand vil mange betrakte som paranoia.

Igjen, de store nasjonale helse og levekårsundersøkelsene og andre undersøkelser viser at vi totalt sett har fått en bedre helse. Om du vil tilbake til gruvene, og tror det er svaret for å bedre helsen i dette landet får du fortsette å tro det.

En skal også være kritisk til foreninger som Olympiatoppen og uttalelser fra idrettsutøvere. De er trossalt gjennomsponset for å kunne drive med det de gjør. Selv om Olav Tufte kanskje ikke bruker proteinPULVER så bruker han sannsynligvis ett eller annet proteintilskudd fra f.eks. Tine eller en av sine andre sponsorer.

Myndighetsorganer med åpenbar gruppetenking eller usunne politiske tilknytninger til kommersielle forhold er det også verdt å være kritiske til. Selv om de nødvendigvis ikke gjør ting feil. Hele tiden.

Skrevet

Jeg klarer det, og jeg har egentlig lite erfaring med kosthold, utover det å leve og spise daglig. Selv uten å fokusere på kosthold noe særlig (spiser bare fornuftig slik man lærte på skolen/ gjennom å lese litt) har jeg kun vitamin-d mangel som ligger litt i genetikken vår og når jeg først trener har jeg gode resultater.

Så det er nok ikke så nødvendig som du tror. Nå skal jeg si at jeg kjenner jo ingen andres kosthold enn meg selv og min familie, så kanskje vi er over snittet, selv om jeg tviler på det.

AnonymBruker
Skrevet

Til ts: øvelsene du har satt opp ser fine ut, men ved to til maks tre styrkeøkter i uken, så ville jeg kjørt fullkroppsprogram og ikke to-splitt. Dersom lørdagen er en fullkroppsøkt, så kan du beholde splitten slik den er, men jeg ville nok heller tenkt fullkropp på de to faste styrkedagene og så evt en variasjonsøkt lørdagene du trener.

Proteindebatten...ved vektnedgang; minst 1,5g prot pr kg kroppsvekt, gjerne litt mer (2-2,5g). Dette for å opprettholde muskelmassen mens du går ned i vekt. Ved kcal underskudd (=energiubderskudd) så vil kroppen hente energi også fra muskelcellene, derav behov for økt mengde proteiner- det er jo fettet man vil til livs, man ønsker å bevare mest mulig muskelmasse.

Om ts får i seg tilstrekkelig proteiner via kosten eller ikke, er vel egentlig ikke så nødvendig å diskutere. Sannsynligvis gjør hun ikke det ref.proteintilskuddet.

Har typ en shake før, en shake etter trening, og er det jeg har forbeholdt meg til. Angående gram og så der, er jeg ikke sikker. Vanligvis tar jeg en 2-3 scoop med halvtil liter melk, da enten ved å fordele det over de to foregående, ellers alt i en fei (både før/etter). Har funnet et utmerket godt proteinpulvermerke som jeg holder meg til, tror den heter gold standard whey som er å få kjøpt i de aller fleste nettbutikker, og er så langt strålende fornøyd. :)

Siden informasjon rundt øvelser og hjelp til opplegg av treningsett er noe manglende, kan jeg ikke unngå legge til bekymring rundt øvelser/rep jeg burde fordele utover uken. Jeg har jobbet beinhardt de siste dagene med å få dette til, allikevel føler jeg det er noe manglende. Ikke alle muskelgruppene mine blir brukt til det maksimale, og at det fortsatt er mye å gå på.

For det første: Jeg er ikke støl i det hele tatt etter treningsøktene

For det andre: Jeg ønsker et maksimalt utbytte av medlemskapet mitt på senteret, mens jeg ennå er medlem.

Når det er sagt, så har jeg fulgt en god del med på han rippetoe, er dog en del vanskeligheter med å implementere noen av øvelsene i rutinen min. Mange av dem synes beregnet på gutter, det er svært mye å legge seg inn i, og jeg er redd for at jeg ville dødd av utmattelse dersom jeg skulle foreta alle de øvelsene han viser til på sidene sine. Så mye å ta av og jeg er helt noob på området. Akk og ve, jeg får vel bare dvelve inn på det - men tar gjerne tips i mot med takke! :)

For slik det er nå har jeg fått en ganske så del negative kommentarer i forhold til beindag, overkroppdag, pluss for lite variasjon i treningsprogrammet. Ugg... Føles som jeg holder på å krepere.

AnonymBruker
Skrevet

TS:

Når ble tre øvelser "mye beinøvelser"?

Anonymous poster hash: 9deb0...ee9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...