xeno Skrevet 28. juni 2014 #1 Skrevet 28. juni 2014 Hei Det er mange som er anonyme, når de oppretter nytt emne, på KG! Synes selv, at mange er ganske frekke og negative. Alle på KG, bor ikke i Oslo for eksempel, at dem skriver på bokmål, eller på annen dialekt. Kan skjønne selv, å skrive på dialekt er ikke skriftspråk, men kanskje dem har lært seg på denne måten, hvor dem har oppvekst. Folk på KG burde være litt snillere, burde ikke være så negative, hvordan folk skriver eller om det glemmer å sette komma på riktig plass. Som for eksempel: "Er du fra et annet land enn Norge?" "du er forferdelig dårlig til å skrive grammatisk korrekt" "du har ikke plassert, kommaer på riktig plass" Dette har jeg kopiert fra KG, men det finnes mange mange andre negative, kommentarer fra brukere på KG. God sommer til alle dere.
Infinite Skrevet 28. juni 2014 #2 Skrevet 28. juni 2014 Enig med du. Det er jo tross alt bare et diskusjonsforum, ikke et rettskrivingskurs. Er det for mye grammatikkfeil i et innlegg til at man orker å lese det, så er det jo bare å la vær. 4
Gjest Genic Skrevet 28. juni 2014 #3 Skrevet 28. juni 2014 Kan skjønne selv, å skrive på dialekt er ikke skriftspråk, men kanskje dem har lært seg på denne måten, hvor dem har oppvekst. Det er vel ingen som lærer å skrive dialekt på skolen? 11
xeno Skrevet 28. juni 2014 Forfatter #4 Skrevet 28. juni 2014 Kan bare si, har mange venner fra Trondheim. Dem går på skolen, når de snakker og skriver, så er det trøndersk. Ingen skriver på bokmål, men dem bruker trøndersk! Det er vel ingen som lærer å skrive dialekt på skolen? 1
Gjest Genic Skrevet 28. juni 2014 #5 Skrevet 28. juni 2014 Kan bare si, har mange venner fra Trondheim. Dem går på skolen, når de snakker og skriver, så er det trøndersk. Ingen skriver på bokmål, men dem bruker trøndersk! Så de lærer å skrive trøndersk på skolen? Ikke bokmål? 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2014 #6 Skrevet 28. juni 2014 Så de lærer å skrive trøndersk på skolen? Ikke bokmål? Det tviler jeg veldig sterkt på. Læreplanen er den samme for Trøndelag som for resten av landet. Anonymous poster hash: e3b62...311 8
xeno Skrevet 28. juni 2014 Forfatter #7 Skrevet 28. juni 2014 Du må ikke spørre meg, det kan du gjøre selv. Folk kan skrive hvordan DEM ønsker, ikke hvordan andre ØNSKER! Ha en fin dag Så de lærer å skrive trøndersk på skolen? Ikke bokmål?
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2014 #8 Skrevet 28. juni 2014 Er det ikke fortsatt mot reglene å skrive på dialekt på KG? Og hva har det å si om man starter tråden som anonym eller ikke? Anonymous poster hash: b0233...58e 5
Mynona Skrevet 28. juni 2014 #9 Skrevet 28. juni 2014 Det står i reglene for forumet at det ikke er lov å skrive på dialekt her. Og det er veldig greit - for det er veldig tungt å lese på andres dialekter. Og ofte kan det være vanskelig å forstå hva som menes også. Vi har to skriftspråk i norge, bokmål og nynorsk - det holder i massevis å skrive et av disse, da alle forstår disse to. Men jeg er enig med deg ang det å pirke på andres skrivefeil, kommabruk osv. Det ødelegger flyten i en tråd, det er frekt, og det er ganske barnslig rett og slett. Noen brukere er verre enn andre på dette, men de tror de hjelper de de pirker på. 3
Fiolinisten Skrevet 28. juni 2014 #10 Skrevet 28. juni 2014 Det er en uting å kommentere andre sine grammatiske feil. En vet ikke grunnen til at vedkommende har dårlig grammatikk, kanskje h*n ikke er født i Norge, har dysleksi eller annen skrive/lese forstyrrelse. Det er en hersketeknikk rett og slett, og det har ingenting på et diskusjonsforum å gjøre annet enn i språk underforumet. 2
SardintrollReturns Skrevet 28. juni 2014 #11 Skrevet 28. juni 2014 Jeg kunne ikke ha brydd meg mindre om hvordan folk skriver her inne, så lenge det går an å skjønne. 2
xeno Skrevet 28. juni 2014 Forfatter #12 Skrevet 28. juni 2014 Må bare si til deg, I LOVE YOU som venn på KG. Dagens beste på KG! Jeg kunne ikke ha brydd meg mindre om hvordan folk skriver her inne, så lenge det går an å skjønne. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2014 #14 Skrevet 28. juni 2014 Såvidt jeg husker er de sitatene du har brukt hentet fra tråden om en arabisk passkontrollør på Gardermoen? I så fall ble de ytret i en spesiell kontekst, dvs en bruker som skrev lett om "omvendt rasisme" mot etniske nordmenn fra en flyplassansatt av arabisk opprinnelse, men på et språk med skrivefeil norskspråklige sjelden gjør. Det var altså noe som skurret i den tråden, og det gjorde flere oppmerksom på. Ellers er jeg enig i at umotiverte kommentarer om folks skrivefeil er irriterende avsporinger, og noen ganger håpløse forsøk på hersketeknikk når man er sluppet opp for argumenter. Visse enkeltbrukere har også rettskriving som kjepphest som et middel for å få fokus på seg selv i enhver sammenheng. Men innlegg skrevet på dialekt rapporterer jeg pga regelbrudd. De er håpløse å lese for det store flertallet, og altså i strid med reglementet man sier seg enig når man registrerer seg her. Dette er et forum, ikke Facebook der alle venner fra hjemplassen skjønner oppdiktet dialektskriftspråk, og der man derfor kan være mer intern. Anonymous poster hash: 6cfc6...3d4
Sphynx Skrevet 28. juni 2014 #15 Skrevet 28. juni 2014 Det står i reglene for forumet at det ikke er lov å skrive på dialekt her. Og det er veldig greit - for det er veldig tungt å lese på andres dialekter. Og ofte kan det være vanskelig å forstå hva som menes også. Vi har to skriftspråk i norge, bokmål og nynorsk - det holder i massevis å skrive et av disse, da alle forstår disse to. Men jeg er enig med deg ang det å pirke på andres skrivefeil, kommabruk osv. Det ødelegger flyten i en tråd, det er frekt, og det er ganske barnslig rett og slett. Noen brukere er verre enn andre på dette, men de tror de hjelper de de pirker på. Tviler på at de fleste kan nynorsk Forsåvitt veldig enig i det du skriver!
globalagogo Skrevet 28. juni 2014 #16 Skrevet 28. juni 2014 Kan bare si, har mange venner fra Trondheim. Dem går på skolen, når de snakker og skriver, så er det trøndersk. Ingen skriver på bokmål, men dem bruker trøndersk! Øhh.. Kanskje på uformelle arenaer som chat og sms? Men bokmål er skriftspråket i Trøndelag ja... Med mindre man selv søker om å få nynorsk på eksamener/skattepapirer etc. Please. Og det heter ikke at "dem går på skolen" heller. De går på skolen:-p 1
Tarsan97 Skrevet 28. juni 2014 #17 Skrevet 28. juni 2014 anonymt er jo alltid litt feigis liksom... Ellers betyr ikke stavefeil eller slikt noe, det er intensjonen og innholdet som er interessant. Jeg skrever feil hele tiden og har tenkt å fortsette med det
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2014 #18 Skrevet 28. juni 2014 Tviler på at de fleste kan nynorsk Forsåvitt veldig enig i det du skriver! Joda, de aller, aller fleste forstår nynorsk helt fint, slik Mynona sa, med mindre de har litt vondt i viljen. Moderne nynorsk er ikke så ulikt bokmål. Det vanskelige er å skrive det riktig, ikke å lese det. Anonymous poster hash: e3b62...311 6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2014 #19 Skrevet 28. juni 2014 Det er en uting å kommentere andre sine grammatiske feil. En vet ikke grunnen til at vedkommende har dårlig grammatikk, kanskje h*n ikke er født i Norge, har dysleksi eller annen skrive/lese forstyrrelse. Det er en hersketeknikk rett og slett, og det har ingenting på et diskusjonsforum å gjøre annet enn i språk underforumet. Dette er veldig bra sagt - jeg kunne ikke vært mer enig. Anonymous poster hash: e3b62...311
Gjest Whitestripes Skrevet 28. juni 2014 #20 Skrevet 28. juni 2014 Du må ikke spørre meg, det kan du gjøre selv. Folk kan skrive hvordan DEM ønsker, ikke hvordan andre ØNSKER! Ha en fin dag I følge denne logikken, ville det blitt total forvirring. Det er en grunn til at vi har et standarisert skrivespråk (bokmål), og det er jo fordi alle skal kunne skjønne innholdet i det som blir skrevet. Hvis alle skulle skrive slik de ville, hadde det blitt vanskelig å forstå hverandre, selv innad i lille Norge. Enkelte dialekter er utrolig slitsomme å lese og vanskelige å tolke, selv for en språksterk person. Jeg skjønner jo forsåvidt at du ønsker å kunne skrive akkurat slik du vil, for skriving er tydeligvis ikke din sterkeste side.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå