Gå til innhold

Ødelagt hud av Differin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er en advarsel for dere som sliter med kviser og tenker å bruke Differin.

Legen min og hudlegen min anbefalte denne til meg, hudlegen anbefalte til og med Accutane. Jeg har alltid stolt på leger,ikke minst hudleger, og dro heller til dem enn å dra innom en hudpleier når huden var på det verste. Nå ser jeg at jevnlige besøk til hudpleier hadde hjulpet mye mer og spart huden min for irritasjoner og arrdannelser, og den dag i dag hadde jeg mest sannsynlig hatt normal hud. Slik som den er nå så er den rett og slett ødelagt,uttørket og arrete,kun pga kvisekremene.

Jeg trodde alltid at leger og hudleger er stedet å gå hvis man sliter med akne,men hadde jeg kunnet skru tilbake tiden hadde jeg aldri i livet tatt i bruk noen av de kvisekremene som de har skrevet ut til meg. De kan funke der og da, men dette skjer pga uttørking av huden. Selv om du smører deg godt og jevnlig, så vil ikke du unngå den uttørkingen helt. Når du slutter med de er sjansen stor at kvisene vil komme tilbake igjen.

I vinteren 2012 fikk jeg et plutselig utbrudd av kviser i kinn og kjeveparti. Siden det var mest sannsynlig en hormonell årsak til det så ble jeg satt på p-pillen og Epiduo,dette var visst "det beste" på markedet.

Epiduo ga meg brennmerker i ansiktet, selv om jeg brukte det sparsomt. Tro meg - etter å ha slitt med kviser og holdt på med kvisekremer i snart 10 år så vet jeg godt at det er viktig å ha på lite om gangen,unngå sol,og så videre.. Likevel fikk jeg røde sviende merker i ansiktet og måtte avbryte behandlingen.

Jeg tok en pause og huden ble nogenlunde OK.

Høsten/vinteren 2013 fikk jeg utbrudd av små nupper, bittesmå innestengte talgkjertler som begynte å bli betente. Jeg dro til hudlege igjen og ble spurt hva jeg kunne bruke der og det var da jeg ble utskrevet Differin, og hvis det ikke fungerte ville hun sette meg på Accutane. Merk her at jeg her slet med nupper og tette talgkjertler, ikke så mange betente kviser. Jeg synes at det var litt merkelig å sette meg på en så kraftig "hestekur",men jeg stolte på at hudlegen kan jobben sin.

Huden min brøt ut i mange kviser pga Differin, steder der jeg aldri har hatt kviser før. Disse kvisene etterlot seg arr - hver eneste et av de jævla kvisene. Nei, jeg rørte de selvfølgelig ikke. De etterlot seg arr uansett. Nå vet jeg at enkelte kvisekremer kan "gjøre det verre før det blir bedre", men denne kremen gikk langt over grensen; så mye er ikke normalt. Jeg hadde fått mindre kviser og mindre arr (eller noen arr i det hele tatt)hvis jeg heller dro til hudpleier og lot de ta en utrenskning, enn å stole på hudlegen. Det var ett eller annet med den kremen som gjorde at huden min rett og slett ble arrete uansett.

Når jeg kom tilbake og hun så huden min så ville hun sette meg på Accutane kur. Jeg nølte men gikk med på det. Jeg var så desperat etter å få huden min normal igjen at jeg hadde betalt hva som helst så lenge jeg fikk bort jævelskapen fra ansiktet mitt. Jeg tok blodprøver o.l, betalte et par tusen og fikk resept på Accutane. Jeg backet ut i siste liten.og er egentlig glad for det. Å gå gjennom enda et utbrudd (såkalt "initial breakout") hadde ikke psyken min tålt,og jeg hadde rett og slett ikke "råd" til flere arr. Huden min ser ut som en kjøttkake allerede.

Jeg sluttet å bruke Differin vinteren 2013/2014 og huden gikk tilbake til å bli mye mer rolig,og mindre kvisete (ironisk nok,ikke sant?). Jeg får noen få kviser i ny og ne,men de forsvinner fort. Istedet sliter jeg med stygg og ujevn hud,med mange tette små arr. Det er noe jeg må leve med resten av livet, kun pga en drittkrem.

Jeg vet at noen har hatt gode erfaringer med Differin,men her er iallefall en (av mange) ikke så positiv erfaring. Håper at det kanskje sparer noen der ute fra å gå gjennom det drittet jeg gikk gjennom.



Anonymous poster hash: f2818...cf9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk på skinoren og differin for en del år siden og det hjalp meg veldig. Huden min ble veldig fin etter at jeg gikk på de to produktene. Jeg har heller dårligere tro på hudpleiere som bare vil selge meg det dyreste hudpleieproduktene som ikke hjelper. Kosmetisk hudsykepleier er vel heller de jeg vil hendvende meg til neste gang jeg trenger det. Synd at det gikk som det gikk med deg, noe kjemisk reaksjon med din hydtype kanskje...? Har du hørt om obagi?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på skinoren og differin for en del år siden og det hjalp meg veldig. Huden min ble veldig fin etter at jeg gikk på de to produktene. Jeg har heller dårligere tro på hudpleiere som bare vil selge meg det dyreste hudpleieproduktene som ikke hjelper. Kosmetisk hudsykepleier er vel heller de jeg vil hendvende meg til neste gang jeg trenger det. Synd at det gikk som det gikk med deg, noe kjemisk reaksjon med din hydtype kanskje...? Har du hørt om obagi?

Ja,jeg har hørt om Obagi. Jeg har hørt om det meste av produkter/behandlinger der ute. Det er retinoider det også,og jeg har lest om erfaringer der man har fått enda verre hud enn i utgangspunktet. Det finnes sikkert noen solskinnshistorier om den kuren også (som med altannet) -

men jeg har rett og slett ikke "råd" til å ta flere slike behandlinger på huden min. Den er rett og slett ødelagt,

Uansett hva noen prøver å fortelle deg; aknearr kan aldri fjernes helt. Dette er noe jeg må leve med. Bare jeg ser meg selv i speilet så får jeg lyst til å grine. Noen ganger glemmer jeg hvor ille det er, men bare jeg ser meg i speilet så er eneste tanken i hodet mitt "fy...faen...".

Det som er med hudpleiere er at de kan kanskje prøve å selge på deg dyre produkter, men jeg vil heller ha en dyprens som roer ned kvisene eller hemmer de i å utvikles mer, og beholde min normale hud - enn å bruke slike kvisekremer som ødelegger huden min og ende opp med permanent ødelag hud.

Som jeg skrev i HI; jeg vet at det er mange som synes at Differin funker knall,men det betyr ikke at kremen er for alle. Jeg syns ikke det er verdt å risikere huden som for det jeg gjorde med min.

Anonymous poster hash: f2818...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheel

Føler virkelig med deg!

Får meg til å revurdere egne problemer, og at det tross alt ikke er så ille, og ikke alltid verdt å gjøre noe (hvertfall drastisk) med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg har hørt om Obagi. Jeg har hørt om det meste av produkter/behandlinger der ute. Det er retinoider det også,og jeg har lest om erfaringer der man har fått enda verre hud enn i utgangspunktet. Det finnes sikkert noen solskinnshistorier om den kuren også (som med altannet) -

men jeg har rett og slett ikke "råd" til å ta flere slike behandlinger på huden min. Den er rett og slett ødelagt,

Uansett hva noen prøver å fortelle deg; aknearr kan aldri fjernes helt. Dette er noe jeg må leve med. Bare jeg ser meg selv i speilet så får jeg lyst til å grine. Noen ganger glemmer jeg hvor ille det er, men bare jeg ser meg i speilet så er eneste tanken i hodet mitt "fy...faen...".

Det som er med hudpleiere er at de kan kanskje prøve å selge på deg dyre produkter, men jeg vil heller ha en dyprens som roer ned kvisene eller hemmer de i å utvikles mer, og beholde min normale hud - enn å bruke slike kvisekremer som ødelegger huden min og ende opp med permanent ødelag hud.

Som jeg skrev i HI; jeg vet at det er mange som synes at Differin funker knall,men det betyr ikke at kremen er for alle. Jeg syns ikke det er verdt å risikere huden som for det jeg gjorde med min.

Anonymous poster hash: f2818...cf9

Ja, vi har forskjellige hudtyper og det er tydelig forskjellige erfaringer med hudprodukter. Jeg har selv lest om de som har fått verre hud med obagi. Og være missfornøyd med huden sin er helt j.... Vet hvordan det er. Da jeg var 22 år hadde jeg det kviseutbruddet og mange var glad i å kommentere det. Jeg prøvde green peeling også. Vet ikke hvilken stoffer som er i det, men den var faktisk fin. Gjorde det hos hudpleier. Brukte schrammek produkter i ettertid. Milde fine produkter, men selveste green peelinga var vond. Føltes ut som hun gnidde huden min med glasskår, etter behandlinga så det ut som jeg hadde blitt skikkelig banka opp. Er den type behandling for hard for deg. Noe der ute må vel hjelpe/redusere arrene dine?

Endret av wintergirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på accutane i to perioder grunnet tilbakefall, og jeg vil med hånden på hjertet si at det reddet livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi har forskjellige hudtyper og det er tydelig forskjellige erfaringer med hudprodukter. Jeg har selv lest om de som har fått verre hud med obagi. Og være missfornøyd med huden sin er helt j.... Vet hvordan det er. Da jeg var 22 år hadde jeg det kviseutbruddet og mange var glad i å kommentere det. Jeg prøvde green peeling også. Vet ikke hvilken stoffer som er i det, men den var faktisk fin. Gjorde det hos hudpleier. Brukte schrammek produkter i ettertid. Milde fine produkter, men selveste green peelinga var vond. Føltes ut som hun gnidde huden min med glasskår, etter behandlinga så det ut som jeg hadde blitt skikkelig banka opp. Er den type behandling for hard for deg. Noe der ute må vel hjelpe/redusere arrene dine?

Takk for tips og slikt,men jeg er ikke her for å få tips. Jeg er ganske oppdatert på hva som finnes av behandlinger der ute, og gjort grundig research på hva som funker,og hva som ikke funker.

Det er ingen verdens ting der ute som noensinne vil fjerne disse arrene helt,og det er noe jeg må leve med.

Jeg opprettet denne tråden som en advarsel,slik at de som vurderer denne kremen ikke bare får med seg de positive erfaringene,men også de negative.

Anonymous poster hash: f2818...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på accutane i to perioder grunnet tilbakefall, og jeg vil med hånden på hjertet si at det reddet livet mitt.

Jeg er glad for at du fant noe som fungerte.

Men jeg vet ikke helt hva det har med denne tråden å gjøre.

Anonymous poster hash: f2818...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og slikt,men jeg er ikke her for å få tips. Jeg er ganske oppdatert på hva som finnes av behandlinger der ute, og gjort grundig research på hva som funker,og hva som ikke funker.

Det er ingen verdens ting der ute som noensinne vil fjerne disse arrene helt,og det er noe jeg må leve med.

Jeg opprettet denne tråden som en advarsel,slik at de som vurderer denne kremen ikke bare får med seg de positive erfaringene,men også de negative.

Anonymous poster hash: f2818...cf9

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad for at du fant noe som fungerte.

Men jeg vet ikke helt hva det har med denne tråden å gjøre.

Anonymous poster hash: f2818...cf9

Det sto at TS droppet å gå på accutane. Dette "initial breakoutet" har jeg vært igjennom to ganger, og det er virkelig ikke så ille i forhold til å slite med huden igjennom flere år.

Men lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto at TS droppet å gå på accutane. Dette "initial breakoutet" har jeg vært igjennom to ganger, og det er virkelig ikke så ille i forhold til å slite med huden igjennom flere år.

Men lykke til!

Sant sant! Hudproblemer er kjempefælt :frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto at TS droppet å gå på accutane. Dette "initial breakoutet" har jeg vært igjennom to ganger, og det er virkelig ikke så ille i forhold til å slite med huden igjennom flere år.

Men lykke til!

Accutane har nok fungert bra på mange, men det er ikke for alle.

Huden min etterlater seg arr så lett pga Differin kremen,at jeg rett og slett ikke hadde taklet det psykisk om det oppsto flere arr, derfor lot jeg være å starte på Accutane. Dessuten ble huden min bedre av å slutte med kvisekremen. Jeg ser først nå at løsningen på mine kviser hadde vært god gammeldags dyprens hos hudpleier, ikke kvisekremer.

Men , man lærer vel av sine feil. Bare kjipt at mine feil aldri kan reverseres. Jeg er sikker på at jeg utvikler en depresjon nå pga det drittet her.

Anonymous poster hash: f2818...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Accutane har nok fungert bra på mange, men det er ikke for alle.

Huden min etterlater seg arr så lett pga Differin kremen,at jeg rett og slett ikke hadde taklet det psykisk om det oppsto flere arr, derfor lot jeg være å starte på Accutane. Dessuten ble huden min bedre av å slutte med kvisekremen. Jeg ser først nå at løsningen på mine kviser hadde vært god gammeldags dyprens hos hudpleier, ikke kvisekremer.

Men , man lærer vel av sine feil. Bare kjipt at mine feil aldri kan reverseres. Jeg er sikker på at jeg utvikler en depresjon nå pga det drittet her.

Anonymous poster hash: f2818...cf9

Du får ikke flere arr av å gå på accutane.

Men som sagt, lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får ikke flere arr av å gå på accutane.

Men som sagt, lykke til!

Det er vanlig å få et utbrudd når man starter på Accutane,og det går relativt kjapt over.

Problemet er at jeg får arr av alle kviser etter den Differin kremen,at Accutane ikke var et valg lenger. Jeg takler ikke flere utbrudd,nettopp pga arrdannelsen det medfører. Det var det jeg mente.

Dessuten, jeg har vært kvisefri siden jeg sluttet på Differin og jeg har ingen behov for Accutane eller noe som helst. Det jeg sliter med nå er å leve med disse arrene.

Anonymous poster hash: f2818...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å få et utbrudd når man starter på Accutane,og det går relativt kjapt over.

Problemet er at jeg får arr av alle kviser etter den Differin kremen,at Accutane ikke var et valg lenger. Jeg takler ikke flere utbrudd,nettopp pga arrdannelsen det medfører. Det var det jeg mente.

Dessuten, jeg har vært kvisefri siden jeg sluttet på Differin og jeg har ingen behov for Accutane eller noe som helst. Det jeg sliter med nå er å leve med disse arrene.

Anonymous poster hash: f2818...cf9

Heldigvis blekner arrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en skikkelig skrekk historie... Er på mitt 8. år som ufør pga a jeg gjorde en fatal feil som skulle endre livet mitt for alltid. Jeg gikk i en hudsalong og tok peeling. Huden min var i utganspunktet ikke ille. Alltid hatt noen kviser,men aldri alvorlige. Resultat :Full eksplosjon i hele ansiktet, byller som etterlot seg arr på steder jeg aldri har hatt kviser før. Sliter veldig 8 år etter behandlinga, ikke minst har jeg fått så store hudskader at jeg ser ut som en 60 åring. Katatofalt. Behandlingen ble utført av hudlege,kynisk kjerring som kun var ute etter penger.

I gamle dager brukte jeg kremen Basiron fra apoteket. En fantastisk krem, skjønner ikke hvorfor jeg ikke bare kunne bruke den ? :( Nå tøler jeg den ikke lenger, tøler ingen verdens ting. Huden reagerer til og med på vann. Jeg er så psykisk ødelagt pga dette her . Så fryktelig bitter =( Hold dere langt unna hudpeleiere og md formulations. Differin er uansett ikke er farlig krem..



Anonymous poster hash: 82075...25e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heldigvis blekner arrene :)

Hvis jeg ser meg selv forfra,og i heldig lys så vises de nesten ikke.

Hvis jeg står i dagslys derimot og man ser ansiktet mitt fra siden,så vil man se en hudstruktur som ser ut som et minefelt.

Det er bare vanskelig å akseptere noe som føles så utrolig meningsløst og unødvendig.

Anonymous poster hash: f2818...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ser meg selv forfra,og i heldig lys så vises de nesten ikke.

Hvis jeg står i dagslys derimot og man ser ansiktet mitt fra siden,så vil man se en hudstruktur som ser ut som et minefelt.

Det er bare vanskelig å akseptere noe som føles så utrolig meningsløst og unødvendig.

Anonymous poster hash: f2818...cf9

Men jeg gjentar, heldigvis blekner arrene :) Ting tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en skikkelig skrekk historie... Er på mitt 8. år som ufør pga a jeg gjorde en fatal feil som skulle endre livet mitt for alltid. Jeg gikk i en hudsalong og tok peeling. Huden min var i utganspunktet ikke ille. Alltid hatt noen kviser,men aldri alvorlige. Resultat :Full eksplosjon i hele ansiktet, byller som etterlot seg arr på steder jeg aldri har hatt kviser før. Sliter veldig 8 år etter behandlinga, ikke minst har jeg fått så store hudskader at jeg ser ut som en 60 åring. Katatofalt. Behandlingen ble utført av hudlege,kynisk kjerring som kun var ute etter penger.

I gamle dager brukte jeg kremen Basiron fra apoteket. En fantastisk krem, skjønner ikke hvorfor jeg ikke bare kunne bruke den ? :( Nå tøler jeg den ikke lenger, tøler ingen verdens ting. Huden reagerer til og med på vann. Jeg er så psykisk ødelagt pga dette her . Så fryktelig bitter =( Hold dere langt unna hudpeleiere og md formulations. Differin er uansett ikke er farlig krem..

Anonymous poster hash: 82075...25e

Peeling er i utgangspunktet heller ikke farlig,men i ditt tilfelle så var det en karastrofe.

Det samme var DIfferin for meg,som peelingen var for deg. Skjønner hvordan du har det,tror jeg

Anonymous poster hash: f2818...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg gjentar, heldigvis blekner arrene :) Ting tar tid.

Ja, heldigvis - men "hullene" forsvinner aldri. Ikke med tid heller (kanskje når jeg blir 80,når huden blir så skrukkete at jeg ikke ser forskjell på rynker og aknearr).

Uansett - jeg føler jeg går inn i en depresjon pga dette her, det hjelper ikke lenger å bare "tenke positivt".

Samtidig så føles det så "teit" å dra til lege for å bli henvist til psykolog, jeg er redd for at legen ikke vil ta det her på alvor, kanskje h*n ikke synes at arrene er så ille ,eller noe.

Anonymous poster hash: f2818...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...