Gjest Whitestripes Skrevet 3. juli 2014 #21 Skrevet 3. juli 2014 Mine barn er voksne, så vi er ferdig med denne fasen, men jeg var liberal. Jeg hadde overhodet ikke glemt hvordan det var å være kalv, så jeg var inneforstått med at de kom til å drikke i den alderen. Vi snakket mye om å bruke hodet. Ikke drikk noe du ikke vet hva er. Kom hjem - uansett! Ring mamma hvis du trenger å bli hentet. Min eldste drakk kanskje et par ganger i den alderen, men har aldri vært noen festløve. Tror knapt han har vært på byen, og nå er han 26. Min yngste var rake motsetningen. Festet mye og hardt, og det tok for mye av en periode, men da var han myndig, så jeg hadde ikke så mye jeg skulle sagt. Vet at han begynte å drikke litt den sommeren han fylte 16. Selv drakk jeg en og annen helg fra jeg var 16, og har vært mye på byen og privatfester som ung. Hadde utrolig mye moro! Jeg tror man må være realist og innse at veldig mange begynner å prøve ting i den alderen, og det skal man jo også. Det er faktisk mye læring i å prøve, feile og prøve igjen, uansett hva det gjelder. Snakk skikkelig med henne om å bruke vettet og tenke selv. 1
strawberry Skrevet 3. juli 2014 #22 Skrevet 3. juli 2014 Så lenge hun kommer hjem og da ikke er dårlig eller svært beruset, ser jeg ikke noe problem i det, så lenge det ikke blir f.eks hver helg. Da er det bedre å snakke fornuft med henne, at hun ikke må drikke for mye slik at hun mister kontroll fordi det kan føre til f.eks voldtekt eller andre ting.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #23 Skrevet 5. juli 2014 Hei! Jeg er selv ei jente på 17 år som startet å drikke i en alder av 15. Etter jeg ble tatt av foreldrene mine for drikking, ble vi enig om det at jeg bestandig skulle si ifra dersom jeg reiste ut og fortelle hva jeg skulle ha med av egen drikke. De skulle også hente meg, eller vite at jeg kom meg hjem på trygt vis. De oppfordrer meg ikke til å drikke, men kan heller ikke nekte meg det. Derfor ble vi enig om dette, så de skal være trygge på meg og jeg være åpen mot dem. Det har fungert bra hittil, og jeg vil tro det er det beste for alle foreldre med tenåringsbarn. Åpenhet er nøkkelen Anonymous poster hash: e81cb...ad1
magicpie Skrevet 5. juli 2014 #24 Skrevet 5. juli 2014 Har en idrettsdatter på 16, hun og vennene bryr seg ikke om verken røyk eller alkohol. Foreldrene bytter på å hente og bringe , de vet hvem sin tur det er å hente og ringer når de vil hjem. Vi slipper henne aldri ut uten klare avtaler som har blitt overholdt, foreløpig. Er mer bekymret for at hun gjør som nabojenta, kommer hjem og er gravid og smittet av kjønnsykdommer....Anonymous poster hash: 2d137...370 På mitt hjemsted var/er det håndballjentene og fotballguttene (aka "de populære") som drakk og festet mest, som regel hver helg.
Gjest Blomsterert Skrevet 5. juli 2014 #25 Skrevet 5. juli 2014 Jeg synes det er lov å si at "det er ikke greit for oss at du drikker - du er ikke gammel nok, og det er ikke noe vi synes noe om. Vi blir bekymret for deg også - det er så lett at det skjer noe du ikke ønsker dersom du drikker selv eller er rundt andre som drikker mye. Men, du er gammel nok til å ta ansvar for deg selv, og vi stoler på at du tar de riktige avgjørelsene. Vi vil at du skal komme hjem hver gang, og du skal komme inn og hilse på oss. Er du langt unna vil vi hente deg." Dette i kombinasjon med å snakke med venninnenes foreldre, slik at dersom hun vil overnatte hos en venninne kan du ringe til hennes foreldre og forsikre deg om at det ikke er den klassiske "hun sover hos meg - jeg sover hos henne - egentlig er vi på fest hele natten" Veldig enig i dette. Foreldre må ikke på død og liv være så tolerante ovenfor rus. Samtidig som de viser tillit og krav om å komme hjem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå