Gå til innhold

Alkohol og tenåringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter på 16 år. Hun og vennene har begynt å feste og drikke alkohol. Har sagt at jeg ikke synes noe om det, og det svarer hun ikke særlig på. Vi sier det ikke er lov, men vi klarer ikke å stå ved det vi sier da alternantivet blir å mure henne inne fra vennene sine hele tiden. Det vil vi jo ikke, så da blir det nok noe drikking. Hun har alltid kommet hjem i grei form, aldri vært noe bevisstløshet, pumping eller lignende.

De siste gangene hun har dratt ut har vi sett gjennom vesken hennes for å se om vi finner noe alkohol, men hun er jo ikke dum. Kan tenke meg at gjengen har et felles gjemmested for alkoholen eller noe.

Lurer på om noen som er i samme situasjon kan dele tanker og meninger. Hva er greit for deres tenåringer? Og hva er ikke greit?

Anonymous poster hash: 318a5...c6d
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Min mor truet meg alltid med den store faren av avhengighet når for at jeg ikke skulle rote meg bort i alkohol så tidlig. Det hjalp en god del på meg iallefall, ikke 100%, men såpass mye at jeg holdt meg iallefall, og fortsatt holder meg til, et fornuftig inntak av alkohol.

Fortell henne om konsekvensene for hva hun gjør, vær tydelig på at hun ikke bør drikke mer enn at hun vet hva hun gjør på. Jeg vet at i den alderen der gjør man alt for å teste ut alt som ikke egentlig er lov, fordi "det er jo snart lov uansett". Men sånn egentlig synes jeg ikke det å la henne være hjemme istedenfor å la henne gå ut, og sette litt ekstra strenge grenser, ikke er så ille. Hun kan i beste fall takke deg for det senere. :)

Det er iallefall mine tips, selv om jeg ikke har barn selv..
Lykke til! :hug:

Endret av martamoren
Gjest miss_sara
Skrevet

Jeg har en lillesøster på 17 år og hun fester og drikker innimellom og moren vår tar henne i det gang på gang. Da blir det kjeft og prat om alkohol osv... Jeg var jo sånn på den alderen selv, men jeg er helt enig med min mor i dag at det ikke er akseptabelt. Hun er ikke gammel nok til å drikke, hun drikker også sprit noe hun ikke kan før hun er 20. Du må selvfølgelig fortsette å nekte datteren din å drikke og hva med innetider? Hvis kun kommer hjem rundt 23, så merker du vel om hun er full eller ikke?

AnonymBruker
Skrevet

At 16-åringer drikker alkohol er meget forståelig at foreldrene blir bekymret av, men de vil alltid gjøre dette ute av deres kontroll uansett.

Anonymous poster hash: deab3...380
AnonymBruker
Skrevet

Noen enkle punkter:

* Hvis du er langt unna skal du alltid hentes og dette skal være avtalt på forhånd slik at vi vet hvem som kjører hjem og at det er trygt. Hvis det er kort avstand, gå sammen med venner. Sykling i beruset tilstand godtar vi ikke.

* Hjemme kl. 02.00

* "Greit" med cider, vin og øl. Prøv og hold deg unna sprit.

* Hvis det er personer på festen som tidligere har røyket hasj eller annen form for narkotika er det ikke aktuelt at du drar. Hun kan reglene for dette hvis politiet skulle komme, og noen bruker narkotika.

* Pass på hverandre.

Datteren min er også 16.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tror det ville vært veldig dumt å holde datteren deres hjemme for å unngå at hun drakk alkohol. Det er tross alt snakk om over et år før hun får lov.. Jo mer man som forelder holder igjen og er streng, jo verre tror jeg hun vil "ta igjen" i etterkant. Dette er min erfaring i hvert fall. Men selvsagt må man se barnet ditt an! Om du opplever henne som moden og ansvarsfull, tror jeg det fungerer bedre å snakke med henne om det å drikke, si at du ikke liker det, men at du vet at du ikke kan forhindre det. Da er det bedre å spille på lag, og heller gjøre henne trygg på at hun kan ringe dere om noe oppstår, og ikke være redd for å få kjeft.

Alle tenåringer kan få tak i alkohol når og hvor de vil, så ingen foreldre bør være så naive at de tror at barnet deres ikke drikker før det har lov. Derfor mener jeg det er viktig å ikke skape splid mellom dere og datteren deres, men selvsagt opplyse og snakke med henne om det.

Anonymous poster hash: 8babd...ea3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en lillesøster på 17 år og hun fester og drikker innimellom og moren vår tar henne i det gang på gang. Da blir det kjeft og prat om alkohol osv... Jeg var jo sånn på den alderen selv, men jeg er helt enig med min mor i dag at det ikke er akseptabelt. Hun er ikke gammel nok til å drikke, hun drikker også sprit noe hun ikke kan før hun er 20. Du må selvfølgelig fortsette å nekte datteren din å drikke og hva med innetider? Hvis kun kommer hjem rundt 23, så merker du vel om hun er full eller ikke?

Fjortisfylla i et nøtteskall. Ja, det gjør jeg, om de drar ut seint nok. Drar de ut 19-20 er de lure nok til å drikke med en gang slik at de unngår å komme hjem fulle. Drar hun ut noe senere og kommer hjem 23, kan jeg vel tenke meg at det var for det meste fjortisfyll, og det er ikke så "ille".

AnonymBruker
Skrevet

Det alle viktigste er å gjøre oppmerksom på konsekvensene ved bruk av narkotiske stoffer og at dette er strengt forbudt. Da regelen er at politiet tar med seg alle på festen ned på stajsonen og loggfører at de har vært der, er det viktig å fortelle at da er det ikke greit å dra.

Skrevet (endret)

Det viktigste er å vise at du ikke blir sint! Jeg tror ikke hun er dum, alle 15+ vet konsekvensene av å drikke alkohol. Det trenger du ikke gjenta. Min mor fra jeg var 16 år kjøpte alkohol til meg, ikke sterkere enn 17-20%, og ga meg en vinflaske nå og da. Må sies at vi bodde i et land der man kan kjøpe uten legg så lenge man ser ut som man er 15+. Men da kjøpte jeg ivertfall ikke 40%, og datteren din tyr ikke til hjemmebrent hvis hun får med hjemmefra. Er ikke det tryggere? Regelen var at jeg måtte tekste innimellom for å vise at jeg ikke var overberuset og vis noe skulle gå galt måtte jeg ringe. Vi bodde i et land i Europa, og her er det også slik at vi gikk ute på byen fra vi ble 15-16. I starten var det vanskelig for henne å la meg vandre ute på byen, så det ble diskusjon da jeg først ikke fikk gå ut og heller ikke drikke alkohol. Men dette løsnet og vi fikk et mye bedre forhold! Bedre å ha en mor man vet er der når man trenger en, istedenfor at datteren din skal være redd for å ringe deg om noe går galt.

Endret av Humla90
Skrevet

Noen enkle punkter:

* Hvis du er langt unna skal du alltid hentes og dette skal være avtalt på forhånd slik at vi vet hvem som kjører hjem og at det er trygt. Hvis det er kort avstand, gå sammen med venner. Sykling i beruset tilstand godtar vi ikke.

* Hjemme kl. 02.00

* "Greit" med cider, vin og øl. Prøv og hold deg unna sprit.

* Hvis det er personer på festen som tidligere har røyket hasj eller annen form for narkotika er det ikke aktuelt at du drar. Hun kan reglene for dette hvis politiet skulle komme, og noen bruker narkotika.

* Pass på hverandre.

Datteren min er også 16.

Jeg har ikke barn selv, men dette syntes jeg hørtes ut som fine regler :)

Skrevet

Etter min mening, og etter min erfaring, så kan det og være for streng ha motsatt effekt. Det viktigste mine foreldre prentet inn i meg da jeg var 16 år var:

"Uansett hva som skjer - kom hjem!"

Andre på min alder turde ikke reise hjem, fordi deres foreldre var sinte, mistenksomme og ville gå i taket av sinne om de kom hjem fulle. Kan du tenke deg noe farligere enn en full 16-årig jente som vandrer gatelangs eller bli rmed noen kompiser av noen kompiser hjem på nachspiel fordi hun ikke tør reise hjem?

Jeg visste at jeg kunne alltid reise hjem. Jeg visste at mine foreldre VILLE at jeg skulle komme hjem - uansett. Det var det viktigste for dem. Kom jeg hjem full fikk jeg bare beskjed dagen etter om at de i hvert fall ikke ville høre noe sutring om at jeg var dårlig på søndagen siden det bare var min egen feil.

At mine foreldre hadde et så avslappet forhold til alkohol, at de viste at de stolte på meg og mine avgjørelser, og at jeg hadde tryggheten om at de alltid var der for meg - det tror jeg er det beste de har gitt meg. Tusen ganger heller det enn sinte foreldre, redde tenåringer, sure miner dagen etter, kjefting og straff.

• Liker 3
Skrevet

Mine foreldre hadde nulltoleranse for alkohol når jeg var under 18 (og da mener jeg NULL). Det var kjefting, straff, sure miner og dårlig stemning om jeg hadde vært ute og drukket. Jeg drakk jo likevel, ofte hjemmebrent siden det var billigst. Jeg drakk sikkert mer enn jeg burde for å slippe å tenke på hva som skjedde når jeg kom hjem og jeg overnattet ofte hos venner og bekjente fremfor å dra hjem hvis jeg var full for å utsette kjeftingen iallefall til neste dag. Skjedde det noe gjorde jeg alt i min makt for å løse det selv fremfor å ringe foreldrene mine og be dem om hjelp.

Kjæresten min sine foreldre var helt motsatt. Jeg tror ikke de likte at han drakk, men de godtok det. De visste alltid hvor han var og han sa rett ut at han skulle "ta noen øl med en kompis" for eksempel, har ringte de om han trengte hjelp eller skyss og jeg har inntrykk av at de hadde generelt mer fred i hjemmet og et mye lavere konfliktnivå enn oss.

Tenåringer drikker. Pick your battles.

• Liker 1
Gjest Christina146
Skrevet

Jeg begynte å drikke når jeg var 15..

Min mor syntes ikke noe særlig om dette, men etterhvert løsnet hun. Jeg fikk litt å drikke av min mor når vi hadde besøk av mine stebrødre (de er engelsk og har en ganske annen drikkekultur), når jeg var 16.

Når hun visste jeg dro på fest, ga jeg henne adresse og nummer til han/hun som holdt festen, slik at hun var sikker på at hun kunne få tak i meg om det skjedde noe.

En gang hentet hun meg faktisk fra busstoppet ved huset våres, slik at jeg skulle slippe å gå hele veien opp alene.

Jeg visste jeg alltid kunne spørre henne om jeg trengte hjelp til å komme hjem og slikt.

Jeg tror mesteparten av grunnen til at hun "slapp taket" var at hun så jeg kunne kontrollere alkoholinntaket, og visste hvor mye jeg tålte.

Jeg tror ikke det hjelper å nekte henne alkohol, hun drikker nok uansett om hun vil. Det er veldig lett å få tak i, alltid noen som kjenner noen..

Jeg vil gjerne råde deg til å heller kreve at du skal vite hvor hun er, og at hun må sende en melding når hun er på vei hjem. Du kan jo selvfølgelig også snakke med henne om alkoholtoleranse, og at hun må vite hvor mye hun tåler.. Også ville jeg selvfølgelig stilt opp med henting om hun ikke kom seg hjem, var redd, eller lignende.

AnonymBruker
Skrevet

Det alle viktigste er å gjøre oppmerksom på konsekvensene ved bruk av narkotiske stoffer og at dette er strengt forbudt. Da regelen er at politiet tar med seg alle på festen ned på stajsonen og loggfører at de har vært der, er det viktig å fortelle at da er det ikke greit å dra.

Eh... Nei, det er absolutt ikke tilfelle.

Anonymous poster hash: a3627...67d

AnonymBruker
Skrevet

Eh... Nei, det er absolutt ikke tilfelle.

Anonymous poster hash: a3627...67d

Jo. Kan godt hende dette er forskjellig fra sted til sted, men jeg har en 10.klassing som har noen venner som ble tatt for hasjrøyking i vinter. Noen uker etterpå var det foreldremøte med politiet og det var de som fortalte det. Så det er nok ikke feil du

AnonymBruker
Skrevet

De som ikke får lov, er ofte de som drikker mest når de først får sjansen. Sjansen øker også for at tenåringen sniker seg ut om den ikke får lov til og dra. Derfor er det bedre å la de dra, men gi de en innetid.

AnonymBruker
Skrevet

Etter min mening, og etter min erfaring, så kan det og være for streng ha motsatt effekt. Det viktigste mine foreldre prentet inn i meg da jeg var 16 år var:

"Uansett hva som skjer - kom hjem!"

Andre på min alder turde ikke reise hjem, fordi deres foreldre var sinte, mistenksomme og ville gå i taket av sinne om de kom hjem fulle. Kan du tenke deg noe farligere enn en full 16-årig jente som vandrer gatelangs eller bli rmed noen kompiser av noen kompiser hjem på nachspiel fordi hun ikke tør reise hjem?

Jeg visste at jeg kunne alltid reise hjem. Jeg visste at mine foreldre VILLE at jeg skulle komme hjem - uansett. Det var det viktigste for dem. Kom jeg hjem full fikk jeg bare beskjed dagen etter om at de i hvert fall ikke ville høre noe sutring om at jeg var dårlig på søndagen siden det bare var min egen feil.

At mine foreldre hadde et så avslappet forhold til alkohol, at de viste at de stolte på meg og mine avgjørelser, og at jeg hadde tryggheten om at de alltid var der for meg - det tror jeg er det beste de har gitt meg. Tusen ganger heller det enn sinte foreldre, redde tenåringer, sure miner dagen etter, kjefting og straff.

Akkurat sånne ''regler'' hadde jeg og, å det er jeg veldig glad for. Mange av venninnene mine hadde fryktelig strenge foreldre, og det var virkelig ikke en god/morsom periode for hverken foreldre/ungdom akkurat i de årene.. Så tommel opp for foreldre som stoler på barna sine, mot å få tillit tilbake!

Anonymous poster hash: 7081c...9cb

AnonymBruker
Skrevet

Har en idrettsdatter på 16, hun og vennene bryr seg ikke om verken røyk eller alkohol. Foreldrene bytter på å hente og bringe , de vet hvem sin tur det er å hente og ringer når de vil hjem. Vi slipper henne aldri ut uten klare avtaler som har blitt overholdt, foreløpig.

Er mer bekymret for at hun gjør som nabojenta, kommer hjem og er gravid og smittet av kjønnsykdommer....

Anonymous poster hash: 2d137...370

Skrevet

Jeg synes det er lov å si at "det er ikke greit for oss at du drikker - du er ikke gammel nok, og det er ikke noe vi synes noe om. Vi blir bekymret for deg også - det er så lett at det skjer noe du ikke ønsker dersom du drikker selv eller er rundt andre som drikker mye. Men, du er gammel nok til å ta ansvar for deg selv, og vi stoler på at du tar de riktige avgjørelsene. Vi vil at du skal komme hjem hver gang, og du skal komme inn og hilse på oss. Er du langt unna vil vi hente deg." Dette i kombinasjon med å snakke med venninnenes foreldre, slik at dersom hun vil overnatte hos en venninne kan du ringe til hennes foreldre og forsikre deg om at det ikke er den klassiske "hun sover hos meg - jeg sover hos henne - egentlig er vi på fest hele natten" ;)

Gjest Steamboat
Skrevet (endret)

Har en idrettsdatter på 16, hun og vennene bryr seg ikke om verken røyk eller alkohol.

Anonymous poster hash: 2d137...370

Godt mulig hun ikke drikker, men det er ikke fordi hun er en idrettsjente, snarere på tross av.

Endret av Steamboat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...