AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #1 Skrevet 27. juni 2014 Jeg er allergisk mot en matvare, og har problem med at et familiemedlem ikke bryr seg om eller respekterer det. Jeg er ikke så allergisk at jeg dør eller får pusteproblemer/andre alvorlige reaksjoner, men å spise detjeg er allergisk mot fører selvsagt til ubehag. Personen som ikke bryr seg om min allergi virker å mene at jeg ikke er allergisk nok til at det er noen vits i å ta hensyn til dette, noe jeg synes er veldig respektløst. Gang på gang har det hendt at jeg har fått høre etter at jeg har begynt å spise at maten inneholder det jeg er allergisk mot, og når jeg påpeker dette får jeg teite unnskyldninger om at de glemte at jeg ikke tålte. Denne personen er fullstendig klar over min allergi, men bryr seg rett og slett ikke. I dag kjente jeg at jeg ble ordentlig sint, da det under et måltid kom frem at maten inneholdt en ting jeg ikke tåler.. Kokken presterte å si "Ops, det skulle jeg ikke sagt!". Altså, ikke en unnskyldning om at vedkommende glemte min allergi, men at det tydeligvis var en glipp å fortelle meg at maten inneholdt noe jeg ikke tåler! Dette tolker jeg som at allergien min ikke blir tatt på alvor, og at vedkommende tror at jeg bare innbiller meg at jeg er allergisk. Hvordan skal jeg gå frem for å få denne personen til å ta hensyn til min allergi, eller i det minste fortelle meg om at maten jeg blir servert inneholder noe jeg ikke tåler? Må jeg spørre om innholdet hver eneste gang jeg skal spise mat som denne personen har laget? Jeg har allerede prøvd flere ganger å si at jeg ikke tåler denne matvaren, at jeg håper de kan lage maten uten dette, eller i det minste informere meg om at maten inneholder dette. For ordens skyld: Det er ingen viktig ingrediens i mat jeg ikke tåler, og det medfører ikke noe ekstraarbeid å lage mat uten. Anonymous poster hash: 1e795...bfc 1
Gjest Citronella Skrevet 27. juni 2014 #2 Skrevet 27. juni 2014 Allergi eller intoleranse? Diagnose? Hva sier legen din? Om du har cøliaki eller alvorlig allergi er dette stygt gjort. Om du har en trendy intoleranse kan jeg forstå reaksjonen til din vert. 4
Gjest PTR Skrevet 27. juni 2014 #3 Skrevet 27. juni 2014 Ikke spis maten som det familiemedlemmet lager, og forklar hvorfor når du blir konfrontert. 3
Thorn Skrevet 27. juni 2014 #4 Skrevet 27. juni 2014 (endret) Det er en (kanskje to?) lang tråd her inne om ei som ble skikkelig syk fordi noen ikke trodde på matallergien hennes, og lagde mat med noe hun ikke tålte. Ville sendt dem linken til den tråden, og håpt de skjønte tegningen! Den ligger på samliv, mener jeg, burde ikke være altfor vanskelig å finne. Edit: her er tråden jeg tenkte på: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=577817&page=1 Endret 27. juni 2014 av Thorn
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #5 Skrevet 27. juni 2014 Hva da, tomater? Anonymous poster hash: 03611...6ef
Thorn Skrevet 27. juni 2014 #6 Skrevet 27. juni 2014 Allergi eller intoleranse? Diagnose? Hva sier legen din? Om du har cøliaki eller alvorlig allergi er dette stygt gjort. Om du har en trendy intoleranse kan jeg forstå reaksjonen til din vert. Det blir da ikke en mindre ubehagelig opplevelse bare fordi det er en "trendy" intoleranse, hvis det faktisk er en reell intoleranse! Skummelt med folk som ikke tar slikt på alvor. Jeg har intoleranser som ikke er akkurat vanlige selv, og folk er ofte skeptiske til at det går an å reagere på det jeg reagerer på. De skulle nesten fått vært der de timene jeg må tilbringe på toalettet dersom jeg spiser de matvarene! Heldigvis er det vanskelig å lure denne maten i noe, og om det hadde gått an så reagerer jeg ikke på små mengder av det sammen med annen mat. Men jeg misunner ikke sånne som TS, som kan lures... 4
Gjest PTR Skrevet 27. juni 2014 #7 Skrevet 27. juni 2014 Om du har en trendy intoleranse kan jeg forstå reaksjonen til din vert. Dette er det dummeste jeg har lest hittil på KG tror jeg. Det sier veldig mye om hva slags person du er. Håper ikke du har ansvar for mat til andre enn deg selv, eller jobber med barn. 4
Gjest Timber Skrevet 27. juni 2014 #8 Skrevet 27. juni 2014 Dropp å spis mat hos disse menneskene, og ta med egen mat. Og si at du gjør det fordi du ikke kan stole på de om at de ikke putter i ting du ikke tåler. Som det kommer ut fra de andre trådene, så er det mennesker som synes det er ok å leke med helsa til andre fordi de mener at de vet bedre enn deg om slike ting.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #9 Skrevet 27. juni 2014 Det er ikke snakk om en intoleranse, og heller ikke en alvorlig allergi. Jeg er allergisk mot sitroner, og når jeg spiser dette får jeg utslett i munnhulen og rundt munnen. Det er veldig ubehagelig for meg, men tydeligvis ikke ille nok til at denne personen gidder å ta hensyn. Jeg er bare så lei av å få høre at "du tåler da litt" eller "jeg glemte at du er allergisk". Og hva skal jeg gjøre om jeg midt i måltidet kjenner at det er sitron i maten? Slutte å spise, gå fra bordet og forbli sulten? Jeg kan jo selvsagt spise maten, jeg dør ikke av å få i meg sitron, men det er jo veldig ubehagelig! Anonymous poster hash: 1e795...bfc
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #10 Skrevet 27. juni 2014 Kan du ikke bare spør om det er sitron i maten hver gang da? Så har de ingen unnskyldning. Og da kan du la vær å spise. Venner jeg har som er allergiske eller intolerante spør meg alltid før maten om det er hvetemel, melk eller nøtter i. Bare for å forsikre seg om at jeg ikke har glemt hva de ikke tåler Anonymous poster hash: ee387...bc2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #11 Skrevet 27. juni 2014 Du har selv ansvar med å forsikre deg om at maten ikke inneholder det du ikke tåler. Det er bare å spørre, enklere er det ikke! Anonymous poster hash: 62f98...a34
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #12 Skrevet 27. juni 2014 Selvsagt kan jeg spørre hver gang jeg spiser, men jeg ønsker jo gjerne at vedkommende skal respektere at jeg er allergisk og lage mat som ikke inneholder ting jeg ikke tåler. Det blir jo ikke noen koselig situasjon for noen av oss om jeg nekter å spise når jeg er på besøk.. Anonymous poster hash: 1e795...bfc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå