Gå til innhold

"utvidet stillingsvern" - Staten

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg jobber i staten og har snart vært ansatt sammenhengende 4 år. Da får jeg "utvidet stillingsvern".

Før innebar dette gjerne at en ble tilbudt fast ansettelse, men nå føler jeg at dette stillingsvernet er blitt veldig utvannet. Det virker som en nå kan konkurrere med andre som også har "utvidet stillingvern" NÅR og HVIS det blir en stilling ledig, dvs at noen faktisk slutter.

Er det alt?

Er det noen som vet hva "utvidet stillingvern" innebærer - juridisk, for statsansatte?

Eller har tips til sider eller bøker der jeg kan finne ut noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke dette noe med at dersom man blir "overflødig" i Staten så har man fortrinnsrett til ledig stilling i andre deler av staten dersom man er kvalifisert for den? Og det selv om det er søkere som er bedre kvalifisert?

• 1 måned senere...
Gjest Personalkonsulent
Skrevet

Stillingsvernet er like sterkt som før, men det kan jo hende at arbeidsgiveren din prøver å overbevise deg om noe annet. Det er DE som har dummet seg ut hvis de ikke hadde tenkt til å ansette deg fast, men har latt deg gå som midlertidig i 4 år.

Selv om de har hjemmel for å tilsette deg midlertidig har du sterkt stillingsvern, på linje med fast ansatte. I utgangspunktet har du rett til fast tilsetting i stillingen, og kan tilsettes fast uten noen videre tilsettingsprosedyrer.

Selv om du egentlig skal slutte på et visst tidspunkt, så må de si deg opp med seks måneders varsel hvis stillingen din faller bort (eller hvis du er totalt udugelig - det skal mye til!). Hvis du ikke får et brev som varsler om at jobben din går ut så kan du rolig komme på jobb selv om du egentlig skulle sluttet. Hvis de sier deg opp har du rett til ventelønn og fortrinnsrett.

Hvis de sier deg opp med begrunnelse at stillingen faller bort kan de IKKE tilsette noen nye i stillingen, dvs. man kan ikke erstatte er midlertidig ansatt med en ny midlertidig ansatt i samme stilling (dersom ikke den første sier opp selvsagt)

Fire-års regelen gjelder ikke f.eks. stipendiatstilling og andre åremålsstillinger, ei heller hvis man er vikar i en vitenskapelig stilling, f.eks. professor el.l.

Tjenestemannsloven og forskriftene til tjenestemannsloven finner du på lovdata, her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...s+tjenestemenn&

Du burde gå til din fagorganisasjon hvis du er organisert - de kan hjelpe deg.

Husk at det er arbeidsgiver som har gjort feil - ikke du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...