Gå til innhold

Drøbak


Vala

Anbefalte innlegg

Noen som bor der?

Vi lurer på om vi skal flytte fra Oslo etterhvert og Drøbak er et av stedene vi tror vi kan tenke oss å bo.. Det er jo ikke så langt fra byen og har inntrykk av at det er et veldig koselig sentrum der, strand, mange restauranter osv.. Vil gjerne ut av byen men må ha butikker etc i nærheten :wink: ..

Hadde vært gøy om noen hadde positive eller negative synspunkter om Drøbak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor ikke langt fra Drøbak og har vært der mange ganger :)

Det er et veldig koselig sted, utsikten over fjorden er nydelig hvis du kommer litt opp i høyden. Festningen lyser veldig pent på en sommernatt.

Transporttilbudet skal ikke være så dårlig, med mindre du ikke liker å ta bussen. Ellers er det selvsagt ingen sak å kjøre bil inn til Tigerstaden.

Utvalg av butikker er dog ikke det beste, men det er noen søte gågater i sentrum med butikker. Drøbak City som ligger noen minutters kjøretur unna sentrum har et litt større utvalg, men sist jeg var der var det ingen store kleskjeder der - de ser kanskje ikke markedet.

Det som kanskje kan være litt negativt (eller positivt avhengig av hvilket øye som ser), er at det virker som et noget isolert. Har også inntrykk at alle kjenner stort sett alle, men det kommer jo selvsagt an på hvor man bosetter seg.

Alt i alt liker jeg Drøbak veldig godt og kunne godt tenke meg å bosette meg der selv, bare butikkutvalget tar seg opp litt :) Men ta en dagstur og se dere om - enten liker man seg, eller så gjør man det ikke.

Lykke til :)

- Me0w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og har gjort det en stund.

Drøbak er en perle dersom man ønsker å komme seg ut av Oslogryta, men allikevel være i nærheten.

Bussforbindelsen er god for de som jobber i sentrum eller på Ski/Ås e.l. Ellers tar bilturen til Oslo utenom rushtiden rundt 1/2 time.

Strendene er mange og fine, og det er mulig å finne strender med liv og ungdommer eller familiestrender med litt mindre mennesker.

Butikktilbudet er nok til å dekke det daglige behovet, skal man ha noe spesielt må man fremdeles til Oslo. Men Drøbak City byr på sko, klær, vesker, flere parfymerier, lekebutikker, zoo etc. etc. Kjeder som er representert der (dersom det er interessant) er Match, B-Young, Voice of E., Vero Moda (eller var det JC?) og Lindex. Nede i sentrum er det småbutikker med dameklær, antikviteter, kakkelovner, julenisser og mye mer.

Utelivet er også på plass, med puber og utekafeer med og uten utsikt over fjorden. Diskotek har jeg ikke vært på i Drøbak, vet ikke om det eksisterer.

Ellers er det ikke slik at alle kjenner alle i Drøbak, det har kommet mange tilflyttende de siste årene, spesielt fra Oslo. Mitt inntrykk er at de som er født og oppvokst i Drøbak kjenner hverandre godt, litt som en småby omtrent. Men det er absolutt ikke "trangt" dersom man er redd for det. Samtidig er det hyggelig og enkelt å bli kjent med naboene.

Jeg stortrives i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke veeeldig kjent i Drøbak, men da vi skulle kjøpe hus var vi innom på noen visninger der også. Grunnen til at vi ikke flyttet til Drøbak var reisetid. Når det er mye trafikk tar det lang tid å komme seg inn til byen.

Men Drøbak er jo ufattelig koselig og idyllisk da. Liker spesiellt de små butikkene med kunst, galleriene og de små husene nede ved vannet. Synes ikke at det er fullt så koselig i de nye byggefeltene.

Dersom dere har lange arbeidsdager og kanskje jobber i Oslo sentrum er det kanskje litt tungvint å bo i Drøbak. men er dere villige til å bruke opptil 2 timer på reise hver dag er det et godt alternativ.

Boligprisene i Drøbak har blitt ganske stive etterhvert også. Det finnes langt billigere steder utenfor byen, men kanskej ikke så idyllisk.

Her må man prioritere tror jeg!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren min flytter til Drøbak nå i sommer. Har bodd i to store byer og gått lei det. Boligprisene er temmelig høye i Drøbak, men vi kommer rimeligere fra det enn om vi skulle bli værende i Oslo.

Årsaken til at det ble Drøbak fremfor andre steder er at jeg fikk jobb der (samboeren pendler til Oslo), det er kjempeidyllisk der, det er kort vei til byen + at det er det som trengs av butikker i det daglige, og sist men ikke minst: du ser unger som leker fritt i gatene, noe som nesten er utenkelig i store deler av Oslo. De fleste som bor i Drøbak jobber visst i Oslo... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...