Gå til innhold

Alle gutter er potensielle overgripere?

Anbefalte innlegg

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Æsj!

Jeg er så opprørt og full av adrenalin på grunn av noe som har skjedd i dag, at jeg ikke får sove!

Like før jeg skulle legge meg ble jeg oppsøkt av en nabo, og jeg fikk da høre at en ungdom i nærområdet var "mistenkt" for overgrep mot yngre barn.

Først trodde jeg at dette var en politisak, noe det heldigvis ikke var, men om jeg ble sjokkert først, ble jeg ikke mindre sjokkert da jeg hørte bakgrunnen for mistankene!

Det som hadde skjedd var, i følge den jeg snakket med, ikke alvorlig nok til å kontakte politiet, men var visstnok alvorlig nok til å ta "preventive hensyn".

Jeg spurte om hun hadde konkrete eksempler på hva han hadde gjort, og det hadde hun.

Han ga yngre barn klemmer, kilte dem, lekte med dem, var "unormalt oppmerksomme mot dem", og oppførte seg som det jeg vil karakterisere som en omsorgsfull storebror.

Jeg fikk ikke dette til å stemme, så jeg spurte om han oppsøkte barna, fulgte etter dem, eller presset seg på dem på noe som helst vis, men nei, det gjorde han ikke. Barna kontaktet vanligvis ham når de så ham.

Jeg må også legge til at hun samtidig fortalte at så vidt hun visste, hadde denne gutten aldri vært alene med noen av de barna det var snakk om, når de møttes så var det tilfeldig i offentlighet (eks på butikken), med mange personer rundt, men "det var bare noe ved ham som ikke stemte".

Da jeg påpekte at det var et temmelig tynt grunnlag for å anklage noen for noe så alvorlig, fikk jeg til svar at siden de anså han for å være en potensiell overgriper, var det bedre å være på den sikre siden, for det hadde vært værre om de ikke gjorde noe, og oppdaget senere at han hadde forgrepet seg mot et barn.

(Kort sagt skyldig til det motsatte er bevist)

Om en jente på samme alder hadde blitt beskrevet på samme måte, hadde dette blitt sett på som søtt og omsorgsfullt, men så lenge det er en gutt...ja, jeg vet ikke hva jeg skal si... :vetikke:

Og det som er ekstra ille, er at ryktet sprer seg!

Jeg vet som sagt ikke hvem gutten er, og kommer mest sannsynlig aldri til å ha noe med ham å gjøre, men likevel "måtte" jeg få vite om dette!

Jeg kan ikke se annet enn at dette må bli ekstremt skadelig for ungdommen og hans familie, og jeg tar meg selv i å bli bekymret for min sønn, som er på samme alder, og som kan beskrives på samme måte som den "potensielle overgriperen" jeg fikk høre om i kveld.

Er det min sønn som er nestemann ut for grunnløse beskyldninger?

Og nå lurer jeg virkelig på hvilket samfunn vi lever i.

Har det virkelig blitt slik i samfunnet at omsorgsfulle gutter/unge menn skal ses på som (potensielle) overgripere, og at alt de gjør, og all kontakt de har, med små barn, skal tolkes i verste mening?

Har seksualiseringen av samfunnet blitt så stor at absolutt all form for mannlig omsorg skal tillegges seksuelle undertoner?

Og hva blir det neste?

Beklager mange redigeringer, men tretthet og opprørthet gjør at jeg skriver litt feil, og glemmer vesentlige opplysninger.

Endret av Sprettballen
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja... Jeg har vansker med akkurat det da jeg ble utsatt for gjentatte seksuelle overgrep som barn. Jeg kommer aldri til å kunne stole på en mann 100 %. Ikke en gang kjæresten min som jeg har vært sammen med i 3 år.

Jeg er livredd det kunne skjedd framtidige barn. Barn husker. Spesielt slike ting.

"Du må ikke si det til noen. Lover du? Ikke en gang til mamma." De ordene er prentet inn i hukommelsen.

Anonymous poster hash: 1e47f...bff

• Liker 2
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Tja... Jeg har vansker med akkurat det da jeg ble utsatt for gjentatte seksuelle overgrep som barn. Jeg kommer aldri til å kunne stole på en mann 100 %. Ikke en gang kjæresten min som jeg har vært sammen med i 3 år.

Jeg er livredd det kunne skjedd framtidige barn. Barn husker. Spesielt slike ting.

"Du må ikke si det til noen. Lover du? Ikke en gang til mamma." De ordene er prentet inn i hukommelsen.

Så du mener, på bakgrunn av egne erfaringer, at det er greit å sette i gang en heksejakt, og en rykteflom som kan skade en ung gutts liv, bare fordi han er en mann som viser omsorg for barn?

Endret av Sprettballen
  • Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Så du mener, på bakgrunn av egne erfaringer, at det er greit å sette i gang en heksejakt, og en rykteflom som kan skade en ung gutts liv, bare fordi han er en mann som viser omsorg for barn?

Har jeg aldri påstått.

Gjest Sprettballen
Skrevet

Har jeg aldri påstått.

Ok. Da snakker vi om to ulike ting. For det er dette som opprører meg. At det blir advart mot en ungdom som har en "mistenkelig oppførsel" mot barn, og som derfor en gang kan komme til å begå et overgrep.

• Liker 5
Skrevet

Klassisk eksempel på noe som er helt greit at jenter gjør, men ikke gutter. Da blir de printet som noen som kan begå overgrep. Kvalmt.

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor sa du ikke disse tingene til denne damen?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Da snakker vi om to ulike ting. For det er dette som opprører meg. At det blir advart mot en ungdom som har en "mistenkelig oppførsel" mot barn, og som derfor en gang kan komme til å begå et overgrep.

Ville frem til at enkelte har en god grunn til å overreagere. Den mest utenkelige kan være overgriper. Foreldre er overbeskyttende når det gjelder barn, med god grunn. Overgrep skjer.

Jeg hadde ikke likt at fremmede hadde kost med mitt barn på butikken. Kvinne eller mann er irrelevant. Da er det naturlig å reagere negativt.

• Liker 1
Skrevet

Ville frem til at enkelte har en god grunn til å overreagere. Den mest utenkelige kan være overgriper. Foreldre er overbeskyttende når det gjelder barn, med god grunn. Overgrep skjer.

Jeg hadde ikke likt at fremmede hadde kost med mitt barn på butikken. Kvinne eller mann er irrelevant. Da er det naturlig å reagere negativt.

Irrasjonell frykt er ikke "god grunn". Det er en forklaring. Men ikke en god grunn.

• Liker 11
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Jeg kan forstå overreaksjonen, men da må det være opp til deg å nekte barnet ditt å ta kontakt. En mann skal da ikke nektes kontakt med andre, og mistenkes for overgrep kun fordi han er mann.

------------------------------------------------------------------

Nå har jeg fått sovet i et par timer, og ser at jeg har uttrykt meg uklart i startinnlegget.

Jeg må klargjøre: gutten er ikke "mistenkt" for å ha begått et overgrep, men "mistenkt" for å kanskje kunne komme til å begå overgrep en gang i framtiden, fordi han fremstår som omsorgsfull mot yngre barn han, ut i fra alder, kjenner fra skolen.

Endret av Sprettballen
  • Liker 1
Gjest Sprettballen
Skrevet

Hvorfor sa du ikke disse tingene til denne damen?

Jeg sa klart i fra til damen at jeg ikke ville høre slikt tull, og at de kunne ødelegge guttens liv ved å holde på slik.

Men så er det noen ganger at tankene kommer etterpå da, og slik var det i natt.

• Liker 2
Skrevet

er helt enig med deg ts, dette er tull. Det er forskjell å passe på barn og være oppmerksom og å ødelegge liv til noen som ikke har gjort noe annet enn å være snill.

• Liker 2
Skrevet

Du burde nesten ta kontakt med gutten og hans foreldre og opplyse dem om disse ryktene denne damen nå sprer. De kan faktisk annmelde henne for injurier og ærekrenkende ryktespredning. Og det burde de egentlig.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Huff, får vondt inni meg av å tenke på den stakkars gutten som nå er "stemplet". :-( Kan du ikke snakke med flere naboer og danne en skanse mot rykteflommen, stoppe alt videre snakk? Jeg tror nesten jeg ville oppsøkt de naboene jeg kjenner som var innviet i dette og sagt at jeg ikke ville være en del av dette, og det er stygt gjort og kan ødelegge mye for gutten. Er sikkert fler som egentlig mener det samme som deg. Og det stopper kanskje ryktene og snakket fra å ta helt av...

Når det er sagt, så har jeg vært med på en situasjon jeg syntes var litt ekkel med mitt eget barn en gang. På en åpen barnehage var det en mann, far til et av de andre barna, som tydelig la sin elsk på min datter som var ca ett år gammel. Han satte seg inntil henne og strøk henne på ryggen, uten at vi kjente ham eller noe, og han snakket ikke med mege, som satt rett ved siden av! Jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle takle dette, spesielt siden denne mannen var av en annen etnisitet - tipper han var fra et av landene i midt-østen... Kanskje det er kulturforskjeller som ligger til grunn? Uansett gikk vi ganske kjapt etterpå....

Anonymous poster hash: b8220...749
  • Liker 1
Skrevet

Du burde nesten ta kontakt med gutten og hans foreldre og opplyse dem om disse ryktene denne damen nå sprer. De kan faktisk annmelde henne for injurier og ærekrenkende ryktespredning. Og det burde de egentlig.

Akkurat dette burde du gjøre TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han satte seg inntil henne og strøk henne på ryggen

Hehe, høres ikke så ille ut, men her snakker vi sakte stryking i LANG tid, opp og ned ryggen. Mens min datter lekte med lego og ikke lot seg affisere.

Gjest Sprettballen
Skrevet

Huff, får vondt inni meg av å tenke på den stakkars gutten som nå er "stemplet". :-( Kan du ikke snakke med flere naboer og danne en skanse mot rykteflommen, stoppe alt videre snakk? Jeg tror nesten jeg ville oppsøkt de naboene jeg kjenner som var innviet i dette og sagt at jeg ikke ville være en del av dette, og det er stygt gjort og kan ødelegge mye for gutten. Er sikkert fler som egentlig mener det samme som deg. Og det stopper kanskje ryktene og snakket fra å ta helt av...

Begge disse tingene står allerede på planen min for dagen, så det var var godt å få det bekreftet fra dere at det ikke var helt galt tenkt. :)

• Liker 2
Gjest Sprettballen
Skrevet

Hehe, høres ikke så ille ut, men her snakker vi sakte stryking i LANG tid, opp og ned ryggen. Mens min datter lekte med lego og ikke lot seg affisere.

Jeg skjønner at du fant det ubehagelig, men du var jo tilstede og passet på at ingenting galt skjedde, så egentlig var det vel ikke så galt?

Når jeg tenker meg om, så har jeg mange ganger sittet slik med barn, både egne og andres.

Da sitter jeg gjerne i egne tanker, og strykingen er en reflekshandling, og det ligger absolutt ikke noen bevisst tanke bak handlingen.

• Liker 1
Skrevet

Personlig mener jeg at pedofilifrykten har tatt helt av. Det virker som at mange er så redd for det at de til og med lar det spolere sunne og fine relasjoner.

Selvfølgelig finnes det pedofile der ute. Og selvfølgelig skal man passe på barna sine. Men sannsynligheten for at noe skal skje er ganske liten, og ingen har noe igjen for å holde på slik som TS beskriver. Sette ut ødeleggende rykter for en ung gutt bare fordi han er kosete og omsorgsfull av seg. Hvem vet, kanskje dette er en gutt som ikke får så mye omsorg hjemme?

Jeg synes det står respekt av at du tar opp dette.

• Liker 5
Skrevet

...og så vil jeg bare til slutt si, at jeg stusser mest over mennesker som klarer å lese noe tvilsomt seksuelt inn i de mest harmløse situasjoner. Hvem er det egentlig det er noe i veien med da?

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...