AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #1 Skrevet 25. juni 2014 Jeg har fireåringen min hver 6 helg fast pluss en uke i ferier som påske, sommer, jul, høst osv. Slik samværsordning har vi hatt i snart to år. Det har fungert veldig greit. Men nå denne gangen jeg har hatt han (har hatt han ei uke i forbindelse med sommerferie) har han vært veldig stygg i munnen sin, og slår. Han kan være grav alvorlig å si ting som "du er dum, du er stygg, jeg hater jenter, jeg hater deg" osv dersom han ikke får viljen sin (is, godteri, etc) Han slår også på trass når han ikke får det slik han vil. Han kan bli fryktelig fornermet, han går ut av rommet og vil ikke snakke med noen. Han sitter i gangen å surmuler og skuler stygt dersom man kommer ut for å ta en prat. Er dette bare en normal fase for en fireåring? Jeg tar meg ikke nær av dette, men jeg begynner jo å lure litt på hvor han har lært disse stygge ordene osv og om det er normalt i denne trassalderen. Det skal sies at han er blid som solen og en riktig så grei unge å ha med å gjøre dersom man ser bort i fra disse utbruddene han får. Han koser seg hver gang vi har samvær, og har ikke gitt noe utrykk for hjemlengsel eller mistrivsel. Han leker greit med naboungene, og har ikke slått eller vært stygg i munnen med noen av dem. Anonymous poster hash: 36785...549
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #2 Skrevet 25. juni 2014 ingen som har noen inspill? ts Anonymous poster hash: 36785...549
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #3 Skrevet 25. juni 2014 Handler om å sette grenser, og rose når han oppfører seg. Dette lyser litt "in need of nannyhjelpen". Anonymous poster hash: 0ea69...386
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #4 Skrevet 25. juni 2014 Handler om å sette grenser, og rose når han oppfører seg. Dette lyser litt "in need of nannyhjelpen". Anonymous poster hash: 0ea69...386 Jeg lurer da på hva som er riktig og ikke. Jeg sier selvfølgelig i fra når han snakker stygt eller slår, ber han kutte ut med slikt tull, og at han ikke trenger å si noe dersom han skal være stygg i munnen. Når han slår så tar jeg tak i armene hans og sier tydelig "nei, dette har du ikke lov til. det er vondt, og jeg blir lei meg når du gjør det". har også sagt ting som at han ikke får se barnetv, at jeg ikke leser bok for han til kvelden, eller at han ikke får lørdagsgodt dersom han ikke oppfører seg ordenlig. Jeg er ingen fan av slik truing, men føler det er det eneste som nytter. Å rett og slett fjerne godene. Rose han når han er flink til å hjelpe å rydde, sitte pent med bordet etc er jeg veldig flink til. Han blir veldig stolt når han hører han er flink til noe osv.. ts. Anonymous poster hash: 36785...549
minister-mio Skrevet 26. juni 2014 #5 Skrevet 26. juni 2014 Det er vanlig og det høres ut som om du håndterer det bra
Timza Skrevet 26. juni 2014 #6 Skrevet 26. juni 2014 Er da bare vanlig at 4 åringer tester litt grenser.
Gjest Magdalene Skrevet 26. juni 2014 #8 Skrevet 26. juni 2014 Mange fireåringer tester mye grenser, og kanskje spesielt hos deg siden han er der så sjelden?
Alja Skrevet 26. juni 2014 #9 Skrevet 26. juni 2014 Takker for svar. Noen som har tips til ting man kan si eller hvordan man kan ta tak i situasjonen når den oppstår? feks dersom han slår helt uprovosert eller kaller meg stygge ting når han ikke får viljen sin. Ts
xinnia Skrevet 26. juni 2014 #11 Skrevet 26. juni 2014 Prøv så langt det er mulig å overhør når han bruke stygge ord.. ikke la han få noe som helst reaksjon. Det kan være veldig vanskelig men det er jo en form for å teste grenser.. og kanskje ett rop om oppmerksomhet? Slår han.. gå vekk fra han.. Eventuelt bare si kaldt og rolig: skal du være sånn gidder jeg da ikke å leke med deg.
Alja Skrevet 26. juni 2014 #12 Skrevet 26. juni 2014 Tusen takk for tips. Jeg har vært redd for å bare gå bort fra han eller ignorere (true med at jeg ikke vil leke osv) Vil ikke at han skal følelser avvist, samtidig vil jeg ikke gi noe som helst respons som kan trigge oppførselen.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #13 Skrevet 26. juni 2014 ¤-åringer tester grenser, er helt vanlig. Vær konsekvent, og vis at han ikke oppnår noe som helst når han er sånn. Overhør, eller si bestemt:"Slikt språk er ikke hyggelig, jeg liker ikke at du sier sånt!" Og samme om han slår, si fra at det ikke er lov å slå, det gjør vondt og er ikke hyggelig. Om om det fortsetter så kan du godt si at da vil du ikke leke med han. Det funker greit på vår 4 åring i alle fall. Men skal ærlig si at det kan virkelig være en prøvelse i perioder. Har dog 2 eldre barn og vet det går over etter hvert.Anonymous poster hash: 2cb11...dff
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #14 Skrevet 26. juni 2014 Elsk meg mest når jeg fortjener det minst, er det noe som heter. Og det bør man forholde seg til når det kommer til barn. Du sier at han ikke viser tegn til mistrivsel, men slik oppførsel er som regel et tegn på at noe ikke er bra. En fireåring er gammel nok til å vite at man ikke skal slå, og at man ikke skal si stygge ting. Når han likevel velger å gjøre dette er det et tegn på at det er noe som plager ham. Slik oppførsel er en helt vanlig reaksjon på noe som skjer i hjemmemiljøet, som han ikke kan kontrollere. At han er hos deg kun hver sjette uke er nok noe som er vanskelig for ham, og han kan (ubevisst) ønske å straffe deg. Ofte ser man slik "straff" fra barn som har foreldre som bor sammen, dersom den ene forelderen er mye borte. Så det er helt normalt. Det du bør gjøre er å gi ham masse oppmerksomhet, gi ros og tilbakemeldinger hver gang han gjør noe bra, og heller overse en del dårlig oppførsel. Ikke gå inn med straff som å ikke få lov til ditt og datt, ikke få være med på ditt og datt, det har ingen hensikt, og vil ikke lære ungen noen ting om konsekvenser. Du risikerer derimot en unge som erklærer "krig" mot deg, fordi det blir en kamp om å "vinne". Det tjener ikke til noe godt. Anonymous poster hash: a5e45...2cd
Papirfly Skrevet 26. juni 2014 #15 Skrevet 26. juni 2014 Han tester deg bare. Du skriver at han egentlig er en blid og fornøyd gutt som er lett å ha med å gjøre, så da tenker jeg at da er det jo ikke noe i veien egentlig. Han har sikkert hørt uttrykkene et sted og tester dm på deg. Det er bare en naturlig del av utviklingen. Jeg ville irettesatt ham og sagt "ikke så sånn til meg, det er ikke greit", men ikke gjort noe stort nummer ut av det, bare konstatere at du ikke tar deg nær av det han sier. Gå foran som et godt eksempel på hvordan man gir hverandre skryt, og gi masse ros når han sier fine ting. Om du reagerer veldig negativt på det han sier, er det nettopp det han ikke vil at skal skje. Fasen går over. Syns det ser ut som om du takler dette fint.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå