Gå til innhold

Eks, stebarn og ferie..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og eksen har 60-40 fordeling av samværet for vår tolv år gamle sønn. Vi kjører samme løpet året rundt og endrer ikke selv om det er ferietid. Dette pga fars jobb.

Far bor med samboer og hennes tre barn som er jevngamle med vår sønn.

Første uka av skoleferien var fars. Tolvåring ønsker å dra på leirskole i fire dager og fotballskole tre dager rett etter. Jeg sier ok, og sier vi deler kostnaden. Far sier dette blir urettferdig for stesøsken og lager litt ståhei. Ståhei fordi de tre stesøskna ikke får dra da det blir for dyrt. Jeg sier at om det kan hjelpe, får sønnen være hos meg mens leiren pågår og far tar over når fotballskolen starter. Dette blir avtalen.

Sønnen reiser på leir og mor rigger telt. Faren ringer dag to og spør om jeg kan ha sønnen hele uka for de (han, samboer og tre stebarn) vil reise på besøk til hennes familie. Jeg sier at det sikkert går greit, men at det jo er min uke når de kommer hjem igjen.. Vi gjør ikke noe avtale om bytte av uke, men sier vi snakkes igjen.

Så viser det seg at de har reist til en fornøyelsespark i nabolandet den dagen faren skulle overtatt sønnen. Jeg regner med at det da var årets ferietur for barna. Sønnen min vet ikke noe enda, for jeg vet han kommer til å bli skuffet.

Er det jeg som har piggene ute her eller er dette bare veldig, veldig feil?

Far reiser på ferietur med stebarn når han selv ikke kan/vil ha sønnen sin. Burde de ikke ha ventet med turen til sønnen hans også kunne vært med? Eller er det greit at pappaen reiser på tur uten han siden han skulle på fotballskole...?

For ordens skyld har de begge fri da hun ikke jobber og han har turnus, så det er ikke problem å utsette tur, barna hennes er hos henne hele tiden og de har tre ganger så god økonomi som meg...

Anonymous poster hash: 790d0...8ae

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen din må bare lære seg at han får ikke vært med på alt. Nå er han på fotballskole, og da kan han ikke forvente at alle bare sitter hjemme og venter på at han skal komme hjem igjen.

Anonymous poster hash: 179e5...364
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Så gutten får fotballskole og leirskole, stesøsknene får fornøyelsespark?

Det ideelle hadde selvsagt vært at alle ungene kunne deltatt på alt, men alt koster jo penger og da er det en helt grei løsning at det blir gjort sånn som dette.

Anonymous poster hash: 5f7c2...6ed
  • Liker 6
Skrevet

Sønnen din må bare lære seg at han får ikke vært med på alt. Nå er han på fotballskole, og da kan han ikke forvente at alle bare sitter hjemme og venter på at han skal komme hjem igjen. Anonymous poster hash: 179e5...364

Kanskje stesøsknene må lære seg det samme - i og med at gutten ikke fikk lov til å være hos far av hensyn til de andre.. Det er naturlig at det blir noen forskjeller i en sammensatt familie, men her har faren har jo valgt å ekskludere sin egen sønn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her:

Jeg er helt enig i at man ikke kan få med seg alt og det tror jeg nok min sønn vet.

Jeg har ganske dårlig økonomi, så det blir nok ikke store utskeielsene på oss i sommer, noe han er vant med.

Poenget mitt var mer vinklet mot at min sønn ikke får ferietur med sin far, men det gjorde stesøakna.

Jeg tror det er der sårheten ligger, mer enn at de andre fikk dra i fornøyelsespark.

Det er dessverre flere eksempler hvor stebarna er prioritert før hans sønn. Det synes jeg bare er trist, men jeg vet ikke om det er så lurt av meg å ta det opp.

Han blir litt sånn femte hjulet på vogna. En for mye for å kunne kjøre en bil. Osv..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det at han prioriterer stebarna foran sin egen sønn synes jeg godt er noe som kan tas opp. Skjønner godt at det er sårt. Han hadde nok klart å finne på aktiviteter hvor plassen i bilen ikke var noe problem om han bare la hodet i bløt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her:

Jeg er helt enig i at man ikke kan få med seg alt og det tror jeg nok min sønn vet.

Jeg har ganske dårlig økonomi, så det blir nok ikke store utskeielsene på oss i sommer, noe han er vant med.

Poenget mitt var mer vinklet mot at min sønn ikke får ferietur med sin far, men det gjorde stesøakna.

Jeg tror det er der sårheten ligger, mer enn at de andre fikk dra i fornøyelsespark.

Det er dessverre flere eksempler hvor stebarna er prioritert før hans sønn. Det synes jeg bare er trist, men jeg vet ikke om det er så lurt av meg å ta det opp.

Han blir litt sånn femte hjulet på vogna. En for mye for å kunne kjøre en bil. Osv..

Ja, dette med ferie kan være vanskelig når det er snakk om dine, mine og våre barn. På en måte er det synd sønnen din ikke fikk være med på tur, men på en annen side skulle jo han på leir og fotballskole?!

Jeg har en gutt, samboer har ei jente og vi har to felles barn (tvillinger). Jeg har sønmen min i ukedagene, og faren har han annen hver helg. Mens samboer har jenta si annen hver helg. Det er ofte vanskelig å få denne kabalen til å gå opp, og dessverre er det ofte stedattera mi det går utover. Men i feriene har vi stort sett hatt godt samarbeid med våre ekser, sånn at alle 4 søskenene får være sammen.

Ta en prat med far til barnet ditt om hvordan gutten føler det. De burde også kjøpe seg større bil. De har tross alt 4 barn!

Anonymous poster hash: 1ce0d...131

• Liker 2
Skrevet

Når de har god råd og fire barn tilsammen, burde de ha bil med 7 seter.

Hvis faren ikke har råd til sønnen, så får han bruke litt mindre penger på nyfamilien da. Moren kunne jo jobbet litt også. Jeg synes egentlig ikke det er ditt område å diskutere om det blir likt med stesøsken eller ei, det er fars domene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var samboer med en mann med to barn fra før, så fikk aldri mine to barn noe som helst. De to barna som ikke bodde med oss, skulle inkluderes i absolutt alt. Så med to voksne og fire barn, så ble det vanskelig, både med bil og penger.

Moren til barna hadde flust av penger, og kunne gi barna dyre ting, ferier til utlandet, årskort på Tusenfryd bla.

Det var ikke en god følelse for barna mine. Hadde min eks foreslått en tur til Liseberg el. når hans barn var i syden med moren, så ville jeg dratt uten snev av dårlig samvittighet.

Så ja, det er du som har piggene ute.

Anonymous poster hash: 7d067...f11
  • Liker 3
Skrevet

Da jeg var samboer med en mann med to barn fra før, så fikk aldri mine to barn noe som helst. De to barna som ikke bodde med oss, skulle inkluderes i absolutt alt. Så med to voksne og fire barn, så ble det vanskelig, både med bil og penger.

Moren til barna hadde flust av penger, og kunne gi barna dyre ting, ferier til utlandet, årskort på Tusenfryd bla.

Det var ikke en god følelse for barna mine. Hadde min eks foreslått en tur til Liseberg el. når hans barn var i syden med moren, så ville jeg dratt uten snev av dårlig samvittighet.

Jeg er ikke enig. 7 dager med aktiviteter i løpet av sommeren er ikke så overdreven luksus at ikke far kunne spandert en tur på gutten i en fornøyelsespark. Og å sammeligne TS som ikke har god råd, med en som har flust av penger er helt meningsløst. Med 4 barn bør far & fru dessuten skaffe seg en større bil.

• Liker 2
Skrevet

Kunne ikke du ha kjøpt ting til dine barn? Det er da vel ikke stefars/din samboers ansvar?

• Liker 1
Skrevet

Synes det blir feil først og fremst ovenfor gutten. Om jeg ikke tar feil, er vel leirskole noe som arrangeres i regi av skolen? Det er altså ikke noe "alle" bare kan dra på.. Og fotballskole/Norway Cup ol. er jo da for fotballinteresserte. Er alle barna hennes interessert i fotball da? Allr må da ikke gjøre de samme tingene.

Men fornøyelsespark er noe alle barna liker og burde reist på sammen. Synes far her eksluderer sin egen sønn. Han er opptatt av at ting ikke skal bli feil ift. stebarna, men istedey gjør han.ting som blir feil for sin egen sønn. Så jeg støtter TS her.

Når det er sagt, det er nok lett å bli litt "blind" når han tilbringer mer tid med sine stebarn enn sin egen sønn, ettersom de bor der fast og har hver dag sammen. Men han må passe seg likevel, så han ikke fortsetter å forskjellsbehandle de.

• Liker 4
Skrevet

Nei, det er ikke du som har piggene ute. Her prioterer far stebarna sine fremfor sin egen sønn.
Leirskole og fotballskole er jo noe alle kan være med på, men fornøyelsespark er det ikke alle som har råd til.
Synes det er voksent av deg å ta det opp med far. Sønnen din vil jo garantert få vite det fra barna til samboren til faren. Det må være utrolig sårende å bli eksludert slik. For en far!

AnonymBruker
Skrevet

Kunne ikke du ha kjøpt ting til dine barn? Det er da vel ikke stefars/din samboers ansvar?

Tror du har misforstått ganske mye her. Les på nytt igjen og tenk litt før du svarer!

Anonymous poster hash: f92b5...4bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke du som har piggene ute. Her prioterer far stebarna sine fremfor sin egen sønn.

Leirskole og fotballskole er jo noe alle kan være med på, men fornøyelsespark er det ikke alle som har råd til.

Synes det er voksent av deg å ta det opp med far. Sønnen din vil jo garantert få vite det fra barna til samboren til faren. Det må være utrolig sårende å bli eksludert slik. For en far!

Dette er da på ingen måte gratis.

Jeg googlet for å finne priser, og det første treffet på 3-dagers fotballskole kostet den nette sum av kr. 2050. Da er en dag i fornøyelsespark langt billigere.

Selvsagt kan TS ha funnet et billigere alternativ, men penger koster det lell.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dette slår nok tilbake på far etterhvert.. Dessverre.

Endret av Noanoa
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Både leir og fotballskole kostet penger. I utgangspunktet sa jeg at sønnen måtte velge en av delene, men at han kunne velge å betale noe selv. Da faren sa ja og at han ville være med å betale, ble det slik, tenkte jeg. Men penger har jeg ikke sett noe til enda...

Hadde jeg visst hvilke oppstandelse det hele ville bli, hadde jeg nok handlet annerledes.

Poenget mitt er at jeg ikke synes det er riktig at de (eks og frue) skal påvirke eller bestemme mine valg overfor min sønn. Dessuten føler jeg at faren velger sønnen sin bort og favoritiserer stebarna. Jeg har mange eksempler på det, men jeg har valgt å ikke ta det opp siden jeg vet det blir bråk og at jeg får beskjed om at jeg ikke har noe med det. Det har jeg innfunnet meg med og tenker at det er han som taper på det i lengden.

Det siste nå var at sønnen ikke fikk feire bursdagen sin slik han ønsket. Jeg spurte om vi kunne ta feiringen før han reiste bort på jobb slik at jeg kunne få hjelp og at han måtte si hvilke dag han ikke kunne. Dette måtte han tenke en dag på og svaret da var at det ikke gikk. Fordi stebarna kun fikk feire utebursdag hjemme. Dette har aldri tidligere vært et tema og vi har hatt bortebursdager flere ganger. Jeg foreslo at vi da måtte sette oss sammen vi tre og lage felles regler(!).

Enden på visa ble at jeg fikk gjøre hva jeg ville i min tid, så fikk de ha sine regler i hans tid. Jeg vet at disse tingene kommer fra samboeren hans, for han må alltid snakke med henne først og kan aldri svare på et enkelt spørsmål. Det var ikke sånn før han traff henne. Jeg er glad for at de er sammen, det er ikke det, men jeg ser at sønnen blir lei seg og det gjør vondt.

Det ble heller ingen bytte av uke, fordi sønnen ikke ville til sin far. Da blir det en mnd siden han har vært der. Det sier jo sitt..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper at stebarna bor fast hos din mor, og dermed er mer sammen med stefar enn din sønn? Antar at turen ble bestemt av stebarnas mor (fordi det var et tidspunkt som passet henne og barna hennes), og at stefar måtte velge om å bli med eller ei. Og jeg må si at jeg skjønner at han ønsket å reise på tur med livspartneren sin...

Anonymous poster hash: dbb5c...ddf

• Liker 3
Gjest Blomsterert
Skrevet

Når du skriver at de to barna som ikke bodde hos dere skulle inkluderes i alt,glemmer du da at du bodde med FAREN deres?

Hvorfor skulle de ikke blitt inkludert? Og hva moren ga og kjøpte til barna,er da vel ikke din sak i det hele tatt!

Gjest Blomsterert
Skrevet

Jeg og eksen har 60-40 fordeling av samværet for vår tolv år gamle sønn. Vi kjører samme løpet året rundt og endrer ikke selv om det er ferietid. Dette pga fars jobb.

Far bor med samboer og hennes tre barn som er jevngamle med vår sønn.

Første uka av skoleferien var fars. Tolvåring ønsker å dra på leirskole i fire dager og fotballskole tre dager rett etter. Jeg sier ok, og sier vi deler kostnaden. Far sier dette blir urettferdig for stesøsken og lager litt ståhei. Ståhei fordi de tre stesøskna ikke får dra da det blir for dyrt. Jeg sier at om det kan hjelpe, får sønnen være hos meg mens leiren pågår og far tar over når fotballskolen starter. Dette blir avtalen.

Sønnen reiser på leir og mor rigger telt. Faren ringer dag to og spør om jeg kan ha sønnen hele uka for de (han, samboer og tre stebarn) vil reise på besøk til hennes familie. Jeg sier at det sikkert går greit, men at det jo er min uke når de kommer hjem igjen.. Vi gjør ikke noe avtale om bytte av uke, men sier vi snakkes igjen.

Så viser det seg at de har reist til en fornøyelsespark i nabolandet den dagen faren skulle overtatt sønnen. Jeg regner med at det da var årets ferietur for barna. Sønnen min vet ikke noe enda, for jeg vet han kommer til å bli skuffet.

Er det jeg som har piggene ute her eller er dette bare veldig, veldig feil?

Far reiser på ferietur med stebarn når han selv ikke kan/vil ha sønnen sin. Burde de ikke ha ventet med turen til sønnen hans også kunne vært med? Eller er det greit at pappaen reiser på tur uten han siden han skulle på fotballskole...?

For ordens skyld har de begge fri da hun ikke jobber og han har turnus, så det er ikke problem å utsette tur, barna hennes er hos henne hele tiden og de har tre ganger så god økonomi som meg...

Sønnen dere skulle jo på fotball-leir,så syns ikke dette ble veldig veldig feil.

Og det kan jo være at de bare var en dag der,før de dro til hennes foreldre?

Dog syns jeg de burde få seg større bil,og er for at alle inkluderes. Du kan jo nevne for faren det du tenker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...