Gå til innhold

hva skjer om man drikker for lite?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hva kan skje, og hvilke konsekvenser kan det få? Satt og tenkte på det her en dag, og noen dager drikker jeg bare kaffi, da kandkje en halv liter. Jeg merker ikke noe selv, og har stort sett drukket lite hele mitt voksne liv (er 30 nå).

Anonymous poster hash: cc7d0...2b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig sååå vanskelig å google seg frem til svaret!?

Anonymous poster hash: 422dd...a7a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk for lite væske i meg da jeg var gravid pga ekstrem svangerskapskvalme, endte med at jeg fikk begynnende elektrolyttforstyrrelser og ble innlagt på sykehus pga dehydrering..

Ellers kan du bli slapp, trøtt, få hodepine, tørre slimhinner i munnen..

Anonymous poster hash: c8fe7...0ef
AnonymBruker
Skrevet

I dårlige psykiske perioder har jeg sluttet å drikke i opp til 4 døgn. Jeg fikk blodrød urin, dehydrering og begynende nyresvikt.

Anonymous poster hash: 47a70...6cd

Skrevet

Du blir dehydrert og kan besvime rett som det er. Du blir sliten og kan bli innlagt på sykehuset. Det er ikke bra for kroppen å ikke få nok væske.

AnonymBruker
Skrevet

Har lest at man kan gå to uker uten mat men bare tre dager uten væske før man dør. Rart spørsmål egentlig. Kan du ikke bare drikke? Hvis ikke må du få hjelp. Kroppen er ikke laget til å klare sei uten.

Anonymous poster hash: 3cea3...c51

Gjest Uhumskheter
Skrevet

gikk to dager uten å drikke, havnet på sykehus fordi jeg ikke fikk puste. Var ekstremt ekkelt.

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg blir dehydrert reagerer jeg med kvalme og så kjentes det ut som om jeg var på en båt som gynget. Ble "sjøsyk" rett og slett. Viktig å få i seg nok væske, spesielt om det er veldig varmt.

Anonymous poster hash: a6288...d7c

AnonymBruker
Skrevet

Til slutt fører dehydrering til nyresvikt, som tar livet av det om det ikke blir behandlet. Men det tar mere enn 3 dager (har også hørt denne "regelen").

Jobber i helsevesenet og har sett alvorlig syke og døende som ikke tar til seg mat eller drikke, og de kan faktisk ligge opptil en uke uten drikke, før de dør.

Anonymous poster hash: 978ba...8f6
Skrevet

Har lest at man kan gå to uker uten mat men bare tre dager uten væske før man dør. Rart spørsmål egentlig. Kan du ikke bare drikke? Hvis ikke må du få hjelp. Kroppen er ikke laget til å klare sei uten.

Anonymous poster hash: 3cea3...c51

Nei man kan leve i godt over 2 uker uten væske hvis aktivitetsnivået er på null.

AnonymBruker
Skrevet

Men hva om man er vant til å drikke veldig lite. Hva er da konsekvensene i det lange løp?

Anonymous poster hash: ca2f8...fbe
AnonymBruker
Skrevet

Men hva om man er vant til å drikke veldig lite. Hva er da konsekvensene i det lange løp?

Akkurat dette jeg lurer på jeg også. Særlig om man ikke drikker noe annet enn kaffi/te på en dag (dette er jo i utgangspunktet vanndrivende)...

AnonymBruker
Skrevet

Elektrolyttforstyrrelser, hodepine, tørre slimhinner, forstoppelse, trøtt og sliten, nyrestein, UVI.

Anonymous poster hash: 978ba...8f6

AnonymBruker
Skrevet

Kan man se dehydrering på blodprøver? Hvis ikke - hvordan finner man det ut o. Msn ikke har symptomer?

Skrevet

Du blir dehydrert, og tro meg, du merker det ;-)

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat dette jeg lurer på jeg også. Særlig om man ikke drikker noe annet enn kaffi/te på en dag (dette er jo i utgangspunktet vanndrivende)...

Du får i deg mer væske av kaffe enn det du mister, så du ender ikke "på minussiden" av å drikke kaffe. Da ville det vært ganske farlig å drikke kaffe! Men det er så klart mye sunnere for kroppen om man har som vane å drikke noen glass vann hver dag.

Anonymous poster hash: 7c6eb...c00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...