Gå til innhold

Sykdom, bhg og legeråd

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg litt forrvilet, etter at jeg for 4 gang på kort tid har fått tlf fra bhg om øyekatarr eller ørebetnnelse...

De vet veldig godt at vi er fortvila over situasjonen til 1,5 åringen som nå endelig har har fått diagnosen "kronisk ørebetennelse" Denne fører også med seg en ikke smittsom øyekatarr.

Gutten har nå siden påske gått på 4 antibiotika kurer, i tilegg til både øye og øredråper, uten at noe virker mer enn noen dager før det er i gang igjen.

Legene sier det ikke er smittsomt, ingen andre har heller blitt smittet, og bortsett fra litt gørr i øyen og øre er almentilstanden hans helt fin.

nå avsluttet vi en anibiotika for 1,5 uke siden, øyesalve for 4 dager siden. og det har som vanlig blusset opp igjen. Jeg har forsøkt å få tak i spessialisten, men han har ferie denne uken. Fastlegen vil ikke gjøre noe mer, bare avvente spessialisten og mener bhg ikke er noe problem.

Men bhg ringte nå og ville vi skulle hente han, og få han til lege fordi han hadde litt puss i øyet når han våknet...

Kjenner jeg blir helt matt! Alt dette over har jeg informert om, og jeg aner bare ikke hvor jeg skal skaffe gutten hjelp når ingen vil gjøre noe mer fordi han har fått så mange kurer allerede....

Og kan bhg holde på slik? når almentilstanden er bra og det ikke er smittefare??

Anonymous poster hash: 3ff8f...55b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få et skriv fra legen.

Forøvrig ville jeg tatt en tur til legen for å bli henvist til øre-nese-hals spesialist. Ørebetennelse kan komme av falske mandler (polypper). Min datter har hatt mye øreverk og puss fra det ene øyet. Dette kommer av falske mandler og de skal opereres vekk i sommer.

• Liker 3
Skrevet

Dette er fra Folkehelseinstituttet...

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5499&MainContent_6287=6493:0:25,6832&Content_6493=6441:82617::0:6446:10:::0:0#eHandbook826177

Øyekatarr (konjunktivitt):

Med dagens kunnskap er det ikke av smittevernhensyn grunnlag for å anbefale at barnehagebarn ved mild til moderat øyekatarr holdes hjemme. Bare ved kraftig øyekatarr med rikelig pussdannelse bør barnet av smittevernhensyn holdes hjemme inntil pussdannelsen har avtatt. Ved kraftig øyekatarr vil det vanligvis være behov for legekontakt, og barnets allmenntilstand vil også i stor grad styre behovet for å være hjemme fra barnehagen.

Det må være opp til barnets foresatte å avgjøre om et barn som har symptomer på konjunktivitt skal undersøkes av lege. Dersom behandling igangsettes kan barnet gå i barnehage dagen etter igangsatt behandling. Barnehageansatte kan generelt ikke forlange at barn med konjunktivittsymptomer skal undersøkes eller behandles med øyedråper før de kan få gå tilbake til barnehagen, men kan ved tvil drøfte dette med barnets foresatte. Ved usikkerhet bør smittevernlegen i kommunen kontaktes.

Øretennelse:

Ørebetennelse arter seg vanligvis som plutselig øreverk ofte kombinert med feber og forkjølelse. Barnet kan gå tilbake til barnehagen når allmenntilstanden tilsier det.

• Liker 1
Skrevet

Få en attest fra legen om at det ikke er smittsomt, og sørg for at dette blir formidlet til alle som jobber med barnet. Jeg skjønner godt at du blir matt av det styret som barnehagen holder på med.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er veldig rart at barnehagen velger å ringe hvis det er som du sier at allmentilstanden er helt fin, og det kun er litt puss i øynene..

Anonymous poster hash: c6f90...432
  • Liker 1
Skrevet

Du får skrive ut det som folkehelseinstituttet anbefaler. De skriver at det er alt for mye eksklusjon fra barnehage, samt fravær fra jobb på grunn av øyebetennelse, og barnehagen kan ikke kreve at barnet behandles.

Men det sitter langt inne hos enkelte. Jeg har selv tatt den diskusjonen med noen av de eldre, flere ganger, og de er like påståelige om at det må behandles....

Skrevet

Vi ringer alltid foreldrene når vi oppdager det, så er det opp til de hva de vil gjøre.

Har vel hendt rundt 3 ganger på mine 6år i bhg at foreldrene må komme å hente barnet pga øyekatar, og da har øynene vært skikkelig ille.

En sente vi hjem da mammaen kom med han i bhg om morgenen. Han fikk nesten ikke opp øynene stakkars.

Men han fikk komme så fort han kunne se, og ikke hadde dårlig allmenntilstand.

Men skriv ut det hos Folkehelseinstituttet, og lever det i bhg.

Vi lever ut det skrivet til alle nye foreldre, og det fungerer veldig bra :)

Skrevet

Som det meste annet, er det allmenntilstanden som avgjør. F.eks. øyebetennelse er veldig smittsomt, men det er forkjølelse også - og man kan ikke holde barnet hjemme bare ved en forkjølelse! I følge legen kan barna går i barnehagen når almenntilstanden tillater det, ev. når behandling er påbegynt (i de tilfellene der antibiotika er påkrevd). Neste gang barnehagen ringer, TS, må du påpeke at de ikke har rett til å sende barnet hjem sålenge han har det bra til tross for øre-/øyebetennelsen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her

Tusen takk for svar. Har nå fått en legetime i morgen, og skal få en attest.

har også printet ut fra folkehelseinstituttet, for di ville jo ikke tro meg når jeg sa at de har kommet med nye anbefalinger...

Jeg misstenker også at alt dette stammer fra noe helt annet, polypper, falske mandler e.l, men får liksom ikke helt gehør for dette. Hverken hos fastlegen eller ØNH spessialisten

Men han er en ganske suttrete liten pjokk, så jeg misstenker at de forsøker å sende han hjem for å få litt fred:(

• Liker 1
Skrevet

TS her

har også printet ut fra folkehelseinstituttet, for di ville jo ikke tro meg når jeg sa at de har kommet med nye anbefalinger...

Jeg misstenker også at alt dette stammer fra noe helt annet, polypper, falske mandler e.l, men får liksom ikke helt gehør for dette. Hverken hos fastlegen eller ØNH spessialisten

Men han er en ganske suttrete liten pjokk, så jeg misstenker at de forsøker å sende han hjem for å få litt fred:(

Send meg en PM :)

AnonymBruker
Skrevet

En mindre unge å passe på, tenker de vel.

Det var min første tanke også da jeg leste gjennom tråden. Ikke at han er sutrete altså, men at de ansatte er dovenslasker som leter etter unnskyldninger for å kunne sende ungene hjem.

Anonymous poster hash: 19aca...f7a
AnonymBruker
Skrevet

TS her Tusen takk for svar. Har nå fått en legetime i morgen, og skal få en attest.har også printet ut fra folkehelseinstituttet, for di ville jo ikke tro meg når jeg sa at de har kommet med nye anbefalinger... Jeg misstenker også at alt dette stammer fra noe helt annet, polypper, falske mandler e.l, men får liksom ikke helt gehør for dette. Hverken hos fastlegen eller ØNH spessialisten Men han er en ganske suttrete liten pjokk, så jeg misstenker at de forsøker å sende han hjem for å få litt fred:( Anonymous poster hash: 3ff8f...55b

Du burde kreve å få komme til spesialist. Få sjekket for væske i mellomøret og hvis de skal sette inn dren så fjerner de eventuelle polypper samtidig.

Har selv et barn med gjentagende ørebetennelser og halsbetennelser. Blir mye antibiotika og det er ikke bra. Mitt barn har fått dren 2ganger, men mandlene vil de ikke ta. Til tross for kronisk store mandler, dårlig matlyst og hyppige halsbetennelser. Men å fjerne mandler er større enn å sette inn dren så derfor de holder igjen der

Anonymous poster hash: 868eb...7cc

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Hvis han er en "sutrete liten pjokk" så tyder det jo på at han er sliten og lei og ikke har noe å gjøre i en barnehage. Om han har store øreproblemer kan det også være at han ikke hører spesielt godt, noe som kan gjøre ham enda mer sutrete og trist.

Du sier for øvrig at dere har vært til en ØNH-spesialist. Hva er ditt argument for at det kan være snakk om falske mandler? Snorker han masse og har pustestopp om nettene? Det å legge barn under 3 år i narkose for fjerning av flask mandel gjøres kun på SVÆRT klare indikasjoner, da det ikke tas lett på å legge så skjøre små i narkose.

Anonymous poster hash: 28287...07a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er en "sutrete liten pjokk" så tyder det jo på at han er sliten og lei og ikke har noe å gjøre i en barnehage. Om han har store øreproblemer kan det også være at han ikke hører spesielt godt, noe som kan gjøre ham enda mer sutrete og trist.

Du sier for øvrig at dere har vært til en ØNH-spesialist. Hva er ditt argument for at det kan være snakk om falske mandler? Snorker han masse og har pustestopp om nettene? Det å legge barn under 3 år i narkose for fjerning av flask mandel gjøres kun på SVÆRT klare indikasjoner, da det ikke tas lett på å legge så skjøre små i narkose.

Det er ikke så mye restriksjoner på falske mandler som ekte mandler. Det er ikke narkosen i seg selv som er det verste (under 1 av 80 000 dør av narkose), men det er større blødningsfare ved å fjerne de ekte mandlene kontra de falske.

Anonymous poster hash: 59d4c...80e

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så mye restriksjoner på falske mandler som ekte mandler. Det er ikke narkosen i seg selv som er det verste (under 1 av 80 000 dør av narkose), men det er større blødningsfare ved å fjerne de ekte mandlene kontra de falske.

Anonymous poster hash: 59d4c...80e

Sant nok. Men det er sjelden at man fjerner veg ad på barn under 2-3 år. Ikke noe moro om en 2-åring på 13 kilo plutselig begynner å blø, de har ikke mye å gå på. Heldigvis er det ikke like stor postop blødningsfare ved adenotomi som ved tonsillektomi, men det blør fort 50-60 ml peroperativt på en ad også, noe som fort utgjør 7-8 % av totalt blodvolum. Selvfølgelig er det ekstremt sjelden at disse ungene blir steindårlige, men 4 øreinfeksjoner i seg selv er en svært vag indikasjon for å adenotomere en ett-åring. Men nå er vi vel over på en helt annen diskusjon :)

AnonymBruker
Skrevet

Sant nok. Men det er sjelden at man fjerner veg ad på barn under 2-3 år. Ikke noe moro om en 2-åring på 13 kilo plutselig begynner å blø, de har ikke mye å gå på. Heldigvis er det ikke like stor postop blødningsfare ved adenotomi som ved tonsillektomi, men det blør fort 50-60 ml peroperativt på en ad også, noe som fort utgjør 7-8 % av totalt blodvolum. Selvfølgelig er det ekstremt sjelden at disse ungene blir steindårlige, men 4 øreinfeksjoner i seg selv er en svært vag indikasjon for å adenotomere en ett-åring. Men nå er vi vel over på en helt annen diskusjon :)

Sjeldent? Her er kravet at de skal ha fylt ett år når de fjerner falsk mandel. Ene min var 12 mnd da hun fjernet, og hu andre var 22 mnd. De fjernet også vanlige mandler ved henholdsvis 16 og 24 mnd.

Anonymous poster hash: 457d7...9b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...