Gå til innhold

Når begynne med ukepenger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når begynte dere å gi barna ukepenger? Jeg husker så godt at vi fikk det som barn. Og så fikk vi et par kroner ekstra hvis vi gikk med søpla eller henta posten hver dag. Jeg syns det var et kjempebra opplegg og jeg lærte tidlig å spare. Hadde jeg lyst på en ny leke kunne jeg ønske meg den til jul/bursdag eller jeg kunne spare til den selv. Men hvor tidlig kan man begynne med dette mener dere? Når begynner barnet å få en forståelse av hva penger er?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Det komner an på barna men jeg foreslår 10 år og 200 kr uka for å ta ut søppel og hente post. Og utvide ansvaret etterhvert som barnet vokser.:)

Lykke til med ukepenger!

Anonymous poster hash: 0d9a3...da8

Skrevet

200kr uken ? Var ikke det veldig mye ?

• Liker 2
Skrevet

200 kr i uka? det var da veldig mye. 800 i måneden! ville ihvertfall forventet flere faste oppgaver for en slik sum. type rydde/vaske rommet, lage middag en gang i uken e.l.

jeg ville startet med 50 kr i uka jeg, og tenkt at det enten ville gå til lørdagsgodteri eller sparing til noe han ønsket seg.

• Liker 2
Skrevet

Syns det høres lenge ut og vente til barnet er 10 år også. Er vel greit at de får litt forståelse for penger før de er så store.

Nå har ikke jeg barn. Men planen min når jeg får barn er at de får et fast beløp i uka fra rundt skole alder og at de etterhvert som de blir større kan tjene mer ved og ta på seg flere oppgaver.

• Liker 1
Skrevet

Her har 10 åringen fått ukepenger fast siden hun var 8-9 år. I starten var det kr 50,- pr uke. Nå får hun kr 100,-. Da skal hun holde eget rom i orden og ellers hjelpe til når det trengs.

Skrevet

Mine tre får 50,- pr. uke. De er 6, 8, og 10 år. De må brette tøy i 15 minutter pr. uke (sammen med meg) og ta av sengetøyet 1 gang i uken og ellers hjelpe til med del jeg spør om. Og rommene sine må de rydde. Dette er ikke en del av ukepengene da jeg forventer at de holder rommene sine i orden uten betalt for det.

200,- var mye synes jeg. På 3 barn er det 2.400 i måneden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...