AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #1 Skrevet 25. juni 2014 Hei! Dere som er avhengig av NAV, eller har foreldre som er det, kan dere fortelle om deres erfaring rundt dette? Jeg er veldig redd for at en i nær familie skal starte med dette, og er interessert i deres erfaringer! Mvh :-) Anonymous poster hash: 66b3e...449
Timza Skrevet 25. juni 2014 #2 Skrevet 25. juni 2014 Holdningene til far og mor vil jo bli tatt opp som regel av avkommet, så ja. Jeg trur at hvis mor og far livnærer seg på å NAV'e, så vil sønn og datter også med stor sannsynligvis syntes det samme. 4
Lucid Skrevet 25. juni 2014 #3 Skrevet 25. juni 2014 Når skal folk få det inn i hodet at det er vill forskjell på å "nave" og å faktisk være i en situasjon der du ikke har mulighet til å jobbe og derfor får støtte fra nav? "navere" er folk som er for late til å jobbe og velger å gå hjemme og snylte på seg penger. Det er også gjerne de som skryter over at de slipper å jobbe. De som går på nav fordi de "må" på grunn av f.eks sykdom, er gjerne de som for alt i verden vil ut i jobb og gjøre noe, men ikke får det til av forskjellige grunner. Hva er det som gjør at du tror en i nær familie skal "starte" med nav(ing?), som du så pent sier, og hvorfor bekymrer det deg? 8
Gjest Blomst83 Skrevet 25. juni 2014 #4 Skrevet 25. juni 2014 (endret) Hei! Dere som er avhengig av NAV, eller har foreldre som er det, kan dere fortelle om deres erfaring rundt dette? Jeg er veldig redd for at en i nær familie skal starte med dette, og er interessert i deres erfaringer! Mvh :-) Anonymous poster hash: 66b3e...449 [/acronym http://no.wikipedia.org/wiki/Naving Endret 25. juni 2014 av Blomst83
Timza Skrevet 25. juni 2014 #5 Skrevet 25. juni 2014 Hva er det som gjør at du tror en i nær familie skal "starte" med nav(ing?), som du så pent sier, og hvorfor bekymrer det deg? Det er ingen hemmelighet at det finnes "naving" familier her i norge. Et lite søk på nettet så finner du flere tilfeller der familier er blitt tatt for å ha snyltet til seg millioner. Fremgangsmåten er ganske enkel. Start en familiebedrift, og hyr sønnen din. Når han har jobbet lenge nok, og gjerne med alt for store lønninger, så blir han sykemeldt der arbeidsavklaringspengene er styrt av inntekten hans gjennom 3-4 måneder. Dermed kan han jobbe i bedriften samt få penger fra NAV dermed få dobbelt opp med lønn. I tillegg til dette så må man jo hyre en til inn i jobben, en fetter eller en ny sønn f.eks siden på papiret så er den andre sønnen sykemeldt, la han jobbe i et par måneder med god lønn og rinse and repeat. Når man da har gjort dette der man til slutt har 15 personer ansatt i bedriften der 11 er sykemeldt og tjener det dobbelte så trenger det ikke mye matte til for å forstå at man ikke trenger mange årene før man har tjent seg søkkrik på dette. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #6 Skrevet 25. juni 2014 Når skal folk få det inn i hodet at det er vill forskjell på å "nave" og å faktisk være i en situasjon der du ikke har mulighet til å jobbe og derfor får støtte fra nav? "navere" er folk som er for late til å jobbe og velger å gå hjemme og snylte på seg penger. Det er også gjerne de som skryter over at de slipper å jobbe. De som går på nav fordi de "må" på grunn av f.eks sykdom, er gjerne de som for alt i verden vil ut i jobb og gjøre noe, men ikke får det til av forskjellige grunner. Hva er det som gjør at du tror en i nær familie skal "starte" med nav(ing?), som du så pent sier, og hvorfor bekymrer det deg? Jeg vet at personen i familien kan jobbe, men velger å skylde dette på oppvekst/psykiske problemer. Jeg er bekymret for barnet og dets holdning til arbeid. Jeg er redd for dets holdning gtil arbeid når ingen rundt det faktisk jobber og tjener til livets opphold.. Jeg er redd det ender på NAV da det ikke et om mye annet.. Derfor er jeg spesiellt interessert i å høre fra dere som har foreldre på NAV - hvordan tjener dere til livets opphold? Og hvis deres foredre var for syke til å jobbe, så regner jeg med at de lærte dere om dette? TS Anonymous poster hash: 66b3e...449 1
Lucid Skrevet 25. juni 2014 #7 Skrevet 25. juni 2014 Jeg har i teorien en mor på nav, hun ble uføretrygdet i ung alder på grunn av en stygg ulykke, men er det noe hun har lært meg så er det IKKE å ligge hjemme på sofaen og late seg. Hun jobber det hun kan når hun kan, og har faktisk senket trygda for å kunne jobbe mer, i allefall frem til alderen og skadene hun pådro seg den gangen sliter henne ut. Ser utrolig opp til henne og håper på å bli like sterk som henne en gang, hun legger seg aldri ned og er syk før hun er så syk at hun må på sykehus. Jeg går også på nav fordi jeg har vært så utrolig heldig å få en sånn fin kronisk sykdom som holder meg til senga i perioder, og for å kunne jobbe må jeg finne en arbeidsplass der det er mulig å tilrettelegge i alle retninger i de periodene jeg er syk, men at jeg nå går på nav mens jeg venter på at jeg får henta meg inn etter at jeg holdt på å drepe meg selv i forrige jobb, har absolutt ingenting med foreldrene mine å gjøre. Så ja, hos noen er naving kanskje "smittsomt" eller arvelig men ikke i alle tilfeller. Og igjen, det er viktig å skjønne forskjellen på naving og å få støtte gjennom nav. Latskap kan være arvelig, ja, men mange jeg kjenner lærer heller av foreldrene sine feil og velger å gjøre det motsatte, så det er ikke skrevet i stein at dersom dine foreldre er late mennesker som ikke gidder å jobbe så kommer barna til å gjøre det samme. 2
Gjest Eurodice Skrevet 25. juni 2014 #8 Skrevet 25. juni 2014 Det er ingen hemmelighet at det finnes "naving" familier her i norge. Et lite søk på nettet så finner du flere tilfeller der familier er blitt tatt for å ha snyltet til seg millioner. Fremgangsmåten er ganske enkel. Start en familiebedrift, og hyr sønnen din. Når han har jobbet lenge nok, og gjerne med alt for store lønninger, så blir han sykemeldt der arbeidsavklaringspengene er styrt av inntekten hans gjennom 3-4 måneder. Dermed kan han jobbe i bedriften samt få penger fra NAV dermed få dobbelt opp med lønn. I tillegg til dette så må man jo hyre en til inn i jobben, en fetter eller en ny sønn f.eks siden på papiret så er den andre sønnen sykemeldt, la han jobbe i et par måneder med god lønn og rinse and repeat. Når man da har gjort dette der man til slutt har 15 personer ansatt i bedriften der 11 er sykemeldt og tjener det dobbelte så trenger det ikke mye matte til for å forstå at man ikke trenger mange årene før man har tjent seg søkkrik på dette. Det virker som du har personlig kunnskap om dette.
Timza Skrevet 25. juni 2014 #9 Skrevet 25. juni 2014 Det virker som du har personlig kunnskap om dette. Hehe, regner med at du prøver å insinuere at jeg er med på slikt selv? Jeg har verken en sønn eller en bedrift der jeg kunne ansatt noen til dette, så nei. Men ja, jeg har hørt historier fra folk som ikke juger. Dog denne taktikken ble gjort av innvandrere.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #10 Skrevet 25. juni 2014 Jeg har i teorien en mor på nav, hun ble uføretrygdet i ung alder på grunn av en stygg ulykke, men er det noe hun har lært meg så er det IKKE å ligge hjemme på sofaen og late seg. Hun jobber det hun kan når hun kan, og har faktisk senket trygda for å kunne jobbe mer, i allefall frem til alderen og skadene hun pådro seg den gangen sliter henne ut. Ser utrolig opp til henne og håper på å bli like sterk som henne en gang, hun legger seg aldri ned og er syk før hun er så syk at hun må på sykehus. Jeg går også på nav fordi jeg har vært så utrolig heldig å få en sånn fin kronisk sykdom som holder meg til senga i perioder, og for å kunne jobbe må jeg finne en arbeidsplass der det er mulig å tilrettelegge i alle retninger i de periodene jeg er syk, men at jeg nå går på nav mens jeg venter på at jeg får henta meg inn etter at jeg holdt på å drepe meg selv i forrige jobb, har absolutt ingenting med foreldrene mine å gjøre. Så ja, hos noen er naving kanskje "smittsomt" eller arvelig men ikke i alle tilfeller. Og igjen, det er viktig å skjønne forskjellen på naving og å få støtte gjennom nav. Latskap kan være arvelig, ja, men mange jeg kjenner lærer heller av foreldrene sine feil og velger å gjøre det motsatte, så det er ikke skrevet i stein at dersom dine foreldre er late mennesker som ikke gidder å jobbe så kommer barna til å gjøre det samme. Takk for at du delte din historie Lucid - men det jeg da lurer på er når du ble introdusert med NAV som et alternativ? Jeg hadde nemlig ingen rundt meg på NAV, og forå være ærlig så ante jeg ikke engang hva det var før jeg var ganske så mye eldre. Jeg er bare interessert i å vite om denne muligheten vises for barna? Hva tenker og føler de? Tenker de egentlig aldri over det overhodet? Jeg vet ikke - har hatt en svært hardtarbeidende far hele livet så har aldri fundert på disse tingene før jeg ble voksen :-) TS Anonymous poster hash: 66b3e...449
Lucid Skrevet 25. juni 2014 #11 Skrevet 25. juni 2014 Takk for at du delte din historie Lucid - men det jeg da lurer på er når du ble introdusert med NAV som et alternativ? Jeg hadde nemlig ingen rundt meg på NAV, og forå være ærlig så ante jeg ikke engang hva det var før jeg var ganske så mye eldre. Jeg er bare interessert i å vite om denne muligheten vises for barna? Hva tenker og føler de? Tenker de egentlig aldri over det overhodet? Jeg vet ikke - har hatt en svært hardtarbeidende far hele livet så har aldri fundert på disse tingene før jeg ble voksen :-) TS Anonymous poster hash: 66b3e...449 Ble introdusert for nav når jeg endte opp med å gå sykemeldt så lenge at legen min nesten tvang meg til å slutte i jobben. Nå vet jeg ikke hvordan det er i familier der foreldrene er virkelige navere, der de bare går rundt og driver, men hos meg så var det aldri tydelig at mamma fikk støtte fra staten. Det eneste jeg la merke til var at vi hadde litt dårlig råd noen ganger, så jeg lærte meg å ta i mot absolutt alt jeg fikk med takknemlighet, være forsiktig med penger og å ikke være kravstor. Mamma har jobbet hele livet, ikke i "vanlige" jobber, men hun har aldri sittet stille og tatt i mot, hun har bestandig jobbet for alt hun har fått på tross av varige skader, vansker og problemer.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #12 Skrevet 25. juni 2014 Ble introdusert for nav når jeg endte opp med å gå sykemeldt så lenge at legen min nesten tvang meg til å slutte i jobben. Nå vet jeg ikke hvordan det er i familier der foreldrene er virkelige navere, der de bare går rundt og driver, men hos meg så var det aldri tydelig at mamma fikk støtte fra staten. Det eneste jeg la merke til var at vi hadde litt dårlig råd noen ganger, så jeg lærte meg å ta i mot absolutt alt jeg fikk med takknemlighet, være forsiktig med penger og å ikke være kravstor. Mamma har jobbet hele livet, ikke i "vanlige" jobber, men hun har aldri sittet stille og tatt i mot, hun har bestandig jobbet for alt hun har fått på tross av varige skader, vansker og problemer. Da føler jeg virkelig at din historie er annnerledes enn den jeg ha her - din mor høres flott ut! :-) Her er det slik at poden forteller om dagene der mamma/pappa skal møte NAV - da gruer de seg og sier at mamma/pappa nesten gråter..... Gutten er 8 år. TS Anonymous poster hash: 66b3e...449
Lucid Skrevet 25. juni 2014 #13 Skrevet 25. juni 2014 Da føler jeg virkelig at din historie er annnerledes enn den jeg ha her - din mor høres flott ut! :-) Her er det slik at poden forteller om dagene der mamma/pappa skal møte NAV - da gruer de seg og sier at mamma/pappa nesten gråter..... Gutten er 8 år. TS Anonymous poster hash: 66b3e...449 Huff, det høres ikke bra ut! Men alle tilfeller er jo veldig forskjellige. Jeg er en av de heldige vil jeg si. Men det kan jo tenkes at siden gutten ser hvor vanskelig foreldrene har det når de går på nav så vil han gjøre alt i sin makt for å aldri havne i samme situasjon selv?
Blod Skrevet 25. juni 2014 #14 Skrevet 25. juni 2014 Hvordan kan det å gå på NAV gå i arv? Tenker du at det er genetisk å gå på NAV?
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #15 Skrevet 25. juni 2014 Hvordan kan det å gå på NAV gå i arv? Tenker du at det er genetisk å gå på NAV? Nei, jeg tenker at man gjerne arver sine foreldre entenmnan vil eller ikke. DSpesiellt deres holdninger. Videre så tenker jeg at slike ting ikke er genetisk nei, men miljøpåvirket. Men dette er noe jeg forsøker å få mer ut av som du forstår utifra min post :-) TS Anonymous poster hash: 66b3e...449
Djungelvrål Skrevet 25. juni 2014 #16 Skrevet 25. juni 2014 (endret) Når skal folk få det inn i hodet at det er vill forskjell på å "nave" og å faktisk være i en situasjon der du ikke har mulighet til å jobbe og derfor får støtte fra nav? "navere" er folk som er for late til å jobbe og velger å gå hjemme og snylte på seg penger. Det er også gjerne de som skryter over at de slipper å jobbe. De som går på nav fordi de "må" på grunn av f.eks sykdom, er gjerne de som for alt i verden vil ut i jobb og gjøre noe, men ikke får det til av forskjellige grunner. Hva er det som gjør at du tror en i nær familie skal "starte" med nav(ing?), som du så pent sier, og hvorfor bekymrer det deg? Leste du ikke overskriften? Endret 25. juni 2014 av KG dama 1
Djungelvrål Skrevet 25. juni 2014 #17 Skrevet 25. juni 2014 Hvordan kan det å gå på NAV gå i arv? Tenker du at det er genetisk å gå på NAV? Det er selvfølgelig sosial arv som diskuteres her. 2
Lucid Skrevet 25. juni 2014 #18 Skrevet 25. juni 2014 Leste du ikke overskriften? Jo, men jeg leste også hovedinnlegget, hvilket var det som fikk meg til å reagere. Det er mulig vi har forskjellige meninger om dette, men jeg mener ikke at en typisk naver er avhengig av nav. En som er avhengig av nav er en som ikke har så veldig mange andre valg. En naver har mange valg, h*n gidder bare ikke å gjøre noe fordi det er enklere å sitte på ræva og få betalt for det. Det er helt sikkert bare en feilformulering fra TS' side, men jeg følte alikevel for å påpeke forskjellen 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 25. juni 2014 #19 Skrevet 25. juni 2014 Det virker som du har personlig kunnskap om dette. Metoden sto i avisa for noen dager siden. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #20 Skrevet 25. juni 2014 En del sykdommer er arvelige, både psykiske og fysiske. Det kan også være en grunn til arvelig naving. Anonymous poster hash: e9c9a...798
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå