Gjest Iddy Skrevet 24. juni 2014 #21 Skrevet 24. juni 2014 Du har kanskje svart på dette før, men jeg forstår at det er autisme som er den store skrekken her. Hørsel utelukker vi ettersom kvalifisert personalet har vurdert din sønn. Det du kan være observant på er om din sønn responderer, eller initierer til felles fokus? Har han noen gester, altså nonverbale fakter eller enkle lyder som støtter opp under hva han mener? Babling? Hva slags interesse har han for andre mennesker? Responderer han på navnet sitt? Sosialt smil, hyppighet? Imitasjon? Dette er noen tidlige symptomer på autisme hos barn i alderen 1 - 2 år. Du uttrykker en bekymring, og den synes jeg du skal lytte til. I hvert fall om flere av disse markørene stemmer, og da bør du oppsøke kvalifisert hjelp. Det er derimot få gode kartleggingsverktøy for barn under to år.
Gjest Iddy Skrevet 24. juni 2014 #22 Skrevet 24. juni 2014 At en toåring som ikke har 200 ord i ordforrådet sitt er unormal. Jøss, da har jeg vært borti mange unormale toåringer!!! Fra barnet er 18 måneder lærer det i gjennomsnitt 9 ord hver dag frem til det er 6 år. Det overnevnte, for å være presis snakker vi her om et spenn fra 2 til 2.5 år. Det er også en stor forskjell på å ikke kunne noen ord, selv om eksakt her er litt vankelig å si, til det å ha 200 ord i sitt vokabular. Forstår du den distinksjonen? Slik nevnt, hvis du har systematisk kunnskap som kan gjøre hverdagen lettere for logopeder, og andre pedagogisk og psykologisk personell er du velkommen til å kaste nytt lys over dette fagfeltet.
Gjest Magdalene Skrevet 24. juni 2014 #23 Skrevet 24. juni 2014 At hun ikke snakker så mye hadde jeg ikke reagert veldig på, men at hun begynte å prate, men har sluttet. DET hadde jeg gått videre med og ikke nøyd meg med svar fra HS om at det var normalt. Har de sjekket henne for vann i mellomøret?
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #24 Skrevet 24. juni 2014 Vår toåring var nettopp på kontroll, og nektet å si noenting til helsesøster. Han snakker lite (babler MYE men få rene ord). Kanskje omtrent 20 ord som han bruker - mer eller mindre aktivt. Jeg er ikke bekymret i det hele tatt, heller ikke de i barnehagen, men helsesøstervikaren (vår vanlige helsesøster var syk) stresset seg opp og sa dette ikke var normalt, og har gitt oss ny time om et par mnd for å sjekke om språket har kommet på plass. Jeg er fremdeles ikke bekymret, synes bare det er merkelig. Kanskje det var en usikker vikar, som var redd for å gjøre noen glipper/overse noe potensielt? Vi har mange andre toåringer i vennekretsen, som heller ikke snakker ordentlig ennå. Anonymous poster hash: 53a13...596
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #25 Skrevet 24. juni 2014 Vår datter på snart to pratet også lite intill nylig. Dvs, mye lyder og babling etc men få rene ord. Hun begynte også å prate en del i ett års alder men så avtok det mye etter at hun begynte å gå da hun var 16 mnd. Jeg begynte å bli bekymret og hadde bestilt time til hs. Dagen etter begynte det plutselig å renne ord ut av jenta..som plutselig kunne telle til ti og i det hele tatt. Hun har gått fra å bruke kanskje 10 ord til 70 på veldig kort tid. Så de er litt pussige de små, plutselig løsner det.Anonymous poster hash: 2a530...ae3
Skogsprinsessa Skrevet 24. juni 2014 #26 Skrevet 24. juni 2014 Fra barnet er 18 måneder lærer det i gjennomsnitt 9 ord hver dag frem til det er 6 år. Det overnevnte, for å være presis snakker vi her om et spenn fra 2 til 2.5 år. Det er også en stor forskjell på å ikke kunne noen ord, selv om eksakt her er litt vankelig å si, til det å ha 200 ord i sitt vokabular. Forstår du den distinksjonen? Slik nevnt, hvis du har systematisk kunnskap som kan gjøre hverdagen lettere for logopeder, og andre pedagogisk og psykologisk personell er du velkommen til å kaste nytt lys over dette fagfeltet. Det er stor forskjell på 2 og 2,5 år. TS's barn er riktig nok 2,5, men da du skrev at det var unormalt at toåringer bruker under 200 ord, reagerte jeg. Jeg er ingen logoped, bare en skarve barnehagelærer. Men dersom vi skulle sendt alle toåringer som har under 200 ord i ordforrådet sitt til logoped, DA skulle dere logopeder fått mye å gjøre
Silfen Skrevet 24. juni 2014 #27 Skrevet 24. juni 2014 Har der vært sykdom eller annet som kan gjøre at hun ikke lenger snakker? Eldste ble syk da hun var liten og det gikk månedsvis før hun snakket igjen, men hun var en del yngre enn TSs barn. Ellers syns jeg absolutt langvarig snakkeslutt bør sjekkes. Enkelte barn klarer jo ikke prate selv om de vil (psykisk) og enkelte fordi de ikke hører (mellomste her snakket nesten ikke før 2.5 grunnet væske på mellomøret). Og en hel haug med andre årsaker. Jeg syns det er veldig greit å være bevisst dette og jeg syns ikke TS sin situasjon høres vanlig ut. Ville nok vært litt på fremover.
Gjest Iddy Skrevet 24. juni 2014 #28 Skrevet 24. juni 2014 Det er stor forskjell på 2 og 2,5 år. TS's barn er riktig nok 2,5, men da du skrev at det var unormalt at toåringer bruker under 200 ord, reagerte jeg. Jeg er ingen logoped, bare en skarve barnehagelærer. Men dersom vi skulle sendt alle toåringer som har under 200 ord i ordforrådet sitt til logoped, DA skulle dere logopeder fått mye å gjøre Jeg skrev følgende; "Ved 2 - 2.5 års alderen skal barnet kunne bruke omtrent 200 ord. Det stemmer at noen barn ikke snakker noe særlig før ved 3-årsalderen, men det er ikke innenfor normalen. Beklager ordvalget. Ved tre års alderen, målt i tid, snakker barna like mye som voksne. Og det overveldende flertall har en setningslengde på tre til fire ord. Det trenger ikke å bety noe, men jeg synes du skal være oppmerksom på dette. Om dette ikkke bedres, søk profesjonell hjelp før barnet er tre år". Jeg har ikke skrevet det du tillegger meg. Det jeg påpeker er at det overveldende flertallet snakker innenfor dette vinduet, innen de er tre år, og de har utviklet et forholdsvis rikt språk. Ja, det finnes de som ikke snakker mye, eller ikke i det hele tatt, men det er et klart mindretall. Jeg påpeker også en omtrentlig "normal" utvikling, farlig ord ettersom det er store variasjoner, men det fungerer som kontroll markører.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #29 Skrevet 24. juni 2014 Du kan gjerne påpeke hva som er tøv, ettersom det vil være av stor interesse for logopeder som tydeligvis ikke har fått den informasjonen du besitter. En toåring kan fra 50-200 ord står der gjerne hvis man søker på nettet. Men det er store forskjeller OG det er språkforståelsen som er viktigst. Jeg selv snakket ikke før jeg var to. Mens min sønn sa sikkert 50 ord før han var 18 måneder. Begge deler er helt normalt..Anonymous poster hash: c7386...4af
Gjest Iddy Skrevet 24. juni 2014 #30 Skrevet 24. juni 2014 En toåring kan fra 50-200 ord står der gjerne hvis man søker på nettet. Men det er store forskjeller OG det er språkforståelsen som er viktigst. Jeg selv snakket ikke før jeg var to. Mens min sønn sa sikkert 50 ord før han var 18 måneder. Begge deler er helt normalt..Anonymous poster hash: c7386...4af Nå er ikke nettet min kilde, men google er din beste venn. Igjen, tidsperspektivet er fra 2 år til 2.5 år. Fra 18 måneder skal man kunne omtrent 50 ord, og fra en samme alderen lærer det i gjennomsnitt 9 ord hver dag frem til det er 6 år. Når barnet begynner på førstetrinn må det kunne mellom 6000 til 10000 ord for å klare seg godt på skolen. Språkforståelsen er viktig. Jeg har aldri sagt noe annet, ettersom det er en forutsetning for å lære seg å bruke ordene ekspressivt, og viktig for den sosiale utviklingen. Din sønn som kunne 50 ord forstod omtrent fire ganger så mange ord. Nå er det de som har lettere språkvansker, og mange av de vokser det av seg. Blant annet kan dette skyldes kronisk mellomørebetennelse. Det er også slik at de individuelle forskjellene i språket vil bli relativt stabile etter 3-års alder, og det er derfor mange anbefaler å vente til denne perioden før man undersøker videre. Samtidig, finner man flere risikofaktorer er det ingen grunn til å vente. Man vet at barn med god kognitiv utvikling også har god språkutvikling, men barn med lav IQ vil ofte ha tregere språkutvikling. Videre, det er også en sammenheng mellom språkvansker og senere psykiske lidelser. Jenter ligger omtrent en måned foran guttene i språkutviklingen de første tre årene. Alle barn er biologisk determinert til å lære seg et språk, miljøet bestemmer hvilket språk. Det er de med organiske skader, og selvfølgelig har man individuelle forskjeller, men man har god oversikt over ulike risikofaktorer. Blant annet det er ingen tilfeldighet at barn som blir snakket mye med, og blir oppmuntret til å snakke har god språkutvikling. Eller, barn fra middelklassen har bedre språkutvikling enn barn fra lavere sosiale klasser.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #31 Skrevet 24. juni 2014 Nå er ikke nettet min kilde, men google er din beste venn. Igjen, tidsperspektivet er fra 2 år til 2.5 år. Fra 18 måneder skal man kunne omtrent 50 ord, og fra en samme alderen lærer det i gjennomsnitt 9 ord hver dag frem til det er 6 år. Når barnet begynner på førstetrinn må det kunne mellom 6000 til 10000 ord for å klare seg godt på skolen. Språkforståelsen er viktig. Jeg har aldri sagt noe annet, ettersom det er en forutsetning for å lære seg å bruke ordene ekspressivt, og viktig for den sosiale utviklingen. Din sønn som kunne 50 ord forstod omtrent fire ganger så mange ord. Nå er det de som har lettere språkvansker, og mange av de vokser det av seg. Blant annet kan dette skyldes kronisk mellomørebetennelse. Det er også slik at de individuelle forskjellene i språket vil bli relativt stabile etter 3-års alder, og det er derfor mange anbefaler å vente til denne perioden før man undersøker videre. Samtidig, finner man flere risikofaktorer er det ingen grunn til å vente. Man vet at barn med god kognitiv utvikling også har god språkutvikling, men barn med lav IQ vil ofte ha tregere språkutvikling. Videre, det er også en sammenheng mellom språkvansker og senere psykiske lidelser. Jenter ligger omtrent en måned foran guttene i språkutviklingen de første tre årene. Alle barn er biologisk determinert til å lære seg et språk, miljøet bestemmer hvilket språk. Det er de med organiske skader, og selvfølgelig har man individuelle forskjeller, men man har god oversikt over ulike risikofaktorer. Blant annet det er ingen tilfeldighet at barn som blir snakket mye med, og blir oppmuntret til å snakke har god språkutvikling. Eller, barn fra middelklassen har bedre språkutvikling enn barn fra lavere sosiale klasser. Jeg skrev vel ikke at jeg visste det pga nettet gjorde jeg vel. Men sa at det finner man vel ved et enkelt søk. Jeg vet dette pga helsestasjon og barneleger. Fordi vi har vært gjennom noen runder med undersøkelser da min sønn var treg til å gå, og de ville utelukke alt av sykdommer både fysisk og psykisk...Anonymous poster hash: c7386...4af
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #32 Skrevet 24. juni 2014 Barnet fyller snart 2, men har fremdeles ikke noen ord. Hun skjønner en del ord, navnet sitt, ulike leker, matvarer, kjenner personer hun har kontakt med ved navn og forskjell på ulike biler (pappas bil, morfars bil osv.), men hun bruker altså ikke noen ord selv. Hun hadde en periode rundt ett år der hun prøvde seg på mamma, pappa, mormor og noen dyrelyder, men det er det helt slutt på nå. Vi leser masse i bøker med henne, oppmuntrer henne når hun bruker lyder for å vise/ønske noe og bruker ordet på det hun viser fram eller vil ha, men viser ingen interesse for å prøve å si ordet. Om hun vil ha noe tar hun min hånd og legger på det hun vil ha. Blir mange turer fram og tilbake fordi hun leier oss rundt for å vise oss i stedet for å bruke lyd eller ord. Om vi ber henne prøve å si hva hun vil ha blir hun lei seg, trass eller prøver å få noen andre til å følge etter henne i stedet. Helsesøster sier det ikke er unormalt og at vi bare skal fortsette som vi gjør og ikke stresse med det, men det hindrer jo ikke meg fra å bli bekymret. De andre barna i barnehagen er gode på å bruke ord og har også begynt å forme setninger og jeg bare føler at jenta mi henger lengre og lengre etter. Har dere noen tips til noen leker eller aktiviteter som kan få igang ordbruken?? Anonymous poster hash: ee460...4a0 Få barnehagen til å bruke tegn til tale. Det har barnehagen til mitt barn og den jeg jobber på. Bruker mye tegn til tale. Veldig greit for barn som har dårlig språk, få ord osv. Minioritesbarn, barn ved spesiellebehov og til de aller misnte som ikke har så mange ord enda. Det blir som en hjelpende hånd til barnet og få brukt tegn til tale, og etterhvert så kommer jo ordene også. Hele barne gruppa lærer seg tegn til tale. Og det hjelper veldig de barna som har få eller ingen ord. Bare en tanke altså Anonymous poster hash: 7bd14...1cc
Gjest Riskjeks Skrevet 24. juni 2014 #33 Skrevet 24. juni 2014 Min yngste hadde vann i mellomøret på begge ører, fikk dren i begge ører ca 3 år gammel. Da bedret snakkingen seg tydelig..
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #34 Skrevet 25. juni 2014 Du har kanskje svart på dette før, men jeg forstår at det er autisme som er den store skrekken her. Hørsel utelukker vi ettersom kvalifisert personalet har vurdert din sønn. Hørsel kan IKKE utelukkes før barnet har tatt en skikkelig hørselstest hos spesialist! Barnet kan i ha nedsatt hørsel i det tonenivået som stemmer ligger i, men høre fint ellers! Derfor vanskelig å finne ut av noen ganger.. Anonymous poster hash: 13932...dac
Gjest Iddy Skrevet 25. juni 2014 #35 Skrevet 25. juni 2014 "Hun hadde ørebetennelse like før hun fylte ett og det har blitt fulgt opp i ettertid og er ikke noe galt med ørene eller hørselen hennes i følge lege". Jeg kan bare anta at legen har god kunnskap om dette, og om han hadde vært i tvil henvist vedkommende til spesialist. Slik jeg tolker det er det ikke bare snakk om en kontroll, men flere. Det er mulig du er mer kompetent enn legen til å vurdere dette, men enn så lenge jeg ikke vet din bakgrunn, og du ikke har vurdert vedkommende kan jeg ikke gjøre noe annet enn å ha tillit til denne legen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå