Gå til innhold

Når begynne med sminke?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

9 klasse

Anonymous poster hash: 82b2e...12d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff....jeg gjorde alt det der......men som andre her sier kommer man ikke så langt med å nekte plent. Får finne noen lure metoder for å unngå det med egne barn :P

Anonymous poster hash: 4bda7...696

Hos oss fungerte det bra med den samme sleipe metoden som mine foreldre brukte på meg i sin tid: ikke nekte eller true, men bare understreke at småjenter med høye hæler/masse sminke/ dype utringninger ser utrolig dust ut. I alle fall ikke voksent, elegant og sexy, slik som de håper på :lol:

Kanskje det er slemt, men det er ofte mye mer effektivt å si "Joda, bare smink deg du, men det ser fullstendig latterlig ut" enn "Nei! Du får ikke lov!". Men jeg har passet på å understreke at både høye hæler og sminke er fint i seg selv, men man må nå en viss alder før det har den ønskede effekten. Det er ikke forbudt og stygt og rart til evig tid, men å vente til det faktisk kler dem tar ikke småjentene skade av.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Var vel 14-15 år, men ikke full "krigsmaling", bare litt mascara. Brukte heller ikke sminke hver dag. I dag bruker jeg stort sett bare sminke når jeg skal på fest etc.

Tror de fleste andre jentene i klassen begynte å sminke seg når vi begynte på ungdomsskolen, altså ca 13 år.

AnonymBruker
Skrevet

I mine døtrene klasser begynte de fleste med litt mascara i 7.klasse, nesten ingen brukte noe da de startet i 7., men nesten alle brukte mascara etter jul ;-). Stort sett holder de seg til mascara og lipgloss alle sammen, og litt concealer/pudder evt. Ingen av mine døtrene venninner bruker full krigsmaling, det er vel ikke in nå? Ihvertfall ikke i Oslo.

Anonymous poster hash: 1eed3...1d7

AnonymBruker
Skrevet

Rundt 12års alderen for mine jenter.

Men da var det bare hvis de skulle pynte seg, typisk i bursdager på ungdomsklubben og den type ting.

Jeg tenker vel det er greit ca i ungdomsskole alder til hverdags om de absolutt vil det. Men jo lenger de utsetter det jo bedre da :)

Også synes jeg det er greit å holde et øye med hvordan de sminker seg.

Er det alt for mye eller markert sier jeg de må opp å ta av det "værste" før vi kan gå.

Jeg syntes det var vanskelig å vite hva jeg skulle tillate, for jeg skjønner jo at det er stas å pynte seg, og at de vil dekke kvisene hvis det er sjenerende for de.

Men samtidig synes jo jeg som mor at de er vakre akkurat som de er og skulle ønske de kunne se det selv. Men jeg har jo ikke så mye jeg skulle ha sakt når jeg selv bruker sminke når jeg pynter meg!

Så jeg tror en bare må prøve å lære de at sminke er noe man pynter seg med når man er gammel nok til det.

Og at utovet det så er det det som er på innsiden som teller. :)

Kan legge til at jeg har fire jenter, de to eldste har aldri brydd seg så veldig (de er 12), mens nestemann på 10år gleder seg til å sminke seg og har alltid likt å pynte seg. Og til slutt er det minstejenta på 6år som heldigvis er lykkelig uvitende om alle disse temaene enda <3 ;)

Anonymous poster hash: 65788...e24

Skrevet

Ungdomsskolen :-)

Skrevet

Jeg begynte i niende klasse, med helt katastrofe foundation-skille og klumpete maskara som bare var helt ytterst på vippene. Rart at jeg ikke kunne se det selv... I tiende gikk det seg til, og da jeg begynte på VGS var det fullt kjør med tung eyeliner og mørk leppestift i håp om at jeg skulle se eldre ut så jeg kunne kjøpe snus uten å vise legitimasjon...

Min lillesøster begynner i femte klasse til høsten, og det er allerede mas om maskara og lipgloss. :bond:

Skrevet

Selv begynte jeg med blå (!) øyenskygge og mascara i 6.-7.klasse. Tenkte selvsagt at det var kledelig og fint den gang, men ser helt klart i ettertid hvor dumt det må ha sett ut med så mye sminke på en lite barn. Tenker at sminkebruk er greit når man er ungdom, altså når man begynner på ungdomskolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...