Gå til innhold

Når begynne med sminke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynte deres jenter å bruke sminke? Da tenker jeg utover neglelakk og lipgloss?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kvinneline
Skrevet

Har ikke barn selv, men mange rundt meg med små jenter. Datteren til min ene venninne begynte å sminke seg når hun var 10-11 år. Det var vell i sommerferien til 6 klasse. Synes dette var veldig tidlig jeg, men hun orket ikke ta opp kampen, da flere av datterens klassevenninner fikk sminke seg. Hun startet med mascara og litt pudde, i tillegg til lipglossen selvfølgelig. Etter en kort tid begynte hun også med øyenskygger. Ser at mange av mine venninners døtre får begynne med mascara og fondation på ungdomsskolen.

Selv begynte jeg i sommeren før vgs, og var i forhold til alle andre sent ute, til tross for at dette var for 15 år siden.

AnonymBruker
Skrevet

For hundre år siden når jeg var ungdom begynte jeg med mascara i 6. Klasse avogtil, og med mer sminke på start av ungdomsskole.

Kommer ikke til å være strengere med egne barn, men vil prøve å unngå foundation/pudder fordi det kjapt skaper større hudproblemer.

Anonymous poster hash: 4bda7...696

AnonymBruker
Skrevet

jeg begynte ved 10-11 års alder...

Anonymous poster hash: cf8fd...3ca
Gjest Uhumskheter
Skrevet

siste året på barneskolen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjopte en lipgloss (av typen "lip balm") fra Body Shop da jeg var 10. Fikk kjeft av mamma som mente det var helt upassende - at lip gloss er for å få skinnende, sexy lepper som er innbydende overfor menn, og at det ikke er for barn. I voksen alder er jeg enig med henne, men der og da ble jeg fortvilet og sint da hun ba meg vaske det av, spesielt siden andre jenter fikk gå med det.

Dette var i år 2000 og selv da var jentene i min klasse ekstremt tidlig ute med ting. Flere brukte string som 10-åringer, noen av den veldig sexy sorten. Jeg fikk ikke lov av mamma og svaret ble at jeg ba en annen jente kjope en til meg i bursdagsgave. Mamma fant den og gjemte den, med tiden handlet jeg flere for lommepengene og mamma måtte gi opp.

Jeg vil gjerne at mine fremtidige barn skal forbli barn en stund så lenge de er barn. Jeg husker også at da jeg begynte å utvikle meg fikk jeg mye oppmerksomhet fra voksne menn og det var til tider ubehagelig. Jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle takle det (var jo et barn). Slike ting settes i perspektiv som voksen. Man var påståelig som barn men er ofte langt mer beskyttende overfor egne. Det er lett å glorifisere fortiden ("var annerledes for meg") men situasjonen er ofte den samme.

Jeg begynte vel aktivt med sminke hver dag da jeg var 12-13.

Anonymous poster hash: 380d7...a44
Skrevet

VI begynte stort sett når vi begynte på ungdomsskolen...

AnonymBruker
Skrevet

Begynte ikke før høyskole

Anonymous poster hash: acd14...6ae
AnonymBruker
Skrevet

I min klasse var vi tidlig ute, og kjørte full pakke med øyeskygge, maskara, eyeliner, pudder og rouge fra vi var ti-elleve. Vi modererte mengden på ungdomsskolen. I dag forstår jeg mammas motvilje. Men da resulterte det bare i at jeg sminket meg på do på skolen før første time. Å ikke sminke seg var ikke et alternativ, for da ble man fryst ut. Jeg husker vi syntes jentene i klassen over oss var helt håpløse som ikke sminket seg!

Anonymous poster hash: 86e79...4bc

Gjest Elseby13
Skrevet

Skjønner at jeg er steingammel.. Ingen av mine venninner brukte sminke på vgs. Selv begynte jeg uti 20-åra.

Skrevet

Selv begynte jeg vel i 6 klasse, og min datter som nå er 11 får lov å pynte seg med

litt mascara el lipgloss ved spesielle anledninger. Men ikke til daglig eller på skolen.

Syns ikke det er nødvendig med mye sminke tidlig. Men hun må selvfølgelig få lov

å prøve ut og ha det gøy med det, så og ha venninner på besøk å prøve ut sminke

er lov. Man kan vaske seg før man går ut av huset :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Min eldste datter var vel 14 før det ble snakk om ordentlig sminke. Det er nok litt senere enn snittet, men jeg tror at ungdomsskolen var det vanlige her.

10-11-åringer i full krigsmaling ser bare corny ut, og hun ville aldri fått gå sånn på skolen. Prøve med venninner hjemme blir en annen sak :)

Endret av Mafalda
Gjest Runforit
Skrevet

Jeg begynte med liner på VGS. Synes det er skremmende hvor tidlig barna starter med sminke i dag. Ikke bare sminke, men med push up BH'er, miniskjørt og hotpants(!).

Min datter kommer sikkert til å hate meg, men hell no om hun får lov å gå med dype utringninger, mega push up og hotpants som blotter halve rumpa og oransje selvbruning og sminke som en prostituert 40 åring.

Jeg bare håper at det at jeg har god klessmak og er utdannet make up artist vil hjelpe meg i den prosessen.

*Er ikke mor enda og håper på en sønn :P*

• Liker 1
Gjest Linn Cathrin
Skrevet

Da jeg gikk på barneskolen begynte ikke jevnaldrende med det før i 6-7 klasse, og det var da kun litt øyenskygge eller mascara. Noe annen sminke begynte jeg nok ikke med før sent på ungdomskolen. Nå i dag ser jeg derimot førsteklassinger med sminke, så hvem vet hva som er "normalt" nå?

AnonymBruker
Skrevet

8. klasse, men bare mascara og lipgloss.

Anonymous poster hash: 635dd...6f3
Gjest Pheel
Skrevet

Jeg begynte med liner på VGS. Synes det er skremmende hvor tidlig barna starter med sminke i dag. Ikke bare sminke, men med push up BH'er, miniskjørt og hotpants(!).

Min datter kommer sikkert til å hate meg, men hell no om hun får lov å gå med dype utringninger, mega push up og hotpants som blotter halve rumpa og oransje selvbruning og sminke som en prostituert 40 åring.

Jeg bare håper at det at jeg har god klessmak og er utdannet make up artist vil hjelpe meg i den prosessen.

Husker godt tiden da jeg begynte å eksperimentere med sminke og "sexy" klær selv. Fy flate, jeg så virkelig ut som en billig prostituert i starten der, i likhet med mange andre...

Men jeg lærte også fort da jeg startet tidlig.

Jeg husker jeg hadde en venninne som ikke fikk lov til å bruke noe sminke på ca samme tid, da alle andre i klassen hvertfqll brukte litt. Og hun var ikke populær blant guttene og hadde et virkelig hat til moren grunnet dette.

Så blir feil å si helt nei også, mener jeg. Men heller prøve å veilede og hjelpe barnet til å sminke seg pent uten at det er så overdrevent (selvom jeg tror de fleste liksom må gjennom den fasen).

Nei, enig med deg, håper litt på gutt når jeg får barn altså. :P

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Huff....jeg gjorde alt det der......men som andre her sier kommer man ikke så langt med å nekte plent. Får finne noen lure metoder for å unngå det med egne barn :P

Anonymous poster hash: 4bda7...696

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Husker godt tiden da jeg begynte å eksperimentere med sminke og "sexy" klær selv. Fy flate, jeg så virkelig ut som en billig prostituert i starten der, i likhet med mange andre...

Men jeg lærte også fort da jeg startet tidlig.

Jeg husker jeg hadde en venninne som ikke fikk lov til å bruke noe sminke på ca samme tid, da alle andre i klassen hvertfqll brukte litt. Og hun var ikke populær blant guttene og hadde et virkelig hat til moren grunnet dette.

Så blir feil å si helt nei også, mener jeg. Men heller prøve å veilede og hjelpe barnet til å sminke seg pent uten at det er så overdrevent (selvom jeg tror de fleste liksom må gjennom den fasen).

Nei, enig med deg, håper litt på gutt når jeg får barn altså. :P

Hehe. Datteren min kommer nok aldri til å se "utenfor" ut. Har god peiling på fashion, makeup og hår. Men hun kommer aldri til å få se ut som en "hore". Har hatt flere mødre med unge jenter som vil begynne med makeup og jeg har alltid klart å få dem fornøyde, både mor og datter, med små triks med litt mascara, rett lipgloss og naturlig rouge ;)

Tror jeg skal klare å unngå de verste tabbene, men en gutt vil absolutt gjøre livet lettere :P Spesielt med tanke på mannen og når hun en dag oppdager gutter. Mannen har veldig lyst å anskaffe hagle og ha et offisielt avhør av gutter som evt vil date henne, hahahaha!

Endret av Runforit
Skrevet

Personlig synes jeg det er mest vanlig i ungdomsskole-alder. Når jeg gikk på barneskolen, og noen av jentene i klassen tok på seg lebestift/øyenskygge, tok rektor de personlig inn på toalettet å vasket ansiktet deres med såpe..

• Liker 1
Gjest Jørild
Skrevet

Her begynner de sånn ca i sjuende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...