AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #1 Skrevet 21. juni 2014 Vi er blitt separert og lurer på hvor mye jeg har rett på fra faren. Hvor mye han skal betale i barnebidrag til meg når vi har to barn og han tjener ca 25000 i måneden. Noen som vet? Pluss at hvis han jobber overtid kan han få 60000 i lønn på en måned. Har jeg rett på mer da eller gjelder det bare fastlønna hans? Han er en luring så best å finne det ut selv.Anonymous poster hash: a7794...96a
Kontormus Skrevet 21. juni 2014 #3 Skrevet 21. juni 2014 NAV legger siste tilgjengelige ligning til grunn, så om han har 60000 pr. måned betyr det 720000 pr. år. Prøv deg på bidragskalkulatoren, så få du en pekepinn. 1
Essensen Skrevet 21. juni 2014 #4 Skrevet 21. juni 2014 (endret) DU har ikke rett på noe som helst. Det er barnet, og kun barnet, som har noen rett på fars penger. De skal ikke komme deg til gode, de skal komme barnet til gode. Du burde omformulere deg litt for nå virker det litt som om du først og fremst tenker på deg selv. Hos meg faller ikke det helt i smak... Endret 21. juni 2014 av Essensen 10
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #5 Skrevet 21. juni 2014 Du ønsker altså ikke at far skal ha likeverdig tid med barna sine, men vil bruke dem til å presse penger ut av han? Anonymous poster hash: 6d986...0c3 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #6 Skrevet 21. juni 2014 Kommer de mor til gode så kommer de jo og barna til gode. Nå er det som regel mor som blir sittende med barn og utgiftene da sier det seg selv at når far har mulighet så skal han være med å betale for de han har vært med å sette til verden. Dere vet jo ingenting om henne og hennes situasjon og hva slags mann eksen hennes er men allikevel klarer dere bitre menn komme med det vanlige maset deres... Alle kvinner er ikke like, selv om dere kanskje har blitt rævkjørt av en så betyr det ikke at alle kvinner vil ta knekken på dere. Anonymous poster hash: 59df2...108 3
Essensen Skrevet 21. juni 2014 #7 Skrevet 21. juni 2014 Kommer de mor til gode så kommer de jo og barna til gode. Nå er det som regel mor som blir sittende med barn og utgiftene da sier det seg selv at når far har mulighet så skal han være med å betale for de han har vært med å sette til verden. Dere vet jo ingenting om henne og hennes situasjon og hva slags mann eksen hennes er men allikevel klarer dere bitre menn komme med det vanlige maset deres... Alle kvinner er ikke like, selv om dere kanskje har blitt rævkjørt av en så betyr det ikke at alle kvinner vil ta knekken på dere. Anonymous poster hash: 59df2...108 Reagerte bare litt på måten ting blir lagt frem på. Særlig når det spørres om man "har rett på ekstra" hvis far i en periode jobber helsa av seg. Jeg tror faktisk veldig få fedre er i mot å yte bistand til barnet direkte. Det som nok føles surt er hvis mor og far er i konflikt og far avtvinges penger som mor selv bruker på barnet. Det ligger mye psykologi i dette. Gir man til barnet direkte får man masse igjen for det. Man ser hvordan det reagerer, og føler seg som en viktig bidragsyter. Dersom denne gleden derimot fratas en og det eneste man sitter igjen med er kontoutskriften der summen forsvinner til en person man kanskje ikke stoler på / liker lenger så skjønner jeg godt at det ikke oppleves særlig bra. Hvis dere snur på det og setter dere selv på utsiden, er det ikke da logisk? 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #8 Skrevet 21. juni 2014 Vi er blitt separert og lurer på hvor mye jeg har rett på fra faren. Hvor mye han skal betale i barnebidrag til meg når vi har to barn og han tjener ca 25000 i måneden. Noen som vet? Pluss at hvis han jobber overtid kan han få 60000 i lønn på en måned. Har jeg rett på mer da eller gjelder det bare fastlønna hans? Han er en luring så best å finne det ut selv.Anonymous poster hash: a7794...96a Bidrag betales av fast lønn, dvs 25000 pr mnd, hva han skal betale har med hvor mye du tjener og hvor mye han har barna Anonymous poster hash: 73c68...774
Kontormus Skrevet 21. juni 2014 #9 Skrevet 21. juni 2014 Reagerte bare litt på måten ting blir lagt frem på. Særlig når det spørres om man "har rett på ekstra" hvis far i en periode jobber helsa av seg. Jeg tror faktisk veldig få fedre er i mot å yte bistand til barnet direkte. Det som nok føles surt er hvis mor og far er i konflikt og far avtvinges penger som mor selv bruker på barnet. Det ligger mye psykologi i dette. Gir man til barnet direkte får man masse igjen for det. Man ser hvordan det reagerer, og føler seg som en viktig bidragsyter. Dersom denne gleden derimot fratas en og det eneste man sitter igjen med er kontoutskriften der summen forsvinner til en person man kanskje ikke stoler på / liker lenger så skjønner jeg godt at det ikke oppleves særlig bra. Hvis dere snur på det og setter dere selv på utsiden, er det ikke da logisk? Nei, ser ikke helt logikken! Særlig ikke når du framholder at pengene skal gå til barnet, men at det er surt hvis far er i konflikt med mor. Ser ikke logikken i å straffe barnet med å betale minst mulig i den sammenhengen. Og, hvordan skal et lite barn disponere pengene selv? Dessuten har også barnet en "egenandel" mht. boutgifter, i tillegg til daglig forbruk.
skruf Skrevet 21. juni 2014 #10 Skrevet 21. juni 2014 Anbefaler deg å søke inn bidrag via Nav. Privat ordning fungerer best hvis foreldrene samarbeider godt og er enige. Det koster vel ca 700kr for deg og 700kr for barnefar for å få fastsatt bidrag, men det tror jeg er verdt pengene hvis det kan holde konfliktnivået nede. Å spekulere i hva han muligens bør betale tror jeg ikke er så lurt. 2
Essensen Skrevet 21. juni 2014 #11 Skrevet 21. juni 2014 Nei, ser ikke helt logikken! Særlig ikke når du framholder at pengene skal gå til barnet, men at det er surt hvis far er i konflikt med mor. Ser ikke logikken i å straffe barnet med å betale minst mulig i den sammenhengen. Og, hvordan skal et lite barn disponere pengene selv? Dessuten har også barnet en "egenandel" mht. boutgifter, i tillegg til daglig forbruk. Nei, barnet bør ikke straffes. Det er jeg helt enig i. Men føler ikke at det er helt det det snakkes om her når det spekuleres i om man kan ha rett en del av fars tidvise lønning på 60 000,- Kunne far ha vært med på å handle inn mat / klær osv. til barnet direkte? I mot å betale mindre bidrag?
Kontormus Skrevet 21. juni 2014 #12 Skrevet 21. juni 2014 Nei, barnet bør ikke straffes. Det er jeg helt enig i. Men føler ikke at det er helt det det snakkes om her når det spekuleres i om man kan ha rett en del av fars tidvise lønning på 60 000,- Kunne far ha vært med på å handle inn mat / klær osv. til barnet direkte? I mot å betale mindre bidrag? I utgangspunktet skal barnet forsørges etter evne, og bidragspliktige betaler aldri mer enn 5/6 av hva det koster å ha barn uansett hvor lite penger bostedsforelder har. Å handle inn mat blir for dumt da barnet spiser samme mat som resten av husholdningen etter at spebarnsperioden er over.
Essensen Skrevet 21. juni 2014 #13 Skrevet 21. juni 2014 I utgangspunktet skal barnet forsørges etter evne, og bidragspliktige betaler aldri mer enn 5/6 av hva det koster å ha barn uansett hvor lite penger bostedsforelder har. Å handle inn mat blir for dumt da barnet spiser samme mat som resten av husholdningen etter at spebarnsperioden er over. Ok, så blir det kanskje dumt. Men kan ikke far på en eller annen måte bidra direkte? Er regelverket så snevert at det *må* være bostedsforelder som betaler alt, med penger fra far? I stedet for at far ordner med ting som barnet trenger selv?
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #14 Skrevet 21. juni 2014 Interessant hvordan i tråder som dette, så virker det som om alltid det er moren som får 100% forsørgersrett, uten at faren får noe som helst, som da gjør at han må betale bidrag. Anonymous poster hash: 79256...39a
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #15 Skrevet 22. juni 2014 Reagerte bare litt på måten ting blir lagt frem på. Særlig når det spørres om man "har rett på ekstra" hvis far i en periode jobber helsa av seg. Jeg tror faktisk veldig få fedre er i mot å yte bistand til barnet direkte. Det som nok føles surt er hvis mor og far er i konflikt og far avtvinges penger som mor selv bruker på barnet. Det ligger mye psykologi i dette. Gir man til barnet direkte får man masse igjen for det. Man ser hvordan det reagerer, og føler seg som en viktig bidragsyter. Dersom denne gleden derimot fratas en og det eneste man sitter igjen med er kontoutskriften der summen forsvinner til en person man kanskje ikke stoler på / liker lenger så skjønner jeg godt at det ikke oppleves særlig bra. Hvis dere snur på det og setter dere selv på utsiden, er det ikke da logisk? Det skulle tatt seg ut om vi mødrene forventet at barna viste takknemlighet og glede når vi betalte husleie, strøm osv. Det er koselig når barna viser glede når de får noe nytt, men bidraget skal ikke bare dekke nye klær/ ting til barna. Det skal også dekke husleie, strøm, tlf, tv, mat, medisiner, frisør, aktiviteter, bursdagspresanger til venner, gymtøy/ sko, barnehage, sfo osv osv. Merkelig at enkelte fedre skriker og bærer seg over bidraget de må betale, mens vi mødre betaler for barnets livsopphold uten å klage. Har vi satt barn til verden, må vi også regne med å forsørge de. Anonymous poster hash: a9696...288 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #16 Skrevet 22. juni 2014 Ok, så blir det kanskje dumt. Men kan ikke far på en eller annen måte bidra direkte? Er regelverket så snevert at det *må* være bostedsforelder som betaler alt, med penger fra far? I stedet for at far ordner med ting som barnet trenger selv? Skal far kjøpe 2 brød som han posjonerer gjennom uka, kjøpe mat som posjoneres til barnet, betale 1/3 f,eks av husleia? Det sammen med strøm, tv og andre utgifter mor har, men som også barnet må ha. Anonymous poster hash: a9696...288 2
Essensen Skrevet 22. juni 2014 #17 Skrevet 22. juni 2014 Hvorfor kan dere ikke bare svare på spørsmålet i stedet for å gjøre dette personlig? Å betale noe av de faste utgiftene til barnehage, sfo osv. er jo veldig lett i disse dager. Jeg spør ikke hvordan far kan unngå å betale for seg, bare om han kan være litt mer direkte involvert? For meg virker jo en sånn avtale enda mer ansvarlig enn bare å betale mor for å gjøre alt. Da tar man del i barnets liv i større grad og får bedre oversikt over hva ting koster. Vil tro det også vil kunne være konfliktsdempende hvis far ikke er helt klar over hva ting faktisk koster... 1
Pinkee Skrevet 22. juni 2014 #18 Skrevet 22. juni 2014 Hvorfor kan dere ikke bare svare på spørsmålet i stedet for å gjøre dette personlig? Å betale noe av de faste utgiftene til barnehage, sfo osv. er jo veldig lett i disse dager. Jeg spør ikke hvordan far kan unngå å betale for seg, bare om han kan være litt mer direkte involvert? For meg virker jo en sånn avtale enda mer ansvarlig enn bare å betale mor for å gjøre alt. Da tar man del i barnets liv i større grad og får bedre oversikt over hva ting koster. Vil tro det også vil kunne være konfliktsdempende hvis far ikke er helt klar over hva ting faktisk koster... Joda, det hadde sikkert vært gunstig hvis man fikk til å dele på utgiftene på en slik måte. Men, det krever et utrolig godt samarbeid mellom foreldrene, og stor åpenhet. Slik er det dessverre sjeldent, ergo er bidrag en fornuftig løsning. Til TS, søk bidrag gjennom NAV, da må han framlegge siste års ligningsattest, så legges den til grunn for bidraget. Da jevnes inntekten ut gjennom året, og bidraget blir likt hver måned. Anbefaler deg å gå inn på sidene til NAV for å sette deg grundig inn i bidragsreglene. Er han en luring, kan det fort bli diskusjoner om hva bidrag skal dekke og ikke.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #19 Skrevet 22. juni 2014 La NAV fastsette og innkreve bidraget. Det blir mest rettferdig og minst konflikter .Anonymous poster hash: c7cc9...6d2 1
maria b Skrevet 22. juni 2014 #20 Skrevet 22. juni 2014 Reagerte bare litt på måten ting blir lagt frem på. Særlig når det spørres om man "har rett på ekstra" hvis far i en periode jobber helsa av seg. Jeg tror faktisk veldig få fedre er i mot å yte bistand til barnet direkte. Det som nok føles surt er hvis mor og far er i konflikt og far avtvinges penger som mor selv bruker på barnet. Det ligger mye psykologi i dette. Gir man til barnet direkte får man masse igjen for det. Man ser hvordan det reagerer, og føler seg som en viktig bidragsyter. Dersom denne gleden derimot fratas en og det eneste man sitter igjen med er kontoutskriften der summen forsvinner til en person man kanskje ikke stoler på / liker lenger så skjønner jeg godt at det ikke oppleves særlig bra. Hvis dere snur på det og setter dere selv på utsiden, er det ikke da logisk? Mener du at bidraget skal inn på barnets konto, slik at barnet selv kan være med å betale sin egen barnehageplass, husleie til mor osv? Dette er kanskje noe av det mest fjollete jeg har hørt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå