AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #21 Skrevet 25. juni 2014 Ja, nettopp. Du kan slippe inn i Schengen land uten pass, men det betyr ikke at du kan slippe å legitimere deg med gyldig legitimasjon. Som er pass. Ikke gitt at du kommer ut igjen heller. Hadde en kompis som dro til Italia uten pass, han måtte få nødpass på ambassaden for å komme seg hjem med fly. Anonymous poster hash: cc955...b48
Viktualia Skrevet 25. juni 2014 #22 Skrevet 25. juni 2014 Ikke gitt at du kommer ut igjen heller. Hadde en kompis som dro til Italia uten pass, han måtte få nødpass på ambassaden for å komme seg hjem med fly. Anonymous poster hash: cc955...b48 Men det har ikke med grensepassering å gjøre, det har med flyselskapers krav å gjøre. To forskjellig ting. Man må kunne legitimere seg, så ta med pass. Veldig enkelt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #23 Skrevet 25. juni 2014 Men det har ikke med grensepassering å gjøre, det har med flyselskapers krav å gjøre. To forskjellig ting. Man må kunne legitimere seg, så ta med pass. Veldig enkelt. Var ikke flyselskapet, samme selskap opp og ned. Det var "grensepasseringen" altså sikkerhetssjekken som nektet folk uten pass å gå over til utland. Mener ikek diskutere med deg, men underbygger det du sier=) Anonymous poster hash: cc955...b48
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #24 Skrevet 26. juni 2014 Var ikke flyselskapet, samme selskap opp og ned. Det var "grensepasseringen" altså sikkerhetssjekken som nektet folk uten pass å gå over til utland. Mener ikek diskutere med deg, men underbygger det du sier=) Anonymous poster hash: cc955...b48 Høres rart ut! Har selv reist til Italia maange ganger (til og med med nødpass en gang, wooops), og de eneste som har sjekket pass har vært flyselskap når man sjekker inn bagasje. Men nei, man kommer ikke langt uten pass. Har aldri blitt bedt om pass når jeg har bodd på hotell i Sverige though (men tviler ikke på at det finnes hoteller som krever det der også - så jeg tar det alltid med uansett). Å ta med pass før utenlandsreise er ikke noe problem for meg. Jeg ser faktisk på det som en fordel at de fleste flyselskaper krever det, da det blir noe (i det minste litt?) vanskeligere å for eksempel ta med barn til utlandet uten begge foreldres samtykke. Det som er mer irriterende (i alle fall for meg som er i slutten av 20-årene, men ser en del eldre ut og ikke har lappen) er at mange steder i utlandet ikke aksepterer bankkort som legitimasjon når man skal kjøpe produkter med aldersgrense/komme seg inn på et utested. Ikke noe problem for meg hvis jeg er i land med lave alkoholgrenser, men for eksempel i USA så har jeg blitt avvist mange ganger fordi hotellet mitt har hatt "pant" i passet og jeg derfor ikke har hatt noe leg. Sånn sett så gleder jeg meg til disse nye ID-kortene kommer, slik at det forhåpentligvis blir lettere for meg å redegjøre for at jeg faktisk er så gammel som jeg er. Anonymous poster hash: d2290...e75
Rosa Sitron Skrevet 26. juni 2014 #25 Skrevet 26. juni 2014 Det som er mer irriterende (i alle fall for meg som er i slutten av 20-årene, men ser en del eldre ut og ikke har lappen) er at mange steder i utlandet ikke aksepterer bankkort som legitimasjon når man skal kjøpe produkter med aldersgrense/komme seg inn på et utested. Ikke noe problem for meg hvis jeg er i land med lave alkoholgrenser, men for eksempel i USA så har jeg blitt avvist mange ganger fordi hotellet mitt har hatt "pant" i passet og jeg derfor ikke har hatt noe leg. Sånn sett så gleder jeg meg til disse nye ID-kortene kommer, slik at det forhåpentligvis blir lettere for meg å redegjøre for at jeg faktisk er så gammel som jeg er. Anonymous poster hash: d2290...e75 Jeg løser det med å ta kopi av passet mitt og heller bruker det. Har fungert fint så langt. =)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå