Gå til innhold

Rar som ikke drikker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 22 år som så å si aldri drikker alkohol eller drar på fest. Jeg liker ikke smaken av noe alkohol og synes det ikke er spesielt gøy å være full heller. Alkohol smaker vondt, og når jeg blir full blir jeg bare sløv og kvalm, dessuten føler jeg det er bortkastede kalorier.

Samtidig føler jeg at jeg er litt på utsiden av det sosiale fellesskapet, folk flest vet jo at jeg ikke er noen festjente, så jeg blir jo sjelden invitert med på fest o.l, pluss at det har ikke vært noe særlig å være den eneste edrue blant fullt av fulle mennesker.

Bor på et lite sted der tilbudet for ungdom ikke er stort, sp de fleste på min alder drikker jo i helgene.

Er jeg rar som ikke drikker? Jeg skal flytte til en større by snart for å begynne på skole, men er redd for at jeg ikke skal bli kjent med folk i og med at jeg ikke er typen til å feste eller gå ut på byen..., er det håp for at jeg kan finne venner?

Anonymous poster hash: 1a279...092
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du er rar som ikke drikker jeg. :) Synes faktisk det står stor respekt av folk i dag som ikke drikker eller lar seg presse til å drikke alkohol. Hvis man ikke liker smaken så er det grunn nok, og de som ikke respekterer det respekterer heller ikke deg.

Anonymous poster hash: 209e2...793
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du er rar som ikke drikker jeg. :) Synes faktisk det står stor respekt av folk i dag som ikke drikker eller lar seg presse til å drikke alkohol. Hvis man ikke liker smaken så er det grunn nok, og de som ikke respekterer det respekterer heller ikke deg.

Anonymous poster hash: 209e2...793

Takk for det! :) Men synes samtidig at det er kjipt å være så uttafor i sosiale sammenhenger. Her jeg bor drikkes det stort sett når man skal være sosial...

Skrevet

Jeg hadde det på akkurat samme måte da jeg var på din alder, bortsett fra at jeg aldri har vært full. Jeg liker ikke smaken av alkohol, og jeg liker ikke hvordan folk forandrer seg når de får i seg en del. Jeg har vel ikke noe tips om hva du kan gjøre, bare sympati, for jeg vet hvordan du føler det. :) Hvis folk på fest kunne passe sine egne saker og la vær å MASE så fælt om at jeg ikke drikker, da hadde jeg sikkert gått på mange flere fester i min ungdom. Jeg trodde det skulle bli bedre da jeg ble voksen, men nå er jeg snart 39 og opplever akkurat det samme maset hver gang jeg er i "lystig lag". Så da holder jeg meg heller unna, om mulig. Det er lettere å finne på unnskyldninger for å slippe etter at jeg ble mamma for tre år siden. ;)

Gjest Tekola
Skrevet

Ei av mine beste venninner er totalavholds, og hun er den av oss som ofte blir oppfattet som fullest, fordi hun blir så gira på stemningen. Så det trenger absolutt ikke være ødeleggende for deg og det å bli kjent med nye mennesker :)

Skrevet

Misliker smaken av alkohol sjæl. Drikker en sjelden gang hvis det er mye bra damer på fest og jeg trenger litt selvtillit.

AnonymBruker
Skrevet

Har en kronisk sykdom som forverres med alkohol. Har en bekjent som støtt og stadig spør om hvorfor jeg drikker lite/ ingenting. Veldig irriterende. Synes det er rart at personen spør om det gjentatte ganger, når hun får samme svar hver gang.

Anonymous poster hash: 8de2f...ab5
  • Liker 4
Skrevet

Så lenge du kommer til å drive med organisert aktivitet er ikke alt håp ute, det er via dette og drikking man finner seg venner i Norge.

Gjest lillelarve
Skrevet

Nei du er ikke rar :) Jeg drikker selv veldig sjeldent. Finner det ikke så interessant. Har det like moro uten drikke, og så slipper jeg den fæle hangover'n.

• Liker 1
Gjest Zeitgeist
Skrevet

NEI! Du er på ingen måte rar. Beklageligvis er det slik at det synes å herske en allmenn oppfatning om at man MÅ drikke for å ha det moro.

Jeg er gammel nok til nesten å være mor di, og jeg drikker ganske sjeldent. Selvsagt har jeg hatt mine rotbløyter og dertilhørende "katastrofer" i årenes løp, men stort sett holder jeg meg edru. Jeg liker ikke det meste av alkohol, har en par kroppslige lyter som forverres av alkoholinntak, og sist men ikke minst - fyllesjuka mi kan sammenlignes med en durabelig omgang sjøsyke. Bare det alene er grunn nok for mitt vedkommende til å holde meg unna flaska.

Ikke la deg presse til noe som helst. Vær heller stolt av at du er i stand til å ha det gøy uten rusmidler, og at du kan stå i mot dette presset.

Skrevet (endret)

Har en kronisk sykdom som forverres med alkohol. Har en bekjent som støtt og stadig spør om hvorfor jeg drikker lite/ ingenting. Veldig irriterende. Synes det er rart at personen spør om det gjentatte ganger, når hun får samme svar hver gang.

Samme problem her. Nå er jeg blitt så lei av å forklare hvorfor jeg ikke drikker gang på gang, så jeg sier bare at jeg simpelt ikke gidder.

Til deg TS, jeg drakk mye når jeg var mindre men ble så syk og alkohol ble et stort no no. Etter 6 år har jeg enda ikke rørt en dråpe. Du er ikke unormal og dersom du vil være med ut finnes det utallige alkoholfrie drinker som smaker godt.

Endret av dillyduzit
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er også 22 og avholds, sluttet helt med alkohol for 5 år siden.

Når jeg blir spurt om hvilket forhold jeg har til alkohol på jobbintervju f.eks og jeg sier jeg er avholds får jeg alltid rart blikk og: ... hvor gammel var du sa du? :fnise:

Jeg har det gøy uansett da, er veldig utadvendt av meg, er med på fester (ofte bare vorspiel, drar hjem etter at jeg kjører de ut på byen).

Så ja, i starten fikk jeg høre mye, hva som var galt med meg, om jeg var gravid .. alt mulig!

Men folk er vant med det nå :D

• Liker 1
Gjest lurven
Skrevet

jeg synes det er mer rart at folk drikker

Skrevet

Du er overhode ikke rar.

Det er de andre som er rare. Det hjelper ikke om de er i stort flertall, de er fremdeles rare. Hold deg til det du føler er rett, det står det respekt av.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner å bli fryktelig lei av at "alle" forventer at ei jente på 22 år er glad i å drikke og feste. Ikke bare folk på min alder, men også andre voksne antar når de møter meg at jeg er ei festjente, når jeg sier at jeg ikke er det og er mer glad i å være hjemme på lørdagskvelden så er det akkurat som om de ikke tar meg seriøst, de tror jeg tuller...

Jeg skjønner overhodet meg ikke på de som drikker nesten HVER ENESTE helg, blir de ikke utslitt av det?

• Liker 2
Gjest constance90
Skrevet

Jeg drikker nesten ingenting. Kan ta meg et par øl til mat eller fotballkamp, men har sluttet å dra på fest for det bare blir dritt og er lei presset at man må bli full. Må si jeg føler meg utenfor på skolen fordi alle andre drikker 4 dager i uken men det er alltid andre å bli kjent med :)

Gjør det du vil!

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er skikkelig irriterende når folk må kommentere at jeg ikke kjøper med kvoten i tax free. Jeg drikker så sjelden at det ikke interesserer meg.

Skrevet

Når du kommer inn i studentmiljøet så finner du fort ut om det finnes andre ting du kan være med på som gjør at du blir kjent med folk -alt i fra kor til idrett og friluftsliv. Begynn å jobb frivillig! Kjenner også folk som har endt opp som proffe fotografer fordi de begynte å ta med seg kameraet på større fester/konserter som en unnskyldning for å ikke drikke. (Burde vært unødvendig i utgangspunktet, men resultatet ble jo dritbra). Men uansett, å jobbe frivillig er en super måte å både skaffe seg erfaring på og kunne være aktiv i miljøet uten å "måtte" drikke.

Du kan jo få en pekepinn på hva som skjer ved å gå inn på skolens nettsider, de bruker å være ganske flinke på beskrive det som skjer av studentaktiviteter og ikke minst får du sett hva slags "type" mennesker du kan møte på ved å se på hva slags studier de ellers tilbyr.

En ting jeg synes er rart er de som virkelig reagerer på dette med at folk ikke drikker -jeg liker alkohol og har vel egentlig vært med på mye rart, men det kunne ikke en gang falle meg inn å reagere på at noen sa nei. Det "merkelige" er faktisk at i alternative miljøer så er det virkelig ingen som bryr seg -den ene har tatt litt for mye LSD i sin tid og lager nå helt vilt gode musikkvideoer, hun andre er helt avholds men synger i et dritbra band og lager helt fantastisk guacamole, og han fyren borti hjørnet sitter med ferskpressa appelsinjuice og en joint, men får sin egentlige "high" av å klatre fjellvegger og tjener gode penger på å bygge trommer. Jeg har sagt nei til hvite striper og piller, jeg trives best sånn -men ikke en sjel hever et øyenbryn. Folk er forskjellige, sånn er det bare -vi er da alle gode venner og bekjente for det.

Skrevet

Jeg synes ikke du er rar, selv om de fleste drikker. Jeg drikker selv, men det er fordi jeg synes øl smaker godt, og liker å være "salongberuset". Å drikke alkohol skal være frivillig, og jeg synes man skal få lov til å la være å drikke uten å bli "forhørt" om man kjører eller er gravid.

Det går fint an å skaffe seg et sosialt nettverk uten å ty til alkohol, og dette blir nok enklere ettersom du skal flytte tll en større by. :)

Gjest brutal_mann
Skrevet

Hvorfor kan du ikke være sosial selv om de andre drikker? Jeg har gått fra å drikke til å ikke kunne drikke. Var vel 24 da det sa stopp. Det var mye mas og kommentarer de første åra, men jo eldre jeg har blitt jo lettere har det vært for folk å akseptere at jeg ikke rører alkohol. Men, jeg ler litt av hvordan alle sier "Det står respekt av at du ikke drikker". Vet nå ikke det, jeg drikker jo ikke fordi jeg føler meg døden nær etter et par munnfull med vin...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...