Gå til innhold

Hvordan beregner dere lommepenger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når dere skal ut å reise, så skal en gjerne ha litt penger å bruke løpet av turen. Hvor mye pleier dere å regne per dag på et reisemål som i hovedsak ikke er for shoppingen sin del? Er 300 nok per dag? Lommepenger skal være til shopping, mat og andre ting som en har lyst på. Hotel og lignenede er utennom dette beløpet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye som går til mat kommer an på hvor jeg drar. 300 kr per dag holder de aller fleste steder. Da kan man spise på restauranter noen dager og overleve på billigere mat andre dager.

Shopping holder jeg utenom reisebudsjettet. Hvis det er noe jeg trenger eller har planlagt å kjøpe, så kjøper jeg det i utlandet hvis det er billigere der. Da ser jeg på det som at jeg har spart penger.

Det er viktigere å ta med lokaltransport, billetter og aktiviteter i regnestykket. Det er slike ting som raskt kan få budsjettet til å sprekke hvis man ikke har tatt høyde for kostnadene på forhånd. Jeg forsøker alltid å bruke minst mulig penger, men samtidig unne meg de aktivitetene jeg har virkelig lyst til.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer veldig an på hvor du skal. Hvor dyrt det er å spise ute varierer veldig fra land til land. I fjor var jeg i Polen. Der betalte jeg alt fra 30-100 kr for hovedrett på restaurant. Selv da jeg spise gåsestek på en av de finere restaurantene kostet det under 100 kr. I år var jeg i Paris, der var det MYE dyrere, gjerne 250 kr for en hovedrett. Det spørs jo også hva du spiser, om du går for gatemat er det selvsagt billigere.

Så må du regne utgifter til sightseeing og inngangspenger til diverse ting du vil se på.

Transport er også en greie, vil du ta buss, taxi, tog etc for å komme deg rundt? Hva koster det? Det er også veldig varierende fra land til land.

I Paris i år brukte jeg vel 300-500 pr dag, avhengig av hva jeg gjorde. I Polen i fjor tipper jeg jeg brukte maks 300 på en dag, og de fleste dagene mye mindre.

Du må rett og slett undersøke prisene dit du skal, gjerne se på hjemmesidene til stedene du vil besøke og se hva de tar i inngangspenger, og hva som er vanlig pris på restaurant.

Anonymous poster hash: 4b151...302
Skrevet

Ja, skjønner det kan være litt vrient å ha en standard sum å forholde seg til. I første omgang skal jeg til Des Moines, Iowa i september/oktober. I januar/februar skal jeg til California, ikke bestemt by der ennå.

Skrevet (endret)

Jeg er litt nysgjerrig på hva du legger i ordet beregning av lommepenger? Jeg hadde skjønt det bedre hvis det var sånn at du skulle et spesielt sted og trengte å spare opp alt av lommepenger til nettopp den turen, men er det sånn at du selv om du er på ferie sitter og følger et spesielt reisebudsjett når det gjelder lommepenger? Jeg har aldri gjort sånn for jeg har jo alltid mer enn nok penger på kontoen så det tenker jeg liksom ikke over - uten at jeg er rik på noen som helst måte altså. Jeg tenker at det jevner seg ut ved at det enkelte dager brukes lite og andre dager kanskje mer, og som oftest blir det jo sånn..

Endret av Hecubaa
  • Liker 3
Skrevet

Jeg er nødt til å spare opp det meste av pengene på forhånd, derfor ordet beregne.

• Liker 1
Gjest Chloe87
Skrevet

Jeg skal til Rhodos i 14 dager og skal ha 500 kr pr dag. Var søsteren min som fortalte at det var hva hun brukte så da går jeg etter det.

Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig på hva du legger i ordet beregning av lommepenger? Jeg hadde skjønt det bedre hvis det var sånn at du skulle et spesielt sted og trengte å spare opp alt av lommepenger til nettopp den turen, men er det sånn at du selv om du er på ferie sitter og følger et spesielt reisebudsjett når det gjelder lommepenger? Jeg har aldri gjort sånn for jeg har jo alltid mer enn nok penger på kontoen så det tenker jeg liksom ikke over - uten at jeg er rik på noen som helst måte altså. Jeg tenker at det jevner seg ut ved at det enkelte dager brukes lite og andre dager kanskje mer, og som oftest blir det jo sånn..

Fint for deg om du har mulighet til å kunne ta slikt fra lønnskonto. Men mange har ikke den muligheten, og er nødt til å spare til et større reisemål over lenger tid for å finansere alt med ferien. En bruker som oftest litt ekstra når en er ut å reiser i forhold til det en ville gjort hjemme i samme tidsrom.

Skrevet

Jeg skal til Rhodos i 14 dager og skal ha 500 kr pr dag. Var søsteren min som fortalte at det var hva hun brukte så da går jeg etter det.

Jeg har akkurat kommet hjem fra Rhodos og syns i utgangspunktet at det hørtes mye ut, men da har du jo litt å gå på hvis du finner noe du virkelig har lyst på som koster litt :)

Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg har akkurat kommet hjem fra Rhodos og syns i utgangspunktet at det hørtes mye ut, men da har du jo litt å gå på hvis du finner noe du virkelig har lyst på som koster litt :)

Syns ikke 500kr dagen høres mye ut, men det kommer jo Ann på hva man kjøper.

Vi spiser alltid godt, og en god flaske vin koster jo noen hundrelapper. Også skal man jo ha frokost, lunsj og sikker noe snacks.

Skrevet

Har økt lommpengene til 520, så får en se om det holder. Det er mulig at jeg ikke engang trenger å sove på hotell, da går også de pengene over til lommepenger, så det burde gå greit :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...