Gå til innhold

Tror jeg spiser sunt, men har jeg feil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått fra å spise godteri, sjokolade, kake, boller, pizza og hamburgere nesten hver dag, til å spise sunt (tror jeg). Prøver å gå ned i vekt.

Men jeg merker egentlig lite forskjell. Jeg har fortsatt luft i magen, huden min har ikke blitt noe særlig bedre, har faktisk fått kviser nå, som jeg sjeldent har. Har spist sunt nå i noen uker. Drikker mye vann.

Så lurer jeg på, kanskje jeg ikke spiser bra nok?

Dette er det jeg spiste i går:

Frokost: Salat fra gårsdagens middag. Med salat, agurk, tomat, løk, druer og kylling. Ikke dressing.

Lunsj: Grov wrap med magert kyllingpålegg, philadelpia, spinat og sennep + en håndfull druer.

Middag: En liten porsjon med lasagne og salat. Spiste på en frokosttallerken. Salaten bestod av agurk og spinat og dekket halve tallerkenen.

Kvelds/snacks: En mango.

Er dette helt feil? Hva gjør jeg galt? Jeg går ikke sulten, og spiser meg aldri helt stappmett.

Jeg spiser veldig lite brød/poteter/pasta (var pasta i lasagnen da) fordi jeg får vondt i magen av det.

Jeg føler meg så klart litt bedre enn når jeg spiste godteri og kake hver dag, men liksom ikke så mye som jeg trodde.

Blir utrolig glad for all hjelp, jeg trodde jeg hadde kontroll på hva som er sunt og hva et bra kosthold er, men kanskje ikke.

Anonymous poster hash: 0fa97...416
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står ingenting om mengder her. Last ned en app og se hva du får i deg og legg deg i underskudd. Maten i seg selv ser helt grei ut. Det står heller ikke om hvor mye du vil ned og hvor lenge du har holdt på, det er lettere om du har mye og ting tar tid.

Når det kommer til kviser er det mange som får det i begynnelsen når de har lagt om kostholdet sitt, stabiliserer seg somregel etterhvert. Ellers er det mange (meg inkludert) som får dårligere hud av mye melkeprodukter.

AnonymBruker
Skrevet

Har holdt på i tre uker, vekten har ikke rikket seg. Skal ned ca. 10 kg. Har god tid, så er ikke sånnat jeg vil fort ned, men er bare synd hvis jeg gjør alt galt.

Nei, skrev ikke noe om mengde, skal prøve å laste ned en app og se hva kaloriene blir.

Men wrappen blant annet består av en stor grov wraps, tre magre kyllingpålegg, en håndfull spinat og et tynt lag med philadelphia smørt på wrappen og rundt en ts. sennep.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Nå prøvde jeg å legge inn alt jeg spiste i går, veldig nøye, og fikk ca. 1300 kalorier. Skulle tro det var greit?

Ser at det var litt lite proteiner, så får prøve å få i meg litt mer av det, i forhold til fett og karbohydrater, men ingenting var over dagsmålet i følge appen jeg brukte (lifesum)

TS

Skrevet

off topic: den appen, er det lett å bruke? Leter etter en bra app, både for mat og trening nemlig!

AnonymBruker
Skrevet

Hvor høy er du og hva veier du? 1300 kalorier høres altfor lite ut. Tror nok du faktisk bør spise mer, og samtidig gå ned i vekt på en sunn måte!

Anonymous poster hash: 2c5ac...8b3
  • Liker 4
Gjest Jørild
Skrevet

Ville forsøkt å spise litt mer. Hvertfall 1500 kcal per dag. Man føler seg sjeldent bra når man spiser for lite.

AnonymBruker
Skrevet

1300 er det jeg spiser om dagen, fordi jeg er så liten av størrelse. Spiser så klart mer de dagene jeg trener. Bare sånn for å forsvare TS her. Men kan høres litt lite ut om man skal ned 10 kg ja.

Lifesum er en kjekk og enkel app å bruke (til deg AB over her som lurte).

Kanskje du reagerer på salat om morgenen? Man får fort mer luft i magen av salat. Spesielt løk. Så det kan være dette, som er utslagsgivende. Mango kan også gi luft i magen.

Anonymous poster hash: 6ed6d...c6a
Skrevet

Ville forsøkt å spise litt mer. Hvertfall 1500 kcal per dag. Man føler seg sjeldent bra når man spiser for lite.

Det er det bare anorektikere som gjør :opplyser:

AnonymBruker
Skrevet

Myfitnesspal er en bra side og app, det er det mange erfarne brukere og mange som kan hjelpe.

Hvis du ikke har en matvekt, skaff deg en. Det er absolutt essensielt å veie all mat, ikke bare gå utifra typisk storrelse.

Logg alt, fra melk i kaffen til tyggis.

Regn ut din TDEE - dette er antall kalorier du forbruker hver dag, bare for å leve og er basert utifra din livsstil, hoyde og vekt.

http://thefitgirls.com/tdee-calculator.aspx

Så legger du deg altså litt under dette for et oppnåelig kaloriunderskudd, selvsagt med evt. trening tatt med i beregningen.

Det er ikke nyttig å legge seg altfor lavt. Du skal spise så mye du kan innenfor kaloribegrensningen din, ikke så lite som mulig.

Anonymous poster hash: 8d669...051
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Regn ut din TDEE - dette er antall kalorier du forbruker hver dag, bare for å leve og er basert utifra din livsstil, hoyde og vekt.

http://thefitgirls.com/tdee-calculator.aspx

Så legger du deg altså litt under dette for et oppnåelig kaloriunderskudd, selvsagt med evt. trening tatt med i beregningen.

Det er ikke nyttig å legge seg altfor lavt. Du skal spise så mye du kan innenfor kaloribegrensningen din, ikke så lite som mulig.

Anonymous poster hash: 8d669...051

Hva står TDEE for?

Jeg har fått påvist flere ganger at min hvileforbrenning er ca 1250-1300 (BMR). Det er minimum av hva jeg trenger for å leve. Og om jeg løper en time, så har jeg forbrent 500 kalorier. Ergo må jeg spise 1800 kalorier denne dagen. Altså jeg går ut i fra min BMR og legger på all fysisk aktivitet.

Den siden du linka til, ga meg hvileforbrenning (BMR) på 1288 kalorier og en TDEE på 1997. Det er mer enn hva jeg hadde spist på en god treningsdag og kan da ikke legge på mer mat i tillegg til dette. Jeg går sakte og stødig ned i vekt. Trener styrke tre dager i uka og løper en gang i uka.

Sorry for at jeg kuppa tråden litt her, men trengte å vite hva TDEE var for noe. For jeg ville trodd at TDEE er kaloribehov ved trening.

Som jeg ser det, når man skal ned i vekt, så trekker man fra 2-300 kalorier fra BMR+aktivitet.

Anonymous poster hash: 6ed6d...c6a

AnonymBruker
Skrevet

Høyde, alder vekt?

Det der spør du alltid om. Samt snakker om de trege karbsa dine. Kom med noe nytt.

Anonymous poster hash: 28616...269

Skrevet

Det der spør du alltid om. Samt snakker om de trege karbsa dine. Kom med noe nytt.

Anonymous poster hash: 28616...269

Det er vel ikke vits i å komme med noe nytt, hvis det er dette som betyr noe og funker?

• Liker 9
Skrevet (endret)

1300kcal er helt ok om du skal ned i vekt. Jeg går ikke ned med 1500-1800kcal. (Det ar jeg også prøvd ;) )

Selv ønsket jeg å gå ned 7-8kg og bruker vektklubben (på vg). Der har jeg oppgitt alder, høyde, førvekt, ønsket vekt og hvor lang tid jeg vil bruke på dette. Jeg har da "fått tildelt" 1340kcal pr dag.

Har spist det siden 5.mai (og registrerer alt jeg spiser så jeg har oversikt - man får seg faktisk noen overraskelser) or pr i dag har jeg gått ned 4,6kg.

Jeg har prøvd å telle kcal uten vektklubben, men da går jeg ikke ned så det er åpenbart ikke alt jeg er så flink til å beregne som jeg tror ;)

Typisk eksempel på hva jeg spiser:
Frokost (rekker ikke spise) en stor kopp kaffe med melk

Lunsj: 3-4 knekkebrød med Brelett og magert pålegg. (for eksempel kokt kinke, roastbiff, reker, el.l og masse agurk, tomat og paprika)

Mellommåltid: Frukt (eple eller banan)

Middag: spiser vanlig middag som familien spiser. Mye kylling for eksempel (da har jeg litt ris og mye grønt til), fisk med kokte poteter og grønnsaker, har vi pølser spiser jeg gjerne 3-4 stk med litt potetmos - men da kjøper jeg de som heter "Go og mager" osv. (Lager pannekaker når vi har det uten sukker osv osv.)

Kvelds: ett par knekkebrød, en smoothie eller oppskåren frukt/bær med kesam for eksempel nå om sommeren.

Endret av *Emma*
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Beklager for sent svar!

Jeg er 23, veier 63 og er 1.70 høy. Vet at kanskje 53 høres lite i vekt ut for meg, men jeg er naturlig liten og har valker og ser ut som jeg veier nesten 80, selv om jeg bare veier 63. Har lite skjelett eller noe.

For å illustrere, ser omtrent ut som det her nå: http://www.mybodygallery.com/photos-20198-body-shape.htm?StartAt=17#.U6Vndfl_tzh

Og hun veier 86 og er like høy som meg!

Skal begynne å trene også, men ville ha kostholdet på plass først.

Kanskje 1300 kalorier er lite, men da må jeg jo spise mer og jeg føler meg mett på den mengden jeg spiser, skal jeg på en måte trykke i meg mer for å gå ned i vekt? Høres litt absurd ut....

Jeg skal nok gi det litt mer tid, og bare ikke gi opp, så gir det nok resultater til slutt. Bare trodde det skulle føles bedre å kutte ut alt godteriet. Men men :)

Skrevet

TS her.

Beklager for sent svar!

Jeg er 23, veier 63 og er 1.70 høy. Vet at kanskje 53 høres lite i vekt ut for meg, men jeg er naturlig liten og har valker og ser ut som jeg veier nesten 80, selv om jeg bare veier 63. Har lite skjelett eller noe.

For å illustrere, ser omtrent ut som det her nå: http://www.mybodygallery.com/photos-20198-body-shape.htm?StartAt=17#.U6Vndfl_tzh

Og hun veier 86 og er like høy som meg!

Skal begynne å trene også, men ville ha kostholdet på plass først.

Kanskje 1300 kalorier er lite, men da må jeg jo spise mer og jeg føler meg mett på den mengden jeg spiser, skal jeg på en måte trykke i meg mer for å gå ned i vekt? Høres litt absurd ut....

Jeg skal nok gi det litt mer tid, og bare ikke gi opp, så gir det nok resultater til slutt. Bare trodde det skulle føles bedre å kutte ut alt godteriet. Men men :)

Dette tror jeg ingenting på. Tror du har et feil bilde av hvordan du ser ut. Da vil det ikke hjelpe å gå ned i vekt (som du så absolutt ikke trenger), men heller jobbe med selvbilde ditt. Hva med å heller fokusere på styrketrening for å stramme opp, og ha mindre vekt på kalorier?

• Liker 4
Skrevet

Ta en tur til legen og få henvisning til psykolog. Du har nok et forstyrret kroppsbilde.

I det minste burde du legge ut et bilde av deg selv (sladd ansiktet) så vi kan få et inntrykk av hva du snakker om.

• Liker 2
Skrevet

Ha tålmodighet, det tar tid. Har selv gått fra å spise masse dritt hver dag, til å trappe ned veeldig. Spiser ikke det sunneste, og om jeg vil ha godteri i hverdagen så spiser jeg det - men i moderate mengder. Spiser rundt 1000-1300 kalorier i hverdagen, fra fredag-søndag spiser jeg 1500++. Fungerer for meg, men det tok litt tid. Har gått ned fem kilo med denne metoden, men det tok riktignok fire måneder. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...