Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er alenemamma til to viltre gutter den (verste) beste alderen. 2 og 4 år er de, og krangler som bustene fyker rundt ørene på oss alle. Skikkelige guttegutter som sloss, hyler og skriker det meste av dagen. Jeg er så lei all denne kranglingen, og jeg skjønner jo at det er normalt at søsken krangler, men den ene er **** meg verre enn den andre. De krangler om det som krangles om kan. Jeg har lite barnefri, og nå har de begge funnet ut de siste dagene at 05.00 er et passelig tidspunkt å våkne på.

Jeg sluttet å fungere for lenge siden, men nå er jeg bare en zombie. Jeg måtte slutte med studiene, og rett og slett roe meg helt ned. Bare en tur på butikken er tiltak. Jeg sover når jeg kan. Gjerne 2-3 timer på dagtid, 1-2 timer etter barna er lagt for kvelden og så på natten. Jeg er sur, grinete og merker at jeg eksploderer totalt for den minste lille filleting. 4 åringen er verdensmester på å erte lillebror, helst gjøre ting som han tror jeg ikke ser. Lillebror har en veldig sterk personlighet, og finner seg ikke i noe tull, så han hylskriker og gråter for å gi beskjed uansett hva det er.

Jeg har hatt tilsammen 1 uke barnefri fordelt på 4 år. Jeg vet ikke hvem jeg er lengre. Jeg gleder meg til å levere i barnehagen, og gruer meg til å hente. Å lage middag er sorgens kapittel, for 2 åringen forstår aldri at maten må lages, så han hyler og hyler fordi det ikke kommer fort nok. 4 åringen er 24 kilo og 120 cm ren vilje, og vil han ikke legge seg, så MÅ jeg faktisk bli sint for at han skal høre etter. Jeg stuper i sofaen når han er lagt. Så er det jo alt husarbeidet. Det er liksom ingen grenser for hvor mye to små kan rote.

Jeg føler meg som verdens verste mamma. Jeg er skarve 21 år gammel, og jeg føler meg mer trøtt og utslitt enn hva jeg bør for min alder. Jeg vil le, leke, kose og la de ha det gøy. Men jeg føler det er tiltak. Jeg tar de som regel med på ting i helgene, og koser oss skikkelig. Men likevel, jeg er på nippet til å bare sitte meg ned å gråte. Barnefaren er en kødd uten sidestykke, og han lager kvalme for ALT. Samvær, barnebidrag, ALT. Han vil lage et mest mulig helvete for meg, hver dag.

tante sa at jeg bør kontakte barnevernet for hjelp. Kanskje få et avlastningshjem. Men over mitt lik. Jeg skal IKKE ha inn noe barnevern, for jeg vet hvor jævlig de kan gjøre ting. Har selv vært barnevernsbarn. Jeg bare vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg reiser 1 uke til syden og 1 uke til New York i sommer, men jeg føler ikke det kan komme fort nok. Jeg er redd jeg kollapser før den tid.

vet ikke hvor og hva jeg vil med dette, men måtte bare få det ut.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest KvinneguidenBruker
Skrevet

Kjøp deg noe avlastning? Privat? En ung jente i nabolaget som kan ta de med ute noen timer? Eller hvertfall en av dem? Snakk med andre foreldre i barnehagen og hør om eldste kan bli med venner hjem iblant?

AnonymBruker
Skrevet

Har desverre ikke så mye å komme med, annet enn at dette kunne jeg ha skrevet selv!

Har det på nesten samme måte, og føler meg helt ødelagt.

Det er en vond følelse om sende barna i bhg, tidligere enn egentlig nødvedning, bare fordi man ikke orker skrikinga/kranglingen. og grusomt å utsette hentingen fordi man gruer seg....

Har hatt det slik i ett års tid, og det er grusomt.

Det er fryktelig tøfft, og du som er helt alene har det nok enda verre:(

Har du ingen foreldre e.l som kan avlaste deg litt en gang i bland??

Anonymous poster hash: 6d4ea...040
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du sliter, men samtidig har du sannsynligvis fulltidsplass i barnehagen? Hva med å faktisk utnytte den tiden til å ordne opp i hjemme, hvile litt og få organisert hverdagen slik at middag etc er klart til å kun varmes når ungene kommer hjem til kvelden? Så må du se med kritisk blikk på hvaordan du oppdrar barna, er du konsekvent nok? Tar du de rette kampene og ignorerer småting? Du trenger ikke fokusere på alt på en gang, ta den delen som er mest slitsom. Er det krangling og erting, så ta tak i dette hele tiden. Vær i forkant med å fjerne fra situasjoner og avlede, samt oppmuntre til å leke sammen. Belønn god oppførsel med aktiviteter som de liker, avbryt aktiviteter med en gang om de ikke klarer å oppføre seg. F.eks. har jeg regler når jeg er ute med ungene, på lekeplass, strand etc at om de ikke hører på meg, stikker av etc så MÅ vi dra hjem (fordi det f.eks. kan bli farlig om jeg må løpe etter en på stranda ). Gi en nøye gjenomgang av reglene hjemme, underveis og vær konsekvent om de brytes! Ikke gi mer enn 1-2 advarseler og gjenomfør til tross for hyl og skrik!

Til syvende og sist er det bare DU som kan gjøre DIn hverdag bedre! Av erfaring vet jeg at det er tøft, men du kan ikke vente på å bli uthvilt for å så ordne opp. Ta tak nå, så ting roer seg og etterhvert kommer overskuddet tilbake.

Anonymous poster hash: 6be96...ea3
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler med deg, TS, men synes også siste taler er inne på noe viktig.

Skjønner at du er sliten inn i margen, men det er bare du som sitter på løsningen her. Ta en ting av gangen, gjør små skritt for å gjøre hverdagen bedre. Du er den voksne og den som må ta ansvar. Ting er ikke gjort over natta, men du har mulighet til å endre tilværelsen litt etter litt. Noe bråk og mas kommer det alltid til å være med småbarn, men de blir større også.

Jeg ble selv alene med tre barn da jeg var 25, uten avlastning. De første årene var tøffere enn jeg noen gang kunne forestilt meg. Nå tenker jeg tilbake på det med stolthet, vi overlevde! De fleste gjør heldigvis det, selv om det er dager hvor du er så trøtt at du holder på å knekke sammen.

Anonymous poster hash: 04d0b...149
AnonymBruker
Skrevet

Du må lage litt plass til deg selv også oppi dette. Problemet er at du faller i depresjon når det ikke er noen person hjemme.

Kan anbefale meditasjon for å takle hverdagen på en enklere måte. Hvis du virkelig ønsker å ha ro i sjela og kose deg, så er meditasjon noe jeg vil høyt anbefale. Sørg for å få nok Omega3 og ta multivitaminer. Spis mye grønnsaker og rå kost, selv om det kanskje ikke smaker godt. Det gjør utrolig godt for kroppen, og overskuddet vil komme til å suse i taket. Her har du oppskriften, også er det KUN DEG som kan gjøre noe for å få det slik.

Anonymous poster hash: 65d0b...939

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...