Gå til innhold

Blod i avføringen. (ekkel info.)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan fortelle fra begynnelsen.

Mensen min begynte å endre seg for 4-5 mnd siden. Det har jeg ikke brydd meg noe om, fordi den kan variere har jeg lest. Før varte den 4-6 dager, men nå varer den bare 1-2 dager, spotter noen av dagene etterpå. Men etter at jeg sluttet å blø siste gang jeg hadde mensen nå, det er 3 uker siden. Så hadde jeg mensen smerter i flere dager etterpå med slim og alt. Smertene lignet mye på mensensmerter. Etter at de avtok har jeg hatt mye smerter før jeg skal på do for å gjøre nr 2. Løs og hard mage.

Smertene de siste 2 ukene har vært intense når de først kommer. Jeg kan plutselig få skikkelig smerter, for å så løpe på do og sitter å vrir meg i smerter nesten, for å så få ut avføringen, for å så slippe taket. Det gir seg ikke før alt er ute. For å så komme ned og føle at jeg ikke hadde vondt i det hele tatt og alt er over.

Idag så skulle jeg bare på do å urinere, da jeg var ferdig, så måtte jeg sette meg ned igjen fordi jeg fikk de smertene, for å så gjøre nr 2. Både normal og løs mage. Smertene ga seg ikke før alt var ute, også la jeg merke til at jeg hadde blod på papiret etter at jeg hadde tørket meg 2-3 ganger. Er det normalt?

Våknet en natt at jeg hadde en mørk flekk på trusa, det var øverst. Hvis du forstår. Tenkte ikke noe over det før nå! Så ut som tørka blod.

Er det noen som vet hva det kan være? Jeg var hos legen på mandag pga noe annet. Jeg nevnte at jeg hadde smerter i magen, men han spurte om vi skulle vente med det. (Han er litt lei av at jeg har vært der så mye i det siste).. Så jeg reiser ikke ditt nå hvis det ikke er nødvendig! Så derfor trenger jeg råd om hva jeg skal gjøre.

Anonymous poster hash: 0f8b2...834
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være så mangt! Og vi skal ikke ta konsultasjoner med deg på nettet, og vil heller ikke anbefale deg å "lese deg ihjel" for å fyre opp under egen bekymring. Den vanligste årsaken til blod i avføringen hos personer under 40 år er hemoroider. Det er helt uskyldig, men kan være plagsomt og smertefullt (el helt asymptomatisk slik at du ikke vet at du har det). Dette er altså utposning av venene i endetarmen, blir de store prolaberer de ut av endetarmsåpningen, mindre hemoroider er ikke synlige. En annen sannsynlig årsak er et prukket bldokar/liten rift i forbindelse med sår tørking el pressing.

Blod i avføringen bør som generell regel alltid nevnes for legen, men så lenge det er snakk om en sporblødning på papiret som nå, kan det fint vente til du har neste oppsatte legetime (fikk inntrykk av at du hadde en "neste" time?). Evt kan du bestille en time med ordinær ventetid (evt over ferien). Så kan legen ta stilling til hva som er mest aktuelle årsak hos deg og evt undersøke ved behov.

Når det gjelder menstruasjonsendringene du beskriver er det essensielt om du bruker noen form for hormonell prevensjon. Jeg ville ikke bekymret meg for dette heller, så lenge du har regelmessig menstruasjon.

Så; slapp av - ikke tenk så mye mer på dette, men nevn det for legen ved neste kontroll!

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Hemoroider eller rifter?

Anonymous poster hash: 021d5...3e7
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være så mangt! Og vi skal ikke ta konsultasjoner med deg på nettet, og vil heller ikke anbefale deg å "lese deg ihjel" for å fyre opp under egen bekymring. Den vanligste årsaken til blod i avføringen hos personer under 40 år er hemoroider. Det er helt uskyldig, men kan være plagsomt og smertefullt (el helt asymptomatisk slik at du ikke vet at du har det). Dette er altså utposning av venene i endetarmen, blir de store prolaberer de ut av endetarmsåpningen, mindre hemoroider er ikke synlige. En annen sannsynlig årsak er et prukket bldokar/liten rift i forbindelse med sår tørking el pressing.

Blod i avføringen bør som generell regel alltid nevnes for legen, men så lenge det er snakk om en sporblødning på papiret som nå, kan det fint vente til du har neste oppsatte legetime (fikk inntrykk av at du hadde en "neste" time?). Evt kan du bestille en time med ordinær ventetid (evt over ferien). Så kan legen ta stilling til hva som er mest aktuelle årsak hos deg og evt undersøke ved behov.

Når det gjelder menstruasjonsendringene du beskriver er det essensielt om du bruker noen form for hormonell prevensjon. Jeg ville ikke bekymret meg for dette heller, så lenge du har regelmessig menstruasjon.

Så; slapp av - ikke tenk så mye mer på dette, men nevn det for legen ved neste kontroll!

Lykke til!

Nei, jeg har ikke flere timer, jeg venter bare på henvisning til ortoped for ryggen min. Men smertene er så vonde, de sitter liksom nederst i magen/korsryggen. Takk for det. :)

Skrevet

Var blodet fersk? Hvis det var det, så er sjansen størst for at det kommer av rifter i endetarmen. Hadde det vært et stykke opp i tarmsystemet så hadde blodet vært mørkt.

AnonymBruker
Skrevet

Var blodet fersk? Hvis det var det, så er sjansen størst for at det kommer av rifter i endetarmen. Hadde det vært et stykke opp i tarmsystemet så hadde blodet vært mørkt.

Det var rart blod.Men det kan godt være det. Men jeg glemte å ta med at jeg har hatt en del slim, men eg har ikke hatt slim nå i den siste uka.

Skrevet

Det var rart blod.Men det kan godt være det. Men jeg glemte å ta med at jeg har hatt en del slim, men eg har ikke hatt slim nå i den siste uka.

Rart blod?

Uansett kan det være greit å få tatt seg en tur til legen og levere avføringsprøve, så får du i hvert fall sjekket opp det :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får alltid blod på papiret etter avføring, verst etter forstoppelse, vondt i både mage og tarmer og har jeg løs mage er det mørkt vann rundt avføringen. På hytta forrige helt oppdaget jeg også blod i trusa så jeg trodde jeg hadde fått mensen men det viste seg å komme fra rompa :P uansett er jeg sjekket fra topp til tå og jeg hadde ikke en eneste svulst, mage/tarmsykdom, allergi eller noe galt på blodprøvene :) er jo selvsagt greit å utelukke ting så om du vil slappe av er jo privat lege en fin ting, koster mellom 750-900, din fastlege vil ikke få vite at du har vært der heller. Lykke til!

Anonymous poster hash: b3f75...9f0

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg dro ikke til legen, eller ringte. Tenkte jeg skulle vente over helgen og se. Men idag hadde jeg faktisk ikke så vondt, bare litt sånn små smerter. Ikke blod idag. Men leste på rift i endetarmen, og der skal det svi under eller etter avføring. Har ikke hatt sånne plager. Men etter at jeg var på do nå, så fikk jeg smerter nederst i magen og ble svært svimmel. Ble også svimmel på jobb idag, men jeg ble syk i fjord. Da var jeg svimmel nesten hver dag, men det har dempet seg mye nå.(vet ikke hva det kommer av) Men kan også være det. Mye smerter i kroppen idag og, spesielt på morran. Men dette kan være helt tilfeldig og ha noe med det at jeg ble syk for et år siden.

Blodet var veldig "tørt", kan jeg si det slik? Ikke tørt, men det var liksom ikke sånn blod skal være. men det kan jo være det at det var avføring med blodet? Det var mellom vanlig rødfarge på blodet og rosa. Så jeg tror ikke dette er noe jeg burde tenke noe mer over.

AnonymBruker
Skrevet

Blod og slim i avføring, smerter i korsrygg når du må nr 2, diare og forstoppelse, det høres ut som meg. Jeg har crohns. Sier ikke at det er det, men alle disse tingene henger sammen. Det kan være så enkelt som en delvis forstoppelse. Når en forstoppelse "løsner" hos meg er det først veldig hardt og så "renner" det litt etterpå, og da er det gjerne blod både på papiret og i skåla etterpå fordi avføringa som kom først var så hard at den rev opp både enden og litt i tarmen. Det går over. Smertene kan komme av at det er litt trangt og det er mye som skal ut, og luftsmerter følger også veldig ofte med i sånne situasjoner. Det beste hadde nok vært å ta seg en tur til lege, men det er veldig sjeldent noe "farlig". Be dem om å ta en crp/senkning (blodprøve) for å være sikker. :) Dra heller en gang for my til lege enn en gang for lite!

Anonymous poster hash: f744f...344

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...