Gå til innhold

Hvordan uttaler du "sæd"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror jeg kjenner min egen dialekt bedre enn et par språksnobber på kvinneguiden.

Det gjøres mange feil på dialekter også, akkurat som på bokmål. Eller mener du at nordmenn kun gjør feil når de skriver bokmål? Bare fordi mange gjør samme feilen er det ikke nødvendigvis dialekt.

Anonymous poster hash: 40ddf...90f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Regnstorm

Det gjøres mange feil på dialekter også, akkurat som på bokmål. Eller mener du at nordmenn kun gjør feil når de skriver bokmål? Bare fordi mange gjør samme feilen er det ikke nødvendigvis dialekt.

Anonymous poster hash: 40ddf...90f

Det tviler jeg ikke på, jeg snakker bare for meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dere damer litt våte i musa av denne diskusjonen?



Anonymous poster hash: 9f104...87f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dere damer litt våte i musa av denne diskusjonen?

Anonymous poster hash: 9f104...87f

Nope.

Anonymous poster hash: f6adb...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Det uttales "sed". Sæd skrives vel med æ fordi sed skrevet med e er et annet ord? Men uttalen er lik. Akkurat som hver og vær uttales likt, men skrives forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det uttales med e.

Når noen sier det slik det skrives, minner det meg mest om barneskolen, og folk som fniste når de leste det.



Anonymous poster hash: 3bed6...211
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men "helt fucka ut", fungerer fint?

Det er faktisk sed som er rett. Igjen, det er ikke nødvendigvis slik at fordi mange gjør feil så kan det kalles "dialekt". Dialekt har i bunn og grunn regler og normer de også, og mange med "dialekt-flagget" ville blitt overrasket over at sed er korrekt på flere av dialektene det vises til.

Anonymous poster hash: 40ddf...90f

Jada, jada, jeg vet det er korrekt, men det endrer ikke det faktum at det, ja faktisk, høres helt fucka ut på min dialekt. Problem?

Ellers enig med Regnstorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Regnstorm

Jada, jada, jeg vet det er korrekt, men det endrer ikke det faktum at det, ja faktisk, høres helt fucka ut på min dialekt. Problem?

Ellers enig med Regnstorm.

Synes det er rart at dette med dialekt er så vanskelig å skjønne.

Akkurat som en AB nevnte tidligere så sier vi også "ber" istedenfor "bær" (som i blåbær") og "ver" istedenfor "vær" (som i regnvær). At det da er mer naturlig å si "sæd" enn "sed" på min dialekt synes jeg dermed ikke er rart i det hele tatt, all den tid det er ganske mye som tydeligvis er omvendt fra det som er "vanlig".

Dere må gjerne komme hamrende til min kommune å si at "foran r skal æ uttales med åpen lyd" og tro at dere har en fasit, men det stemmer rett og slett ikke for hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Dere som uttaler det sÆd, uttaler dere æ-en i ord som ætt, væske eller væpne også? Eller høres det mer naturlig ut på deres dialekt? ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier bare sperm jeg.



Anonymous poster hash: bb1fa...2df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier bare sperm jeg.

Anonymous poster hash: bb1fa...2df

Med "e" eller "æ"? ;)

Det der er en språklig morsomhet jeg ikke har tenkt over før. Sæd uttales med e og sperm med æ. :)

Anonymous poster hash: f450c...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Sier bare sperm jeg.

Anonymous poster hash: bb1fa...2df

Synes "sperm" høres litt ekkelt ut, som om det var fra en avlshingst, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg uttaler det "sperm".

Seriøst? Uttaler du ord som termin, servant eller servil med e også? Dette har jeg aldri hørt før.

Anonymous poster hash: f450c...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Seriøst? Uttaler du ord som termin, servant eller servil med e også? Dette har jeg aldri hørt før.

Anonymous poster hash: f450c...010

Ord som skrives med "e" uttaler jeg med "e".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som uttaler det sÆd, uttaler dere æ-en i ord som ætt, væske eller væpne også? Eller høres det mer naturlig ut på deres dialekt? ;)

Uttaler alle de ordene der med Æ. Det er det som høres mest naturlig ut på min dialekt.

Anonymous poster hash: f6adb...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ord som skrives med "e" uttaler jeg med "e".

Uttaler du jeg som jei, ala Flettfrid? Kan ikke komme på å ha hørt noen andre som snakker sånn. Synd det ikke er lyd her inne, jeg mistenker egentlig at de som sier de uttaler e som e mener noe annet. Ja, se da bare på ordet "de", uttaler du det likt som "det"?

Anonymous poster hash: f450c...010

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...