Gjest Regnstorm Skrevet 18. juni 2014 #21 Del Skrevet 18. juni 2014 Sæd. Har aldri hørt noen under 50 år si sed. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #22 Del Skrevet 18. juni 2014 Jeg sier det med æ. Høres skikkelig teit ut når noen sier "sed". Anonymous poster hash: f6adb...954 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #23 Del Skrevet 18. juni 2014 Sier det også med "æ", mon tro hvorfor alle unge gjør dette? Siden det "egentlig" er feil. Mulig de gamle vokste opp med å synge "Gud signe vårt dyre fedreland", og lære av generasjonen over at det skulle sies med "e", men ungdommen nå til dags synger ikke på salmer i samme grad. Anonymous poster hash: af4d6...965 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillaFrosk Skrevet 18. juni 2014 #24 Del Skrevet 18. juni 2014 Sææd. Høres ut som om jeg bruker to æ'er i det, til og med. "Sed" hadde bare blitt feil for meg å uttale (det høres bare unaturlig ut på min dialekt.) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. juni 2014 #25 Del Skrevet 18. juni 2014 (endret) Sed, lang, litt åpen "e", som for eksempel i "sette". Endret 18. juni 2014 av Arabella 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LedigNavn Skrevet 18. juni 2014 #26 Del Skrevet 18. juni 2014 Slik det er riktig å uttale det - nemlig "sed". Er veldig overrasket over at så mange uttaler det feil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peanut Skrevet 18. juni 2014 #27 Del Skrevet 18. juni 2014 Sæd. Har aldri hørt noen under 50 år si sed. Jeg er under 50.. O_o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #28 Del Skrevet 18. juni 2014 Slik det er riktig å uttale det - nemlig "sed". Er veldig overrasket over at så mange uttaler det feil. Og jeg er ganske sikker på at dere som uttaler det riktig er i mindretall. Anonymous poster hash: fb04d...7fb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Regnstorm Skrevet 18. juni 2014 #29 Del Skrevet 18. juni 2014 Jeg er under 50.. O_o Ja, og så? Da har jeg vel åpenbart ikke hørt deg snakke om sæd da...? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #30 Del Skrevet 18. juni 2014 Det er et paradigmeskifte på gang. Den gamle generasjonen sier "sed", og når de dør ut sier alle "sæd", og da blir det riktig. Anonymous poster hash: af4d6...965 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 18. juni 2014 #31 Del Skrevet 18. juni 2014 Sier "sed" med litt lang e, selv om jeg er godt under 50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LedigNavn Skrevet 18. juni 2014 #32 Del Skrevet 18. juni 2014 Og jeg er ganske sikker på at dere som uttaler det riktig er i mindretall. Anonymous poster hash: fb04d...7fb Synd, men det er vel en kjent sak at det norske språk blir for dårlig tatt vare på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peanut Skrevet 18. juni 2014 #33 Del Skrevet 18. juni 2014 Ja, og så? Da har jeg vel åpenbart ikke hørt deg snakke om sæd da...? >_o Du sa at du ikke har hørt noen under 50 år uttale det "sed", og så sier jeg at jeg er under 50. Ja, da kommer det kanskje an på hvilke mennesker man er sammen med. Nesten alle jeg kjenner (som er under 50) sier "sed". :3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #34 Del Skrevet 18. juni 2014 Sed, lang, litt åpen "e", som for eksempel i "sette". Er det lov å spørre om din alder? Eller ev. i hvilken sammenheng du først brukte ordet. Salmesang? Man informerte kanskje ikke om slikt i naturfagtimene på skolen for en del tiår tilbake, eller? Anonymous poster hash: af4d6...965 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #35 Del Skrevet 18. juni 2014 Synd, men det er vel en kjent sak at det norske språk blir for dårlig tatt vare på. Ja, mye har skjedd siden norrønt regjerte. Og mye vil fortsatt skje. Hvorfor er det språket som tilfeldigvis gjelder akkurat nå som det er så viktig å ta vare på? Anonymous poster hash: af4d6...965 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #36 Del Skrevet 18. juni 2014 >_o Du sa at du ikke har hørt noen under 50 år uttale det "sed", og så sier jeg at jeg er under 50. Ja, da kommer det kanskje an på hvilke mennesker man er sammen med. Nesten alle jeg kjenner (som er under 50) sier "sed". :3 Er dette et kristent miljø hvor salmer som "Gud signe vårt dyre fedreland" er vanlig å synge? Anonymous poster hash: af4d6...965 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Regnstorm Skrevet 18. juni 2014 #37 Del Skrevet 18. juni 2014 (endret) >_o Du sa at du ikke har hørt noen under 50 år uttale det "sed", og så sier jeg at jeg er under 50. Ja, da kommer det kanskje an på hvilke mennesker man er sammen med. Nesten alle jeg kjenner (som er under 50) sier "sed". :3 Altså, hvis du tror at jeg med det jeg sa mener at det er bare folk over 50 som uttaler det med "e" så tror jeg du må lese igjen. Jeg sier bare at jeg ikke har hørt det, jeg benekter ikke at folk bruker det, selv de under 50. Oppfattet det bare som unødvendig informasjon fra din side, men jeg har aldri vært stor på småprating. Ja, mye har skjedd siden norrønt regjerte. Og mye vil fortsatt skje. Hvorfor er det språket som tilfeldigvis gjelder akkurat nå som det er så viktig å ta vare på? Anonymous poster hash: af4d6...965 Well said. Det er vanlig å se på det som "utvikling", ikke som at vi mister språket. Endret 18. juni 2014 av Regnstorm 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peanut Skrevet 18. juni 2014 #38 Del Skrevet 18. juni 2014 Er dette et kristent miljø hvor salmer som "Gud signe vårt dyre fedreland" er vanlig å synge? Så fordi jeg uttaler sæd for "sed" så må jeg tilhøre et kristent miljø? O_o Snakk om å være en fordømmende, trangsynt FJOTT! >_< Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peanut Skrevet 18. juni 2014 #39 Del Skrevet 18. juni 2014 Oppfattet det bare som unødvendig informasjon fra din side, men jeg har aldri vært stor på småprating. Jeg er ikke inne når det gjelder small talk heller. :3 Kjedelig. >_< Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Infected Skrevet 18. juni 2014 #40 Del Skrevet 18. juni 2014 Sier det med "æ", på min dialekt ville "sed" høres totalt latterlig ut, aldri hørt noen uttale det slik. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå