Gjest Gjest_Erica Skrevet 18. juni 2014 #1 Skrevet 18. juni 2014 Jeg får middagsbesøk av et ektepar i 70-årene på søndag. Har noen forslag til hva jeg kan lage? Jeg har tenkt på kyllingwok eller en mild indisk kyllinggryte, men tenker at det ikke er 70-årsmat. Jeg har også tenkt på hjemmelaget fiskegrateng eller lapskaus... Noen andre forslag?
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #2 Skrevet 18. juni 2014 Koteletter, kylling, min 80-år gamle farmor er veldig glad i hjemmelaget pizza hvis den ikke er for sterk, grillmat, laks, kjøttkaker? Anonymous poster hash: 363d6...9f0
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #3 Skrevet 18. juni 2014 Skiver med jædersylte og rød saft er en vinner, må jo ikke være varm mat, vel? Anonymous poster hash: 9c5d0...e4e
rockerøya Skrevet 18. juni 2014 #4 Skrevet 18. juni 2014 Foreldrene mine er snart 70 og de spiser både wok og fiskegrateng ;-). Hva slags typer er de? Lag noe du er flink til! 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #5 Skrevet 18. juni 2014 -Raspeballer og flesk -Kjøttkaker og poteter Anonymous poster hash: 9c5d0...e4e
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #6 Skrevet 18. juni 2014 Hvorfor skulle ikke det være 70-årsmat? Min oldemor er veldig glad i kinamat, og hun er nesten hundre. Anonymous poster hash: 59928...fee 6
hjertesukka Skrevet 18. juni 2014 #7 Skrevet 18. juni 2014 70-åringer er vel like forskjellige som 20-åringer i matveien. Jeg ville spurt dem, og hørt om det er noe de IKKE spiser, for da vil du få en peiling hvor landet ligger. Kan hende de liker å prøve noe nytt som de aldri har smakt før? 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #8 Skrevet 18. juni 2014 Det kommer jo helt an på 70-åringene det! De finnes kresne og skeptiske blant dem, men også selvsagt folk som er like oppdaterte og varierte i matveien som yngre mennesker. Men jeg ville som jeg alltid gjør valgt noe jeg er god til å lage og trygg på. Hvis du stiller med lapskaus fordi du ikke kommer over hvor skrekkelig gamle gjestene dine er, men aldri lager det ellers og derfor serverer en halvtrist rett, så kommer det ikke til å bli suksess. Anonymous poster hash: 81025...7e1 2
Muscae Skrevet 18. juni 2014 #9 Skrevet 18. juni 2014 Ville ikke laget "tradisjonsmat" som raspeballer og kjøttkaker til noen som sikkert har laget dette hele livet selv, og som har perfeksjonert en oppskrift som de synes er best av alle. Da er fallhøyden stor. Ville laget en kylinggryte, med masse ris til, dersom den kan være sterk. Dagens 70 åringer er ikke alltid så gamle. De fleste av de som har feriehus på solkysten av spania og Gran Canaria er i 70 årene. De går ofte ut og spiser tapas og lignende. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #10 Skrevet 18. juni 2014 Hvorfor skulle ikke det være 70-årsmat? Min oldemor er veldig glad i kinamat, og hun er nesten hundre. Anonymous poster hash: 59928...fee Det er nok et unntak, og en altfor stor sjanse å ta. Ville gått for Fjordland, noe sikkert, norsk, noe. Anonymous poster hash: 9c5d0...e4e
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #11 Skrevet 18. juni 2014 Det er nok et unntak, og en altfor stor sjanse å ta. Ville gått for Fjordland, noe sikkert, norsk, noe. Anonymous poster hash: 9c5d0...e4e Neeeei! Men alvorlig talt, altså, ikke server pensjonister Fjordland. Mine foreldre er noe eldre enn 70, og ganske tradisjonelle og trauste i matveien. Dessuten er de trøtte og leie av å lage mat gjennom et langt liv. De tyr derfor til Fjordland ganske ofte i hverdagen, ikke fordi de synes det er så supergodt, akkurat, men fordi de bare ikke gidder mer. Tror de er ganske represenative. Hvis jeg hadde servert dem Fjordland når de en sjelden gang kommer på middag hos meg og kommer til dekket bord hos en yngre person med mer energi enn dem selv, da hadde de både oppdaget det raskt, og blitt ganske skuffet. Anonymous poster hash: 81025...7e1 2
Gjest Lille-pus Skrevet 18. juni 2014 #12 Skrevet 18. juni 2014 Jeg får middagsbesøk av et ektepar i 70-årene på søndag. Har noen forslag til hva jeg kan lage? Jeg har tenkt på kyllingwok eller en mild indisk kyllinggryte, men tenker at det ikke er 70-årsmat. Jeg har også tenkt på hjemmelaget fiskegrateng eller lapskaus... Noen andre forslag? Skal vi se.... mine foreldre er 78 og 73. De wok'er og lager kyllinggryte (og den er ikke akkurat av de mildeste), thai mat, gresk stifado og spiser sushi... så hva i huleste er "70-års mat" om jeg må få spørre? 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #13 Skrevet 18. juni 2014 Skal vi se.... mine foreldre er 78 og 73. De wok'er og lager kyllinggryte (og den er ikke akkurat av de mildeste), thai mat, gresk stifado og spiser sushi... så hva i huleste er "70-års mat" om jeg må få spørre? Og plutselig ble dette tråden hvor man kan skryte av de hippe foreldrene eller besteforeldrene sine.Anonymous poster hash: 9c5d0...e4e 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #14 Skrevet 18. juni 2014 Og plutselig ble dette tråden hvor man kan skryte av de hippe foreldrene eller besteforeldrene sine.Anonymous poster hash: 9c5d0...e4e Hjelpes. 70 år er ingen alder nå tildags - de som er 70 nå er mer eller mindre den såkalte 68er-generasjonen, og har hele sitt voksne liv vært åpne for impulser utenfra på alle felt. Ikke noen vits i å servere dem middagsmaten foreldregenerasjonen deres foretrakk. Det at folk tenker lapskaus og fårikål når noen skriver 70 år forteller altså muligens mest om hvor gammelt de synes det høres ut i forhold til dem selv, og ikke særlig mye om hva en 70-åring i 2014 faktisk setter pris på av mat. Og så finnes det pensjonister på 70-80 som mine foreldre, og som er utrolig pysete og tradisjonelle i matveien, og ikke har gått videre med annet enn det de selv fikk servert som barn, omtrent. Det har ikke å gjøre med alder, men vel så mye med personlighet og hvilke miljøer de har beveget seg i gjennom livet etc. Anonymous poster hash: 81025...7e1 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #15 Skrevet 18. juni 2014 Det er nok et unntak, og en altfor stor sjanse å ta. Ville gått for Fjordland, noe sikkert, norsk, noe. Anonymous poster hash: 9c5d0...e4e Etter svarene i denne tråden å dømme er hun ikke noe unntak. Var jeg TS ville jeg laget en rett jeg selv liker, og som jeg vet jeg er flink til å lage. 70-åringer er vel like variert i matveien som folk flest. Anonymous poster hash: 59928...fee 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #16 Skrevet 18. juni 2014 70-åringer er vel like variert i matveien som folk flest. Anonymous poster hash: 59928...fee Ja, de er sikkert i nøyaktig like god form som andre også. Alt er likt. Kjønnene er like, osv. VI ER ALLE LIKE! Nei, slik er det selvsagt ikke. Anonymous poster hash: 9c5d0...e4e
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #17 Skrevet 18. juni 2014 Ja, de er sikkert i nøyaktig like god form som andre også. Alt er likt. Kjønnene er like, osv. VI ER ALLE LIKE! Nei, slik er det selvsagt ikke. Anonymous poster hash: 9c5d0...e4e Vedkommende skrev jo akkurat det motsatte - at 70-åringer er like ULIKE som folk flest! () Anonymous poster hash: 81025...7e1 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #18 Skrevet 18. juni 2014 Skal vi se.... mine foreldre er 78 og 73. De wok'er og lager kyllinggryte (og den er ikke akkurat av de mildeste), thai mat, gresk stifado og spiser sushi... så hva i huleste er "70-års mat" om jeg må få spørre? Du forstår vel hva hun spør om. Besteforeldrene mine er 80, og de liker ikke så godt mat med ris til, fordi de er vant til at all middag inneholder poteter. Selv om dine foreldre tydeligvis lager thai mat og spiser sushi, betyr det ikke at de fleste 80åringer ikke er vant til sånn "fancy" mat. Anonymous poster hash: d72c8...de4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #19 Skrevet 18. juni 2014 Du forstår vel hva hun spør om. Besteforeldrene mine er 80, og de liker ikke så godt mat med ris til, fordi de er vant til at all middag inneholder poteter. Selv om dine foreldre tydeligvis lager thai mat og spiser sushi, betyr det ikke at de fleste 80åringer ikke er vant til sånn "fancy" mat. Anonymous poster hash: d72c8...de4 TS vakler mellom wok eller lapskaus, og ber om råd til hvilken strategi hun skal velge - er wok for sprekt, eller er lapskaus for traust? Så svarer folk ut fra hva slags erfaring de har med 70-åringer de kjenner. Noen av oss har foreldre som er 80, altså er vi én generasjon eldre enn deg, og da har vi også flere 70-åringer i omgangskretsen å relatere til (sannsynligvis) enn det du har. Eldre folk i dag som må ha poteter til middag tror jeg virkelig er i mindretall altså, selv om de selvsagt finnes. Mormoren min var sånn, men hun hadde vært 100 hadde hun levd fremdeles. En 70-åring er såvidt ute av arbeidslivet, og vil i mange tilfeller ikke oppleves som "gammel" i det hele tatt. Jeg jobber sammen med 68-69-åringer som har hus/leiligheter i Frankrike, og som reiser verden rundt i jobbsammenheng, inkl Afrika og Asia. De blir ikke skremt av litt ris, for å si det sånn. Anonymous poster hash: 81025...7e1 6
LilleBallerina Skrevet 18. juni 2014 #20 Skrevet 18. juni 2014 Pleier å servere hva som helst til besteforeldrene mine. Sist gang vi feiret bursdag hadde vi porsjonspizzaer. Med creme fraiche, rødløk og spekeskinke. Og ruccola og cherrytomater på etterpå. Morfar er veldig glad i italiensk og gresk mat mens mormor er mer glad i norsk tradisjonsmat. Tror 70-åringer er like varierte i matveien som yngre mennesker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå