Gå til innhold

Hva koster det å ha bil?

Alja

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med billappen nå. Jeg tenker å kjøpe meg bil til ca 20 000 kr i august for oppsparte penger (null lån). Jeg kommer ikke til å bruke den så mye. Kun til og fra skole + litt ekstra. Kommer til å kjøre for ca 1500kr pr mnd i bensin.

Det er ikke en typisk ungdomsbil jeg skal kjøpe. Det blir nok en Wolksvagen golf, polo, eller en annen typisk liten jentebil.

Etter husleie har jeg ca 5500kr pr mnd å leve på.

Har jeg råd til å skaffe meg bil? Jeg har en far som kommer til å hjelpe med års og veiavgift (de store beløpene) men ellers skal jeg betale bom, forsikring og bensin selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Årsavgift/veiavgift er det samme, og ca 3000 kr i året. Altså ikke den største utgiften.

Sjekk nettet hva det koster å forsikre noe i din prisklasse og årsmodell. Uten bonus kan det bli en del tusen mer enn veiavgiften. Den skal også vedlikeholdes, service, dekk, parkering...Bensin koster nærmere 16 kr literen, og det går ihvertfall en halvliter på mila...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring er dyrt, særlig hvis du er under 25. Du kan jo høre om faren din vil hjelpe deg der også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du er ung og skal ha en VW må du nok regne med å betale en del i forsikring, dette er typisk ungdomsbiler og som av den grunn er høye å forsikre. Alder spiller også inn på hvor mye forsikring koster.(forsikringsselskapene har kalkulatorer på nettsidene sine så du kan regne ut sånn ca hvor mye du må betale)

Og kjøper du en bil til 20000 må du nok regne med en del utgifter til reparasjoner, for da snakker vi om biler som er 15-20 år gamle.

Anonymous poster hash: 3726f...ad8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en del biler på finn nord i landet til rundt 20 000 kroner (2000-2003 modeller).

Tenkte mer på at min far betaler de beløpene som kommer som en stor sum. Han vil bok hjelpe med reperasjoner osv også. Jeg skal bare ha bilen i 2-3 år, så det viktigste er egentlig at den ikke har høyere km stand enn 200 000 pluss at den må være eu godkjent i alle fall ett og et halvt år.

Tok bare de bilene som eksempler. Jeg skal ha en liten bil ala den str ( det har sikkert nada å si)

En venninne av meg har del kasko, innbo og reiseforsikring i ett og betaler 700 pr mnd. Hun er 24 år.

Jeg er forresten 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha bil koster rundt 3000 i mnd. ved moderat forbruk (inkl. årsavgift), på generell basis + bommer + parkering.

Du må nok betale minst 1000 kr/mnd for forsikring dersom du er ung. Bompenger må du regne ut selv. Hva koster hver passering og hvor ofte passerer di bommen? Er det rabattordninger ved mange passeringer?

En eldre bil kan kreve større reparasjoner, og det koster fort mye. Sjekk også dekkene på bilen du kjøper. Gode dekk er kjempeviktig, men koster en del. Må du betale for parkeringsplass?

Med såpass lav inntekt, vil jeg anbefale deg å heller benytte bein/sykkel/kollektivtransport. Å holde bil koster masse og er ren luksus.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det sant at man får mye fitte hvis man eier bil?

Anonymous poster hash: 654d7...993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det verste på sånne biler er nok potensielle reparasjoner. Jeg ville satt av 500 kr i mnd, minst, kun til fremtidige reparasjoner. Ellers beregner du mye mer enn jeg bruker i drivstoff, men nå kjører ikke jeg voldsomt mye heller.

Forsikring og årsavgift er de store, ellers drivstoff, småvedlikehold som nye viskere, lyspærer, spylevæske, olje, etc. Eventuelle bomringer, parkering.

Få en bilkjenner med deg når du skal kjøpe bil. Det er mye skrap til salgs der ute.

Anonymous poster hash: 88715...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Jeg er rimelig grønn når det kommer til bil og kostnader. Som nevnt har jeg en far som er behjelpelig med litt ekstra.

Skal huske på å ha med meg en bilproff når jeg skal handle slik at jeg ikke blir rundlurt:-) Jeg er nok et lett bytte dersom jeg går alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler ingenting for parkering nei, og heller ikke bom med mindre jeg skal til byen. Er kanskje i byen 3 ganger i mnd. Da koster det 21 kr hver veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bil da jeg var lærling og hadde kjøpt hus, det var ikke noe problem. Den kostet kun bensin, forsikring, litt småreperasjoner av og til, spylevæske, olje og evt. bompenger. Hadde ikke lån, forsikringen kostet vel ca. 400,- mnd. Det var en VW Golf.

Det viktigste med gamle biler er at man har en buffer til uforutsette utgifter, for de kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha bil koster rundt 3000 i mnd. ved moderat forbruk (inkl. årsavgift), på generell basis + bommer + parkering.

Du må nok betale minst 1000 kr/mnd for forsikring dersom du er ung. Bompenger må du regne ut selv. Hva koster hver passering og hvor ofte passerer di bommen? Er det rabattordninger ved mange passeringer?

En eldre bil kan kreve større reparasjoner, og det koster fort mye. Sjekk også dekkene på bilen du kjøper. Gode dekk er kjempeviktig, men koster en del. Må du betale for parkeringsplass?

Med såpass lav inntekt, vil jeg anbefale deg å heller benytte bein/sykkel/kollektivtransport. Å holde bil koster masse og er ren luksus.

1000 kr mnd i forsikring??? Tror jeg betaler 2-3000 i året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må være høy, kjekk, rik og ha stor kuk. Det er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NEI....

Jeg har ny mercedes, og kjerringa er like gnien nå som før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 kr mnd i forsikring??? Tror jeg betaler 2-3000 i året!

Det sier jo ingenting. Det er mye som spiller inn på hvor mye man må betale. Bonus, type forsikring, alder, bosted, biltype, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører en mazda 1999 modell og betaler veiavgift på ca. 3000 kr i året, og forsikring på rundt 2600 kr (hvis jeg ikke husker feil.) Bilen og forsikringen står på pappa sånn at det skulle bli billigere for meg, skal "sette den over" på meg når jeg blir litt eldre (blir 21 i august). Forsikringen er i if. Etter jeg kjøpte bilen måtte jeg bytte regreim, vannpumpe ol. som kom på 2500 kr. Deretter trengte jeg nye sommerdekk fordi de som fulgte med bilen var tilnærmet nedslitt, disse fikk jeg av mamma og pappa og de kom på rundt 2500-3000 kr. Jeg kjøpte også to nye vinterdekk som kom på 1000-1500 hvis jeg ikke husker feil. Jeg har også byttet div. reimer på bilen men disse fikk vi kjøpt billige på mekonomen med firmarabatt, og pappa byttet dem. I fjor sommer begynte det å lekke servoolje, dette fikset også pappa. Jeg bruker rundt 2000 kr i måneden på bensin, kommer helt an på. Nå er jeg heldig som har en så handy pappa som jeg har, ikke alle som har det. Uansett er det lurt å spare en liten sum i måneden til eventuelle uforutsette utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1500kr i mnd på bensin, forsikring er jo ikke godt å si, men la oss si ca 600kr i mnd, trenger vel bare ansvar, men her har jeg ikke peiling for deg da det er mye som spiller inn.

Du har 2100kr bare der, så må du vel regne med bom, parkeringer, årsavgift og reperasjoner osv.

Ville nok fort blitt en 3-4000kr i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sorry alså, men 21 år, men skal ikke selv ta ansvar for utgifter på egen bil? Pappa betaler ditt, og pappa betaler datt?

Anonymous poster hash: 138bb...fa8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange voksne i dag har vokst opp i Norges gullalder og har veldig mye penger. Er nok bare sånn det har blitt. Samtidig har det for dagens unge blitt utrolig dyrt uten at disse har fått noe mer mellom hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bil til 20.000=verksted. Jo eldre bilen er jo oftere må den repareres. Om det er bra offentlig transport der du bor så vil du spare MANGE penger på å ta det, og ikke minst mye mindre bekymringer.

Anonymous poster hash: e0914...6d6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...