Gå til innhold

Jeg er livredd barnevernet!

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja hun hadde fått en melding mot seg noen dager, og dermed ble det til en akuttnødsituasjon i følge BV, så de måtte rykke inn og hente ungen. Det de skrev var blank løgn, det var hverken rotete eller skittent i huset, hun sultet heller ikke ungen, ungen fikk mat kos og omsorg. MEn løgnaktige folk som sender 100% anonym melding til BV, kan dikte i hop ville historier!

Barn blir ikke hentet ut av hjemmet sitt akutt etter EN eneste bekymringsmelding. Det skjer ikke. Da må vitner ha sett eller hørt vold/ rus eller andre alvorlige ting.

Anonymous poster hash: bccfb...e42

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke ofte jeg sier dette, men syns at dette var et særdeles reflektert og godt innlegg. Anbefaler TS å ta disse ordene til seg!

Anonymous poster hash: 6ed31...098

Det syntes ikke jeg.. Innlegget manglet empati. Skal TS gå rundt og ha dårlig samvittighet fordi hun fornærmer barnehageansatte ved å tro hun er en dårlig mor? Hæ? Tror det siste TS trenger er å få kritikk og kjeft for det hun føler. Det hun trenger er noen å prate med! Slenger meg på anbefalingen om å ta kontakt med fastlege og be om henvisning til psykolog.

Anonymous poster hash: 3e2f8...9aa

• Liker 3
Skrevet

Jeg blir så oppgitt over alle disse skrekkhistoriene om barnevernet, og hvordan de visstnok plutselig, totalt ute av det blå kommer å henter barn hos velfungerende familier.

Som førskolelærer jobber jeg tett med barnevernet, og min erfaring er at når barn blir fjernet fra sine foreldre har misbruket eller omssorgssvikten gått så langt at barnet har blitt skadet for livet. Omsorgsovertakelse er det aller siste tiltaket barnevernet setter i verk, og det er en lang prosess man skal igjennom først som foreldre, blant annet flere hjemmebesøk og veiledning. En enkelt bekymringsmelding er ikke nok, med mindre det blir avdekket grov fysisk eller seksuell mishandling.

Omtrent 90% av barnevernets tiltak foregår faktisk i hjemmet, fordi de så sterkt ønsker at barn skal få bli hos deres foreldre, så langt det er forsvarlig.

Barnevernet kan gi verdifull veiledning for usikre og umodne foreldre (dette anbefaler vi sterkt i barnehagen for foreldre som sliter med oppdragelse, grensesetting osv). Forøvrig kan også barnehagen hjelpe foreldrene om de tør å spørre om råd. Vi er jo der fordi vi ønsker barnets beste, og det innebærer også å hjelpe foreldre så langt vår kompetanse rekker. Vi kan gi veiledning, råd og følge opp barnet i barnehagen hver dag. I "min" barnehage har vi også frivillig foreldrekurs hver høst, for foreldre som ønsker litt faglig påfyll er hjertelig velkommen :)

TS, ikke vær så redd for barnevernet. Hvis du er veldig usikker på dine foreldreferdigheter spør heller førskolelæreren til barnet ditt om råd. Kanskje han/hun kan gjøre deg litt tryggere på deg selv! :)

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du burde snakke med en psykolog, for å få det bedre selv? Det er inni deg selv noe er galt tydeligvis, ikke med barnet ditt.

Gjest Cevita
Skrevet

Og bare så du vet det TS, det vi ser og hører om barnevernet, det er 10% av det de faktisk gjør. Barnevernet gjør mye fantastisk som aldri kommer fram i dagens lys, f.eks kurse foreldre, gi økonomiske bidrag, ordne avlastning, samtaler, veiledning osv. Barnevernet er ingen stor stygg ulv som kommer løpende for å stjele barn, de vil prøve å hjelpe familien i de tilfellene der det er mulig. Og i de aller fleste tilfeller der det ikke er mulig å la barna være hos familien sin, så gjør barnevernet rett i å ta barna.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...