AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #1 Del Skrevet 17. juni 2014 Hei! Jeg tenker å ta førerkortet i år. Men jeg er student og har ganske fulle timeplaner. Det er billigst å ta førerkortet på dagen, så da lurer jeg på følgende ting: - Er det vanlig å booke 2 timer i gangen? Ser at 1 kjøretime bare varer i 45 min? Kan jeg velge å ha bare 1 kjøretime i gangen, slik at det passer inn i pausen mellom forelesninger, eller er det veldig dumt? - Hvor mange kjøretimer må man ha? - Hvor mye annet er det man må ha, i forbindelse med å ta førerkortet? Forstår det sånn at det er noe langkjøring (hva går dette ut på, og hvor mye tid må jeg sette av til det), og noe glattkjøring osv. Kan noen fortelle litt om det. - Hvor mye hadde du øvelseskjørt på forhånd? - Hva brukte du tilsammen på lappen? Anonymous poster hash: cd558...a2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #2 Del Skrevet 18. juni 2014 Jeg tok lappen til 18-årsdagen min. Jeg hadde alltid dobbelttimer, altså 2x45 min. Synes det fungerte greit, og fikk gjort mer i løpet av timen. Vil helst anbefale deg å velge dobbelttimer, men du kan jo spørre kjørelærer hva han/hun synes? Det er veldig individuelt hvor mange kjøretimer man bruker. Mye er obligatorisk, og jeg hadde fire dobbelttimer utenom det obligatoriske. Til sammen brukte jeg 22 000 på lappen. Da hadde jeg kjørt i to år, men hadde kjørt veldig lite innimellom (1-2 ganger i måneden), og hatt en pause på 6 måneder. Langkjøring og glattkjøring varte hele dagen for meg, altså fra 8-15/16 eller noe slikt. Grunnleggende landevei varte 3x45 min. Mer husker jeg ikke i farta. Anonymous poster hash: 5b5e2...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #3 Del Skrevet 18. juni 2014 I byen jeg tok lappen så hadde de "uskreven regel" om at kjøreskolene ikke kjørte på kveldstid. Så alle der hadde oppe til halv seks eller noe. Dobbelttime er veldig greit, på en time kommer man liksom ikke ordentlig i gang før det er slutt, så tror du har mer igjen for dobbelttime følte jeg Kjøreskolen ordner med alt det obligatoriske du trenger. Hvis det er en liten kjøreskole som ikke arrangerer alt dette selv så har de som regel avtale med noen som har kurs ol. Hvor mye det koster blir som å spørre hvor langt et tau er.. -det er dessverre helt umulig å si. Jeg kjørte ikke mye hjemme, men kjørte lettmotorsykkel, traktor og snøscooter og hadde lappen på det. Så det kom kanskje litt naturlig for meg, ikke vet jeg.. Men en venninne av meg var student og tok lappen. Hun hengte opp lapp på universitetet og kjørte fast to ganger i uka med en eldre student som trengte litt penger. Hun betalte bensin og et par hundrelapper for det. Ellers vil jeg anbefale deg å gå til en litt større kjøreskole. Mulig de kan ha litt dyrere priser, men de er veldig fleksible på henting/bringing og kjøretid. Også kan du ta alt hos de (obligatorisk ol), og mange har ofte pakkepriser. Jeg vet om flere som har angret på at de gikk til liten kjøreskole med typisk to ansatte fordi de har surra med oppmelding til glattkjøring og lignende. På de større skolene er de ofte mye mer oppdaterte også, fordi de stadig er på kurs å sånn. Anonymous poster hash: 76e00...165 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gohege Skrevet 19. juni 2014 #4 Del Skrevet 19. juni 2014 Hei! Jeg tenker å ta førerkortet i år. Men jeg er student og har ganske fulle timeplaner. Det er billigst å ta førerkortet på dagen, så da lurer jeg på følgende ting: - Er det vanlig å booke 2 timer i gangen? Ser at 1 kjøretime bare varer i 45 min? Kan jeg velge å ha bare 1 kjøretime i gangen, slik at det passer inn i pausen mellom forelesninger, eller er det veldig dumt? - Hvor mange kjøretimer må man ha? - Hvor mye annet er det man må ha, i forbindelse med å ta førerkortet? Forstår det sånn at det er noe langkjøring (hva går dette ut på, og hvor mye tid må jeg sette av til det), og noe glattkjøring osv. Kan noen fortelle litt om det. - Hvor mye hadde du øvelseskjørt på forhånd? - Hva brukte du tilsammen på lappen? Anonymous poster hash: cd558...a2a - Den kjørelæreren som jeg hadde likte selv best å praktisere dobbelttime, av grunnen med best utbytte av timen, og at jeg lærte mest mulig. Fungerte helt fint for min del, tre kvarter går fort når en først har kommet seg ut på veien! - Slik jeg forsto det begynner det hele med en kartleggingstime der læreren ser hva du kan av ferdigheter fra før, slik at de neste timene blir bra nok tilrettelagt. Mange trenger ikke flere kjøretimer enn denne før de går videre til neste trinn. Så er det disse obligatoriske timene. I utkantstrøk praktiseres ofte by-kjøringer med læring om lyskryss, forkjørsvei, flere felt og mer trafikk. Dette tar someregel en hel skoledag (6t), siden en også skal kjøre til og fra byen. Etter dette er det glattkjøring (halv skoledag, 3-4 t), risikokurs (1,5t) og forbikjøring (1,5-2t). Det finnes forskjellige løsninger om langkjøring rundt om, men der jeg var, var det to ulike langkjøringer. Den første varte i 2-3 timer, der jeg skulle kjøre på ulike typer veier, og den andre varte i 3-4 timer og fokuserte på å finne fram selv med kart, beregne tid, fart og avstander osv. Hele kjørelæringen er bygd opp av trinn (2,3,4 og 5) der trinn 2 er vanlige kjøretimer og 3 er bykjøring, glattkjøring og risikokurs. Trinn 4 er langkjøringen, og den siste er planleggingsturen. Grunnen til at det er slik er jeg ikke helt sikker på, men kjøreboka er bygd opp på samme måte, og det anbefales vist at en leser kap samhandling med kjøretimene. For å gå opp til neste trinn brukes gjerne en veiledningstime. Dette er omtrent som en prøve der de ser på om du har lært det du skal på dette trinnet. Helt til slutt er det en testtime som er bygd opp på samme måte som førerprøven, gjerne med en annen kjørelærer. Litt som en tentamene på ung.skolen, der du får øvd litt på selve opplevelsen og se hvor du ligger an. - Jeg hadde øvelseskjørt pinlig lite før jeg begynte med kjøretimer. Det første året hadde jeg ikke en gang prøvd manuell giring på bil, og hadde bare kjørt med dette i 3 måneder før jeg begynte med kjøretimer. Jeg har bursdag i mai, og begynte med timene i oktober. Heldigvis tar jeg nye ting ganske fort, og trengte bare to kjøretimer før jeg begynte på trinn 3. Jeg hadde også en veldig flink kjørelærer som var flink til å lære bort - Hele min føreropplæring kom på svimlende 24 300 inkl teori og teoretisk grunnkurs + mørkekjøring. Glad jeg ikke sto for alt dette selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mutz Skrevet 22. juni 2014 #5 Del Skrevet 22. juni 2014 Jeg hadde også nesten bare dobbelttimer. Hadde også 4x45min noen ganger. Dersom det passer dårlig i ukedagene på dagstid er det flere kjøreskoler som har kjøretimer i helger/kveldstid uten at det blir noe spesielt dyrere. Betalte i alle fall 15k for mitt førerkort i fjor og fikk tatt mange kjøretimer før skole, etter skole og i helgene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lech Skrevet 27. juni 2014 #6 Del Skrevet 27. juni 2014 (endret) Hadde bare dobbelttimer. Det var det de anbefalte også. Man må ha de obligatoriske kjøretime men du kommer ikke videre hvis du ikke er flink nok. Jeg kjørte for første gang 14 mars og fikk lappen på første forsøk 27 mai. Hadde fått den før hvis det var tid på statens vegvesen. Øvelseskjørte ihvertfall annenhver dag på den tiden, for det meste turer på 30-60 min. Brukte 22.000 og hadde fire kjøretimer utenom de obligatoriske. Dyreste var de to langkjøringene som kostet rundt fire tusen hver. Bare å låne bil til oppkjøringen kosta 2500 så blir fort penger der jeg tok lappen kosta det minimum 19.000 (kun obligatorisk pluss en kjøretime ) Tre dager måtte jeg ta fri fra jobben for å kjøre. Glattkjøring var en full dag (8-16) og langkjøringene var på ca tre og fire timer. Endret 27. juni 2014 av Lech Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2014 #7 Del Skrevet 28. juni 2014 Min lapp var mye dyrere, ca 35 000. Men jeg hadde kjørt veldig lite fra før. Jeg hadde ingen å øvelseskjøre med så jeg måtte lære alt på kjøreskolen. Dessuten har jeg hatt angst for kjøring siden min bror var i en svært alvorlig ulykke, så jeg måtte manne meg opp. Men nå elsker jeg å kjøre bil og har gjort det hver dag siden jeg fikk lappen. Ellers står mye av det du lurer på på www.vegvesen.no Masse lykke til! Anonymous poster hash: 550a7...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå