Gå til innhold

Noen rullestolbrukere her?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ny "delvis rullestolbruker" og har noen spørsmål. Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg ikke bør gå så langt og har dermed fått rullestol (vanlig aktiv rullestol med e-fix-motor). Jeg kan dermed egentlig gå, men kommer til å benytte rullestolen når jeg skal bevege meg over litt lengre strekninger (mer enn noen hundre meter) eller skal steder der jeg kan risikere å måtte stå (køer og liknende).

Snart skal jeg på ferie (reiser alene deler av reisen) og skulle gjerne hatt med rullestolen. Jeg skal ta både tog og fly og muligens buss og lurer på hvordan i alle dager man håndterer bagasje mens man sitter i rullestol. Har dere noen gode løsninger på hvordan man får med trillekoffert eller bør man pakke i stor ryggsekk som man har på fanget eller finnes det andre lure løsninger på problemet? (Jeg skjønner at jeg i verste fall kan gå og trille rullestolen foran meg og sette eventuelt bagasje oppi, men det løser jo ikke problemet med at jeg ikke skal gå noe særlig...)

Lurer også på hvordan man gjør det når man skal ta tog... Må man bestille egen rullestolplass? Hvor i toget finner man i så fall den? Må man oppsøke konduktøren eller kommer han bort når han ser en rullestolbruker?

Kan man regne med å komme fram omtrent overalt eller er det mange hindringer?

Hva med på busser? Får man automatisk hjelp av sjåføren eller må man be andre passasjerer om å hente sjåføren eller hvordan løses det egentlig? Hva om bussen er full/det står andre passasjerer på rullestolplassen?

Til sist lurer jeg på hva som skjer på flyplassen... Må man levere rullestolen når man leverer bagasjen, eller kan man ha med sin egen rullestol helt til flyet? Må man da selv pakke den sammen (og i så fall i hva?) eller gjøres det av flyplassmannskapet?

Vil gjerne ha andre lure tips fra erfarne rullestolbrukere også! :-) Kjenner at jeg nesten blir svett bare ved tanken på alle problemene jeg ikke vet hvordan jeg skal løse...

Hilsen ny rullestolbruker

Anonymous poster hash: 13c71...302

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...