AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #61 Skrevet 18. juni 2014 Jeg tenker på en norgenlunde normalt sammensatt middagsporsjon når jeg snakker om 4-5-600 kalorier. Det tar selvfølgelig lengre tid å bli mett dersom man fyller opp med sukker, da sukker ordner det slik at magen har plass til mer Anonymous poster hash: c5b9d...f9c Men nå er jo ikke pølser en normalt sammensatt middagsporsjon da, så da blir det jo meningsløst å si til TS at h*n kan bruke det som mal for å beregne antall pølser. Anonymous poster hash: 5c3ec...995
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #62 Skrevet 18. juni 2014 Man trenger ikke å være tjukk for å være en storspiser. Anonymous poster hash: 33c6d...816 Enig. Noen har høy forbrenning og/ eller er i stor aktivitet og trenger derfor flere kalorier Anonymous poster hash: c5b9d...f9c
Flekk Skrevet 18. juni 2014 #63 Skrevet 18. juni 2014 Ville lagt 3, i tillfälle, siden dere også har tilbehør. Men tror 2 er akkurat nok. Hotdog er jo pølse i brød, så det jo ekstra mettende med brødet. Man trenger ikke spise seg sprekkmett, selvom det smaker godt.
Flekk Skrevet 18. juni 2014 #64 Skrevet 18. juni 2014 Kaller di det hotdog om det er både pølser i brød og pølser i lompe som serveres? Anonymous poster hash: c5b9d...f9c jeg kaller ikke pølse i lompe for hotdog. Bare pølse i brød for hotdog.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #65 Skrevet 18. juni 2014 Men nå er jo ikke pølser en normalt sammensatt middagsporsjon da, så da blir det jo meningsløst å si til TS at h*n kan bruke det som mal for å beregne antall pølser. Anonymous poster hash: 5c3ec...995 Jeg blir mett av kaloriene i hvertfall, og spiser mye mindre samlet masse av en type mat som er kaloririk enn en type mat som er kalorifattig, for å oppnå samme metthet. Jeg er sikkert rar Anonymous poster hash: c5b9d...f9c
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #66 Skrevet 18. juni 2014 hvorfor det? Anonymous poster hash: 33c6d...816 "Skal vi ha pølse i brød til middag i morgen?" Nei, det hørtes skikkelig teit ut. I hvert fall på min dialekt. Her er det doggiser/dogger/hotdogger som er det eneste akseptable. Anonymous poster hash: cbb98...baa
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #67 Skrevet 18. juni 2014 "Skal vi ha pølse i brød til middag i morgen?" Nei, det hørtes skikkelig teit ut. I hvert fall på min dialekt. Her er det doggiser/dogger/hotdogger som er det eneste akseptable. Anonymous poster hash: cbb98...baa Aha Bare lurte altså, for jeg har bare hørt folk si pølse i brød, eller "pøls med brød" og har aldri tenkt at det høres teit ut Anonymous poster hash: 33c6d...816 2
Flekk Skrevet 18. juni 2014 #68 Skrevet 18. juni 2014 Viss noen hadde sagt doggiser/dogger til middag, hadde jeg nektet de middag. Ble sykt klein inni meg når jeg leste det 4
magicpie Skrevet 18. juni 2014 #69 Skrevet 18. juni 2014 (endret) hvorfor det? Anonymous poster hash: 33c6d...816 Fordi norsk er jo sååååå ukult azz, engelsk er mye kuuuulere lizzom.. "Skal vi ha pølse i brød til middag i morgen?" Nei, det hørtes skikkelig teit ut. I hvert fall på min dialekt. Her er det doggiser/dogger/hotdogger som er det eneste akseptable. Anonymous poster hash: cbb98...baa Eventuelt "skal vi ha pølser til middag i morgen?". Jeg har aldri hørt noen norske, i Norge, bruke ordet "hotdog" om pølse i brød eller pølse i lompe. Man sier rett og slett at man skal spise pølse, og så er det ikke så jævlig nøye å definere hva som er rundt egentlig. Med mindre man skal bestille pølse i brød/lompe da - da sier man "Hei, jeg skal ha en grill-/wienerpølse i brød/lompe." Hvis du sier at du skal ha en "hotdog", hvordan skal man vite om du skal ha grill eller wiener, lompe eller brød? Endret 18. juni 2014 av magicpie 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #70 Skrevet 18. juni 2014 Fordi norsk er jo sååååå ukult azz, engelsk er mye kuuuulere lizzom.. Eventuelt "skal vi ha pølser til middag i morgen?". Jeg har aldri hørt noen norske, i Norge, bruke ordet "hotdog" om pølse i brød eller pølse i lompe. Man sier rett og slett at man skal spise pølse, og så er det ikke så jævlig nøye å definere hva som er rundt egentlig. Med mindre man skal bestille pølse i brød/lompe da - da sier man "Hei, jeg skal ha en grill-/wienerpølse i brød/lompe." Hvis du sier at du skal ha en "hotdog", hvordan skal man vite om du skal ha grill eller wiener, lompe eller brød? Det varierer med geografi og dialekt. I Bergen er hotdog helt gjengs, ingen sier "pølse i brød". Anonymous poster hash: fef65...a08 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #71 Skrevet 18. juni 2014 Gjelder nok hele Vestlandet. Var i Sogndal for noen år siden, stod i hotdog-kø på et tivoli, og personen foran meg skulle ha 'hotdog, med ketchup og sennep, og spraostekt laok!'Anonymous poster hash: cbb98...baa
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #72 Skrevet 18. juni 2014 Pølse med brød så spiser jeg maks 3, men er det f.eks med potetsalat så blir det to. Til potetstappe to. Hadde jeg spist 4 så hadde jeg nok spydd etterpå, ufrivillig, og jeg er overvektig. Anonymous poster hash: e382f...86a
Gjest Riskjeks Skrevet 18. juni 2014 #73 Skrevet 18. juni 2014 Vil tro 3 til hver er nok? Jeg synes også det høres veldig rart ut å si "hotdog", har aldri hørt noen si det på norsk. Men si nå i alle fall "hotdogS" om flertallet da, ikke "hotdogger" (eller enda verre, "dogger" eller "doggiser". "Dogger" er for øvrig måten mange uttaler det å dugge, altså at det dannes fuktighet/damp, høres helt merkelig ut å bruke det ordet om pølser..).
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #74 Skrevet 18. juni 2014 Vil tro 3 til hver er nok? Jeg synes også det høres veldig rart ut å si "hotdog", har aldri hørt noen si det på norsk. Men si nå i alle fall "hotdogS" om flertallet da, ikke "hotdogger" (eller enda verre, "dogger" eller "doggiser". "Dogger" er for øvrig måten mange uttaler det å dugge, altså at det dannes fuktighet/damp, høres helt merkelig ut å bruke det ordet om pølser..). Som det går fram av tråden er "hotdog" vanlig i mange vestlandsdialekter. Det blir litt pussig at folk som aldri har hørt ordet brukt på norsk skal begynne å legge føringer på hvordan folk skal bøye det. Norsk er fullt av utenlandske lånord, og det varierer med geografien og historien. Feks er det garantert mange ord som er vanlige i Stavangerområdet pga oljeindustrien, og som vil høres merkelige og malplasserte ut i norsk dagligtale for folk fra andre deler av landet. Og det er ikke så uvanlig på KG av brukere bruker dialektord eller -vendinger i innlegg uten å være oppmerksomme på det. Det er ikke alltid man er klar over at måten man uttrykker seg på er særegen for et visst geografisk område, og ikke gjengs i bokmål eller nynorsk. Anonymous poster hash: fef65...a08
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #75 Skrevet 18. juni 2014 Jeg har aldri hørt noen norske, i Norge, bruke ordet "hotdog" om pølse i brød eller pølse i lompe. Man sier rett og slett at man skal spise pølse, og så er det ikke så jævlig nøye å definere hva som er rundt egentlig. Med mindre man skal bestille pølse i brød/lompe da - da sier man "Hei, jeg skal ha en grill-/wienerpølse i brød/lompe." Hvis du sier at du skal ha en "hotdog", hvordan skal man vite om du skal ha grill eller wiener, lompe eller brød? PS: Tradisjonelt får man ikke pølse i lompe på vestlandet. Problemstillingen er dermed ikke-eksisterende. Anonymous poster hash: fef65...a08
Gjest Belle âme Skrevet 18. juni 2014 #76 Skrevet 18. juni 2014 Gjelder nok hele Vestlandet. Var i Sogndal for noen år siden, stod i hotdog-kø på et tivoli, og personen foran meg skulle ha 'hotdog, med ketchup og sennep, og spraostekt laok!'Anonymous poster hash: cbb98...baa Det gjelder ikke hele vestlandet.
Teriyaki Skrevet 20. juni 2014 #77 Skrevet 20. juni 2014 Jeg sier pølse med brød, og tre pølser holder lenge. Med både brød, løk og potetmos tror jeg to vil holde. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå