Gå til innhold

Hvor mange hotdoger til middag?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker på en norgenlunde normalt sammensatt middagsporsjon når jeg snakker om 4-5-600 kalorier. Det tar selvfølgelig lengre tid å bli mett dersom man fyller opp med sukker, da sukker ordner det slik at magen har plass til mer :)

Anonymous poster hash: c5b9d...f9c

Men nå er jo ikke pølser en normalt sammensatt middagsporsjon da, så da blir det jo meningsløst å si til TS at h*n kan bruke det som mal for å beregne antall pølser.

Anonymous poster hash: 5c3ec...995

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke å være tjukk for å være en storspiser.

Anonymous poster hash: 33c6d...816

Enig. Noen har høy forbrenning og/ eller er i stor aktivitet og trenger derfor flere kalorier

Skrevet

Ville lagt 3, i tillfälle, siden dere også har tilbehør. Men tror 2 er akkurat nok. Hotdog er jo pølse i brød, så det jo ekstra mettende med brødet. Man trenger ikke spise seg sprekkmett, selvom det smaker godt.

Skrevet

Kaller di det hotdog om det er både pølser i brød og pølser i lompe som serveres?

jeg kaller ikke pølse i lompe for hotdog. Bare pølse i brød for hotdog.

AnonymBruker
Skrevet

Men nå er jo ikke pølser en normalt sammensatt middagsporsjon da, så da blir det jo meningsløst å si til TS at h*n kan bruke det som mal for å beregne antall pølser.

Anonymous poster hash: 5c3ec...995

Jeg blir mett av kaloriene i hvertfall, og spiser mye mindre samlet masse av en type mat som er kaloririk enn en type mat som er kalorifattig, for å oppnå samme metthet. Jeg er sikkert rar

AnonymBruker
Skrevet

hvorfor det?

"Skal vi ha pølse i brød til middag i morgen?" Nei, det hørtes skikkelig teit ut. I hvert fall på min dialekt. Her er det doggiser/dogger/hotdogger som er det eneste akseptable.

Anonymous poster hash: cbb98...baa

AnonymBruker
Skrevet

"Skal vi ha pølse i brød til middag i morgen?" Nei, det hørtes skikkelig teit ut. I hvert fall på min dialekt. Her er det doggiser/dogger/hotdogger som er det eneste akseptable.

Aha :P

Bare lurte altså, for jeg har bare hørt folk si pølse i brød, eller "pøls med brød" og har aldri tenkt at det høres teit ut :P

• Liker 2
Skrevet

Viss noen hadde sagt doggiser/dogger til middag, hadde jeg nektet de middag. :sjokkert::smoke:

Ble sykt klein inni meg når jeg leste det :skya:

• Liker 4
Skrevet (endret)

hvorfor det?

Fordi norsk er jo sååååå ukult azz, engelsk er mye kuuuulere lizzom.. ;)

Eventuelt "skal vi ha pølser til middag i morgen?". Jeg har aldri hørt noen norske, i Norge, bruke ordet "hotdog" om pølse i brød eller pølse i lompe. Man sier rett og slett at man skal spise pølse, og så er det ikke så jævlig nøye å definere hva som er rundt egentlig. Med mindre man skal bestille pølse i brød/lompe da - da sier man "Hei, jeg skal ha en grill-/wienerpølse i brød/lompe." Hvis du sier at du skal ha en "hotdog", hvordan skal man vite om du skal ha grill eller wiener, lompe eller brød?

Endret av magicpie
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi norsk er jo sååååå ukult azz, engelsk er mye kuuuulere lizzom.. ;)

Eventuelt "skal vi ha pølser til middag i morgen?". Jeg har aldri hørt noen norske, i Norge, bruke ordet "hotdog" om pølse i brød eller pølse i lompe. Man sier rett og slett at man skal spise pølse, og så er det ikke så jævlig nøye å definere hva som er rundt egentlig. Med mindre man skal bestille pølse i brød/lompe da - da sier man "Hei, jeg skal ha en grill-/wienerpølse i brød/lompe." Hvis du sier at du skal ha en "hotdog", hvordan skal man vite om du skal ha grill eller wiener, lompe eller brød?

Det varierer med geografi og dialekt.

I Bergen er hotdog helt gjengs, ingen sier "pølse i brød".

Anonymous poster hash: fef65...a08

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjelder nok hele Vestlandet. Var i Sogndal for noen år siden, stod i hotdog-kø på et tivoli, og personen foran meg skulle ha 'hotdog, med ketchup og sennep, og spraostekt laok!'

AnonymBruker
Skrevet

Pølse med brød så spiser jeg maks 3, men er det f.eks med potetsalat så blir det to. Til potetstappe to. Hadde jeg spist 4 så hadde jeg nok spydd etterpå, ufrivillig, og jeg er overvektig.

Anonymous poster hash: e382f...86a
Gjest Riskjeks
Skrevet

Vil tro 3 til hver er nok?

Jeg synes også det høres veldig rart ut å si "hotdog", har aldri hørt noen si det på norsk. Men si nå i alle fall "hotdogS" om flertallet da, ikke "hotdogger" (eller enda verre, "dogger" eller "doggiser". "Dogger" er for øvrig måten mange uttaler det å dugge, altså at det dannes fuktighet/damp, høres helt merkelig ut å bruke det ordet om pølser..).

AnonymBruker
Skrevet

Vil tro 3 til hver er nok?

Jeg synes også det høres veldig rart ut å si "hotdog", har aldri hørt noen si det på norsk. Men si nå i alle fall "hotdogS" om flertallet da, ikke "hotdogger" (eller enda verre, "dogger" eller "doggiser". "Dogger" er for øvrig måten mange uttaler det å dugge, altså at det dannes fuktighet/damp, høres helt merkelig ut å bruke det ordet om pølser..).

Som det går fram av tråden er "hotdog" vanlig i mange vestlandsdialekter. Det blir litt pussig at folk som aldri har hørt ordet brukt på norsk skal begynne å legge føringer på hvordan folk skal bøye det. :eeeh:

Norsk er fullt av utenlandske lånord, og det varierer med geografien og historien. Feks er det garantert mange ord som er vanlige i Stavangerområdet pga oljeindustrien, og som vil høres merkelige og malplasserte ut i norsk dagligtale for folk fra andre deler av landet.

Og det er ikke så uvanlig på KG av brukere bruker dialektord eller -vendinger i innlegg uten å være oppmerksomme på det. Det er ikke alltid man er klar over at måten man uttrykker seg på er særegen for et visst geografisk område, og ikke gjengs i bokmål eller nynorsk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hørt noen norske, i Norge, bruke ordet "hotdog" om pølse i brød eller pølse i lompe. Man sier rett og slett at man skal spise pølse, og så er det ikke så jævlig nøye å definere hva som er rundt egentlig. Med mindre man skal bestille pølse i brød/lompe da - da sier man "Hei, jeg skal ha en grill-/wienerpølse i brød/lompe." Hvis du sier at du skal ha en "hotdog", hvordan skal man vite om du skal ha grill eller wiener, lompe eller brød?

PS: Tradisjonelt får man ikke pølse i lompe på vestlandet. Problemstillingen er dermed ikke-eksisterende. ;)

Gjest Belle âme
Skrevet

Gjelder nok hele Vestlandet. Var i Sogndal for noen år siden, stod i hotdog-kø på et tivoli, og personen foran meg skulle ha 'hotdog, med ketchup og sennep, og spraostekt laok!'

Det gjelder ikke hele vestlandet.

Skrevet

Jeg sier pølse med brød, og tre pølser holder lenge. Med både brød, løk og potetmos tror jeg to vil holde.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...