Gjest Onbothsides Skrevet 20. februar 2017 #6181 Skrevet 20. februar 2017 4 minutter siden, FruJohansen skrev: "Mange lar barna begynne med ekstremsport?" Nå tar jeg høyde for at jeg muligens har en spesielt kjedelig omgangskrets, men jeg kjenner virkelig ingen som lar barna sine drive med ekstremsport. For øvrig: at foreldre tar avgjørelser og konsekvenser på egne vegne er vel alle enig i. Men det er altså barna som også må bære konsekvenser for valg de IKKE har tatt selv. Men JEG kjenner barn som driver med aktiviteter som er ekstreme. Så selv om du ikke har den viten så betyr det ikke at det ikke fins. Ja barn må også bære slike konsekvenser for foreldrenes valg, men husk at det er jo dere som har holdningen som sier at dette kan jo kun gå galt. Dere har jo null (!) rom for at dette går helt fint. Når til og med barnevernet skal dras inn i outfitbilder av en 5åring så kan Hegner ikke annet enn å sende en tanke til barna som lever i alkoholiserte voldelige hjem.
Kollontaj Skrevet 20. februar 2017 #6182 Skrevet 20. februar 2017 Å sammenligne ekstrem utlevering av barns privatliv med å la barn drive med ekstremsport, sier jo noe om hvor vanskelig det er å finne noe som er så potensielt skadelig som ekstremeksponering er for er barn. Sammenligningen er det rene visvas. 22
pøbelsara Skrevet 20. februar 2017 #6183 Skrevet 20. februar 2017 (endret) Mitt argument er at det er brudd på en grunnleggende menneskerettighet som er ratifisert av de aller fleste land i hele verden. Barn har rett på privatliv. At voksne velger å se bort fra denne retten for sin egen vinnings skyld, er virkelig hårreisende i mine øyne. Og jeg skjønner helt ærlig ikke motargumentene dine. Kanskje de ikke tar skade av det? Hvordan hadde du likt at andre hadde eksponert deg hver dag i årevis og bare ignorert det når du sa du ikke likte det? Og hevdet at det jo er godt mulig at du ikke tar skade av det, derfor er det greit å bryte dine grunnleggende rettigheter hver eneste dag? små barn er også mennesker. Endret 21. februar 2017 av Nordvesta Innlegg ryddet for sitat som inneholdt svar til innlegg som omtalte barn 22
Gjest Gregor Clegane Skrevet 20. februar 2017 #6184 Skrevet 20. februar 2017 Merkelig hvordan enkelte folk oppfører seg på sosiale medier. De er jo fullstendig gale og klarer ikke å akseptere at idolet sitt blir kritisert. Når man opptrer på en slik måte som Anna gjør, er det ikke rart at mange vil reagere. Alle med vettet i behold ser at det ikke er noen optimal situasjon for verken henne eller barna. Hylekoret prøver å vri det til at kritikerne eksponerer barna hennes for offentligheten, men det har hun da helt fint klart på egenhånd. Hvis ikke hun hadde dratt i gang sirkuset, ville heller ikke barna hennes blitt klistret på annenhver forside hele tiden. Også må dem selvsagt dra frem misunnelseskortet. Vi er så misunnelige på henne at det er helt forferdelig (ironi). Slike argumenter bruker dem.
Miranda16 Skrevet 20. februar 2017 #6185 Skrevet 20. februar 2017 (endret) Svaret på om 14 åring eller tenåring for den saks skyld kan ta reflekterte, veloverveide valg gir vel egentlig seg selv. Fra hun valgte å få barn i en alder av 15, så er det lett å se et mønster i hvor grenseløs hun er og har vært. Ikke særlig veloverveide valg i atferd. Noe av det er fellestrekk med det å være tenåring. At en jente som er 13-14 år i det hele tatt tenker på sex og annet som for mange kommer senere i tenårene, er vanskelig å forstå. Man kan stille seg mange sp-mål Barn bør settes grenser for på sosiale medier. Man kan ikke ene og alene si at blogging var nytt bla,bla... Internett har eksistert i mange år... Litt sunn fornuft har ikke skadet noen voksne, Nå er hun 20-år og hun er etter min mening ikke på samme modenhetsnivået som mange andre 20-åringer. Hun har ingen input i livet sitt utover å være mor og kjæreste. Ikke har hun hatt noe hatt et sosialt liv, gått på skole, familie er borte etc Hvordan kan et menneske utvikle seg utover å kun være forelder? Hvem kan si det er modent å utlevere nære tredjeparter? Listen fortsetter og fortsetter..... Nei, det er ikke DERES valg hva umyndige personer ønsker å brette ut av det mest private og mindre private på en blogg. Foreldrene sitter etter min mening med et ansvar som de har med andre aspekter av livet deres. Endret 21. februar 2017 av Nordvesta Innlegg ryddet for sitat som inneholdt svar til innlegg som omtalte barn 10
Gjest hulillerunde Skrevet 20. februar 2017 #6186 Skrevet 20. februar 2017 2 minutter siden, Miranda16 skrev: Svaret på om 14 åring eller tenåring for den saks skyld kan ta reflekterte, veloverveide valg gir vel egentlig seg selv. Fra hun valgte å få barn i en alder av 15, så er det lett å se et mønster i hvor grenseløs hun er og har vært. Ikke særlig veloverveide valg i atferd. Noe av det er fellestrekk med det å være tenåring. At en jente som er 13-14 år i det hele tatt tenker på sex og annet som for mange kommer senere i tenårene, er vanskelig å forstå. Man kan stille seg mange sp-mål Barn bør settes grenser for på sosiale medier. Man kan ikke ene og alene si at blogging var nytt bla,bla... Internett har eksistert i mange år... Litt sunn fornuft har ikke skadet noen voksne, Nå er hun 20-år og hun er etter min mening ikke på samme modenhetsnivået som mange andre 20-åringer. Hun har ingen input i livet sitt utover å være mor og kjæreste. Ikke har hun hatt noe hatt et sosialt liv, gått på skole, familie er borte etc Hvordan kan et menneske utvikle seg utover å kun være forelder? Hvem kan si det er modent å utlevere nære tredjeparter? Listen fortsetter og fortsetter..... Nei, det er ikke DERES valg hva umyndige personer ønsker å brette ut av det mest private og mindre private på en blogg. Foreldrene sitter etter min mening med et ansvar som de har med andre aspekter av livet deres. Jeg er helt enig med deg. Mener så klart ikke at en 14 åring skal få blogge fritt, men at det må være en viss kontroll fra foreldre/foresatte. selv om man ikke under noen omstendigheter er voksen når man er 14 så kan man ha en dialog med en 14åring hvor man kan snakke om det det evt blogges om. Ser at jeg forklarte meg selv dårlig i innlegget du siterte
Miranda16 Skrevet 20. februar 2017 #6187 Skrevet 20. februar 2017 (endret) 13 minutter siden, hulillerunde skrev: Jeg er helt enig med deg. Mener så klart ikke at en 14 åring skal få blogge fritt, men at det må være en viss kontroll fra foreldre/foresatte. selv om man ikke under noen omstendigheter er voksen når man er 14 så kan man ha en dialog med en 14åring hvor man kan snakke om det det evt blogges om. Ser at jeg forklarte meg selv dårlig i innlegget du siterte Jeg er uenig i at en umyndig person i det hele tatt skal blogge, Å blogge er verken nødvendig eller viktig for et barns utvikling. De er ikke modne til å ta avgjørelser som samme måte som en voksen. Det er en årsak til at myndighetsalder er 18 år. Men å veilede barn angående internett er selvfølgelig svært viktig. Kunne skrevet en lang avhandling her, men håper folk ser poenget. Så kan man jo også diskutere de etiske aspektet ved at media, sponsorer osv understøtter at mindreårige, mennesker i en sårbare situasjoner skal "unyttes" for cash.... Endret 20. februar 2017 av Miranda16 3
Gjest Gaea Skrevet 20. februar 2017 #6188 Skrevet 20. februar 2017 (endret) Altså jesus christ, går det virkelig an å argumentere for at barna kanskje ikke tar skade av det?! De tar jo allerede skade av det! Hun vurderer hjemmeundervisning for et helt normalt og friskt barn, på grunn av bekymringer om barnets sikkerhet, som direkte følge av eksponering. Det er jo galskap! Men å roe ned eksponeringen, så hun kan ha et normalt liv med venner og omgangskrets, nei... Det er jo ikke like viktig som å tjene penger på bloggen. Helt. Sinnssykt. Direkte skadelig. Byttet barnehage av den grunn og, ikke at det nødvendigvis er verdens undergang, men det er virkelig ikke bare-bare heller. Endret 21. februar 2017 av Gaea Innlegg ryddet for spekulasjon
JackIost Skrevet 20. februar 2017 #6189 Skrevet 20. februar 2017 (endret) 12 timer siden, Gaea skrev: Altså jesus christ, går det virkelig an å argumentere for at barna kanskje ikke tar skade av det?! De tar jo allerede skade av det! Hun vurderer hjemmeundervisning for et helt normalt og friskt barn, på grunn av bekymringer om barnets sikkerhet, som direkte følge av eksponering. Det er jo galskap! Men å roe ned eksponeringen, så hun kan ha et normalt liv med venner og omgangskrets, nei... Det er jo ikke like viktig som å tjene penger på bloggen. Helt. Sinnssykt. Direkte skadelig. Byttet barnehage av den grunn og, ikke at det nødvendigvis er verdens undergang, men det er virkelig ikke bare-bare heller. Det blir nok ikke noe hjemmeundervisning, langt skritt fra å tenke tanken til å gjøre det Og de som faktisk får hjemmeundervisning klarer seg nok fint. Faktisk har 1 av 10 foreldre svart at de kunne tenke seg å gi hjemmeundervisning for en periode, er ikke en uvanlig tanke http://www.verdidebatt.no/innlegg/11579311-10-prosent-av-foreldrene-kan-tenke-seg-hjemmeundervisning I Danmark blir hjemmeundervisning mer og mer vanlig. Endret 21. februar 2017 av Nordvesta Innlegg ryddet for spekulasjon i sitat 1
Gjest orfeus Skrevet 20. februar 2017 #6190 Skrevet 20. februar 2017 5 minutter siden, JackIost skrev: Det blir nok ikke noe hjemmeundervisning, langt skritt fra å tenke tanken til å gjøre det Og de som faktisk får hjemmeundervisning klarer seg nok fint. Faktisk har 1 av 10 foreldre svart at de kunne tenke seg å gi hjemmeundervisning for en periode, er ikke en uvanlig tanke http://www.verdidebatt.no/innlegg/11579311-10-prosent-av-foreldrene-kan-tenke-seg-hjemmeundervisning I Danmark blir hjemmeundervisning mer og mer vanlig. En mamma som knapt har fullført grunnskolen bør ikke ha ansvar for å gjennomføre hjemmeundervisningen selv. Hun bør i så fall betale en ordentlig lærer for å ta seg av den jobben.
Gjest Onbothsides Skrevet 20. februar 2017 #6191 Skrevet 20. februar 2017 (endret) 12 timer siden, JackIost skrev: Det blir nok ikke noe hjemmeundervisning, langt skritt fra å tenke tanken til å gjøre det Og de som faktisk får hjemmeundervisning klarer seg nok fint. Faktisk har 1 av 10 foreldre svart at de kunne tenke seg å gi hjemmeundervisning for en periode, er ikke en uvanlig tanke http://www.verdidebatt.no/innlegg/11579311-10-prosent-av-foreldrene-kan-tenke-seg-hjemmeundervisning I Danmark blir hjemmeundervisning mer og mer vanlig. Riktig!! Og jeg tror heller ikke det blir hjemmeundervisning der, selv om jeg har selv vurdert dette - hver gang jeg leser om barn/ungdom som blir mobbet i skolene og ingen voksne løfter en finger. Endret 21. februar 2017 av Onbothsides Innlegg ryddet for spekulasjon i sitat og svar til dette
Gjest hulillerunde Skrevet 20. februar 2017 #6192 Skrevet 20. februar 2017 20 minutter siden, Miranda16 skrev: Jeg er uenig i at en umyndig person i det hele tatt skal blogge, Å blogge er verken nødvendig eller viktig for et barns utvikling. De er ikke modne til å ta avgjørelser som samme måte som en voksen. Det er en årsak til at myndighetsalder er 18 år. Men å veilede barn angående internett er selvfølgelig svært viktig. Kunne skrevet en lang avhandling her, men håper folk ser poenget. Så kan man jo også diskutere de etiske aspektet ved at media, sponsorer osv understøtter at mindreårige, mennesker i en sårbare situasjoner skal "unyttes" for cash.... joda jeg er helt enig i at en umyndig person ikke skal/bør blogge. jeg svarte rett og slett bare på innlegget til Onbothsides. det er en viktig debatt å ta rundt barns nettbruk og det du nevner i forhold til media, sponsorer etc. det er mange tema som det er viktige å belyse
Miranda16 Skrevet 20. februar 2017 #6193 Skrevet 20. februar 2017 (endret) 23 minutter siden, JackIost skrev: Det blir nok ikke noe hjemmeundervisning, langt skritt fra å tenke tanken til å gjøre det Og de som faktisk får hjemmeundervisning klarer seg nok fint. Faktisk har 1 av 10 foreldre svart at de kunne tenke seg å gi hjemmeundervisning for en periode, er ikke en uvanlig tanke http://www.verdidebatt.no/innlegg/11579311-10-prosent-av-foreldrene-kan-tenke-seg-hjemmeundervisning I Danmark blir hjemmeundervisning mer og mer vanlig. Faglig sett ja, men hva med det sosiale? For menneskers utvikling er det grunnleggende å lære sosiale ferdigheter. Endret 20. februar 2017 av Miranda16 8
Gjest Gaea Skrevet 20. februar 2017 #6194 Skrevet 20. februar 2017 (endret) 12 timer siden, JackIost skrev: Det blir nok ikke noe hjemmeundervisning, langt skritt fra å tenke tanken til å gjøre det Og de som faktisk får hjemmeundervisning klarer seg nok fint. Faktisk har 1 av 10 foreldre svart at de kunne tenke seg å gi hjemmeundervisning for en periode, er ikke en uvanlig tanke http://www.verdidebatt.no/innlegg/11579311-10-prosent-av-foreldrene-kan-tenke-seg-hjemmeundervisning I Danmark blir hjemmeundervisning mer og mer vanlig. Sannsynligvis ikke, med tanke på de reaksjonene nyheten har fått. Men jeg tror ikke Anna hadde tenkt så mye på konsekvensene for barna på egenhånd. Og å tenke tanken er likevel sinnssykt i mine øyne, spesielt av den årsaken som oppgis. Et friskt og normalt barn har selvfølgelig godt av å ha venner? En omgangskrets? Slik som andre, normale barn. Det er noe man i hovedsak får gjennom skole i den alderen. Det er noe annet om man har et barn som sliter med sykdom, lærevansker, mobbing eller av en annen grunn ikke fungerer i et normalt skoleforløp, hvor andre former for tilrettelegging av utprøvd, men utilstrekkelig. Da er ikke hjemmeundervisning ideelt heller, men kanskje bedre enn alternativene. Endret 21. februar 2017 av Gaea Innlegg ryddet for spekulasjoner
JackIost Skrevet 20. februar 2017 #6195 Skrevet 20. februar 2017 45 minutter siden, orfeus skrev: En mamma som knapt har fullført grunnskolen bør ikke ha ansvar for å gjennomføre hjemmeundervisningen selv. Hun bør i så fall betale en ordentlig lærer for å ta seg av den jobben. Det har hun da uansett penger til 1
Fantastica Skrevet 20. februar 2017 #6196 Skrevet 20. februar 2017 Hjemmeundervisning satt i system er omtrent like bra som vanlig skolegang. Jeg har vært så heldig at jeg har fått sett hvordan det fungerer i nordlige California, der det er utarbeidet læreplaner spesifikt for dette, og der det kreves at elevene deltar på enkelte samlinger i musikk, kunst og håndverk og andre praktiske fag. De har også utflukter for samlet gruppe, og dette sikrer at det sosiale ivaretas. Ikke på samme måte på ved vanlig skolegang, men de får sosial trening. Her er både det faglige og det sosiale nøye planlagt, og det fungerer bra. I Norge har vi ikke noe som ligner på dette, og det vil i praksis si at barn kan sitte alene med en person på en knaus i ti år - satt på spissen. Barnet får da bare EN lærerfigur å forholde seg til, og selv om det er en utdannet lærer så vil barnet være prisgitt denne personen i mange år. Barn bør få møte flere lærere i løpet av skolegangen sin, for variasjon både faglig og personlig. 6
Miranda16 Skrevet 20. februar 2017 #6197 Skrevet 20. februar 2017 6 minutter siden, Fantastica skrev: Hjemmeundervisning satt i system er omtrent like bra som vanlig skolegang. Jeg har vært så heldig at jeg har fått sett hvordan det fungerer i nordlige California, der det er utarbeidet læreplaner spesifikt for dette, og der det kreves at elevene deltar på enkelte samlinger i musikk, kunst og håndverk og andre praktiske fag. De har også utflukter for samlet gruppe, og dette sikrer at det sosiale ivaretas. Ikke på samme måte på ved vanlig skolegang, men de får sosial trening. Her er både det faglige og det sosiale nøye planlagt, og det fungerer bra. I Norge har vi ikke noe som ligner på dette, og det vil i praksis si at barn kan sitte alene med en person på en knaus i ti år - satt på spissen. Barnet får da bare EN lærerfigur å forholde seg til, og selv om det er en utdannet lærer så vil barnet være prisgitt denne personen i mange år. Barn bør få møte flere lærere i løpet av skolegangen sin, for variasjon både faglig og personlig. Det er helt umulig å sammenligne amerikanske forhold med norske, det er som å sammenligne epler og appelsiner. Hjemmeundervisning er ikke tilrettelagt på samme måte selv om det du nevner høres flott ut 9
FrkHumle Skrevet 20. februar 2017 #6198 Skrevet 20. februar 2017 2 timer siden, Onbothsides skrev: Men JEG kjenner barn som driver med aktiviteter som er ekstreme. Så selv om du ikke har den viten så betyr det ikke at det ikke fins. Ja barn må også bære slike konsekvenser for foreldrenes valg, men husk at det er jo dere som har holdningen som sier at dette kan jo kun gå galt. Dere har jo null (!) rom for at dette går helt fint. Når til og med barnevernet skal dras inn i outfitbilder av en 5åring så kan Hegner ikke annet enn å sende en tanke til barna som lever i alkoholiserte voldelige hjem. Dette tror jeg ikke noe på. Jeg vil gjerne høre eksempler på hva du klassifiserer som ekstremsport. Sjelden jeg ser barn drive med basehopping for å si det sånn. Motocross er det noen barn som driver med, men det er først lenger opp i alder at de kjører med så sterke motorer at det er en reell fare for skader. Til alle dere andre som diskuterer mot @Onbothsides, hun har egentlig drept alle sine argumenter i tråden om bloggerbarna, sitat: Om et barn blir avbildet i en blogg så er det nødvendigvis sjelden for barnets beste - men også like sjelden mest sannsynligvis ikke til skade. Og som alle vet, man skal som mor og far handle etter barnas beste. Denne brukeren har altså slått fast at blogging om barn nødvendigvis sjelden er til det beste for barnet, ergo noe man ikke skal gjøre. Man kan ganske enkelt henvise henne til eget sitat hver gang hun forsvarer noe av dette 19
Gjest Onbothsides Skrevet 20. februar 2017 #6199 Skrevet 20. februar 2017 (endret) 11 timer siden, FrkHumle skrev: Dette tror jeg ikke noe på. Jeg vil gjerne høre eksempler på hva du klassifiserer som ekstremsport. Sjelden jeg ser barn drive med basehopping for å si det sånn. Motocross er det noen barn som driver med, men det er først lenger opp i alder at de kjører med så sterke motorer at det er en reell fare for skader. Til alle dere andre som diskuterer mot @Onbothsides, hun har egentlig drept alle sine argumenter i tråden om bloggerbarna, sitat: Og som alle vet, man skal som mor og far handle etter barnas beste. Denne brukeren har altså slått fast at blogging om barn nødvendigvis sjelden er til det beste for barnet, ergo noe man ikke skal gjøre. Man kan ganske enkelt henvise henne til eget sitat hver gang hun forsvarer noe av dette Her er en teskje; det er ikke til barnets beste å spise sjokolade, men selvsagt får det sjokolade. Ofte. Det er skadelig, rettelse; det kan være skadelig for barn å spille dataspill, men "alle" barn gjør det. Sjokolade er mindre farlig enn dataspill, hvor eksponering havner oå skalaen har jeg ikke sett noe dokumentasjon eller forskning på. Alle handlinger en forelder tar er ikke alltid mtp barna, det hender seg at noen valg påvirker barna og dette må de leve med. Mange barn må tilbringe tid med en voldelig far også, fordi det er barnets rettighet-det er neppe til barnets beste. Men, det er loven som lar barnet være der. Endret 21. februar 2017 av Onbothsides Innlegg ryddet for brukerdebatt
Gjest Onbothsides Skrevet 20. februar 2017 #6200 Skrevet 20. februar 2017 44 minutter siden, FrkHumle skrev: Dette tror jeg ikke noe på. Jeg vil gjerne høre eksempler på hva du klassifiserer som ekstremsport. Sjelden jeg ser barn drive med basehopping for å si det sånn. Motocross er det noen barn som driver med, men det er først lenger opp i alder at de kjører med så sterke motorer at det er en reell fare for skader. Til alle dere andre som diskuterer mot @Onbothsides, hun har egentlig drept alle sine argumenter i tråden om bloggerbarna, sitat: Og som alle vet, man skal som mor og far handle etter barnas beste. Denne brukeren har altså slått fast at blogging om barn nødvendigvis sjelden er til det beste for barnet, ergo noe man ikke skal gjøre. Man kan ganske enkelt henvise henne til eget sitat hver gang hun forsvarer noe av dette Og ekstremsport, ja feks motocross. Har drept flere unge i Sverige! Og skadet mange i Norge, livstruende. Men også skateboard, og snowboard har i det siste drept og skadet. Og andre sporter som er ekstreme men som ikke hat skadet men som kan skade. Som eksponering av barn i media 😉
Fremhevede innlegg