Tilma Skrevet 14. august 2016 #5281 Del Skrevet 14. august 2016 23 minutter siden, snowcrystal skrev: Dette fikk meg til å tenke litt. Eller undre, om du vil. Om du meldte deg ut av nyhetsbrevene til firmaet Shoppic, så fikk e-post av representanten som driver et annet selskap/blogg (altså bloggeieren MTM), så betyr det at disse to deler/utveksler e-post opplysninger? Er dette lovlig Datatilsynet? Just asking... er FULT mulig jeg tar feil nå. Men er de ikke plikte til og opplyse om mailadressene blir sendt videre til andre? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snowcrystal Skrevet 14. august 2016 #5282 Del Skrevet 14. august 2016 2 minutter siden, Tilma skrev: er FULT mulig jeg tar feil nå. Men er de ikke plikte til og opplyse om mailadressene blir sendt videre til andre? Her er jeg også på tynn is. Jeg har meget begrensede kunnskaper om reglene rundt personvern/utlevering av opplysninger på dette feltet og regelverket for øvrig. Er jo for så vidt logisk det du sier. Jeg skulle nesten anta at man må godkjenne det dersom en virksomhet ønsker å videresende e-post adressen din? Her brukes jo e-post adressene til salg/markedsføring. Ellers kan jo virksomheter spre opplysninger de sitter på i høyre og venstre? Jeg er ikke den som har mest kunnskaper om dette... Men, dette fremstår som veldig suspekt for meg (!). Dette er antakeligvis (eller dessverre) nok et moment vedr. yrket blogging/bloggdrift som myndighetene overhodet ikke har noen kontroll på. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 14. august 2016 #5283 Del Skrevet 14. august 2016 32 minutter siden, snowcrystal skrev: Er dette lovlig Datatilsynet? Just asking... 8 minutter siden, Tilma skrev: er FULT mulig jeg tar feil nå. Men er de ikke plikte til og opplyse om mailadressene blir sendt videre til andre? Fra datatilsynet.no. Til info så går e postadresse under personopplysninger. (https://www.datatilsynet.no/personvern/personopplysninger/) Sitat Plikt til å informere om bruk av opplysninger Dersom virksomheten behandler personopplysninger om deg, har de plikt til å på eget initiativ først informere deg om: navn og adresse på den virksomheten som er ansvarlig for behandlingen (behandlingsansvarlig) formålet med behandlingen - hvorfor samles opplysningene inn? opplysningene vil bli utlevert til andre, og i så fall hvem det er frivillig å gi fra seg opplysningene hvor lenge opplysningene blir lagret annet som gjør at de registrerte kan ivareta rettighetene sine, for eksempel retten til innsyn, retting og sletting Denne informasjonsplikten gjelder både når opplysningene samles inn direkte fra enkeltpersoner, og når opplysningen er hentet fra en tredjepart. Virksomheten trenger likevel ikke å informere de som er registrert dersom det er klart at de kjenner til bruken av personopplysninger fra før, eller dersom innsamlingen av personopplysninger er fastsatt i i lov. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snowcrystal Skrevet 14. august 2016 #5284 Del Skrevet 14. august 2016 2 minutter siden, penny_ skrev: Fra datatilsynet.no. Til info så går e postadresse under personopplysninger. (https://www.datatilsynet.no/personvern/personopplysninger/) Takker 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sashimi Skrevet 14. august 2016 #5285 Del Skrevet 14. august 2016 (endret) Jeg trykte på "unsuscribe" fra Shoppic igår, idag fikk jeg mail fra Anna. Jeg blir så irritert! De sier at de har ingenting med hverandre å gjøre (bloggen og shoppic), men hvordan i all verden har Anna fått tak i epost-adressen til alle oss som har fått mail? Jeg har aldri meldt meg på noe konkurranse på bloggen hennes, men det har jeg på Shoppic. Er det i det hele tatt lov å dele opplysningene våre med andre? det er jo forskjellige firma. Endret 14. august 2016 av sashimi skrivefeil x100 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 14. august 2016 #5286 Del Skrevet 14. august 2016 Håper noen kontakter forbrukerrådet. En annen ting jeg reagerte på.. Shai, i den mailen noen fikk. Hvorfor ble det reklamert om gratis prøvepakke fra shai? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulillerunde Skrevet 14. august 2016 #5287 Del Skrevet 14. august 2016 Jeg skjønner ingenting om ikke den elendige merkingen av reklame i innleggene hennes ikke blir tatt tak i! Retningslinjene sier jo at det tydelig skal merkes som reklame/spons, og at skriften skal være lik skriften ellers i innlegget, men det er det vist utrolig vanskelig å følge. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summ Skrevet 14. august 2016 #5288 Del Skrevet 14. august 2016 Hva syns folk om det nye navnet egentlig? Jeg syns det passet dårlig inn i gjengen. Navnet Lucas er så oppbrukt, at jeg ikke bryr meg engang på en måte. Det er kjedelig og tamt. Når jeg så videoen ville jeg spole tilbake og håpe på en annen slutt... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulillerunde Skrevet 14. august 2016 #5289 Del Skrevet 14. august 2016 3 minutter siden, Summ skrev: Hva syns folk om det nye navnet egentlig? Jeg syns det passet dårlig inn i gjengen. Navnet Lucas er så oppbrukt, at jeg ikke bryr meg engang på en måte. Det er kjedelig og tamt. Når jeg så videoen ville jeg spole tilbake og håpe på en annen slutt... Kjedelig og tamt er vel ganske beskrivende på generell basis her.... 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 14. august 2016 #5290 Del Skrevet 14. august 2016 46 minutter siden, Summ skrev: Hva syns folk om det nye navnet egentlig? Jeg syns det passet dårlig inn i gjengen. Navnet Lucas er så oppbrukt, at jeg ikke bryr meg engang på en måte. Det er kjedelig og tamt. Når jeg så videoen ville jeg spole tilbake og håpe på en annen slutt... Lukas/Lucas var det 5. mest brukte guttenavnet i Norge i 2015 ssb.no/navn 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fima Skrevet 14. august 2016 #5291 Del Skrevet 14. august 2016 Som regel når man er med på en konkurranse på nettet trykker man på en sånn "bekreftelsesboks" der man godkjenner vilkår og sånt. På den linken er det ofte ganske mange listet opp som mottaker av e-postadressene til de som godkjenner. Derfor får man Mail fra flere forskjellige aktører. Synes allikevel det er feil av henne å bruke babyen og dens navn for å lokke lesere til bloggen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjær Skrevet 14. august 2016 #5292 Del Skrevet 14. august 2016 30 minutter siden, Summ skrev: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
globalagogo Skrevet 15. august 2016 #5293 Del Skrevet 15. august 2016 Jeg syns de tre navnene passer fint sammen jeg, kanskje hun ønsker å ha navn som går greit å uttale i mange land? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summ Skrevet 15. august 2016 #5294 Del Skrevet 15. august 2016 1 minutt siden, globalagogo skrev: Jeg syns de tre navnene passer fint sammen jeg, kanskje hun ønsker å ha navn som går greit å uttale i mange land? Det har hun sagt før, men da har hun endel å velge i også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boneli Skrevet 15. august 2016 #5295 Del Skrevet 15. august 2016 Det var 30 sekunder jeg aldri får tilbake.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boneli Skrevet 15. august 2016 #5296 Del Skrevet 15. august 2016 Om dere ønsker å diskutere navnet: 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulzzang Skrevet 15. august 2016 #5297 Del Skrevet 15. august 2016 Alt dette navnetullet fikk vekk fokuset fra det som virkelig var kritikkverdig,nemlig at hun lar lurt til seg flere hundre epostadresser for å sende ut spam for både shoppic og bloggen sin. Er det flere som synes at dette er en litt uetisk måte å sikre seg førsteplass? Da har hun folk som uansett klikker seg inn på bloggen og pengene fra annonsørene hover jo bare inn. 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 15. august 2016 #5298 Del Skrevet 15. august 2016 Lucas passer inn med de to andre. Hadde de kommet med Håvard, Kåre, Martin eller noe annet 90-talls navn, eller urnorskt navn, da hadde jeg reagert. Men nå har de jo topp 20 navn på de to andre. Internasjonale navn. Lucas passer da inn. Selv så liker jeg ikke Lucas. Lucas er en hund. Kjenner to Lucas'er som er hunder og vet om to til. Men det er en annen sak. Noen ser på Raymond som harry, volvo 240 og børning på bensinstasjonen. Mens noen tenker på noe helt annet. Slik er det med navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frksølekopp Skrevet 15. august 2016 #5299 Del Skrevet 15. august 2016 37 minutter siden, Ulzzang skrev: Alt dette navnetullet fikk vekk fokuset fra det som virkelig var kritikkverdig,nemlig at hun lar lurt til seg flere hundre epostadresser for å sende ut spam for både shoppic og bloggen sin. Er det flere som synes at dette er en litt uetisk måte å sikre seg førsteplass? Da har hun folk som uansett klikker seg inn på bloggen og pengene fra annonsørene hover jo bare inn. Dette er mer interessant og mer relevant for trådens hensikt. Det må jo være i mer eller mindre grad ulovlig å dele e-post med Shoppic. Jeg hadde ikke likt det dersom jeg hadde meldt meg på kundeklubben til HM så fikk jeg masse Mail fra Cubus... Det er meget uetisk, sleipt og rett å slett juks på er vis. Syntes dere som har disse mailene burde sende til Forbrukerrådet, Datatilsynet eller hvem som tar seg av slikt. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 15. august 2016 #5300 Del Skrevet 15. august 2016 Tråden er ryddet for spekulasjoner, persondebatt, diskusjon rundt barn og svar til dette. Kragebein, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg