Gå til innhold

mammatilmichelle

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Puny skrev:

Nei man kunne fått litt økt kunnskap om denne veldig vanlige lærevansken. Kanskje kunne man fått folk som deg (som tydeligvis tror det er smittsomt) til å lære noe nytt :P Kanskje kunne hun gjort noe godt med bloggen sin, og en 12åring som sliter med det samme kunne fått litt selvtillit og fremtidstro. "Kan Anna som strever så mye med rettskrivingen leve av å skrive en blogg, kanskje jeg greier å fullføre 7. klasse." hvem vet...?

Jeg tror aldeles ikke at dysleksi smitter. Kanskje den 12-åringen som sliter finner ut at hun bare kan sette i gang med barneproduksjon i stedet for å pugge norsk, det flotte forbildet Anna lever jo fett på det... Det finnes så mange hjelpemidler, så hvorfor levere et makkverk av en blogg? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Basilen skrev:

når man lever av å skrive så er det faktisk så mye forlangt at man faktisk leverer en god tekst, det gjør jo svært få bloggere.. jeg klarer ikke å anerkjenne blogging som et yrke så lenge det bare er clickbait, dobbelmoral, utlevering av andres privatliv og sist men ikke minst elendig skrevet. 

Hvorfor skulle hun det? Hun skriver elendig og blir ikke straffet for det. Stadig på topp 3. Clickbait, utleveringer, "sexavsløringer", u name it, dette funker jo for henne. Det er faktisk hennes blogg og hun har all rett til å skrive så elendig hun bare vil...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Puny skrev:

Hvorfor skulle hun det? Hun skriver elendig og blir ikke straffet for det. Stadig på topp 3. Clickbait, utleveringer, "sexavsløringer", u name it, dette funker jo for henne. Det er faktisk hennes blogg og hun har all rett til å skrive så elendig hun bare vil...

du må gjerne lese den fordummende bloggen hennes, men jeg gjør ikke det. Jeg forventer mer hvis jeg skal være med å bidra at hun skal leve av å levere elendige tekster i dagbok sjangeren. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Miss Marble skrev:

Jeg tror aldeles ikke at dysleksi smitter. Kanskje den 12-åringen som sliter finner ut at hun bare kan sette i gang med barneproduksjon i stedet for å pugge norsk, det flotte forbildet Anna lever jo fett på det... Det finnes så mange hjelpemidler, så hvorfor levere et makkverk av en blogg? 

Fint, men da er det ganske sleivete å skrive at  "vi hadde fått en hel generasjon med ungdommer som gir faen i å uttrykke seg bra skriftlig" hvis hun hadde frontet dysleksien sin. 

Nettopp fordi man kan kritisere Anna som forbilde for unge barn, hadde det vel vært  fint om hun kunne stått frem som et godt forbilde her og være åpen om det hun sliter med. 

Nettopp slike holdninger som at "det finnes mange hjelpemidler, så hvorfor så dårlig til å skrive" er slike holdninger jeg vil til livs. Var det så enkelt at hvis man bare får rett hjelpemiddel  så er problemet løst, ville det jo vært topp. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Basilen skrev:

du må gjerne lese den fordummende bloggen hennes, men jeg gjør ikke det. Jeg forventer mer hvis jeg skal være med å bidra at hun skal leve av å levere elendige tekster i dagbok sjangeren. 

Og det er jo helt fint. Tro det eller ei, men jeg leser ikke bloggen hennes jeg heller. Jeg undrer meg også over hvorfor folk gidder, men konklusjonen må jo være at folk ikke bryr seg om dårlige formuleringer og rettskriving. Det er ikke for å lese en god tekst at de klikker seg inn...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "forretningskvinne" som driver bloggbussines må da kunne påkostet seg et rettskrivningsprogram på Mac'en sin ? 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Viking-girl skrev:

En "forretningskvinne" som driver bloggbussines må da kunne påkostet seg et rettskrivningsprogram på Mac'en sin ? 

absolutt, og det kan godt være hun har det. Kanskje har hun utvidet retteprogram for dyslektikere også, men det løser jo ikke hele problemet. Nå vet ikke jeg hvor hardt Anna er rammet, men enkelte med dysleksi kan streve mye med rettskrivning selv med gode kompensatoriske hjelpemidler.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Puny skrev:

men nå har hun dysleksi da. Det er vel ikke noe hun kan noe for? Jeg fatter ikke at dette er et tema som kommer igjen og igjen i tråder om henne. Hun strever og roter noe grassalt med å uttrykke seg skriftlig, dette har tydeligvis ingen innvirkning på hennes lesertall da hennes lesere tydeligvis ikke bryr seg. Hun kunne fått noen til å lese korrektur for seg, men hvorfor skulle hun det? Stadig topp 3 på listen, og hennes manglende rettskrivningsferdigheter holder henne tydeligvis ikke tilbake...

Rettskriving og dårlig språk generelt er et problem i mange av bloggene med flest lesere. Det viser vel strengt tatt at de som leser rosabloggere ikke er ute etter kvalitetslitteratur. Men jeg syns det er merkelig at noen kan ha så lite yrkesstolthet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Rosalie skrev:

Rettskriving og dårlig språk generelt er et problem i mange av bloggene med flest lesere. Det viser vel strengt tatt at de som leser rosabloggere ikke er ute etter kvalitetslitteratur. Men jeg syns det er merkelig at noen kan ha så lite yrkesstolthet. 

Nå skal jeg ikke uttale meg om andre bloggere, men jeg syntes det er tøft av Anna å velge å satse på å leve av skriftlig arbeid, selv med hennes begrensninger. Man må jo regne med at hun er klar over det selv, og at hun velger å ikke fokusere på det. "Rettskrivningen får bli som det blir, men jeg lar meg ikke holdes tilbake fra å gjøre det jeg vil med livet mitt på grunn av dysleksi."  fint for henne, det er valgfritt å gidde å lese det... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest gjennom hele tråden, bare de siste trådene. Lurer på hvorfor hun ikke har kontakt med familien sin? Hun skriver jo ofte (ihvertfall de gangene jeg har lest bloggen) at hun er skuffet over familien. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Puny skrev:

Nei man kunne fått litt økt kunnskap om denne veldig vanlige lærevansken. Kanskje kunne man fått folk som deg (som tydeligvis tror det er smittsomt) til å lære noe nytt :P Kanskje kunne hun gjort noe godt med bloggen sin, og en 12åring som sliter med det samme kunne fått litt selvtillit og fremtidstro. "Kan Anna som strever så mye med rettskrivingen leve av å skrive en blogg, kanskje jeg greier å fullføre 7. klasse." hvem vet...?

"Kan Anna som strever så mye med rettskrivingen leve av å skrive en blogg, trenger kanskje ikke jeg fullføre å fullføre 7. klasse." skulle det vel stå?:tongue:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg blander med en annen kjent person nå,eller er det slik at Anna aldri har fått diagnosen dysleksi,men har "diagnostisert" seg selv? Kan være jeg blander altså.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Anna og Jan tydeligvis samarbeider om bloggen, så burde det jo ikke være så vanskelig å be han om å lese gjennom en tekst for henne. Folk som ikke har dysleksi bør jo klare å se skrivefeil og dårlige formuleringer. Finnes selvfølgelig unntak der også, men stort sett kan det vel ikke være så vanskelig. Hun bruker ikke akkurat de mest avanserte ordene.

Endret av Aintnofun
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Galaxy X
12 minutter siden, Aintnofun skrev:

Siden Anna og Jan tydeligvis samarbeider om bloggen, så burde det jo ikke være så vanskelig å be han om å lese gjennom en tekst for henne. Folk som ikke har dysleksi bør jo klare å se skrivefeil og dårlige formuleringer. Finnes selvfølgelig unntak der også, men stort sett kan det vel ikke være så vanskelig. Hun bruker ikke akkurat de mest avanserte ordene.

Desverre er ikke Jan stort bedre språklig :heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, sweety pie skrev:

Har ikke lest gjennom hele tråden, bare de siste trådene. Lurer på hvorfor hun ikke har kontakt med familien sin? Hun skriver jo ofte (ihvertfall de gangene jeg har lest bloggen) at hun er skuffet over familien. 

Lurer jeg å på...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, sukkerspinnn skrev:

"Kan Anna som strever så mye med rettskrivingen leve av å skrive en blogg, trenger kanskje ikke jeg fullføre å fullføre 7. klasse." skulle det vel stå?:tongue:

Nei det skulle det ikke. Man kan si mye om Anna som forbilde både med tanke på tenåringsgraviditet og eksponering av barn, men å se henne trosse lese og skrivevansker sine greier jeg ikke se som noe negativt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 timer siden, Jenten19 skrev:

Lurer jeg å på...

Hun har sagt at hun ikke har lov til å fortelle noe om dette enda,men at hun vil dele det når rettssaken er over. Hun har forøvrig skrevet et innlegg før om at faren var voldelig osv. Innlegget: http://mammatilmichelle.blogg.no/1464018083_jeg_kan_aldri_tilgi_d.html

Ryddet for spekulasjon.

Edie, mod.

Endret av Edie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Arabella3 skrev:

Mulig jeg blander med en annen kjent person nå,eller er det slik at Anna aldri har fått diagnosen dysleksi,men har "diagnostisert" seg selv? Kan være jeg blander altså.

Akkurat det at hun har lese og skrivevansker kan vel ikke være så vanskelig å tro på? Men her har hun i alle fall skrevet om det: http://mammatilmichelle.blogg.no/1442825375_jeg_var_den_verste_i_.html

"jeg hadde lese og skrivevansker gjennom hele skolegangen min, og kunne aldri forestille meg å skrive tusenvis av ord frivillig hver eneste dag ..." 

PS: Hun skriver for øvrig også "Jeg har ennå den dag i dag noen som leser gjennom blogginnleggene mine før posting, og retter opp skrivefeil. Det har jeg alltid hatt."

Den personen tror jeg ikke jeg ville gitt noen julebonus...

Endret av Puny
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Puny skrev:

Akkurat det at hun har lese og skrivevansker kan vel ikke være så vanskelig å tro på? Men her har hun i alle fall skrevet om det: http://mammatilmichelle.blogg.no/1442825375_jeg_var_den_verste_i_.html

"jeg hadde lese og skrivevansker gjennom hele skolegangen min, og kunne aldri forestille meg å skrive tusenvis av ord frivillig hver eneste dag ..." 

PS: Hun skriver for øvrig også "Jeg har ennå den dag i dag noen som leser gjennom blogginnleggene mine før posting, og retter opp skrivefeil. Det har jeg alltid hatt."

Den personen tror jeg ikke jeg ville gitt noen julebonus...

Det innlegget var skrevet i september 2015, og da var det mora som rettet innleggene. Nå har hun jo som kjent ikke lengre kontakt med henne. Hvorfor ikke blir kun spekulasjoner, men jeg tror alle som har fulgt med har sine tanker.

Synes forøvrig skrivespråket var langt bedre på den tiden, så jeg synes mora hadde fortjent den julebrusen alikevel.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som syns det er helt greit med alle skrivefeil...hadde det vært helt greit i en bok dere har kjøpt i bokhandelen også?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...