Gå til innhold

Irriterende rødming

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke huske at dette har plaget meg særlig før, men nå i det siste har jeg begynt å rødme i alle tenkelige og utenkelige situasjoner. Det trenger ikke å være en ekkel, klein eller flau situasjon engang.

Jeg har naturlig en litt rødaktig farge i ansiktet, og flere har tidligere påpekt/ertet med at nå blir thinkywinky rød. Når jeg hører slikt fører det til at jeg virkelig rødmer. Dette har ført til at jeg går rundt og er "redd" for å rødme. Som igjen fører til at jeg rødmer oftere.

Jeg er i midten av tyveårene (ja, nærmer meg vel mer slutten, men det er jo irrelevant), og elsker egentlig oppmerksomhet. Nå har jeg kommet dit at oppmerksomhet, selvpåført eller fra andre, gjør meg ukomfortabel.

Dette har begynt å plage meg, og jeg lurer derfor på om dere har noen råd?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har desverre ikke noe råd, jeg sliter med dette selv. Jeg rødmer om jeg tiltrekker "for mye" oppmerksomhet f.eks rundt lunsjbordet på jobb, når jeg f.eks forteller om noe om meg selv. Går oftere bra om jeg forteller om noe jeg har lest/sett på tv.... fryktelig slitsomt, og irriterende :sur:

Anonymous poster hash: 656fd...950
Skrevet

Jeg hadde en periode hvor jeg rødmet over absolutt alt rundt da jeg begynte på ungdomsskolen. Jeg husker jeg hatet det, spilte ingen rolle hva folk sa, jeg ble helt rød.

Men heldigvis gikk det over etter ett halvt årstid til meg.. da var jeg glad for å si det sånn, haha :P

AnonymBruker
Skrevet

Me too! Tror det blant annet er fordi huden i ansiktet mitt er tynn og lys, så det vises veldig godt, men selvfølgelig er det en reaksjon på stress også. Har blitt mobbet for dette når jeg var liten, noe som forverret problemene. Ble jo mer redd for å rødme = stress = rødming = skam = enda mer rødming. Er veldig stresset i sosiale sammenhenger, rødmer veldig mye da. Hater det virkelig, og syns det er ubehagelig med tykk sminke i ansiktet. Skulle ønske det var noe annet som kunne "kurert" det.

Anonymous poster hash: e10d9...7ab
  • Liker 1
Gjest Vevila
Skrevet

Jeg også slet skiiikkelig med dette en periode i ungdomstiden. Ikke noe særlig når man sliter med sosial angst fra før. Det som hjalp var faktisk noen piller jeg fikk av en homeopat som mamma dro meg med til.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg også rødmet mye da jeg gikk på skolen, om læreren spurte meg noe i timen og jeg fikk oppmerksomhet og skulle prate, også ved lunsjbordet på jobb nå hender det seg, for jeg er "hun som blir så rød", det synes alle er så morsomt, så.. om å gjøre meg rød da! Er så plagsomt.

Vet ikke jeg, kan ha noe ubevisst med selvtilliten å gjøre tror jeg. Nå som jeg er i ny jobb, noen år eldre og kanskje mer sikker på megselv rødmer jeg mindre. Men hender seg forsatt ja.

Sliter litt med huden, tror det har litt med saken å gjøre. :)

Føler jeg må ha farge, takk gud for selvbruning. Føler det vises mye mindre da :P

Anonymous poster hash: 85758...d5a

AnonymBruker
Skrevet

Uff, kjenner til problemet.. Sitter i kassa på butikk, og dersom jeg gjør en feil, eller bare at jeg må ringe på noen for et eller annet som fører til venting med kø som stirrer på meg rødmer jeg skikkelig. Så innser jeg at alle ser det, og blir enda rødere....

Anonymous poster hash: f5bb4...f4d
Skrevet

Uff, kjenner til problemet.. Sitter i kassa på butikk, og dersom jeg gjør en feil, eller bare at jeg må ringe på noen for et eller annet som fører til venting med kø som stirrer på meg rødmer jeg skikkelig. Så innser jeg at alle ser det, og blir enda rødere....

Anonymous poster hash: f5bb4...f4d

Offh, been there, done that! :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) du bør ta tak i problemet fortest mulig, det høres ut som begynnende sosial angst.

Anonymous poster hash: c3bb3...9b4
AnonymBruker
Skrevet

Velkjent problem dette ja! Tør selv nesten ikke ta ordet i lunsjpausen eller noe lenger, eller rekke opp hånda og be om ordet under et møte eller i et forum. Av en eller annen grunn kjenner jeg da varmen bre seg i ansiktet og jeg blir rød. Det er så kjipt, det er jo ikke slik at jeg er SÅ sjenert. Men rødmen fører til at jeg unngår disse situasjonene, og da blir det en ond sirkel.

Anonymous poster hash: 15b9f...c20
Skrevet

Godt å høre at flere har denne utfordringen.

Hadde jeg vært en sjenert fjortiss hadde det vært en ting, men jeg er jo voksen!

Heldigvis er det nok langt unna sosial angst, som Anonym Bruker foreslår. Jeg er nok en av de mest utadvente og sosiale på jobb, vanligvis. Jeg prøver også å bare gi faen, men det er jaggu ikke lett. Håper det går over, og skal også prøve trikset om å få mer farge i ansiktet slik at det ikke vises så godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...