AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #1 Skrevet 16. juni 2014 Har ett barn på 2,5 år, som skal på ferie med pappaen sin for første gang. Kun en uke, men det er nok med tanke på alder. Barnet har god kontakt med pappa, og jeg stoler på han. Problemet er dog hans nye dame. De har en baby på tre mnd. Hun får oppfølging fra psykisk helsevern pga depresjon og ustabile følelser. Lege har sendt inn henvisning til psykiatrisk. I følge min eks er hun vanvittig mye opp og ned. Alt ifra å bade baby og være lykkelig, til så å sitte å amme og bare ville dø. Helsevesenet ville at pappa skulle ta over permisjonen og sykemelde mor, slik at ting ble mer stabilt for barnet. Hun vil tydeligvis ikke ta medisiner, da hun har ett dårlig forhold til dette da en av foreldrene hennes tar endel medisiner. Jeg har dårlig erfaring med diverse psykiske diagnoser fra familie og venner. En i familien hang seg, til tross for at vedkommende sa ifra fler ganger, og vi trodde ikke på det. Dette var i tillegg en god venn for meg. Min bestevenn endte opp på ahus to ganger etter pille-inntak. Selv om pappa skal være hoved-omsorg person i ferien, blir jeg veldig stresset med tanke på at mitt lille barn på 2,5 skal være i en såpass "spent" situasjon. Kjenner jeg har mest lyst til å si at han får reise med vårt barn alene, slik at de får en far-sønn opplevelse. Dette vet jeg blir galt i forhold til henne, da hun mest sannsynlig vil føle seg "utenfor". Er litt rådløs, noen som kan hjelpe?Anonymous poster hash: 9d3ae...ee5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #2 Skrevet 16. juni 2014 Kan høres ut som mor har en fødselsdepresjon. Tror ikke det er så lurt at fat reiser fra henne og babyen når hun sliter som hun gjør. Kan dere utsette barnets ferie hos far? Anonymous poster hash: 0f9b6...df9 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #3 Skrevet 16. juni 2014 Litt usikker, men for mitt vedkommende er ikke det så viktig. Det som er viktig er å beskytte barna for psykiske påvirkninger. Lurer også på hvordan hun skal takle en på tre mnd og 2,5 åring en hel uke. Jeg kjenner virkelig motstand i meg på dette, og har mest lyst å si til far at han får ta hånd om situasjonen hjemme, og avlyse ferie. Samtidig så blir jo dette litt feil, for barna skal jo også ha sitt. TSAnonymous poster hash: 9d3ae...ee5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #4 Skrevet 16. juni 2014 Det er ikke fødselsdepresjon, det startet midt i svangerskapet. TSAnonymous poster hash: 9d3ae...ee5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #5 Skrevet 16. juni 2014 Hva med å droppe ferien akkurat i år, er det en mulighet? Det føles feil å anbefale mindre samvær for barnet ditt, men denne situasjonen er så spesiell at jeg ikke ville ønsket avvik fra den vanlige rutinen. Å reise fra en ustabil deprimert mor blir helt galt, men ferie med baby og småbarn er ofte tøft det også. Ferien er ofte høysesong for problemer...Anonymous poster hash: 1e279...598 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #6 Skrevet 16. juni 2014 Hva med å droppe ferien akkurat i år, er det en mulighet? Det føles feil å anbefale mindre samvær for barnet ditt, men denne situasjonen er så spesiell at jeg ikke ville ønsket avvik fra den vanlige rutinen. Å reise fra en ustabil deprimert mor blir helt galt, men ferie med baby og småbarn er ofte tøft det også. Ferien er ofte høysesong for problemer...Anonymous poster hash: 1e279...598 Jeg glemte å tillegge at forholdet skranter, og at min eks fortsetter i forholdet kun pga den nye babyen. Altså enda mer "anspent", og det er rett og slett ikke bra miljø for barn.Anonymous poster hash: 9d3ae...ee5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #7 Skrevet 16. juni 2014 Kan jeg få spørre noen som vet her inne om hva det betyr når legen sender henvisning til psykiatrisk? Anonymous poster hash: 9d3ae...ee5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #8 Skrevet 16. juni 2014 Kan jeg få spørre noen som vet her inne om hva det betyr når legen sender henvisning til psykiatrisk?Anonymous poster hash: 9d3ae...ee5 Akkurat det kan være ganske udramatisk altså. Jeg synes du overdriver ganske mye, og du har faktisk ikke rett til å nekte far ferie med barnet sitt på dette grunnlaget. Du kan ikke bestemme over samværet hans. Anonymous poster hash: 7799a...3f7 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #9 Skrevet 16. juni 2014 Kan jeg få spørre noen som vet her inne om hva det betyr når legen sender henvisning til psykiatrisk? Anonymous poster hash: 9d3ae...ee5 Det trenger ikke bety at det er ille. Du skriver at dette oppsto i svangerskapet og da er det kanskje en svangerskapsdepresjon som ikke har løst seg eller gått over i en fødselsdepresjon. At mor er henvist til psykolog trenger ikke bety noe mer enn at mor har noe hun må få hjelp til å løse opp i. Svangerskaps- og fødselsdepresjon er ikke uvanlig. Mange opplever det og de fleste blir raskt bra igjen med litt hjelp. Anonymous poster hash: 0f9b6...df9
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #10 Skrevet 16. juni 2014 Akkurat det kan være ganske udramatisk altså. Jeg synes du overdriver ganske mye, og du har faktisk ikke rett til å nekte far ferie med barnet sitt på dette grunnlaget. Du kan ikke bestemme over samværet hans. Anonymous poster hash: 7799a...3f7 Og du ser tydeligvis ikke barnets beste, ei heller har mye erfaring med ekstremt deprimerte/psykisk syke mennesker. La vær og svar, hvis du ikke kan svare konstruktivt. TSAnonymous poster hash: 9d3ae...ee5 1
Gjest Magdalene Skrevet 16. juni 2014 #11 Skrevet 16. juni 2014 Ungen har jo en far som skal passe på. Så ser ikke problemet. Ungen din tar nok ikke skade av å se stemor deprimert.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #12 Skrevet 16. juni 2014 Det trenger ikke bety at det er ille. Du skriver at dette oppsto i svangerskapet og da er det kanskje en svangerskapsdepresjon som ikke har løst seg eller gått over i en fødselsdepresjon. At mor er henvist til psykolog trenger ikke bety noe mer enn at mor har noe hun må få hjelp til å løse opp i. Svangerskaps- og fødselsdepresjon er ikke uvanlig. Mange opplever det og de fleste blir raskt bra igjen med litt hjelp. Anonymous poster hash: 0f9b6...df9 Hun har oppfølging hjemme. Altså besøk fra helsevesenet. Min eks sier det ikke er fødselsdepresjon, men noe annet pga ustabil barndom og arvelig. Hun vil ikke ta medisin. Jeg vet ikke, jeg lever ikke i det forholdet. Men det å sende ett lite barn på 2,5 år på ferie sammen med noen som sitter og sier de vil dø, det sliter jeg med. Vil ikke tørre påstå det er dramatisk. Anonymous poster hash: 9d3ae...ee5
Ava Mae Skrevet 16. juni 2014 #13 Skrevet 16. juni 2014 (endret) Akkurat det kan være ganske udramatisk altså. Jeg synes du overdriver ganske mye, og du har faktisk ikke rett til å nekte far ferie med barnet sitt på dette grunnlaget. Du kan ikke bestemme over samværet hans. Anonymous poster hash: 7799a...3f7 Nei, hun har ikke rett til å nekte at far tar med barnet sitt på ferie, men hun har som barnets mor all rett til å være bekymret for barnet og ta dette opp med far. Noe jeg definitivt ville gjort selv om jeg hadde vært i trådstarters situasjon. Jeg ville snakket med han om det og spurt hva han selv mener. Jeg vil jo tro han er like opptatt av at barnet deres skal ha det bra og at han selv klarer å se om denne ferien er en god ide eller ikke. Har dere en god dialog dere i mellom så tror jeg han vil ha full forståelse for at spørsmålet kommer opp siden han allerede har vært ganske ærlig med deg. Prat med barnefar og få hans syn på saken så kan dere ta det deretter. Endret 16. juni 2014 av Ava Mae
super-s Skrevet 16. juni 2014 #14 Skrevet 16. juni 2014 Kan jeg få spørre noen som vet her inne om hva det betyr når legen sender henvisning til psykiatrisk?Anonymous poster hash: 9d3ae...ee5 Det betyr mest sannsynlig bare at hun blir henvendt til psykolog. Det kan også bety innleggelse på en dps, men det er veldig lite dramatisk. Blir man henvist til en innleggelse så er det ikke akutt fare for verken henne eller de rundt henne. Det er verre med en langvarig tvangsinnleggelse.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #15 Skrevet 16. juni 2014 Og du ser tydeligvis ikke barnets beste, ei heller har mye erfaring med ekstremt deprimerte/psykisk syke mennesker. La vær og svar, hvis du ikke kan svare konstruktivt. TSAnonymous poster hash: 9d3ae...ee5 Jeg har vært både svangerskaps- og fødselsdeprimert, og selv tatt initiativ til behandling. For meg høres dette tilfellet alvorlig ut, hun har jo suicidale tanker - eventuelt overdriver og bruker den ordlyden fordi hun vil ha respons fra mannen som kun fortsetter pga baby. Jeg personlig ville ikke tatt familieferien akkurat nå som hun er så dårlig, og finner det merkelig at far synes dette er en grei idè. Han bør ta over permisjon, hun bør i intensiv behandling og så får ungen din finne på noe annet gøy som ikke innebærer reising med han eller deg. Anonymous poster hash: bf983...1cd
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #16 Skrevet 16. juni 2014 Og du ser tydeligvis ikke barnets beste, ei heller har mye erfaring med ekstremt deprimerte/psykisk syke mennesker. La vær og svar, hvis du ikke kan svare konstruktivt. TSAnonymous poster hash: 9d3ae...ee5 Eh, jo. Jeg hadde en far som tok selvmord, og jeg har en eks-mann som har vært både akutt- og tvangsinnlagt på psykiatrisk en rekke ganger. Anonymous poster hash: 7799a...3f7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #17 Skrevet 16. juni 2014 Nei, hun har ikke rett til å nekte at far tar med barnet sitt på ferie, men hun har som barnets mor all rett til å være bekymret for barnet og ta dette opp med far. Noe jeg definitivt ville gjort selv om jeg hadde vært i trådstarters situasjon. Jeg ville snakket med han om det og spurt hva han selv mener. Jeg vil jo tro han er like opptatt av at barnet deres skal ha det bra og at han selv klarer å se om denne ferien er en god ide eller ikke. Har dere en god dialog dere i mellom så tror jeg han vil ha full forståelse for at spørsmålet kommer opp siden han allerede har vært ganske ærlig med deg. Prat med barnefar og få hans syn på saken så kan dere ta det deretter. Takk for det Jeg har snakket med han om at han kan få bo i vår leilighet, samt låne bilen. Sånn at de to får en fin ferie alene, men det ble galt i forhold til henne. Jeg prøver ikke å ødelegge noe som helst, men barnet mitt er det viktigste. Og denne settingen er noget annerledes. Anonymous poster hash: 9d3ae...ee5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #18 Skrevet 16. juni 2014 Eh, jo. Jeg hadde en far som tok selvmord, og jeg har en eks-mann som har vært både akutt- og tvangsinnlagt på psykiatrisk en rekke ganger. Anonymous poster hash: 7799a...3f7 Ok, beklager. Har du barn?Anonymous poster hash: 9d3ae...ee5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #19 Skrevet 16. juni 2014 Jeg har vært både svangerskaps- og fødselsdeprimert, og selv tatt initiativ til behandling. For meg høres dette tilfellet alvorlig ut, hun har jo suicidale tanker - eventuelt overdriver og bruker den ordlyden fordi hun vil ha respons fra mannen som kun fortsetter pga baby. Jeg personlig ville ikke tatt familieferien akkurat nå som hun er så dårlig, og finner det merkelig at far synes dette er en grei idè.Han bør ta over permisjon, hun bør i intensiv behandling og så får ungen din finne på noe annet gøy som ikke innebærer reising med han eller deg. Anonymous poster hash: bf983...1cd Akkurat. Takk. Jeg tenker kun på barnets beste. Anonymous poster hash: 9d3ae...ee5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #20 Skrevet 16. juni 2014 Det betyr mest sannsynlig bare at hun blir henvendt til psykolog. Det kan også bety innleggelse på en dps, men det er veldig lite dramatisk. Blir man henvist til en innleggelse så er det ikke akutt fare for verken henne eller de rundt henne. Det er verre med en langvarig tvangsinnleggelse. Hun har gått til psykolog siden midten av svangerskapet. Uansett så snakker jeg med far, og tar en avgjørelse på at en knall ferie får komme senere, når ting er tilbake til normalen. Tusen takk for svar alle sammen TSAnonymous poster hash: 9d3ae...ee5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå