Gå til innhold

Telttur alene med barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenkte å ta med mine to små på tre og seks år på telttur i sommer. Vi var på en liten tur i fjor med en overnatting. Turen var i og for seg koselig, men det var en del praktiske ting som ikke var på plass, dermed så ble det mye grining, sure miner osv.Jeg har helt klart mye som kan forbedres til neste gang. Bare dette med pakking, hvordan pakke, hva pakker jeg, hvordan organisere osv. Litt mer fokus på komfort, kanskje ha med oppblåsbare madrasser. Vi skal kjøre til campstedet så tenker at det er ok å ha med så man greier seg.

Teltet vi har er et firemannstelt til 500kr på jysk. Det er et eget rom framme ved inngangen for oppbevaring av bagasje. Tenker det funker for et par dager.

Jeg er litt usikker på bruk av primus og stormkjøkken. Hva er forskjellen? Hva er det beste å ha med? Hva med bål, hvis vi skal lage middag på bålet, f.eks steike kjøtt, da må man ha ei rist. Skal den rista ligge være høyt over flammene?

Forslag til mat og tips til tilbereding? Til alle måltider.

Ei venninne foreslo å pakke ned mye i plastkasser, lett å ha oversikt.

Jeg har så mye jeg lurer på men kommer ikke på alt akkurat nå. Jeg mottar ALT av tips og råd og erfaringer. Alt fra klær, praktiske løsninger ifht oppbevaring av klær osv, holde unna mygg og knott. Jeg har ikke fiskeutstyr, noen som vet om det på Europris funker?

Som sagt, jeg mottar ALT av ideer og tips. Håper å få til en koselig tur med de i år :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nå satset på grill til å lage mat på, enten engangs eller noe anna småtteri. Det er også noe ungene kan være med å legge på pølser og slikt. Jeg har vært på telttur med småunger i samme aldersgruppe tidligere og det er jo alle de standard tingene som var populært. Spøkelseshistorier tilpassa alderen.. Godt og varmt, pledd osv. Barn tar ofte veldig lett illusjoner, leker liksom. Du kan for eksempel si at teltet deres er på toppen av et stort fjell, eller at dere telter på en piratøy liksom.. Det å bygge opp om hele turen fungerer ofte veldig flott.

Du kan lage enkle fiskegreier til å fiske krabber for eksempel, da slipper du kjøpe noe stenger eller noe.

Når det kommer til det organisatoriske kan jeg ikke si så mye. Kan ikke se du nevnte hvor lenge du vil være borte heller.

Skrevet

Tusen takk for tips :) Jeg har jo som hovedmål og få fullført en natt, men delmål er jo at planlegging og tilrettelegging er såpass nøye gjennomført at vi kan være der i flere dager. Små praktiske bagateller skal ikke få være årsaken til at vi må dra der ifra. Dårlig planlegging kan fort resultere i frustrasjon, og da er løypa fort lagt altså :S

Håper på flere tips :D

AnonymBruker
Skrevet

Å pakke i plastkasser er smart. Det bruker vi, og da vet en hvor alt er.

Anonymous poster hash: 3a17d...e6f
Skrevet

Dersom du tenker å kjøre frem til canpingstedet kan du tenke annerledes enn om dere skal gå et stykke.

For to år siden var jeg på telttur med mine (da 7,6 og 4 år). Vi gikk ca 3 km før vi satte opp teltet ved et fjellvann.

Barna bar hver sin sekk med soveposen sin i, og litt klær.

Jeg bar telt, sovepose, luggeunderlag til alle, klesskift og mat.

Tenk enkelt.

På telttur tenner man bål, og griller pølser. Ingen grunn til å styre med stormkjøkken eller engangsgriller.

Et brød(eller to) med tubeost, makrell på tube, el.l er veldig praktisk til frokost og kvelds.

Gode klær og sko er veldig viktig!

Om man er udrevne telt-turister, så venter man med å dra på tur til det er meldt pent vær.

Og husk tursag, kniv, myggmiddel, solkrem og fiskestang (den fra europris fungerer garantert bra nok om man ikke er kresen)

Skrevet

Tusen takk! :) Dersom dersom vi ønsker å lage mat som krever kaseroller, tips til hvordan vi på enklest mulig gjør det på et bål? Er det en fordel å ha et stativ som kan stå over bålet med mulighet for oppheng eller? Bygge opp med steiner for så å legge over en rist? Jeg er virkelig helt blank her :vetikke:

Skrevet

Ingen friluftsfamilier på forumet som har ett eller annet å skyte inn her? :)

Skrevet

Steiner og en rist funker fint til det. Eller bare sette kjelen nedi bålet hvis det er en jern gryte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...