Gå til innhold

Backpacker for første gang

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her inne som har vært på backpacker tur og kan gi noen tips på hvor man starter helt fra starten?

Hvor bør man dra første gang?

Er det noe man bør huske og tenke på?

Håpet egentlig og være borte i 1-2år første gangen..

Penger er ikke et tema

Anonymous poster hash: e9597...f88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor ønsker du å dra da?

AnonymBruker
Skrevet

Beste stedet å dra på backpackertur første gang må da være norden?

Anonymous poster hash: bdd21...064
Skrevet

Ja, flere ganger. Har du så god tid, kan du jo reise jorda rundt 3 ganger. Start med interrail i Europa. Videre til afrika, husk å reise på safari.videre til india. Så sør-øst asia. Her er det veldig behagelig og enkelt og billig å være. Så Australia, latin Amerika og roadtrip i USA.

siden du har så god tid,kan du velge å bo et eller flere steder i lengre perioder eller jobbe frivillig. Veksle mellom Åbo på hostel, hotell og homestays. I australia kan du til og med jobbe litt, der er det like dyrt som Norge.

ikke glem cuba, Japan og India, fordi det et veldig kule land!

Skrevet

Og kambodsja, Vietnam, Laos.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært på den typiske backpacker-turen, men jeg har reist en god del på andre måter, som å leie en leilighet å bli værende i alt mellom et par uker og et år. Akkurat nå sitter jeg faktisk i en leilighet på en ås med utsikt over en små-by i Europa, og har vært her et par måneder.

Hvis jeg hadde planer om å reise i et par år uten økonomiske restriksjoner, så er det akkurat slik jeg ville gjort det. Kjøpt en utreise-billett til et land (nært eller fjernt) der jeg kunne tenke meg å slå i hjel noen uker eller et par måneder. Så er det bare å pakke det man ikke kan være foruten (i minimalistiske termer), og dra. Når jeg kommer frem vandrer jeg bare inn på et hotell for en natt eller to, og finner meg et sted å bo noen uker. OK, i blant har jeg gjort litt undersøkelser og kanskje booket noe på forhånd, dersom jeg finner noen uslåelige priser.

Neste "etappe" er aldri planlagt for nøye. Kanskje møter jeg noen folk langs veien som skal et sted jeg kan bli med til, kanskje dukker det opp en idé i hodet om at "dit" må jeg. Kanskje oppstår en naturkatastrofe eller terroristaksjoner, og et sted jeg hadde pekt meg ut blir plutselig uaktuelt. Så jeg ville reist med kun en utreisebillett.

Det er noe spesielt for meg med å ta livet med ro og bli kjent med dagliglivet rundt omrking. En ting er å haste seg rundt for å bestige Kilimanjaro, skynde seg til flyplassen, haste videre for å ta bilde av Taj Mahal, og bare ha en liste over ting som "må" gjøres. Noe annet er å reise bare for å være et sted, ta det inn, komme under huden, og så sakte vende nesen mot nye hjørner av verden. Litt sånn "Eat Pray Love". Bare uten glansbilde-effekten. Dagligliv er dagligliv, og solen skinner ikke hele tiden. Men å bestille en kaffe i Roma eller få et rom med innlagt vann er ikke så himla vanskelig det heller da.

Når du har gjort dette noen måneder begynner du å bli verdensvant og merker at du endrer litt innstilling. Du ønsker deg stadig en friere plan, mindre fastlagte datoer, og tid til å se land som aldri var på listen din før du dro ut. Hva med Bhutan? Mongolia? Namibia? Gud vet hva du virkelig skulle ønske du kunne dra til etter å ha "vært på veien" i bare noen måneder.

Ingenting er søtere enn å ha et hjem for noen måneder, på et sted du aldri visste du skulle dra til i utgangspunktet. Mitt neste stopp blir nok et strandhus ved middelhavet. Eller Zambia! Eller kanskje en tifeldig stat i USA? Hvis du møter meg langs veien må du vinke og slå av en prat!

Anonymous poster hash: 211a0...738
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, flere ganger. Har du så god tid, kan du jo reise jorda rundt 3 ganger. Start med interrail i Europa. Videre til afrika, husk å reise på safari.videre til india. Så sør-øst asia. Her er det veldig behagelig og enkelt og billig å være. Så Australia, latin Amerika og roadtrip i USA.

siden du har så god tid,kan du velge å bo et eller flere steder i lengre perioder eller jobbe frivillig. Veksle mellom Åbo på hostel, hotell og homestays. I australia kan du til og med jobbe litt, der er det like dyrt som Norge.

ikke glem cuba, Japan og India, fordi det et veldig kule land!

Dropp India. Blir bare voldtatt der.

• Liker 2
Skrevet

Neeeida, har nettopp vært der i 1 mnd. Var nervøs før jeg kom dit, men så lenge man bruker common sense, og ikke går alene i mørke bakgater, så går det helt fint. Det et også lurt å spandere på seg et ok hotellrom, så du føler deg trygg.

pluss måten er dødsdigg! Taj Mahal er fantastisk, New Delhi er ikke særlig fint. Sør i landet er finest.

AnonymBruker
Skrevet

Neeeida, har nettopp vært der i 1 mnd. Var nervøs før jeg kom dit, men så lenge man bruker common sense, og ikke går alene i mørke bakgater, så går det helt fint. Det et også lurt å spandere på seg et ok hotellrom, så du føler deg trygg.

pluss måten er dødsdigg! Taj Mahal er fantastisk, New Delhi er ikke særlig fint. Sør i landet er finest.

Er i New Dehli det har vært flest stygge voldtektssaker i media? Sør er tryggere enn nord?

Når du gikk rundt der. Var det mange menn som stirret på deg og samlet seg rundt deg.

AnonymBruker
Skrevet

Enig i begge over, man må være veldig "street-smart" i India, men det er ikke umulig bare man holder seg edru, ikke blindt stoler på noen med en gang, og ikke er for uoppmerksom. Hvis du f.eks. trenger du taxi, så avtal pris for å bli kjørt til en spesifikk adresse, ikke til "Hotell sånn og sånn" eller "restaurant sånn og slik". Derfor mener jeg at India er ikke det første landet en bør dra til, man bør bygge seg opp litt erfaringer i litt mindre porsjoner først. Og ja, voldtekt er en klar risiko der.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig i begge over, man må være veldig "street-smart" i India, men det er ikke umulig bare man holder seg edru, ikke blindt stoler på noen med en gang, og ikke er for uoppmerksom. Hvis du f.eks. trenger du taxi, så avtal pris for å bli kjørt til en spesifikk adresse, ikke til "Hotell sånn og sånn" eller "restaurant sånn og slik". Derfor mener jeg at India er ikke det første landet en bør dra til, man bør bygge seg opp litt erfaringer i litt mindre porsjoner først. Og ja, voldtekt er en klar risiko der.

Så India er ikke noe for naive uerfarne som skal prøve å backpacke for første gang? Eller som aldri har vært å reist i fjernere kulturer.

AnonymBruker
Skrevet

Så India er ikke noe for naive uerfarne som skal prøve å backpacke for første gang? Eller som aldri har vært å reist i fjernere kulturer.

India er flott det, og jeg elsker indisk mat. Men personlig vil jeg ikke anbefale noen å dra dit på den første eksotiske opplevelsen, nei. Litt reiseerfaring på egne ben er smart før India, SÆRLIG for kvinner som reiser alene. Det finnes mange like flotte eksotiske land som også er tryggere.

• Liker 2
Skrevet

Nord India er mer konservativt enn sør, og fattigere. Vet ikke om det er flere voldtekter nord, men det er godt mulig. Det er mange som stirrer, ja! Men de er bare nysgjerrige, og det er nesten litt komisk. Jeg har hørt historier om turister som er blitt antastet, men opplevde aldri dette selv.

opplevde oftere at både kvinner, menn og barn ville ta bilder med meg

men de fleste mennvil egentlig bare selge deg ting,som i mange andre land.

husk å dekke til skuldre og knær i India,særlig i nord. I Mumbai og Goa, kan du godt gå i singlet, ingen bryr seg.

men generelt trenger du ikke å smile og være hyggelig mot menn. Selv om du bare vil være høflig,kan de oppfatte dette som interesse. Bare overse tilsnakk og gå videre.

og ikke gi penger til barn som tigger!

Skrevet

Enig at man bør reise til andre land flr India,så man får erfaring i å være steet smart, lære å prute ned priser osv. Og sett deg aldri i en taxi med flere personer. Hvis sjåføren har ned seg en kompis e.l, hopp ut og ta en annen taxi. Lurt å bestille hotell på forhånd, så du har en adresse å vise til.

i tillegg finnes det egne billettkøer og plasser på tog for kvinner i India.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig at man bør reise til andre land flr India,så man får erfaring i å være steet smart, lære å prute ned priser osv. Og sett deg aldri i en taxi med flere personer. Hvis sjåføren har ned seg en kompis e.l, hopp ut og ta en annen taxi. Lurt å bestille hotell på forhånd, så du har en adresse å vise til.

i tillegg finnes det egne billettkøer og plasser på tog for kvinner i India.

Akkurat, ikke under noen omstendigheter bør en taxi få "bare ta med en venn også", "ta deg med til et sted som er MYYYYE bedre enn dit du har bedt om å bli kjørt", eller "bare vise deg litt rundt". En må ikke forbli i en taxi av høflighet/frykt for å fornærme noen. Er du usikker er det bedre å be om å bli sluppet av.

AnonymBruker
Skrevet

Men når jeg reiste i Thailand så betalte jeg alene for en taxi (songthai tror jg det het). Til en reise fra A til B. Undervei så plukket sjåføren opp personer (som da selvfølgelig ikke betalte). Skullejeg da ha kranglet og nektet de å gå ombord?

Anonymous poster hash: f285b...862
AnonymBruker
Skrevet

Men når jeg reiste i Thailand så betalte jeg alene for en taxi (songthai tror jg det het). Til en reise fra A til B. Undervei så plukket sjåføren opp personer (som da selvfølgelig ikke betalte). Skullejeg da ha kranglet og nektet de å gå ombord?

Usikker, jeg har aldri vært i Thailand. Men jeg har inntrykk av at det kanskje er litt tryggere og færre negative opplevelser der, så da kan man kanskje tillate seg å være litt mer fleksibel? Du trenger jo ikke nødvendigvis de samme reise-vett-reglene i India og i Thailand?

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at sjåføren forsto at du ville betale for å reise helt alene? Vanligvis bruker sǎwngthǎew å plukke opp flere personer underveis om de skal i omtrent samme retning. De fungerer mer som busser enn som taxi og tuk tuk hvor du får reise alene.

Anonymous poster hash: f8150...ab0

AnonymBruker
Skrevet

.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...