lykkelige.meg Skrevet 15. juni 2014 #1 Skrevet 15. juni 2014 Vårt barn på 3 år har nylig begynt å stamme. Har ingen erfaring eller peiling når det gjelder stamming, derfor må jeg spørre. Er dette noe de fleste barn gjør? Og som går over av seg selv? Eller burde det gjøres noe med det? Evt hva?
Muscae Skrevet 15. juni 2014 #2 Skrevet 15. juni 2014 Småbarnsstotring kalles det, og er helt vanlig. Ofte den første lyden i ordet som "sitter fast". Les litt om småbarnsstotring på nettet, og se om du kjenner deg igjen. Man bruker som regel ikke logoped for å hjelpe mot dette, fordi det går over av seg selv. 1
Muscae Skrevet 15. juni 2014 #3 Skrevet 15. juni 2014 Og det man skal gjøre er å vente tålmodig mens barnet snakker ferdig, og man skal aldri begynne å "gjette" hva barnet mener, eller hva det har tenkt å si. Det skaper veldig mye oppmerksomhet rundt stotringen, og gjør at barnet blir frustrert. 1
lykkelige.meg Skrevet 15. juni 2014 Forfatter #4 Skrevet 15. juni 2014 (endret) Takk for svar. Gjorde et kjapt søk nå, og ser det står litt ulikt på de ulike sidene. En plass sto det at det som skiller stamming fra småbarnsstotring er at ved stamming henger stavelser/første bokstav i ord igjen, mens ved småbarnsstotring henger hele ord igjen. Mens erfaringene til andre ikke stemte med denne forklaringen. Har ikke hørt om fenomenet småbarnsstotring tidligere, men nå som jeg vet lar jeg det ligge en stund. Og regner med det vil gå seg til etter en tid :-) Endret 15. juni 2014 av lykkelige.meg
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #5 Skrevet 15. juni 2014 Dette skjedde med gutten vår også. Da han var 3,5 begynte han å stamme / stotre. Fra å snakke rent gikk han plutselig over til stotring, og dette varte ca 2-3 mnd før det gikk over av seg selv. Han stotret såpass mye at jeg kontaktet logoped. Hun mente han ikke trengte behandling når han var så liten. Han snakket faktisk rent tidlig, og har alltid hatt stort ordforråd for alderen, noe logopeden mente var vanlig for stotrende barn. Det blir på en måte "for mye for dem med alle ordene, og så blir det litt krøll når det skal ut Anonymous poster hash: 87578...d22
Eneri Skrevet 15. juni 2014 #6 Skrevet 15. juni 2014 Jeg er enig i det som er skrevet her. Har selv to barn som begge har vært gjennom småbarnsstotring. Både jeg og pappaen var veldig "på hugget" for å sjekke om dette utviklet seg til stamming, fordi far selv stammet som barn. For gutten vår som er eldst, gikk det såpass raskt over at vi ikke var i kontakt med logoped. For jenta vår noen år senere varte det lengre, og vi var i kontakt med logoped da hun var omkring 3-4 år. Det var ingenting å bekymre seg for. Det vi har erfart, er at det kan gå i perioder i noen år framover. En periode med stotring kom ofte når ungen gjorde "et hopp" i utvikling på et annet område; eks lærte seg en del fysiske ferdigheter eller gjorde et hopp rent kognitivt. Det er akkurat som om det blir "for mye på en gang" for kroppen/hjernen, og så går det utover pratinga. Det går over etter noen uker/måneder. Som hun over her skriver; viktig å la ungen få tid til å snakke ferdig, vær også obs på ansiktsuttrykket du har mens du (inni deg utålmodig) venter på at ungen skal få fram det hun/han vil si. Det vil også være forskjell i stotring alt etter HVA ungen skal få fram. Dette fikk vi forklart av logoped. Er det rolige omgivelser og ungen skal fortelle om noe som har skjedd for en stund siden og som er behørig prosessert i hjernen, er ikke stotringen så uttalt. Dersom det er en ivrig unge som kanskje også må heve stemmen for å bli hørt og som skal fortelle om noe nytt eller noe som nettopp er opplevd, kan stotringen være mer tydelig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå