AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #1 Skrevet 14. juni 2014 Klarer jeg å ordne hår/sminke selv på den store dagen og hvordan bør jeg isåfall forberede meg? Del gjerne erfaringer. Det er både praktiske og økonomiske grunner til at jeg tenker på om jeg skal ordne dette selv. Anonymous poster hash: 2897c...1dc
SiMa Skrevet 14. juni 2014 #2 Skrevet 14. juni 2014 Hvor mye trening har du i å sminke deg? Hvor lenge er det til bryllupet? Og hvor mye sminke/utstyr må du kjøpe for å gjøre det selv? Rent økonomisk lønner det seg ikke for meg å sminke meg selv, sminkingen kommer vel på 500, og fordi jeg til vanlig bruker veldig lite sminke ville det blitt en del å kjøpe, både kremer, sminke og koster. Det er mange videoer på youtube og andre sider med tips og instruksjoner for brudesminke, så har du tid til å trene før bryllupet skal det nok la seg gjøre rent teknisk. Råd om fargevalg og hvordan du best sminker deg ut fra din ansiktsform etc kan du få i et parfymeri. Når det gjelder hår kommer det helt an på hvilken frisyre du velger. Om du skal ha slør/mye pynt i håret etc. Har du langt hår som skal settes halvveis opp og henge ned bak, kanskje med litt krøller, burde ikke det være noe problem å ordne selv. Du trenger selvfølgelig utstyr som krølltang/rettetang/føner, og trening i å bruke det. Og du trenger spray så frisyren holder hele dagen, prøv deg frem så du finner ut hvor mye som skal til for at frisyren skal holde. Også på frisyrer finnes det mange trinn-for-trinn videoer på youtube og andre steder. Problemet kan være å vite hva som kler deg, men det kan du jo snakke med en frisør om hvis du f.eks klipper deg noen uker før. Du kan også ta en prøvetime hos frisør, se hva frisøren anbefaler/om det ser vanskelig ut å gjøre det selv. Jeg hadde prøvetime for en drøy uke siden, både frisør og sminke, håret ble satt opp og jeg ble sminket, uten at det kostet meg noe som helst. Ut fra min erfaring er det mer å spare (og lettere) på å ordne frisyren selv, litt avhengig av frisyren, selvfølgelig. Jeg har valgt en ganske komplisert frisyre, og regner med å bruke to-tre timer hos frisør, og betaler 2000 for det. Skulle jeg ordnet håret selv ville jeg valgt en enklere variant. Mitt beste råd er at du tar en ordentlig prøvetime ganske snart, og at du trener deg på både sminke og hår allerede noen måneder før bryllupet.
Antoinette Skrevet 15. juni 2014 #3 Skrevet 15. juni 2014 IKKE gjør det selv med mindre du er ekstremt flink og har alt utstyret du trenger. Sjelden det blir virkelig bra.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #4 Skrevet 15. juni 2014 Jeg angrer på at jeg ikke gjorde det selv. Jeg bruker tilnærmet ingen sminke til vanlig og synte ikke jeg så ut som meg selv på bildene. Jeg ble nok veldig "fin" ut i fra standard oppfattning om sminking, men for meg ble det bare rart og unaturlig. Anonymous poster hash: e2237...f5f
stfu Skrevet 15. juni 2014 #5 Skrevet 15. juni 2014 Jeg angrer veldig på at jeg ikke gjorde det selv. Dumme makeupartisten la svart øyenskygge på vippene og det drysset selvfølgelig, og allerede før hovedretten måtte jeg fjerne sminken å legge ny.. Jeg hadde ikke med meg sminke engang så jeg måtte låne, så ikke så bra ut for å si det sånn.. Og bildene etter vielsen er ikke fine. Jeg ser trøtt ut pga all øyenskyggen på vippene. Jeg kunne LETT gjort det mye bedre selv.
SiMa Skrevet 15. juni 2014 #6 Skrevet 15. juni 2014 Etter det jeg leser her om andres erfaringer er nok det beste du kan gjøre å ta en prøvetime hos den som eventuelt skal sminke deg. Og da mener jeg en time hvor du faktisk blir sminket, ikke bare prater om hva du tenker el. Og prøv deg frem hjemme på egenhånd også, så kan du sammenligne og se hva du liker best. Jeg betalte ikke for prøvetimen, det hadde jeg heller ikke trengt å gjøre selv om jeg valgte å ikke sminke meg der.
Antoinette Skrevet 16. juni 2014 #7 Skrevet 16. juni 2014 Klart man må ha prøvetime og bli enige om hva/hvordan ting skal gjøres. Er ikke det en selvfølge? Har aldri jobbet med en makeup artist som sminker bruder så det ser ut som om det er Terje Schrøder som som går opp altergangen,men på KG er visst alle sminkører slik :-D 1
Gjest Offensive Pie Skrevet 16. juni 2014 #8 Skrevet 16. juni 2014 Jeg la sminken min selv, fordi jeg ville se ut som meg selv. Min søster ble sminket, fordi hun ønsket å slå på stortromma. Vi er begge fornøyde med bryllup, bilder og ekteskap 1
SiMa Skrevet 16. juni 2014 #9 Skrevet 16. juni 2014 Klart man må ha prøvetime og bli enige om hva/hvordan ting skal gjøres. Er ikke det en selvfølge? Har aldri jobbet med en makeup artist som sminker bruder så det ser ut som om det er Terje Schrøder som som går opp altergangen,men på KG er visst alle sminkører slik :-D Jeg ser (så) også for meg at prøvetime er en selvfølge, men etter å ha lest her inne har jeg skjønt at en del steder er "prøvetimen" bare en samtale, ikke en reell utprøving av hvordan du vil ha det på selve dagen. De som er mest misfornøyd og synes de blir overdrevent sminket er vel de som bruker lite sminke til vanlig? Og er du ikke vant til å sminke deg er det nok også lettere å høre på "gode råd"/la seg presse, det er jo et stykke unna din egen komfortsone og noe du selv ikke har så mye kunnskap om. Når prøvetimen ofte bare er noen få dager før bryllupet er det vanskelig å finne en annen, både en som har ledig tid og det er gjerne mye annet som skal ordnes siste uka. Har selv vært borti mennesker som har veldig klare meninger om hvordan ting skal gjøres, i mitt tilfelle var det blomsterdekoratøren som veldig standhaftig hadde en helt annen mening enn meg. Needless to say, vi bestilte/bestiller blomster et annet sted.
SiMa Skrevet 16. juni 2014 #10 Skrevet 16. juni 2014 Jeg la sminken min selv, fordi jeg ville se ut som meg selv. Min søster ble sminket, fordi hun ønsket å slå på stortromma. Vi er begge fornøyde med bryllup, bilder og ekteskap Bra dere begge er fornøyde, høres ut som dere valgte det dere selv virkelig ønsket, og ikke fulgte forventningene til folk rundt. Og supert at dere også er fornøyd med ekteskapet.
Ramona Skrevet 16. juni 2014 #11 Skrevet 16. juni 2014 Gjør det selv, sier jeg bare . Det spørs hvilken look du går for. Det trenger ikke å være komplisert å bli fin. Det enkleste er ofte finest, uten at man skal se kjedelig ut. de fleste bruder ser ut som de skal på låvedans på 80-tallet. Er det dette du ønsker, bør du nok gå til frisøren. Men du kan f.eks ha håret i en knute, på toppen eller i nakken. Youtube er din venn. Du kan også ha løst hår med bølger, evt en flette eller blomst i håret. jeg tror det viktigste er å fokusere på et "problemområde". Har du f.ekd tynt hår, bør du jobbe med å skape volum. Har du uren hud, bør du øve på å sminke deg så huden ser ok ut. generelt synes jeg man skal ha fresh hud, gjerne med litt highlight i kinnene, ryddige bryn og punktvipper. Alle bruder bør ha punktvipper, verdt å øve seg på det. så er det opp til deg om du vil ha knallrød leppestift eller en lys gloss.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #12 Skrevet 16. juni 2014 Jeg gjorde det selv. Jeg har kort hår og skulle ikke sette det opp, og jeg er flink med sminke. Jeg har blitt sminket av profesjonelle flere ganger og alltid følt meg ubekvem med resultatet, det blir for mye og det blir ikke "meg". Dessuten har jeg en del allergier og det er enklere for meg å sminke meg selv enn å detaljstyre hva en stylist bruker på meg. Jeg kunne godt tenkt meg å få håret stylet av en frisør, men det ble veldig bra likevel. Det forrige bryllupet jeg var i startet friskt med at jeg fikk sjokk av brudens sminke. Hun er flink til å sminke seg og er vanligvis pent og naturlig sminket, men stylisten hennes hadde slått til med ekstremt mye glitrende øyeskygge og en leppestiftfarge som ikke passet til verken hudtonen hennes eller resten av sminken. Hun så ut som Terje Schrøder, dessverre. Men hun følte seg veldig fin selv og er veldig fornøyd med bildene... Anonymous poster hash: 8fe89...218
Gjest Trappetroll Skrevet 16. juni 2014 #13 Skrevet 16. juni 2014 Jeg gjorde det selv. Jeg har kort hår og skulle ikke sette det opp, og jeg er flink med sminke. Jeg har blitt sminket av profesjonelle flere ganger og alltid følt meg ubekvem med resultatet, det blir for mye og det blir ikke "meg". Dessuten har jeg en del allergier og det er enklere for meg å sminke meg selv enn å detaljstyre hva en stylist bruker på meg. Jeg kunne godt tenkt meg å få håret stylet av en frisør, men det ble veldig bra likevel. Det forrige bryllupet jeg var i startet friskt med at jeg fikk sjokk av brudens sminke. Hun er flink til å sminke seg og er vanligvis pent og naturlig sminket, men stylisten hennes hadde slått til med ekstremt mye glitrende øyeskygge og en leppestiftfarge som ikke passet til verken hudtonen hennes eller resten av sminken. Hun så ut som Terje Schrøder, dessverre. Men hun følte seg veldig fin selv og er veldig fornøyd med bildene... Anonymous poster hash: 8fe89...218 Noen ganger er det faktisk bruden som kommer med slike ønsker. En venninne av meg er makeupartist, og hun har flere ganger fått ønsker som hun har prøvd å få dem litt bort i fra. (Er ikke alle som kler oransje leppestift..) Men Hun må jo nesten føye seg etter kundens ønsker, så når kunden vil ha oransje lepper, så får de det. Men det betyr ikke at de ikke har fått råd om noe annet
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #14 Skrevet 16. juni 2014 Noen ganger er det faktisk bruden som kommer med slike ønsker. En venninne av meg er makeupartist, og hun har flere ganger fått ønsker som hun har prøvd å få dem litt bort i fra. (Er ikke alle som kler oransje leppestift..) Men Hun må jo nesten føye seg etter kundens ønsker, så når kunden vil ha oransje lepper, så får de det. Men det betyr ikke at de ikke har fått råd om noe annet Sant! Det er ikke alltid lett å prøve å beskytte folk mot seg selv... Anonymous poster hash: 8fe89...218
stfu Skrevet 16. juni 2014 #15 Skrevet 16. juni 2014 Jeg hadde prøvetime bare så det er sagt. Der var vi veldig enige, og sminken så veldig bra ut. Det at hun hev på svart øyenskygge på selve dagen var aldeles ikke etter planen, og jeg fikk ikke med meg at hun gjorde det før det var gjort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå