Gå til innhold

Adopsjon

Fremhevede innlegg

Gjest Kvinneline
Skrevet

Noen her inne som har adoptert barn?

Vi prater mye om dette, men har enda ikke startet noe ordentlig prosess.

Vi har akseptert at vi aldri vil få barn på egenhånd, men har fryktelig lyst til å bli foreldre :)

Har noen her adoptert barn, og kanskje kan fortelle litt om opplevelsen? Hvordan opplevde dere barnets tilknyttning i starten, og er det utfordringer man kanskje ikke tenker over?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke adoptert, men mener det skal finnes et eget forum for adopsjonsforeldre/vordende?

Anonymous poster hash: 4adfd...1ca

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min og jeg er midt i adopsjonsprosess nå, men det er snakk om stebarnsadopsjon så kan dessverre ikke hjelpe deg.

Men du kan jo kontakte bufetat og evt få et møte med en som jobber med adopsjon. Da kan du få svar på mye av det du lurer på :)

Anonymous poster hash: e8cd0...908

Gjest Kvinneline
Skrevet

Mannen min og jeg er midt i adopsjonsprosess nå, men det er snakk om stebarnsadopsjon så kan dessverre ikke hjelpe deg.

Men du kan jo kontakte bufetat og evt få et møte med en som jobber med adopsjon. Da kan du få svar på mye av det du lurer på :)

Anonymous poster hash: e8cd0...908

Ja, det blir vell til at vi kontakter bufetat etterhvert :) Har hørt adopsjonsprosessen kan være veldig lang, så det beste er vell å kontakte de så snart som mulig. Vi er jo sikkre på at det er dette vi ønsker, men synes det i tillegg er litt skummelt å kaste seg inn i prosessen.

Skrevet

Mine to søsken er adopterte. Har ikke fått med meg at foreldrene våre har hatt noen ekstra utfordringer i forhold til dette.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være utfordringer knyttet til det å få et barn som f.eks. er oppvokst på barnehjem, i en helt annen kultur og med et helt annet språk, så jeg synes bare det er fint å være forberedt på "det verste" :) Da er man bedre rustet til å takle det som kommer, tror jeg. Jeg anbefaler dere å ta kontakt med bufetat for å komme i gang med prosessen, for som du sier så kan det ta lang tid med skriving av sosialrapport, hjemmebesøk, innhenting av attester osv. Like greit å komme i gang med det først som sist hvis dette er noe dere vet at dere vil gjøre. Så må dere begynne å tenke på land, da kan det være lurt å ta kontakt med adopsjonsbyråene og få tilsendt informasjonspakker. Nå er det blitt mer vanlig å adoptere barn med spesielle behov, da kan ventetiden være en del kortere. Det kan være noe å vurdere hvis dere tror dere har kapasitet til det. Til sist vil jeg anbefale dere å melde dere på adopsjonsforberedene kurs, da får du antageligvis svar på mange av spørsmålene du har samt at dere får møte andre par i samme situasjon. Lykke til!

Anonymous poster hash: 4552e...089

Gjest Kvinneline
Skrevet

Det kan jo være utfordringer knyttet til det å få et barn som f.eks. er oppvokst på barnehjem, i en helt annen kultur og med et helt annet språk, så jeg synes bare det er fint å være forberedt på "det verste" :) Da er man bedre rustet til å takle det som kommer, tror jeg. Jeg anbefaler dere å ta kontakt med bufetat for å komme i gang med prosessen, for som du sier så kan det ta lang tid med skriving av sosialrapport, hjemmebesøk, innhenting av attester osv. Like greit å komme i gang med det først som sist hvis dette er noe dere vet at dere vil gjøre. Så må dere begynne å tenke på land, da kan det være lurt å ta kontakt med adopsjonsbyråene og få tilsendt informasjonspakker. Nå er det blitt mer vanlig å adoptere barn med spesielle behov, da kan ventetiden være en del kortere. Det kan være noe å vurdere hvis dere tror dere har kapasitet til det. Til sist vil jeg anbefale dere å melde dere på adopsjonsforberedene kurs, da får du antageligvis svar på mange av spørsmålene du har samt at dere får møte andre par i samme situasjon. Lykke til!

Anonymous poster hash: 4552e...089

Tusen takk for gode råd og svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...