Gå til innhold

Basic for de rike


Gjest FuturePrimitive

Anbefalte innlegg

Gjest FuturePrimitive

Jeg har ikke skrevet noe om sparekontoen min. Det jeg beskrev var hva jeg har på brukskonto. Du trenger ikke å trekke konklusjoner med kunnskap du ikke har.

Hva mener du med "ingen rike"? Det er mulig jeg ikke er rik, men jeg er god for mellom 12 og 14 millioner, og over én million står på sparekonto. Brukskontoen min har rett under 300.000. Du behøver ikke definere for meg hvordan jeg skal bruke pengene mine.

Anonymous poster hash: cbe57...bf3

Da burde du virkelig få noen til å se over finansene dine, for det er fullstendig idioti å ha 300.000 stående på brukskonto. Det er så dumt at jeg ikke tror på at du er god for noe som helst. For å ha tjent opp 14 mill må man ha en viss økonomisk forståelse av hvordan man skaffer seg penger (med mindre de betaler veldig godt i kommunene om dagen da). og ut i fra hvordan du ser ut til å håndtere pengene dine så ser ikke det ut til å være tilfelle.

Litt kjipt da..med litt hjelp så kunne de 14 millene fort vært 20 :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FuturePrimitive

Er for tiden i Housten og jobber. I september har vi vært her i ett år, i et fantastisk hus, som selvsagt er dekket av jobben.

Hvis du plasser på rundt 2 millioner begynner du å nærme deg min årslønn.

Anonymous poster hash: 36019...257

Kan jeg ta på deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Legg deg. Verken innleggene eller tråden henger på greip.

Anonymous poster hash: c0563...a58

Jeg skal legge meg :) Det burde du også, tøffe anonyme troll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som lurer på hva de skal gjøre med pengene sine.

Slik gjør man;

En SOLID bufferkonto. Personlig mener jeg at en singel person burde ha så mye som et halvt års brutto gjennomsnittsinntekt (cirka 100.000) stående påp høyrente. Disse pengene er IKKE en normal bufferkonto. Dette er siste skanse-penger, om du skulle miste jobben, få kreft eller bilen plutselig praier fullstendig. Skulle disse pengene brukes av, så er det alltid første prioritet å fylle den opp igjen.

En solid "normal" bufferkonto (sånn som alle andre har). Her fyller du opp til ting du ønsker deg. Ferie, ny mac, ny bil osv.

BSU; Anser jeg som en selvfølge. Enten du har brukt det på bolig, eller har stående og forrenter seg. Fyll på maksimalt så tidlig som mulig på året for maksimal renteinntekter.

Unngå i så stor grad som mulig billån, og forbrukslån er tull.

Kredittkort skal man ikke kimse av. Personlig betaler jeg absolutt ALT på kreditt. Ved hver lønning setter jeg alle pengene jeg kommer til å måtte bruke på faste utgifter rett på sparekonto. Har diverse kredittkort som gir bonuser og rabatter på bensinstasjon, matbutikk, sportsbutikk og klesbutikk. Pengene jeg har tjent forrenter seg litt ekstra og ved forfall betaler jeg selvsagt alt jeg skylder kredittkortet. Høres slitsomt ut, men det er ikke det. Bare en god vane.

Vurder til enhver tid om det lønner seg med lån/gjeld eller penger i bank. (I dag lønner det seg med gjeld i stor grad)

Sølv/gull/kunst/annet; Burde også være en del av fundamentet, men det er riktignok litt "advanced" og høres sikkert litt kokko ut for mange å eie sølv/gull. Ja, det er litt kokko, men jeg vet ikke om noen seriøse investorer/kapitalister som ikke eier litt av dette. 5, maksimalt 10% av formue i dette.

Alt nevnt over er selve fundamentet i økonomien. Bolig antar jeg at du eier, men hvis du ikke gjør det så får du bare vurdere selv. Jeg vet ikke noe mer enn deg/dere om boligpriser i framtiden. Men kjøp nøkternt om du er interessert. Eier du, sørg for å ha maksimalt 70% lån i dag. Forandrer rentenivået seg kan andre tall være aktuelle. Å betale ned i for raskt tempo i dag er ikke lønnsomt.

Penger ut over dette bør investeres i utbytteaksjer. Gir ingen tips eller råd ut over det. På sikt burde beløpet utgjøre minst 25% av all din kapital.

Høyrisiko - Burde utgjøre maksimalt 5% av all din kapital, og kan være alt fra høyrisikoaksjer til pokerspilling/hester. Et relativt lite innskudd med stor mulighet for tap, men også en liten mulighet for mangedobbling.

Høyrisiko-kategorien er for såvidt for spesielt interesserte. De fleste har hverken tid eller interesse av slikt.

Ut over det..fisk med flue og ta livet så mye som mulig med ro!

Hva av gull og sølv er det lønnsomt å investere i?

Anonymous poster hash: 965c3...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg ta på deg?

Jada, du har jo fri neste uke, så da er det bare til å ta turen over hit. Men spørs om du har råd, med mindre du liker å sitte som sild i tønne nede på billigplassene ;)

Velkommen til Texas, vi har mer enn nok plass.

Anonymous poster hash: 36019...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Hva av gull og sølv er det lønnsomt å investere i?

Anonymous poster hash: 965c3...157

Akuratt nå er sølv/gullprisen muligens lav. Det har lenge florert rykter om at prisen manipuleres ved å "trykke" papir-gull/sølv, altså kontrakter på metallene. Det fysiske sølvet og gullet er derfor ganske lavt i pris nå, og jeg slo selv til på rundt 14$ unsen (dette er noen år siden dog, prisene i dag ligger på rundt 19$) for sølv.

Jeg har en kombinasjon av bullion (maple leaf, philharmoniker, silver eagle, osv) og numismatiske penger. Er veldig glad i amerikanske sølvmynter pre 1964. Half dollar, quarter dollar før 1964 er 90% sølv. Dollar før 1925 er også 90%. Bullion er ganske enkelt investerinssølv/gull med minst 99,99% renhet. Disse har liten eller ingen numismatisk verdi, i og med at det enkelt kan trykkes opp enorme mengder av dem. Men likevel..en silver eagle fra 1996 (som har lavest opplag - bare rundt 400.000 mynter laget) har likevel en viss samlerverdi/numismatisk verdi. Disse går for omtrent 75% mer enn f.eks en 2010-mynt.

Men om du ikke har spesiell interesse for mynter, eller ønsker å få det, så ville jeg gått for en kombinasjon av silver eagle, maple leaf og philharmonics. Tavex.no, og realverdier.no pleier å være billigst. Har god erfaring med begge. Gull kan du også kjøpe der.

Jada, du har jo fri neste uke, så da er det bare til å ta turen over hit. Men spørs om du har råd, med mindre du liker å sitte som sild i tønne nede på billigplassene ;)

Velkommen til Texas, vi har mer enn nok plass.

Anonymous poster hash: 36019...257

Velkommen til Trøgstad tror jeg du mener..sitte i Texas og tjene 4 mill i året og "tøffe" seg på kvinneguiden...jeg trokke det kompis :)

Men trygda kommer vel snart gjør den ikke!? Skål a! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akuratt nå er sølv/gullprisen muligens lav. Det har lenge florert rykter om at prisen manipuleres ved å "trykke" papir-gull/sølv, altså kontrakter på metallene. Det fysiske sølvet og gullet er derfor ganske lavt i pris nå, og jeg slo selv til på rundt 14$ unsen (dette er noen år siden dog, prisene i dag ligger på rundt 19$) for sølv.

Jeg har en kombinasjon av bullion (maple leaf, philharmoniker, silver eagle, osv) og numismatiske penger. Er veldig glad i amerikanske sølvmynter pre 1964. Half dollar, quarter dollar før 1964 er 90% sølv. Dollar før 1925 er også 90%. Bullion er ganske enkelt investerinssølv/gull med minst 99,99% renhet. Disse har liten eller ingen numismatisk verdi, i og med at det enkelt kan trykkes opp enorme mengder av dem. Men likevel..en silver eagle fra 1996 (som har lavest opplag - bare rundt 400.000 mynter laget) har likevel en viss samlerverdi/numismatisk verdi. Disse går for omtrent 75% mer enn f.eks en 2010-mynt.

Men om du ikke har spesiell interesse for mynter, eller ønsker å få det, så ville jeg gått for en kombinasjon av silver eagle, maple leaf og philharmonics. Tavex.no, og realverdier.no pleier å være billigst. Har god erfaring med begge. Gull kan du også kjøpe der.

Tusen takk for gode råd! :blomst:

Anonymous poster hash: 965c3...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til Trøgstad tror jeg du mener..sitte i Texas og tjene 4 mill i året og "tøffe" seg på kvinneguiden...jeg trokke det kompis :)

Men trygda kommer vel snart gjør den ikke!? Skål a! :)

4 millioner var da å ta litt hardt i. Kanskje du skal lese hva jeg skrev en gang til.

Jeg har ikke noe behov for å tøffe meg. Synes egentlig litt synd i deg som sitter oppe på denne tiden av døgnet og skravler her. Må være et ensomt liv du har.

Anonymous poster hash: 36019...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro du meg. Rike har ikke en årslønn stående på råtten bankkonto. Det tjener man ikke penger på. 6 mnd er mer enn hva som anbefales. Det er helt meningsløst å ha en million stående på sparekonto med dagens dårlige rente.

Tror du rike har millioner stående i banken du? :)

Forskjellig hvor de har pengene, men de jeg vet om har invistert i aksjer og har litt under 1 milion på sparekonto, også kalt nødpenger. De har også en del på brukskontoen :)

Jeg tror ikke det nytter å gi råd til noen som allerede vet hvordan de skal invistere pengene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry - det var ikke slikt ment, men ts snakker vel her om gjennomsnittslønn i norge? Vil tro denne er på over 400 000?

Anonymous poster hash: 4b024...209

Den er nok ikke over 400 000. I debatten om jordbruksoppgjøret las jeg at gjennomsnittet er på 388 000.

Anonymous poster hash: 0b66b...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du?

Jeg driver to bedrifter og føler meg ganske rik :) Har f.eks fri neste uke. Har du? Eller jobber du 9 til 16? Helt greit å ikke ville ta råd fra de som har klart å bli rike. Så får du sitte der på kontoret ditt å tjene 600-800 tusen eller noe i den duren :)

Hva!? Tar du deg fri? Jeg som har fått hørt det i årevis hvor hardt bedriftseiere jobber, og hvor heldig vi er vi som jobber 9-16, med våre pensjonsavtaler osv... Så det er bare jug dette maset med hvor mye dere bygger landet og ikke minst det eeevige gnålet over at dere også må betale skatt :hakeslepp: Da skal jeg herved gå med hodet høyt hevet når jeg i min 38 t/uke vet at det er sånne som meg som bygger og foredler landet for disse slabbedaskene som kun eier firma og driver dank :herremann:

Anonymous poster hash: 2ec0d...f15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde du virkelig få noen til å se over finansene dine, for det er fullstendig idioti å ha 300.000 stående på brukskonto. Det er så dumt at jeg ikke tror på at du er god for noe som helst. For å ha tjent opp 14 mill må man ha en viss økonomisk forståelse av hvordan man skaffer seg penger (med mindre de betaler veldig godt i kommunene om dagen da). og ut i fra hvordan du ser ut til å håndtere pengene dine så ser ikke det ut til å være tilfelle.

Litt kjipt da..med litt hjelp så kunne de 14 millene fort vært 20 :)

Dette har du ingen ting med, og jeg synes det er temmelig frekt av deg å klassifisere andres disposisjoner som idioti. Du aner ikke hvordan jeg har plassert resten av midlene, eller hvordan disse pengene kommer inn og i hvilket tempo. Hva kommunene har med saken å gjøre aner jeg ikke. Jeg har eget firma.

Det er ganske frekt av deg å skrive sånt du gjør i siste avsnitt.

Er det ikke "idioti" å ta seg fri neste uke? Du taper jo penger på slikt.

Forøvrig finnes det viktigere ting i livet enn størst mulig avkastning når man har nok midler til å leve godt. Din iver etter å fortelle hva rike mennesker gjør og tenker, forteller meg at du neppe har så mye midler selv.

Anonymous poster hash: cbe57...bf3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som lurer på hva de skal gjøre med pengene sine.

Slik gjør man;

En SOLID bufferkonto. Personlig mener jeg at en singel person burde ha så mye som et halvt års brutto gjennomsnittsinntekt (cirka 100.000) stående påp høyrente.

Er man rik trenger man ikke en støtpute på ynkelige hundre tusen kroner. Støtputa vil jo for det første være betydelig større i kraft av at de er rike. For det andre vil jo knapt nok støtpute være et tema for de rike nettopp i kraft av at de er rike. Det er jo ikke akkurat sånn at de rike virkelig trenger en støtpute for situasjoner hvor den månedlige disponible inntekten plutselig reduseres med en tredjedel fra to hundre tusen pluss til hundre og tretti tusen pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da burde du virkelig få noen til å se over finansene dine, for det er fullstendig idioti å ha 300.000 stående på brukskonto. Det er så dumt at jeg ikke tror på at du er god for noe som helst. For å ha tjent opp 14 mill må man ha en viss økonomisk forståelse av hvordan man skaffer seg penger (med mindre de betaler veldig godt i kommunene om dagen da). og ut i fra hvordan du ser ut til å håndtere pengene dine så ser ikke det ut til å være tilfelle.

Litt kjipt da..med litt hjelp så kunne de 14 millene fort vært 20 :)

Så utrolig frekk og nedlatende du er, Synd du ikke har mer vett til å skjønne at du bare taper deg selv. Får håpe du ikke er eldre enn 14 år.

Anonymous poster hash: 04d86...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig frekk og nedlatende du er, Synd du ikke har mer vett til å skjønne at du bare taper deg selv. Får håpe du ikke er eldre enn 14 år.

Anonymous poster hash: 04d86...033

Han lider av mindreverdig kompleks.

Anonymous poster hash: c34c5...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjipt da..med litt hjelp så kunne de 14 millene fort vært 20 :)

Ja, og egentlig uten at man har gjort en skit mer enn en sosialklient for de pengene.

Endret av Jus sanguinis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er for tiden i Housten og jobber. I september har vi vært her i ett år, i et fantastisk hus, som selvsagt er dekket av jobben.

Hvis du plasser på rundt 2 millioner begynner du å nærme deg min årslønn.

Anonymous poster hash: 36019...257

åherregud så dumt. Anonymbruker som skryter av pengene som dem ikke har. Overraskende.

Anonymous poster hash: d6595...e96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skrevet noe om sparekontoen min. Det jeg beskrev var hva jeg har på brukskonto. Du trenger ikke å trekke konklusjoner med kunnskap du ikke har.

Hva mener du med "ingen rike"? Det er mulig jeg ikke er rik, men jeg er god for mellom 12 og 14 millioner, og over én million står på sparekonto. Brukskontoen min har rett under 300.000. Du behøver ikke definere for meg hvordan jeg skal bruke pengene mine.

Anonymous poster hash: cbe57...bf3

Jeg er god for mellom 12-14mill? venter på arven som anonymbruker? lol!

Anonymous poster hash: d6595...e96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var litt av en tråd, gir i alle fall ikke ett godt inntrykk av TS!

Jeg er vokst opp i et miljø i Bergen der det florerer med "gamle penger" og der det også etterhvert dukket opp en del med mye "nye penger". Det har lært meg å skille en viktig ting, nemlig oppførselen til disse gruppene. De fleste som var vant til å ha penger snakket ikke så mye om det, oppfører seg som folk og behandler jevnt over folk med samme resept og folkeskikk, samt tar sin del av ansvaret relatert til oppfølging av barn, dugnad i lag og foreninger o.l. De som har nye penger og ikke i samme grad er vant til det, mener seg ofte bedre enn andre, er hevet over å snakke med vanlige folk, føler seg for fin til dugnad i idrettsgjengen og vil helst rynke på nesen over de i lavere klasse. TS sine innlegg og omtale av andre havner definitivt i siste kategori.

Det er helt klart mulig å finne gode råd for finanshåntering på internett, men KG og TS er neppe dem jeg hadde latt meg inspirere av. TS har nok ikke så mye penger som han gir inntrykk av heller, men det er for så vidt uvesentlig. Det viktigste gjennomsnittsnormannen kan gjøre for å ha en stabil økonomi er å skaffe seg en trygg jobb, ikke bo dyrere enn at man tåler tap i inntekt ved langvarig sykdom e.l., spare seg opp en bufferkonto ved uforutsette utgifter, ikke kjøpe unødvendig tull på kreditt (klær, dyre ferier o.l.), ha gode forsikringer og være glad for det man har i steden for å hige etter "alle andre" som har det bedre.



Anonymous poster hash: cbc72...798
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var litt av en tråd, gir i alle fall ikke ett godt inntrykk av TS!

Jeg er vokst opp i et miljø i Bergen der det florerer med "gamle penger" og der det også etterhvert dukket opp en del med mye "nye penger". Det har lært meg å skille en viktig ting, nemlig oppførselen til disse gruppene. De fleste som var vant til å ha penger snakket ikke så mye om det, oppfører seg som folk og behandler jevnt over folk med samme resept og folkeskikk, samt tar sin del av ansvaret relatert til oppfølging av barn, dugnad i lag og foreninger o.l. De som har nye penger og ikke i samme grad er vant til det, mener seg ofte bedre enn andre, er hevet over å snakke med vanlige folk, føler seg for fin til dugnad i idrettsgjengen og vil helst rynke på nesen over de i lavere klasse. TS sine innlegg og omtale av andre havner definitivt i siste kategori.

Det er helt klart mulig å finne gode råd for finanshåntering på internett, men KG og TS er neppe dem jeg hadde latt meg inspirere av. TS har nok ikke så mye penger som han gir inntrykk av heller, men det er for så vidt uvesentlig. Det viktigste gjennomsnittsnormannen kan gjøre for å ha en stabil økonomi er å skaffe seg en trygg jobb, ikke bo dyrere enn at man tåler tap i inntekt ved langvarig sykdom e.l., spare seg opp en bufferkonto ved uforutsette utgifter, ikke kjøpe unødvendig tull på kreditt (klær, dyre ferier o.l.), ha gode forsikringer og være glad for det man har i steden for å hige etter "alle andre" som har det bedre.

Anonymous poster hash: cbc72...798

Nå ja, jeg er ikke akkurat tilbøyelig til å svelge forestillingen at gamle penger er mer sympatisk enn nye penger. Akkurat som jeg i hvert fall ikke er tilbøyelig til å svelge trådstarters versjon at nye penger er arbeiderklasse.

Gamle penger har gjerne den egenskapen at ser ned på nye penger, og med det gir grobunn for forestillingen at nye penger er arbeiderklasse. Det synes jeg ikke er sympatisk i det hele tatt.

Derimot synes jeg det er sympatisk med gamle penger at de er mer virkelighetsnære enn nye penger i forhold til hvem som kan bli rike, i betydningen slett ikke alle kan bli rike i virkeligheten, og at gamle penger derfor er langt mer positivt innstilt til velferdsstaten enn nye penger.

Men ikke fordi jeg er så dum at jeg tror gamle penger er mer sympatisk til velferdsstaten fordi de er bedre og mer solidariske mennesker enn nye penger. Det dreier seg snarere om gamle pengers mer erfaringsbaserte forståelse av at velferdsstaten også tjener de rikes og velståendes interesser fordi det reduserer faren for væpnet revolusjon. En erfaring som nye penger gjerne ikke har i kraft av at det er nye penger som mangler erfaring med penger.

I tillegg har nye penger gjerne den beklagelige konsekvensen at det generer den virkelighetsfjerne oppfatningen at alle kan blir rike.

Hvilket bringer oss over på hva jeg synes er bra med nye penger. Der nye penger tror og oppfører seg som om de er arbeiderklasse, demonstrerer nye penger sammen med gamle penger i fellesskap at rikdom i all vesentlighet er politisk tilegnet de få.

Endret av Jus sanguinis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...