Gjest FuturePrimitive Skrevet 14. juni 2014 #1 Skrevet 14. juni 2014 For de som lurer på hva de skal gjøre med pengene sine. Slik gjør man; En SOLID bufferkonto. Personlig mener jeg at en singel person burde ha så mye som et halvt års brutto gjennomsnittsinntekt (cirka 100.000) stående påp høyrente. Disse pengene er IKKE en normal bufferkonto. Dette er siste skanse-penger, om du skulle miste jobben, få kreft eller bilen plutselig praier fullstendig. Skulle disse pengene brukes av, så er det alltid første prioritet å fylle den opp igjen. En solid "normal" bufferkonto (sånn som alle andre har). Her fyller du opp til ting du ønsker deg. Ferie, ny mac, ny bil osv. BSU; Anser jeg som en selvfølge. Enten du har brukt det på bolig, eller har stående og forrenter seg. Fyll på maksimalt så tidlig som mulig på året for maksimal renteinntekter. Unngå i så stor grad som mulig billån, og forbrukslån er tull. Kredittkort skal man ikke kimse av. Personlig betaler jeg absolutt ALT på kreditt. Ved hver lønning setter jeg alle pengene jeg kommer til å måtte bruke på faste utgifter rett på sparekonto. Har diverse kredittkort som gir bonuser og rabatter på bensinstasjon, matbutikk, sportsbutikk og klesbutikk. Pengene jeg har tjent forrenter seg litt ekstra og ved forfall betaler jeg selvsagt alt jeg skylder kredittkortet. Høres slitsomt ut, men det er ikke det. Bare en god vane. Vurder til enhver tid om det lønner seg med lån/gjeld eller penger i bank. (I dag lønner det seg med gjeld i stor grad) Sølv/gull/kunst/annet; Burde også være en del av fundamentet, men det er riktignok litt "advanced" og høres sikkert litt kokko ut for mange å eie sølv/gull. Ja, det er litt kokko, men jeg vet ikke om noen seriøse investorer/kapitalister som ikke eier litt av dette. 5, maksimalt 10% av formue i dette. Alt nevnt over er selve fundamentet i økonomien. Bolig antar jeg at du eier, men hvis du ikke gjør det så får du bare vurdere selv. Jeg vet ikke noe mer enn deg/dere om boligpriser i framtiden. Men kjøp nøkternt om du er interessert. Eier du, sørg for å ha maksimalt 70% lån i dag. Forandrer rentenivået seg kan andre tall være aktuelle. Å betale ned i for raskt tempo i dag er ikke lønnsomt. Penger ut over dette bør investeres i utbytteaksjer. Gir ingen tips eller råd ut over det. På sikt burde beløpet utgjøre minst 25% av all din kapital. Høyrisiko - Burde utgjøre maksimalt 5% av all din kapital, og kan være alt fra høyrisikoaksjer til pokerspilling/hester. Et relativt lite innskudd med stor mulighet for tap, men også en liten mulighet for mangedobbling. Høyrisiko-kategorien er for såvidt for spesielt interesserte. De fleste har hverken tid eller interesse av slikt. Ut over det..fisk med flue og ta livet så mye som mulig med ro! 5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #2 Skrevet 14. juni 2014 Hvor vil du med dette? Og hva mener du med at det er råd til "rike"? Det du kaller en "solid" bufferkonto er jo veldig lite penger. Jeg har nesten tre ganger så mye på brukskontoen min. Det beste rådet jeg har til rike er: 1. Betal en finansrådgiver til å hjelpe deg å plassere og forvalte formuen lurest mulig. 2. Ikke ta i mot finansråd på KG.Anonymous poster hash: cbe57...bf3 11
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #3 Skrevet 14. juni 2014 Missunnelig over at vi er mer vellykket enn deg?Anonymous poster hash: 36019...257
QueenOfTheSidewalk Skrevet 14. juni 2014 #4 Skrevet 14. juni 2014 (endret) Mener du "rike"? 100.000 er ganske lite å ha på nødkontoen, man burde minst ha en årslønn. Endret 14. juni 2014 av Evilposelos
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #5 Skrevet 14. juni 2014 En halv brutto årslønn? Hvem snakker du til? Jeg tjener over 400 000 I året, og ser ikke på meg selv som veldig rik når jeg leser denne tråden. Har 1800 000 I lån, og ikke på langt nær en så stor buffer som en halv årslønn, heller ikke 100 000. Men jeg lever bra, likevel. Hvem tjener 200 000 i året liksom? Anonymous poster hash: 4b024...209
nojac Skrevet 14. juni 2014 #6 Skrevet 14. juni 2014 Det beste rådet jeg har til rike er: 1. Betal en finansrådgiver til å hjelpe deg å plassere og forvalte formuen lurest mulig. 2. Ikke ta i mot finansråd på KG. "Finansrådgivere" er oftest selgere av bankens produkter. Som er konstruert for å gi banken maksimal profitt i form av forvaltningshonorarer , kjøps-/salgsgebyrer etc. Rådene du kan få på nettet kan være vel så gode som de du får av profesjonelle selgere. 6
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #7 Skrevet 14. juni 2014 .Hvem tjener 200 000 i året liksom? Anonymous poster hash: 4b024...209 Siden du spør, jeg har rett over 100 000 i inntekt, men jeg er uføretrygdet (ble syk som barn så rakk ikke å jobbe eller skaffe uføreforsikring).Anonymous poster hash: 9ea12...fa5 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #8 Skrevet 14. juni 2014 Siden du spør, jeg har rett over 100 000 i inntekt, men jeg er uføretrygdet (ble syk som barn så rakk ikke å jobbe eller skaffe uføreforsikring).Anonymous poster hash: 9ea12...fa5 Sorry - det var ikke slikt ment, men ts snakker vel her om gjennomsnittslønn i norge? Vil tro denne er på over 400 000?Anonymous poster hash: 4b024...209
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #9 Skrevet 14. juni 2014 "Finansrådgivere" er oftest selgere av bankens produkter. Som er konstruert for å gi banken maksimal profitt i form av forvaltningshonorarer , kjøps-/salgsgebyrer etc. Rådene du kan få på nettet kan være vel så gode som de du får av profesjonelle selgere. Det behøver de slett ikke å være. Det kommer helt an på hvor du skaffer dem. De fleste rådene jeg har sett på nett er temmelig generelle og ofte relativt dårlige. En god finansrådgiver tilpasser dine plasseringer hva som gavner DEG best. Hvis du ikke går etter gratishaiene som du beskriver, koster det litt, men det er verdt det.Anonymous poster hash: cbe57...bf3
Gjest FuturePrimitive Skrevet 14. juni 2014 #10 Skrevet 14. juni 2014 Hvor vil du med dette? Og hva mener du med at det er råd til "rike"? Det du kaller en "solid" bufferkonto er jo veldig lite penger. Jeg har nesten tre ganger så mye på brukskontoen min. Det beste rådet jeg har til rike er: 1. Betal en finansrådgiver til å hjelpe deg å plassere og forvalte formuen lurest mulig. 2. Ikke ta i mot finansråd på KG.Anonymous poster hash: cbe57...bf3 Poenget var ikke å fortelle deg hvordan vanlige folk gjør det. Ingen rike har så mye penger som deg på sparekonto. Les og lær. Betale såkalte finansrådgivere er garanti for elendig avkastning og høy kurtasje.
Gjest FuturePrimitive Skrevet 14. juni 2014 #11 Skrevet 14. juni 2014 Sorry - det var ikke slikt ment, men ts snakker vel her om gjennomsnittslønn i norge? Vil tro denne er på over 400 000?Anonymous poster hash: 4b024...209 Snakker om at 6 mnd NETTO mndslønn holder plenty. Å ha masse penger stående på konto er ingen oppskrift på å bli rik. De fleste tjener 25 netto i mnd. Ca 150.000.
Gjest FuturePrimitive Skrevet 14. juni 2014 #12 Skrevet 14. juni 2014 En halv brutto årslønn? Hvem snakker du til? Jeg tjener over 400 000 I året, og ser ikke på meg selv som veldig rik når jeg leser denne tråden. Har 1800 000 I lån, og ikke på langt nær en så stor buffer som en halv årslønn, heller ikke 100 000. Men jeg lever bra, likevel. Hvem tjener 200 000 i året liksom? Anonymous poster hash: 4b024...209 Poenget er? 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #13 Skrevet 14. juni 2014 100 000 er jo ikke ei halv årslønn? Har jeg skulle satt av ei halv årslønn etter skatt så måtte jeg ha satt inn 450 000 etter skatt på en bufferkonto... Anonymous poster hash: 50faa...f32
Gjest FuturePrimitive Skrevet 14. juni 2014 #14 Skrevet 14. juni 2014 Mener du "rike"? 100.000 er ganske lite å ha på nødkontoen, man burde minst ha en årslønn. Tro du meg. Rike har ikke en årslønn stående på råtten bankkonto. Det tjener man ikke penger på. 6 mnd er mer enn hva som anbefales. Det er helt meningsløst å ha en million stående på sparekonto med dagens dårlige rente. Tror du rike har millioner stående i banken du? 1
Gjest FuturePrimitive Skrevet 14. juni 2014 #15 Skrevet 14. juni 2014 100 000 er jo ikke ei halv årslønn? Har jeg skulle satt av ei halv årslønn etter skatt så måtte jeg ha satt inn 450 000 etter skatt på en bufferkonto... Anonymous poster hash: 50faa...f32 Flott at du tjener bra. Jeg snakker snittmennesket i Norge. Gratulerer til deg
Gjest FuturePrimitive Skrevet 14. juni 2014 #16 Skrevet 14. juni 2014 Missunnelig over at vi er mer vellykket enn deg?Anonymous poster hash: 36019...257 Hva mener du? Jeg driver to bedrifter og føler meg ganske rik Har f.eks fri neste uke. Har du? Eller jobber du 9 til 16? Helt greit å ikke ville ta råd fra de som har klart å bli rike. Så får du sitte der på kontoret ditt å tjene 600-800 tusen eller noe i den duren
Gjest FuturePrimitive Skrevet 14. juni 2014 #17 Skrevet 14. juni 2014 Dette var kun velmenende råd..så det er ingen grunn til å ta sånn på vei som dere gjør Dere må gjerne ha 2 millioner stående hos DNB, eller ikke forstå money managment, risk/reward osv. Men ikke bli så sure og smålige for den grunn da
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #18 Skrevet 14. juni 2014 Legg deg. Verken innleggene eller tråden henger på greip. Anonymous poster hash: c0563...a58 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #19 Skrevet 14. juni 2014 Poenget var ikke å fortelle deg hvordan vanlige folk gjør det. Ingen rike har så mye penger som deg på sparekonto. Les og lær. Betale såkalte finansrådgivere er garanti for elendig avkastning og høy kurtasje. Jeg har ikke skrevet noe om sparekontoen min. Det jeg beskrev var hva jeg har på brukskonto. Du trenger ikke å trekke konklusjoner med kunnskap du ikke har. Hva mener du med "ingen rike"? Det er mulig jeg ikke er rik, men jeg er god for mellom 12 og 14 millioner, og over én million står på sparekonto. Brukskontoen min har rett under 300.000. Du behøver ikke definere for meg hvordan jeg skal bruke pengene mine.Anonymous poster hash: cbe57...bf3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #20 Skrevet 15. juni 2014 Hva mener du? Jeg driver to bedrifter og føler meg ganske rik Har f.eks fri neste uke. Har du? Eller jobber du 9 til 16? Helt greit å ikke ville ta råd fra de som har klart å bli rike. Så får du sitte der på kontoret ditt å tjene 600-800 tusen eller noe i den duren Er for tiden i Housten og jobber. I september har vi vært her i ett år, i et fantastisk hus, som selvsagt er dekket av jobben. Hvis du plasser på rundt 2 millioner begynner du å nærme deg min årslønn.Anonymous poster hash: 36019...257
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå