Gå til innhold

Oppussing av bolig - hvor langt kommer man med 300.000?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hva dere mener med at oppgradering av det elektriske anlegget vil koste minst 100.000 kr. Vi betalte 33.000 kr for noen få år siden. Det ble da gjort av elektriker, på helt riktig måte, og ikke svart. Så mye kan umulig prisene ha steget. Et googlesøk forteller meg at det bør koste et sted mellom 30.000 og 40.000.

Til ts: Du kommer ganske langt med 300.000 kr dersom du går for rimelige løsninger, sjekker priser flere steder og gjør mest mulig av jobben selv. Kjøkken er dyrt, men bad er enda dyrere.

De som sier at oppussing av et hus koster en million, er som regel de som mener man må ha spotter i alle tak, varmekabler i alle gulv og gullkraner på alle bad. :rolleyes:

Anonymous poster hash: 76f61...9d3

Et vennepar byttet i fjor ut det elektriske i en bolig på ca 100 m2. Alle ledninger ble byttet, ny støpsler, nye brytere, nytt sikringsskap og nye sikringer. Jobb + materialer + moms kostet litt over 100 000. Dette var på sentrale østlandet, men utenfor stor-Oslo

Anonymous poster hash: a1449...c8c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer ikke langt med 300 000. Ikeakjøkken blir ca 50 000. Bare innredning til baderom (fliser, dusj, vask etc) minimum 50 000. Så rørlegger, flislegger, elektriker 100 000??? Gulv til 50 000, lister 20 000?? Da er ikke maling, dører (innedører er dyrt) evnt innebygde garderobeskap koster mye, evnt nye tipsplater trengs, eleltronikk som lamper varmekabler til bad etc.

Vi har pussa opp et lite hus (100 kvadrat) med nytt kjøkken og ikke nytt bad uten å betale for hverken rørlegger eller elektriker eller fliselegger for ca 200 000, og da har vi ingenting fancy og slapp å betale for spotter etc, og heller ikke bytta noen vinduer. Så da må man godt over eoble prisen og legge til bad, rørlegger etc så jeg ville tippa 800 000 om man holder seg til det billigste av alt.

Anonymous poster hash: ac93d...3c5

AnonymBruker
Skrevet

Kommer ikke langt med 300 000. Ikeakjøkken blir ca 50 000. Bare innredning til baderom (fliser, dusj, vask etc) minimum 50 000. Så rørlegger, flislegger, elektriker 100 000??? Gulv til 50 000, lister 20 000?? Da er ikke maling, dører (innedører er dyrt) evnt innebygde garderobeskap koster mye, evnt nye tipsplater trengs, eleltronikk som lamper varmekabler til bad etc.

Vi har pussa opp et lite hus (100 kvadrat) med nytt kjøkken og ikke nytt bad uten å betale for hverken rørlegger eller elektriker eller fliselegger for ca 200 000, og da har vi ingenting fancy og slapp å betale for spotter etc, og heller ikke bytta noen vinduer. Så da må man godt over eoble prisen og legge til bad, rørlegger etc så jeg ville tippa 800 000 om man holder seg til det billigste av alt.

Anonymous poster hash: ac93d...3c5

Lister til 20.000? Ikeakjøkken trenger ikke koste så mye som 50.000 kr - det kommer an på hvor stort kjøkken man innreder og om man gjør jobben selv eller ikke (folkene fa Ikea gjør jobben ganske billig). Fliser kan man legge selv, og fliser kan man droppe til fordel for baderomsplater som er like pene som fliser (men mye billigere og mye lettere å gjøre selv). Vask, do og dusj er ikke spesielt dyrt.

Et vennepar byttet i fjor ut det elektriske i en bolig på ca 100 m2. Alle ledninger ble byttet, ny støpsler, nye brytere, nytt sikringsskap og nye sikringer. Jobb + materialer + moms kostet litt over 100 000. Dette var på sentrale østlandet, men utenfor stor-Oslo

Vi byttet sikringsskap (fra skrusikringer til automatsikringer), fikk noen nye stikkontakter og byttet ut noen brytere. Alt kostet til sammen rundt 40.000 kr. Dette var i stor-Oslo.

• Liker 1
Skrevet

Jøsse meg 100.000 kr var virkelig billig for alt dette, var det et lite kott av en leilighet eller? Vi tenker også at enkle og billige løsninger er helt greit, har sett mye fint fra Ikea som er mye mindre kostbart enn andre steder. Men så hører jeg bare alle prater om at kjøkken og bad koster så mye at man minst må opp i millionbeløp for å få oppgradert til noe bedre.

ts

Anonymous poster hash: 863fe...223

Leiligheten var ikke så stor, da. 52 kvadrat om jeg ikke husker helt feil? Men jeg synes vi fikk gjort mye for 100K, selv om vi ikke tok badet.

Handlet kjøkken på Ikea for omtrent 40K, inkludert hvitevarer, benkeplater, håndtak osv. Vi var heldige og falt for en type fronter som skulle gå ut, så fikk frontene med 40% rabatt.

Skrevet

Lister til 20.000? Ikeakjøkken trenger ikke koste så mye som 50.000 kr - det kommer an på hvor stort kjøkken man innreder og om man gjør jobben selv eller ikke (folkene fa Ikea gjør jobben ganske billig). Fliser kan man legge selv, og fliser kan man droppe til fordel for baderomsplater som er like pene som fliser (men mye billigere og mye lettere å gjøre selv). Vask, do og dusj er ikke spesielt dyrt.

Vi byttet sikringsskap (fra skrusikringer til automatsikringer), fikk noen nye stikkontakter og byttet ut noen brytere. Alt kostet til sammen rundt 40.000 kr. Dette var i stor-Oslo.

Det er en ganske stor forskjell på å bytte ut hele det elektriske anlegget og å bytte det du nevner her...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts takk for mange gode svar, ser ut som det er mange delte meninger her ang pris. Kan jo nevne at svigerbror og svigersøsters mann er rørleggere, og det vil vel koste oss betraktelig midre hvis de hjelper oss til vennepris? Onkelen til samboer er også byggmester, han ville nok også gjort noe arbeid for oss til en litt rimeligere pris.

Vi er på ingen måte noe fancy av oss som trenger det beste og dyreste, og vi ønsker også at denne boligen skal bli hjemmet vårt langsiktig. Så ting kunne selvfølgelig bitt tatt litt etter litt. Har også sett veldig mange som selger kjøkkeninnredniger brukt, og hadde ikke hatt noe i mot det.

Det er et par i 50 årene som selger, så hvordan det ligger an med det elektriske vet jeg ikke enda. Vil tro at de ikke har oppgradert noe på det området.

AnonymBruker
Skrevet

Håper dere har snakket med disse slektningene deres om eventuelle vennetjenester, for det er ikke sikkert de er så gira på å hjelpe til "på privaten". Det kan fort bli litt mye vennetjenester i de bransjene, har jeg en mistanke om. Greit nok når det er snakk om småting, men ikke store prosjekter som et helt hus.

Ellers tror jeg dere gjør fornuftig i å tenke at det kanskje er lurt å ta litt etter litt. Start med det nødvendigste og spar penger underveis. Fordelen med det er at da får dere sjansen til å bo dere inn i huset litt før dere tar de aller største avgjørelsene :)

Anonymous poster hash: b244c...ae3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

kjør på ^^

Anonymous poster hash: 8c8ab...d1d
Skrevet

Skal du gjøre bad forskriftsmessig er det mye dyrere enn kjøkken.

Anonymous poster hash: b9562...77f

Mitt 6 kvm store bad er gjort etter forskriftene i 2013.

Støpt gulv, lagt gulvvarme, nye vegger, fliser på gulv, skjult elektrisk, dusjdører, nytt tak og downlights.

Pris?

27 000,- !!

AnonymBruker
Skrevet

Vi har pusset opp mitt barndomshjem. Prøvde å gjøre en del selv og velge rimelige løsninger. Kom likevel på 1,5 mill. To bad, kjøkkenet, gangen, stuene, vinduer i halve huset osv er tatt. Mye av det elektriske og vannet er tatt igjen.

Anonymous poster hash: 092ac...556

AnonymBruker
Skrevet

Svart langt, om du tenker litt prismessig og kanskje gjør deler av jobben selv. Feks kjøper rimelig innredning og lar fagfolk ordne med rør, membran og flislegging, men skrur inn innredning og kanskje gjør mesteparten av kjøkkenet selv. Klikklaminat fås i alskens farger ned mot 69 kroner kvadratmeteren på feks Byggmax.

Jeg pusset nettopp opp et soverom på 16 kvm. Vi hadde elektriker innom som ordnet med skjult anlegg, men la smartpanel, takplater og klikklaminat selve. Inklusive 4 timer elektrikerarbeid så havnet vi totalt på 24 000 kroner brukt og rommet var veldig pent og nøytralt. Soverom er ikke sammenlignbart med våtrom eller kjøkken, men kjøkkeninnredninger på Ikea er solide og fås i alskens smaker og behager.

Bad kan også gjøres rimelig. Flislegging kan gjøres selv, men membran bør ordnes av fagfolk. Det finnes type smartpanel til våtrom også, som er rimelig og lett å plassere.

Såklart, om du skal ha dyre løsninger, panel i taket, downlights overalt og dyreste gulvene, så kommer du nok til kort.. Men om du er litt handy, men trenger litt hjelp fra fagfolk og tenker litt økonomi, så tror jeg du kan komme i mål med de 300 000 kronene du har til den jobben der.

Anonymous poster hash: 68ac3...0da

Av ren nysgjerrighet, hva slags elektrikerarbeid måtte til på soverommet som kostet 24 000? Pusser opp et soverom, men har tenkt å gjøre arbeidet selv når det kommer til stikkontakter og lysbrytere.

Anonymous poster hash: f2e46...cac

AnonymBruker
Skrevet

Av ren nysgjerrighet, hva slags elektrikerarbeid måtte til på soverommet som kostet 24 000? Pusser opp et soverom, men har tenkt å gjøre arbeidet selv når det kommer til stikkontakter og lysbrytere. Anonymous poster hash: f2e46...cac

Ja, det lurer jeg virkelig på jeg og. Pussa opp soverom nydlig. Da ble taket malt, ny malestrie på veggene og to farger på veggene. Nytt gulv. To nye doble garderobeskap, flytting av en bryter (elektrikker ble brukt) og nytt skrivebord/hyller. Nye lister i hele rommer og nye gardiner. Kom på under 15000.

Anonymous poster hash: 0f4d9...4ff

AnonymBruker
Skrevet

Ut fra det jeg kan se, har ikke dere byttet det elektriske anlegget. Dere har fått automatsikringer (ikke det samme som nytt sikringsskap) og 1-2 nye kurser. Det er noe helt annet. Kan ikke du lenke til google-treffene der det står at skifting av det elektriske anlegget vil koste 30-40 tusen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

300 000? For å nærme seg moderne standard ville jeg nok tenkt mer 1 mill.

Er du sprø? Dessuten varierer standarden veldig på rommene. Bad og kjøkken er det som er dyrest. Det kommer også an på hvor mye man gjør selv. Bad ,tja, kanskje 150-200 tusen, kjøkken (utifra hvor bra du vil ha det, ca 100-150.VI er fortsatt langt under en halv million, og det er ikke så forbannet dyrt å pusse opp resten av rommene. Du tar i altfor mye når du sier mer 1 million. Mitt kjøkken er moderne, tok gangen i samme slengen. Alt i alt ble det brukt 140.000 tusen. Dette er inkludert at det ble lagt inn rør-i-rør system av rørlegger, flislagt med mosaikkfliser til flere tusen kroner mellom benkskap og veggskap, elektrisk utstyr (sikringer, termostater til kjøkken og i gangen. Mdf panel i både tak og vegger i både gang og kjøkkenet, fliser på gulvet i både gang og kjøkken .

Det var noen som la flisene for oss, (både vegg og på gulvet) fordi ting ble litt kaotisk, og det var litt hast i å bli ferdig.

Alt i alt, 140 tusen for en gang og kjøkken som nå ser utrolig lekker ut er ikke gærnt.

Skal ta stuen iløpet av sommeren, der har vi regnet med røffelig 25 tusen med isolasjon og alt (skal altså lydisolers). Nå er ikke stuen min på mer enn 17-18 kvm, men likevel. Det viser at ting behøver ikke å bli så dyrt for å se bra ut. At det blir mer enn 300.000, ingen tvil. Bare badet og kjøkkenet vil komme på ca det, men som sagt, så mye dyrere blir det ikke å pusse opp resten,

Anonymous poster hash: 94552...121

AnonymBruker
Skrevet

Ts takk for mange gode svar, ser ut som det er mange delte meninger her ang pris. Kan jo nevne at svigerbror og svigersøsters mann er rørleggere, og det vil vel koste oss betraktelig midre hvis de hjelper oss til vennepris? Onkelen til samboer er også byggmester, han ville nok også gjort noe arbeid for oss til en litt rimeligere pris.

Vi er på ingen måte noe fancy av oss som trenger det beste og dyreste, og vi ønsker også at denne boligen skal bli hjemmet vårt langsiktig. Så ting kunne selvfølgelig bitt tatt litt etter litt. Har også sett veldig mange som selger kjøkkeninnredniger brukt, og hadde ikke hatt noe i mot det.

Det er et par i 50 årene som selger, så hvordan det ligger an med det elektriske vet jeg ikke enda. Vil tro at de ikke har oppgradert noe på det området.

Jeg tror mange i byggebransjen og med håndverkeryrker hadde gått konkurs skulle de jobbet gratis for alle som vil ha vennetjeneste!

Anonymous poster hash: 265d2...341

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du sprø? Dessuten varierer standarden veldig på rommene. Bad og kjøkken er det som er dyrest. Det kommer også an på hvor mye man gjør selv. Bad ,tja, kanskje 150-200 tusen, kjøkken (utifra hvor bra du vil ha det, ca 100-150.VI er fortsatt langt under en halv million, og det er ikke så forbannet dyrt å pusse opp resten av rommene. Du tar i altfor mye når du sier mer 1 million. Mitt kjøkken er moderne, tok gangen i samme slengen. Alt i alt ble det brukt 140.000 tusen. Dette er inkludert at det ble lagt inn rør-i-rør system av rørlegger, flislagt med mosaikkfliser til flere tusen kroner mellom benkskap og veggskap, elektrisk utstyr (sikringer, termostater til kjøkken og i gangen. Mdf panel i både tak og vegger i både gang og kjøkkenet, fliser på gulvet i både gang og kjøkken .

Det var noen som la flisene for oss, (både vegg og på gulvet) fordi ting ble litt kaotisk, og det var litt hast i å bli ferdig.

Alt i alt, 140 tusen for en gang og kjøkken som nå ser utrolig lekker ut er ikke gærnt.

Skal ta stuen iløpet av sommeren, der har vi regnet med røffelig 25 tusen med isolasjon og alt (skal altså lydisolers). Nå er ikke stuen min på mer enn 17-18 kvm, men likevel. Det viser at ting behøver ikke å bli så dyrt for å se bra ut. At det blir mer enn 300.000, ingen tvil. Bare badet og kjøkkenet vil komme på ca det, men som sagt, så mye dyrere blir det ikke å pusse opp resten,

Anonymous poster hash: 94552...121

Altså.. du skal ikke se bort i fra at ting kan komme på 1 million når huset er helt ferdig. Så han er langt ifra sprø. 1948 er huset bygt. tiden for nytt tak er innen rekkevide og stort sett alt må gjøres med dette huset. Og at det ikke kan bli mye dyere enn det er.. selvfølgelig kan det bli mye dyrere. Kloakk, el, tak. drenering kan være man må ha på plass. Må ikke tru et hus fra 1948 er tipp toppstand.

Anonymous poster hash: 8c8ab...d1d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...