Gå til innhold

Årsavgift hjeeelp?


Osislove

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skulle egentlig vente med å kjøpe meg bil til jeg fikk lappen, men så fant jeg en grei bil som er et godt kjøp og kan ikke vente med å kjøpe den.

Jeg har familie der bilen er så den kan stå hos dem til jeg får lappen.

Det jeg lurer på er: Kan man vente med å betale årsavgiften til jeg får lappen i og med at bilen blir bare å stå hos svigermor?

Eller er dette noe man må betale når man kjøper bilen?

Mvh osislove :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Årsavgiften skal jo ha vært betalt for flere måneder siden! Er den avskilta? For i såfall skjønner jeg det jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett deg inn i det der før du skaffer bil :P om årsavgiften ikke er betalt så er den eller så blir den avskiltet.



Anonymous poster hash: b2c30...b6c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, prøver jo å sette meg inn i det.

Men spurte flere om det og de viste ikke.. hehe

Jaokei, da vet jeg det.

Men om bilen er avskiltet, må jeg betale ekstra enn årsavgiften da?
Så det sto noe om at det kostet over 1000kr å få ut skiltene, men det er vell vist de er blitt klippet av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvorfor bilen er avskiltet?

Var det eiers egen vilje, eller er de blitt klippet?

Og vet du når?

Hvis de ble tatt av i fjor må du nok betale årsavgiften for i år for å få de på igjen. Ogs¨koster det vel litt for å få nye skilter da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvorfor bilen er avskiltet?

Var det eiers egen vilje, eller er de blitt klippet?

Og vet du når?

Hvis de ble tatt av i fjor må du nok betale årsavgiften for i år for å få de på igjen. Ogs¨koster det vel litt for å få nye skilter da!

selger sa at det er vanelig pga forsikrings kostnader eller noe.

å bilen var på eu godkjenning i mars eller noe.. husker ikke helt men var i år.. så de er jo nylig tatt av da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

selger sa at det er vanelig pga forsikrings kostnader eller noe.

å bilen var på eu godkjenning i mars eller noe.. husker ikke helt men var i år.. så de er jo nylig tatt av da :P

Ikke spesielt vanlig nei, for det er dyrt å få ut skiltene igjen om det er mer enn 6 mnd siden de ble levert inn! Da må jeg ærlig talt si at jeg ikke helt skjønner han, med mindre det er en skikkelig dyr bil å forsikre. For om årsavgiften er betalt, og bilen har vært på eu kontroll i år så ser jeg ikke helt grei, må jo være tusen ganger lettere å selge enn bil med skilter enn uten! Den kan jo ikke ferdes på veien uten skilter, da må du jo finne noen som har henger som kan frakte den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis skiltene er klipt, betyr det at eier ikke har hatt ting i orden - det kan være en eller flere av bl.a disse årsakene: mangler forsikring, ikke godkjent EU-kontroll, ikke betalt årsavgift, ikke omregistrert på den som har kjøpt bilen....

Det koster pr. dags dato 1410,- kr for å få skilter på bilen igjen da.

Hvis skiltene ble klipt etter 1. januar bør årets årsavgift være betalt da den forfalt i mars. (Det kan du sjekke ved å sende en sms med skiltnummer til 2282.

På vegvesen.no kan du slå opp å se om bilen faktisk er EU-godkjent.

Når en bil er avskiltet, løper ikke årsavgift. Du trenger ikke å betale ny årsavgift før du henter ut skiltene igjen. (F. eks om bilen er avskiltet i hele 2015 og du henter ut skiltene i 2016, trenger du ikke betale årsavgift for 2015.) Årsavgift koster ca 3000 kr pr dags dato (avhengig av om bilen går på diesel eller bensin etc.)

For å hente ut skiltene må du levere eierskitemelding (vognkort del 2), du må tegne forsikring og du må betale omregistreringsavgift. (Omregistreringsavgiften kan variere fra ca 1500 kr hvis bilen er mer enn 12 år - til opp mot 20.000 kr hvis bilen er ny og har høy egenvekt.)

Hvis du kjøper bilen, bør dere levere eierskiftemelding med en gang. Ellers er det bare å la bilen stå til du får førerkort.



Anonymous poster hash: 21b7f...c60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at om skiltene er levert inn frivillig, koster det ingenting å hente de ut igjen.

Hvis skiltene ble makulert eller det er over 6 mnd siden skiltene ble levert inn, må du bestile nye skilter. Det koster pr. dags dato 140 kroner.



Anonymous poster hash: 21b7f...c60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...