Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mer interessant hvordan motstandere av "jobb eller sult" forklarer "ingen trenger å jobbe, men alle skal spise gratis" mottoet.

Det er da ingen her som har hevdet at ingen trenger å jobbe. Det er heller slik at vi hevder at de aller fleste vi jobbe selv om vi har trygder. Andelen som jobber er ikke noe lavere i Norge enn i land som ikke har noe særlig med trygder.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da ingen her som har hevdet at ingen trenger å jobbe. Det er heller slik at vi hevder at de aller fleste vi jobbe selv om vi har trygder. Andelen som jobber er ikke noe lavere i Norge enn i land som ikke har noe særlig med trygder.

Gratis penger er fristende for mange og virker dårlig på arbeidsmoralen.

• Liker 1
Skrevet

Arbeidsmoral kan også bli "for god". Dette når arbeidstakere villig lar seg utnytte slik er vanlig i land som Japan og Singapore. Slik sett kan det å redusere arbeidsmoralen litt heller være et gode.

• Liker 2
Gjest Steamboat
Skrevet

Korrekt.

Skrevet

Er det virkelig så vanskelig å få sosialklienter ut i jobb?

Hadde ikke jeg bestemt meg for å studere videre til høsten hadde jeg nok måttet gå på NAV, siden jeg ikke har fått meg noe jobb, og de fleste jobber (lærer) utlyses før sommeren. Så jeg må uansett vente til neste år med å søke igjen med mindre jeg har flaks.

Jeg vet ikke, misforstå meg rett, men jeg kunne heller ønske at jeg da evt fikk jobbet noe med barn, ungdom eller noe innen faget mitt i stedet for å plukke søppel og epler, hvis jeg en dag må på NAV etter studiene.

Vet at livet kan være urettferdig og man kan ikke få alt som man vil. Men jeg håper nå at NAV hjelper de som har utdanning og VIL ut i arbeid enn å bruke tida si på å sende de til å plukke søppel.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du syns det er relevant å arrestere meg på at jeg ikke sjekket hvor mange sosialhjelpsmottakere det er i Åmli kommune, så gjerne det.

Det som er grunnen til at mange syns denne ideen er intenst dårlig, er at den representerer sosial dumping, ved at et stort antall mennesker vil bli sysselsatt for med å gjøre arbeidsoppgaver som andre mennesker allerede gjør som sitt levebrød, noe som uvegerlig vil føre til at reelle stillinger ikke blir besatt, eller ikke opprettet.

Dessuten vil det kreve et stort byråkrati og utredningsapparat å skille mellom dem som kan være en del av et slikt opplegg med møteplikt og arbeidsplikt. Som alle vet, så er NAV allerede presset på disse oppgavene, og det man foreslår å gjøre, vil i praksis redusere NAV`s effektivitet og øke omkostningene, i tillegg til de negative effektene man kan forvente på arbeidslivet.

Disse tankene om at stønadsmottakere kanskje burde gjøre noe for trygden dersom de var arbeidsføre, har blitt luftet mange ganger før, og de støter alltid på det samme problemet. Det fins ingen overflødige jobber, og de fleste oppgaver i samfunnet er allerede noens jobb, eller kunne blitt det. Å sette stønadsmottakere til å gjøre disse jobbene for luselønn, er å bruke skattepenger til å finansiere sosial dumping som fratar vanlige folk levebrødet, og det er ganske enkelt tåpelig. Det er derfor det aldri har blitt realisert, og det er derfor jeg håper at det ikke skjer denne gangen heller.

Du blir ved å slå den døde hesten din; disse mennesker skal gjøre noe som ikke blir gjort likevel, det er ingen andre som utfører disse oppgavene, for de blir ikke gjort likevel.

Ser du - ingen sosial dumping :blomst:

Skrevet

Man kan gjerne si det en gang til: Det fins ingen overflødige oppgaver, og det fins faktisk mennesker som lever av å feie gatene, plukke opp søppel og gjøre enkle vedlikeholdsoppgaver. Hvis man setter et stort antall mennesker til å gjøre dette for trygdepenger, så tar man jobben fra noen, enten man tenkte på det eller ikke. Og det er idiotisk.

Og, for n'te gang: Regjeringen er ikke idioter (til forskjell fra den forrige) så de har helt sikkert løsninger på dette "dilemma" også.

Så, du har helt rett: Å ta jobben fra noen for å gi det til trygdede er idiotisk.

Men, da er det jo bra at det ikke er det man har tenkt å gjøre!

Skrevet

Arbeidsmoral kan også bli "for god". Dette når arbeidstakere villig lar seg utnytte slik er vanlig i land som Japan og Singapore. Slik sett kan det å redusere arbeidsmoralen litt heller være et gode.

Jeg tror du må justere fordommene dine litt, det er lenge siden at arbeidere i Asia, og særlig Japan, lot seg utnytte.

Eller, du har kanskje noe dokumentasjon på det?

Skrevet

De lande, som du nevner - som ikke har nevneverdig med trygder - hva er det for land?

Har disse lande god økonomi og lav ledighet ellers?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke, misforstå meg rett, men jeg kunne heller ønske at jeg da evt fikk jobbet noe med barn, ungdom eller noe innen faget mitt i stedet for å plukke søppel og epler, hvis jeg en dag må på NAV etter studiene.

Vet at livet kan være urettferdig og man kan ikke få alt som man vil. Men jeg håper nå at NAV hjelper de som har utdanning og VIL ut i arbeid enn å bruke tida si på å sende de til å plukke søppel.

Det er akkurat slik det er, NAV skal ta hensyn til klientens utdanning, obberfaring og ønsker, det står i lovene. Så det er ikke slik at alle skal ut og plukke søppel, det er bare hvis det ikke finnes noe relevant og alternativet er at de ikke skal gjøre noe som helst

Anonymous poster hash: 16310...990

AnonymBruker
Skrevet

Der jeg kommer fra er de eneste som mottar sosialstønad de narkomane. Vil dere virkelig ha rusa personer gående rundt på gamlehjemmene? Som garantert kommer til å stjele både medisiner, penger, smykker, ja stjele alt som overhode kan stjeles?

For de vil aktivitetsplikten være rusbehandling

Skrevet (endret)

For de vil aktivitetsplikten være rusbehandling

Jeg håper for guds skyld det var forsøk på ironi.

Endret av Druid
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper for guds skyld det var forsøk på ironi.

Neida, for sosialhjelpsmottakere som sliter med rus eller psykiatri kan det være endel av aktivietskravet slik det også står i lovene

Skrevet

problemet er vel ikke at sosialklienter må jobbe, men du som er normal ikke vil ha en sosialklient på din arbeidsplass som kollega.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

problemet er vel ikke at sosialklienter må jobbe, men du som er normal ikke vil ha en sosialklient på din arbeidsplass som kollega.

Nettopp. Og jeg kan til en viss grad forstå arbeisgivere. Husker jeg jobbet i en sommerjobb der det var noen som var på utplassering fra NAV, det var en lagerjobb. Etter en time satte de seg ned og gadd ikke jobbe lenger...

Anonymous poster hash: 556dd...388

Skrevet (endret)

Neida, for sosialhjelpsmottakere som sliter med rus eller psykiatri kan det være endel av aktivietskravet slik det også står i lovene

Aha, jeg ser misforståelsen: Du mente at rusbehandling ville vurderes som oppfylling av aktivitetskravet, ikke at arbeidsaktiviteten skulle være rusbehandling.

Endret av Druid
Skrevet

Nettopp. Og jeg kan til en viss grad forstå arbeisgivere. Husker jeg jobbet i en sommerjobb der det var noen som var på utplassering fra NAV, det var en lagerjobb. Etter en time satte de seg ned og gadd ikke jobbe lenger...

Dette løses med hyppige kontroller hvor de som setter seg ned og ikke gidder jobbe mer får et spark i ræva og mister sosialstønaden. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette løses med hyppige kontroller hvor de som setter seg ned og ikke gidder jobbe mer får et spark i ræva og mister sosialstønaden. :)

Hyppige kontroller? Med hvilke midler? Støtteapparatet i Norge er allerede sprengt og jeg tviler på at skatteviljen til å finansiere flere kontroller er til stede.

Enden på visa er at praksisplasser ofte ikke fungerer, noe mange arbeidsgivere vet og derfor unngår det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du blir ved å slå den døde hesten din; disse mennesker skal gjøre noe som ikke blir gjort likevel, det er ingen andre som utfører disse oppgavene, for de blir ikke gjort likevel.

Ser du - ingen sosial dumping :blomst:

1 645 011 innlegg

Ble med 2. aug. 10

Kjønn: Ikke viktig

Skrevet 14 juni 2014 - 15:29

AnonymBruker, on 14 Jun 2014 - 15:22, said:

Her er det ikke snakk om å sette inn noen slaver. Slaver får som kjent ikke lønn for jobben de gjør. Det er som nevnt over her, frivillig å motta sosialstønad.

Jobber de kan gjøre uten det der konkurransemaset ditt:

Plukke søppel

Rydde i strandsonen

Samtalepartnere på eldrehjem

Rydde i skog og mark

Frivillig innsats på festivaler og andre kulturevents som trenger frivillige

Manngard når politiet eller redningstjenesten trenger det

Frivillige til Frelsesarmeen og andre ideelle organisasjoner.

Innsats for alle Norges idrettslag

Pluss, pluss, pluss

I tillegg har man jobbklubber, søknadsskriving, kurs i regi av NAV og andre.

Det er ikke for mye forlangt at dette blir gjort av folk som får penger for ingenting.

Anonymous poster hash: 57501...1d9

Mye av det du nevner kan være muligheter for en ordinær bedrift og man skal legge til rette for reell konkurranse, ikke gjøre det verre. Når det gjelder private frivillige initiativ så besørger disse organisasjonene helt fint dette selv, det offentlige skal ikke blande seg i avtaler som går ut på avtalt frivillighet.

Sosiaklienter derimot, bør hjelpes til ordinært arbeid. Gjerne aktivitetsplikt, men da pliktig oppmøte på jobbmesser, plikt til å søke, til å ta forefallende ordinært arbeid osv. Jeg kommer aldri til å finne meg i storstilt offentlig innblanding i arbeidslivet.

Joda. En kar her inne hevder at det er business i å plukke søppel, rydde i strandsonen, rydde i skog og mark, osv.

Det er visst masse penger å tjene på dette. Sikkert derfor det ser så pent ut langs Norges 1,2 mill kilomerter kystlinje også. Eller hvorfor utmark o.l. overhodet ikke gror ned i Norge....

Anonymous poster hash: 57501...1d9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...