AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #1 Skrevet 13. juni 2014 Jeg har lest og hørt litt om ECT-behandling / elektrosjokkbehandling mot depresjon. Jeg har hørt at det har veldig god effekt mot depresjon, og mange som blir mye bedre. Hvor deprimert må man være før man kan få slik behandling? Noen her med erfaringer? Anonymous poster hash: d31ed...44e
Gjest Blomst83 Skrevet 13. juni 2014 #2 Skrevet 13. juni 2014 Jeg har lest og hørt litt om ECT-behandling / elektrosjokkbehandling mot depresjon. Jeg har hørt at det har veldig god effekt mot depresjon, og mange som blir mye bedre. Hvor deprimert må man være før man kan få slik behandling? Noen her med erfaringer?Anonymous poster hash: d31ed...44e ECT gis når depresjonen har vært langvarig og alt annet er testet ut uten resultat.Og det er snakk dyp/alvorlig depresjon
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #3 Skrevet 13. juni 2014 ECT gis når depresjonen har vært langvarig og alt annet er testet ut uten resultat.Og det er snakk dyp/alvorlig depresjon Hvordan vet man når man er alvrolig/dypt deprimert? Og når vet legene at pasienten faktisk er dypt deprimert? Anonymous poster hash: d31ed...44e
Gjest Blomst83 Skrevet 13. juni 2014 #4 Skrevet 13. juni 2014 Hvordan vet man når man er alvrolig/dypt deprimert? Og når vet legene at pasienten faktisk er dypt deprimert? Anonymous poster hash: d31ed...44e Er du det,så er du ikke i tvil selv for å si det sånn. Legen finner ut av det via å prate med pasienten,ta evt tester osv.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #5 Skrevet 13. juni 2014 Er du det,så er du ikke i tvil selv for å si det sånn. Legen finner ut av det via å prate med pasienten,ta evt tester osv. Jeg syns jeg møter på folk som sier de er dypt deprimert, men som kan både jobbe, dra i selskaper, på ferier osv. Når vet legene at det er alvor liksom? Altså, jeg tror at folk mener at de er deprimerte når de sier det, men det er bare gradene av depresjonene jeg blir litt i tvil på, at noen kanskje tar litt hardt i når de sier at de er dypt deprimerte... Anonymous poster hash: d31ed...44e
Gjest Blomst83 Skrevet 13. juni 2014 #6 Skrevet 13. juni 2014 For å si det sånn så er det ikke en fastlege som tar besluttningen på om en pasient skal få ECT eller.Det vurderes av de som jobber i spesialisthelsetjenesten,og de er utdannet innenfor det feltet så de vet hva de driver med. Ja det er nok mange som tar litt hardt i,men sånn vil det alltid være.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #7 Skrevet 13. juni 2014 Jeg har fått ECT på grunn av alvorlig depresjon som var relatert til en annen lidelse. Hadde prøvd mange medisiner uten resultat, og ECT ble brukt som en slags kriseløsning fordi jeg var veldig dårlig en stund. Anonymous poster hash: 5e141...47f
Gjest Gjest_Erica Skrevet 13. juni 2014 #8 Skrevet 13. juni 2014 Jeg fikk ECT for 11 år siden mens jeg var langtidsinnlagt ved en psykiatrisk avdeling. Det vanlige er at man får 12 behandlinger fordelt på 4 uker, og dersom det har effekt gis vedlikeholdsbehandling gjevnlig etter det. ECT er siste utvei. Jeg valgte å avbryte behandlingen etter 8 behandlinger, for jeg følte det ikke ga meg effekt sammenlignet med de bivirkningene jeg fikk. I følge avdelingspersonalet mente de at jeg gikk fra å være alvorlig deprimert til moderat deprimert. Jeg fikk nedsatt hukommelse og måtte t.o.m. ta Tiamin for dette en god stund etter ECT-behandlingen.Når man skal få en ECT-behandling, får man først en sprøyte som skal tørke opp spyttet i munnen. Man legges på bordet, får en veneflon, får narkose og elektrosjokket gis av en psykiater. De fremprovoserer et epileptisk anfall som fører til at nerveceller i hjernen nullstilles. Du våkner opp og har kanskje vondt i hodet, men det går over med Paracet.Det er mange som er skeptiske til ECT, og om du vil vite mer, er det skrevet en bok som heter "Dødelig terapi" (husker ikke forfatteren) som selvsagt fokuserer på alt det negative med ECT. ECT kan aldri gis som tvangsbehandling.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå