Gå til innhold

Skriver dere overtid?


tøydokka

Anbefalte innlegg

Jobber i helsevesenet. Natt.. Svært ofte blir jeg værende igjen 5-10 min over tiden fordi neste skift somler med å komme og ta over. Folk forsover seg, måtte lete etter parkering eller kommer sent av andre grunner, eller så "skal de bare" på do, drikke kaffi, eller kakle med hverandre på vaktrommet før de er klar. Jeg irriterer meg sånn over dette, og synes det er skikkelig respektløst overfor folk som har jobbet hele natten 10 timer i strekk..

I min forrige jobb var jeg "nazi" på disse tingene, og kjeftet. Det virket, men det ble selvfølgelig sur stemning. Har ny jobb nå, men akkurat samme problemstilling.. Føler ikke for å la "kjeftesmelle" bli førsteinntrykket.. Skrive overtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jeg gjort. Dette har også vært en sak på ørten personalmøter. Alle er selvfølgelig enige i prinsippet om at man skal komme seg ut i avdelingen til rett tid slik at de som skal hjem får gå når de skal! Men effekten er likevel fraværende eller veldig kortvarig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du jobbet en annen plass enn i helsevesenet skulle jeg foreslått at du bare går når skiftet ditt er over, men siden du arbeider med mennesker som er avhengige av at du er der så er det kanskje ikke et alternativ. Men det beste er kanskje å bare understreke dette for den som kommer for seint, siden det ikke nytter å ta det med ledelsen. Stå med jakken klar, hent de på vaktrommet eller gjør andre ting som gjør at det ikke rekker å gå på do, skravle eller å drikke kaffe. Og du skriver selvsagt opp hver gang du arbeider over tiden.



Anonymous poster hash: 9a371...3a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp med leder. Vi har et kvarters overlapp mellom vaktene slik at det ikke blir noe tull med slikt. Av og til må man gi noen litt lange beskjeder også, og da er det greit at begge får betalt for det og at ikke den ene må bli igjen ubetalt eller at den andre må komme tidligere for å få beskjeden.



Anonymous poster hash: 9f0a9...249
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg gjort. Dette har også vært en sak på ørten personalmøter. Alle er selvfølgelig enige i prinsippet om at man skal komme seg ut i avdelingen til rett tid slik at de som skal hjem får gå når de skal! Men effekten er likevel fraværende eller veldig kortvarig..

Isåfall så hadde jeg skrevet overtid uten dårlig samvittighet. Når lederen deres innser at dette faktisk koster penger blir det kanskje gjort noe med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp med leder. Vi har et kvarters overlapp mellom vaktene slik at det ikke blir noe tull med slikt. Av og til må man gi noen litt lange beskjeder også, og da er det greit at begge får betalt for det og at ikke den ene må bli igjen ubetalt eller at den andre må komme tidligere for å få beskjeden.

Anonymous poster hash: 9f0a9...249

Slik har vi og det. Av og til må man være igjen lengere enn de 15min overlapp og da skriver jeg som regel overtid hvis jeg jobber 20min ekstra eller mer. Hender jo man går 5 min før tiden fordi man bare trengte 10min på vaktskiftet også ;)

Anonymous poster hash: a328b...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i helsevesenet. Natt.. Svært ofte blir jeg værende igjen 5-10 min over tiden fordi neste skift somler med å komme og ta over. Folk forsover seg, måtte lete etter parkering eller kommer sent av andre grunner, eller så "skal de bare" på do, drikke kaffi, eller kakle med hverandre på vaktrommet før de er klar. Jeg irriterer meg sånn over dette, og synes det er skikkelig respektløst overfor folk som har jobbet hele natten 10 timer i strekk..

I min forrige jobb var jeg "nazi" på disse tingene, og kjeftet. Det virket, men det ble selvfølgelig sur stemning. Har ny jobb nå, men akkurat samme problemstilling.. Føler ikke for å la "kjeftesmelle" bli førsteinntrykket.. Skrive overtid?

Går det over 15 minutter skriver du 30, hvis det er under 15 minutter skriver du ingenting. Men i min erfaring er det bare det som er kulturen på noen arbeidsplasser, og da gjør du rett og slett akkurat det samme selv.

Anonymous poster hash: 6003f...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær for fleksibel når det gjelder merarbeid uten at det registreres. Det kan raskt skli ut. 5 min blir plutselig 15, som blir 30, som blir en time etc. Og så lenge arbeidstiden ikke koster noe så gidder leder heller ikke å gjøre noe, det er min smertelige erfaring. Vær heller hard mot de som kommer for sent til stadighet (må vise skjønn, alle kan forsove seg iblant) for arbeidslivet er tøft i dag. Sier man ikke noe blir man bare overkjørt.



Anonymous poster hash: 54140...1e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tingelinling

Om det ikke hjelper å si i fra, får du komme dinglende ti minutter etter at vakten din har begynt. Tipper senvakten har like lyst å komme seg hjem etter vakten sin som det du har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde enten gått på minuttet uavhengig av hva de andre drev med; vinket farvel og gått. Eller notert overtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillagubban

Ved mer enn fem min over tiden skriver jeg et kvarters overtid. Da selvfølgelig hvis det er andre enn min sin feil eller somling som gjør at jeg må bli igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...